Zappi vs Peblar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
mensen ervaring met deze 2 laadpalen?

Ik wil voornamelijk dat hij echt alleen via zonnestroom oplaad, maar dat kunnen ze volgens mij beiden.
Peblar werkt volgens mij ook met Homewizard, maar ik niet precies hoe dat in zijn werk gaat.

Zijn er verder nog voor en/of nadelen?

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
Goede morgen,

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe paal.
Beide staan ook op mijn short list

Er zijn veel overeenkomsten, maar ook enkele verschillen.
De zappi werkt idd niet met de home wizard P1 dongle, maar kan dan weer wel tijdens een laadsessie omschakelen tussen 1 en 3 fase.
Dit is vooral van belang als je veel zonnepanelen hebt liggen. Bij meer als 7,5kW terug levering.
Op 1 fase 32A kun je nml maar 7,4kW terug leveren.
De Zappi heeft geen RFID reader, maar via de website van het apparaat kan je een RFID tag aan een pincode koppelen om zo toch zakelijke verrekening te doen.

Een Peblar (Buseniss) kan wel met de P1 dongle van Home wizard werken. (Waarschijnlijk moet je dat de API van je P1 dongle open zetten)
Tevens is de Peblar voorbereid op V2G, en heeft een RFID lezer.

Het schakelen van de 1/3Fase tijdens zonnestroom laden is iets waar ze volgens mij bij peblar aan het werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 18:51
Ik zag de Peblar voorbijkomen bij Ketel Klets op Youtube. Gezien ik nu een 3 fase lader heb laat ik veel pv liggen omdat ik alsnog afneem als het onder de 4kwh vermogen is. De Peblar aangestuurd via home assistant zou een oplossing zijn. Aansturen via HA ivm batterij enzovoort waardoor de p1 waarde geen goed uitgangspunt is qua meten.

Het schakelen tussen 1-3 fases kn sinds firmware 1.8. De lader stopt de sessie en start een nieuwe. Zie reactie van support hieronder.

“ Regarding your first question: with firmware 1.8, Peblar supports automatic switching between 1- and 3-phase charging during an active charging session. Please note, however, that some vehicles may not fully support this behavior, as the session is technically stopped and restarted when switching phases. Certain cars may then require unplugging and reconnecting to resume charging. In such cases, we recommend enabling Force Single Phase to ensure stable charging.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:17
Dirkde schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:36:
mensen ervaring met deze 2 laadpalen?

Ik wil voornamelijk dat hij echt alleen via zonnestroom oplaad, maar dat kunnen ze volgens mij beiden.
Peblar werkt volgens mij ook met Homewizard, maar ik niet precies hoe dat in zijn werk gaat.

Zijn er verder nog voor en/of nadelen?
Heb je een keus gemaakt tussen een van deze? en zo ja zou je kunnen delen waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Hebben een Zappi hier thuis en die kan je met profielen instellen, bijvoorbeeld ECO++ laad alleen met zonnestroom ECO met helft zonnestroom en helft van het net, en Fast is gewoon ze snel mogelijk opladen.

Op zich erg tevreden over, hij leest alles uit via CT klemmen die op een Harwi (Eigen product van hun) dat maakt dat het wel een dure oplossing word. 1 Harwi met 3 CT klemmen voor je huis aansluiting en dan nog Harwi met 1 of 3 CT klemmen per Omvormer. Maar het werkt wel mooi.

Even bij vermelden wij gebruiken het inmiddels 2.5 jaar zonder problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door MisterH75 op 16-09-2025 16:22 ]