Ik heb dus een RTX 5070 gekocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabeltjeshamstr
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-06 11:32
Echter omdat ik eigenlijk al jaren niet echt meer thuis ben in de computer hardware denk ik dat ik miss ergens een foutje heb gemaakt.

Mijn PC is op het moment nog:
RTX 2060 (Toen der tijd een tijdelijke kaart....werd iets minder tijdelijk, haha)
Ryzen 7 5800x
msi x470 gaming plus
32gb ram

Ik denk dat sommige nu wel door hebben waar ik heenga hiermee. Het is een PCIe gen 3 moederbord. Voor performance zal het miss zo'n 5-10% schelen op lagere resoluties, dus dat bottleneck zal er soort van zitten al klein. Ergens had ik ooit begrepen dat het moederbord zelf een probleem zou kunnen hebben met nieuwe grafische kaarten buiten de PCIe gen om. En, ja, Ik had eventueel voor een 4000 series kaart kunnen gaan. Zijn echter wel een paar honderd euro duurder, want ik heb deze kaart voor €550 besteld bij azerty.

Nu de vraag dus... Buiten de duidelijke (mini)bottleneck en ik even dus het budget niet heb om een volledige upgrade van een gehele nieuwe PC te doen. Neem ik aan dat dit niet overdreven veel problemen zal veroorzaken? Gewoon moederbord op [auto] zetten voor de PCIe en maar hopen dat er geen crashes gebeuren? haha

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:17
Ik heb zelf een upgrade gedaan van een 2060S naar een 5060TI, liep wel tegen een paar problemen aan, vooral driver problemen...

ik denk wel dat het zal werken, hou je wel rekening met de voeding (aansluiting)?

Tips:
1. Bios updaten naar de laatste versie
2. eerst "clean" verwijderen van je huidige drivers, daarna pas de nieuwe nivdia drivers installeren.

Echter ondersteunt mijn moederbord ook PCIe 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
PCIe maakt niet uit, is backward compatibel.

let wel op - welke voeding heb je? Want waarschijnljik is dat NIET de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabeltjeshamstr
Voeding is het probleem niet. Is een 750watt en de ASUS PRIME GeForce RTX 5070 OC komt met een extra kabel waar je 2x een 8pins op kan aansluiten. Dus dat zal waarschijnlijk geen probleem worden. Dat is wel iets waar ik naar gekeken heb voordat ik de kaart bestelde. Was alleen wat andere ontwikkelingen vergeten.

Sinds de kabel 300watt trekt en ik nog een pigtails 2x 6+2 pins heb op een kabel kan ik daar gebruik van maken. Eventueel een normale 6+2pins erbij aansluiten, inplaats van de pigtails te pakken. Is miss dan weer een extra kabel, maar ik heb geen tempered glass case, dus ik zal het toch niet zien.

[EDIT] Mijn PSU is een Thermaltake Toughpower gold 750watt. Onder de juiste revisie nummer die niet in vuur en vlam vliegt (ja er is er eentje die dat wel deed).

[ Voor 12% gewijzigd door Fabeltjeshamstr op 23-05-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:32
Gaat prima werken. Denk dat een bottleneck ook wel wat meevalt.

Grofweg is de kaart even snel als een rx 6950xt en rtx 3090. Toen die kaarten uit kwamen gebruikten veel reviewers nog de 5800x cpu, veel sneller was er niet.

Nu zijn er wel games die een snellere cpu kunnen gebruiken maar met die kaart is het best een aardige match. 5700x3d cpu zal een betaalbare upgrade voor je zijn. Is niet in alle games sneller maar 3d cache geeft in veel gevallen een aardige boost.

[ Voor 76% gewijzigd door meljor op 24-05-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
Eens met wat hierboven al gemeld is. Ik voorzie ook geen bottleneck in de PCIe versie die joiw moederbord ondersteund. De 5700X3D upgrade zou ik alleen doen als je een fanatiek MSFS en andere simulatiespel liefhebber bent. Anders te weinig toegevoegde waarde. Bios zo up to date mogelijk vind ik ook een goede tip.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabeltjeshamstr
meljor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:18:
Gaat prima werken. Denk dat een bottleneck ook wel wat meevalt.

Grofweg is de kaart even snel als een rx 6950xt en rtx 3090. Toen die kaarten uit kwamen gebruikten veel reviewers nog de 5800x cpu, veel sneller was er niet.

Nu zijn er wel games die een snellere cpu kunnen gebruiken maar met die kaart is het best een aardige match. 5700x3d cpu zal een betaalbare upgrade voor je zijn. Is niet in alle games sneller maar 3d cache geeft in veel gevallen een aardige boost.
Was over een paar maanden van plan gewoon de rest te vervangen van m'n PC met een nieuwe mobo en alles. GPU was gewoon wat me nu direct een fatsoenlijk boost zou geven ivm een 2060 te hebben dat maar iets van 6gb vram heeft en natuurlijk een redelijk zwakke kaart op dit punt, wanneer we zo'n 3 generaties verder zijn.

[edit] Had me nergens zorgen over moeten maken, haha. Geen issues. Eerst eventjes DDU gebruikt om de drivers te yeeten en daarna de gpu erin geduwd en werkt gewoon prima zonder problemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v92HCAeaLxi-hDQp5VtUwrPu2dc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LNMm6WkR4b88UB6d2ylKfngP.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Fabeltjeshamstr op 24-05-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
PCIe 3.0 kost je hooguit een paar procentpunt aan prestaties omdat jouw 5070 kaart gelukkig nog een volwaardige x16 interface gebruikt.

Een 5060Ti en lager zijn beperkt op x8 en i.c.m. Gen 3 kost je dat wel wat meer performance dan.

Voor 550 heb je qua prijs>performance een van de beste opties gekocht nu, zolang je binnen de 12 GB VRam blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Therazor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:03:
De 5700X3D upgrade zou ik alleen doen als je een fanatiek MSFS en andere simulatiespel liefhebber bent.
Zelfs dan zou ik het niet doen komende vanaf een 5800X eigenlijk. Het verschil is dan eigenlijk net te klein, vanaf die CPU is de eerste echt merkbare upgrade een overstap op AM5 X3D.

5700X3D is wel een topupgrade vanaf een 3600 of ouder.

5800X is overigens nog altijd een prima CPU, zeker met een 5070. Een complete platform upgrade gaat je behalve in enkele specifieke games dan ook weinig opleveren verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even in perspectief, ik heb laatst mijn 3900X CPU vervangen voor een 5950X omdat ik sinds kort een RTX4090 erin heb zitten. Die 5950X presteert volgens mij zelfs minder dan een 5800X in games, maar ik heb hem gekocht i.v.m. workstation.

Kortom; welnee, prima combinatie als je gaat gamen. CPU is al jarenlang niet meer echt een issue tenzij je games als Flight Simulator 2024 doet, er zijn zéér weinig CPU intensive games. Inderdaad scheelt je het je soms een paar procent, maar dat merk je nauwelijks.

Je had beter een 5090 erin kunnen stoppen, op 4K heb je dan maar 1,7% bottleneck ;)
https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/3840x2160/

Maar alle gekheid op een stokje natuurlijk verlies je iets aan performance, maar het is het totaal niet waard om daarvoor je hele systeem te upgraden als je alleen gamet. Letterlijk; retourneer je 5070 en koop in plaats daarvan een 5080 dan heb je meer FPS winst in je games tegen lagere extra kosten dan wanneer je het hele systeem zou upgraden om het maximale uit die 5070 te halen. Die hele "bottleneck" is ook een hoop clickbait youtube hype.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-05-2025 00:40 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
Therazor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:03:
Eens met wat hierboven al gemeld is. Ik voorzie ook geen bottleneck in de PCIe versie die joiw moederbord ondersteund. De 5700X3D upgrade zou ik alleen doen als je een fanatiek MSFS en andere simulatiespel liefhebber bent. Anders te weinig toegevoegde waarde. Bios zo up to date mogelijk vind ik ook een goede tip.
Ik kreeg ook wel een boost in deze game Calisto Protocol. Maar ik ging ook van een 3900x naar een 5800x3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabeltjeshamstr
DeNachtwacht schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:45:
Even in perspectief, ik heb laatst mijn 3900X CPU vervangen voor een 5950X omdat ik sinds kort een RTX4090 erin heb zitten. Die 5950X presteert volgens mij zelfs minder dan een 5800X in games, maar ik heb hem gekocht i.v.m. workstation.

Kortom; welnee, prima combinatie als je gaat gamen. CPU is al jarenlang niet meer echt een issue tenzij je games als Flight Simulator 2024 doet, er zijn zéér weinig CPU intensive games. Inderdaad scheelt je het je soms een paar procent, maar dat merk je nauwelijks.

Je had beter een 5090 erin kunnen stoppen, op 4K heb je dan maar 1,7% bottleneck ;)
https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/3840x2160/

Maar alle gekheid op een stokje natuurlijk verlies je iets aan performance, maar het is het totaal niet waard om daarvoor je hele systeem te upgraden als je alleen gamet. Letterlijk; retourneer je 5070 en koop in plaats daarvan een 5080 dan heb je meer FPS winst in je games tegen lagere extra kosten dan wanneer je het hele systeem zou upgraden om het maximale uit die 5070 te halen. Die hele "bottleneck" is ook een hoop clickbait youtube hype.
Om eerlijk te zijn zal ik nooit a xx80 series of een xx90 series kaart bezitten. Ik vind de prijs in verhouding met wat ik terug krijg een beetje te krom. Ik had een 5070TI kunnen halen, maar dan vind ik de prijs tegenover performance het niet waard. Die 550 euro waarmee ik de 5070 heb gehaald vond ik eigenlijk wel een goede investering voor die prijs. Maar ik zal in ieder geval nooit het geld uitgeven aan een enkel component, waarbij ik bijvoorbeeld een fatsoenlijke tweedehands auto of eigenlijk een leuke oled TV mee kan kopen.

Dat zijn natuurlijk mijn eigen prioriteiten en snap ik natuurlijk ook wel dat echte diehards het geld er wel voor over hebben.
Pagina: 1