Virtual Dedicated Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 21:32
Ik kwam in mijn zoektocht naar de juiste (en vooral goed bereikbare!) VPS provider van Nederland ook de term "VDS" (virtual dedicated server) tegen.

Helaas lijken er nog niet veel aanbieders daarvan in Nederland te zijn en/of lijken het eenpitters te zijn. Google is misschien nog steeds mijn beste vriend en er zijn gewoon niet meer aanbieders, dat zou kunnen.

Maar goed, misschien weet een van jullie een betrouwbare partij?

Let op: ik ben niet op zoek naar een fysieke dedicated server (of de discussie waarom ik dat zou moeten doen.... :) )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:03
Eh mag ik vragen wat het verschil is?

Ik dacht dat VPS en VDS het zelfde was namelijk

een VPS is toch altijd dedicated?
Anders is die toch niet private maar shared?

Ben echt heel benieuwd.
Ben de term als eens vaker tegen gekomen maar altijd als het zelfde gezien.

AI to the rescue.
zo te lezen is bij VDS er geen sprake van overcommitment.
Dus gegarandeerd altijd de resources beschikbaar die je afneemt.
bij VPS kan dat wel voorkomen.

Ik snap het verschil

[ Voor 26% gewijzigd door gasemans op 23-05-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 21:32
Was voor mij ook nieuw, maar het verschil klinkt wel weer interessant genoeg om sneller voor een VDS te kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:38

jurroen

Security en privacy geek

Redelijk veel IaaS aanbieders hebben een VDS-lijn, hoewel het niet altijd zo genoemd wordt. Zo is het bij Hetzner Cloud de CCX lijn ("Dedicated vCPU").

Zowel een VPS als VDS zijn beiden niet 100% dedicated. Je krijgt bij allebei een virtuele server, maar de resources van de host zijn wel gedeeld. Op een host met 64 cores en 256GB RAM verkopen ze ook echt méér dan 64 VPS'en met een enkele core en 4GB geheugen.

Bij een VDS krijg je vaak dan de volledige beschikking over de core(s) die je hebt. Betaal je meer voor, maar geeft ook meer stabiliteit in performance.

Echter, bijvoorbeeld de disk is vrijwel nooit dedicated - vrijwel niemand gebruikt 100% van de IOPS, plus is het economisch ook niet echt te doen om en volledige disk per klant te reserveren.

Wat het lastig maakt is dat er ontzettend veel verschil in zit. Een enkele core van de nieuwste EPYC geeft een hele andere performance dan een enkele core van een Xeon van drie jaar geleden. Daarnaast is het ook levant hoe het systeem is opgezet, hoe de storage is ingericht, wat voor geheugen er wordt gebruikt etc.

Kort gezegd: met een VDS krijg je meer zekerheid over de performance. Maar als je dat niet nodig hebt zou ik niet vlekkeloos voor een VDS (ipv VPS) gaan, omdat dit meer kost

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry