Boiler, buffer, binnen unit en expansievat in kast op balkon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramthegreat
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-05 12:44
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van het boiler-, buffervat, binnen unit en expansievat voor een all eletric warmtepomp op het balkon in een geisoleerde kast? Dit zou voor mij namelijk een uitkomst zijn.

Wat zou de isolatie bijvoorbeeld moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 16:07
Heb jij wel een benul hoe groot en zwaar dat allemaal is? Gaat dat wel passen? Kan je balkon dat wel dragen? Die kast moet vorstvrij en waterdicht zijn, waarschijnlijk krijg je dan alsnog condensproblemen (en dus potentieel corrosie). Er moet veel leidingwerk naar buiten... Dit klinkt als een niet erg doordacht idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bramthegreat schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:58:
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van het boiler-, buffervat, binnen unit en expansievat voor een all eletric warmtepomp op het balkon in een geisoleerde kast? Dit zou voor mij namelijk een uitkomst zijn.

Wat zou de isolatie bijvoorbeeld moeten zijn?
Dat wordt vaak gedaan bij renovatie projecten (in een tuin).

Zie hier bijv. https://www.ad.nl/wonen/n...-de-achtertuin~a10d74696/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramthegreat
kwibox schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:05:
Heb jij wel een benul hoe groot en zwaar dat allemaal is? Gaat dat wel passen? Kan je balkon dat wel dragen? Die kast moet vorstvrij en waterdicht zijn, waarschijnlijk krijg je dan alsnog condensproblemen (en dus potentieel corrosie). Er moet veel leidingwerk naar buiten... Dit klinkt als een niet erg doordacht idee ;)
Dat is een aanname van je. Balkon is groot genoeg. Gewicht dragen is ook geen probleem. Via Renoparts zijn balkonskasten te koop die waterdicht zijn. Isolatie daarin aanbrengen is mogelijk. Het balkon grenst daarnaast aan de ruimte waar nu de cv ketel hangt. Dus ja er moeten leidingen naar buiten, maar dat gaat om maximaal 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Bramthegreat schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Dat is een aanname van je...
Ja het is een aanname want je benoemt het niet zelf in je eigen post :) Maar misschien kan je iets meer vertellen over het balkon zodat we je gerichter advies kunnen geven!

Verder ben ik ook benieuwd over wat voor balkon wij het hier hebben. Is dit een balkon van een huis of bijvoorbeeld van een appartement binnen een VvE?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramthegreat
Ik benoemde het niet, omdat ik al weet dat het technisch mogelijk is. Ik wil vooral weten hoe ik zo'n kast moet isoleren en of het dan een reële optie is i.p.v. binnen het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 16:07
En op de vraag "is het reël?" kunnen we alleen antwoord geven als je wat meer informatie geeft. Doe je dat niet, dan ga ik er van uit dat je nog in de "ik heb een wild idee!"-fase van je project zit.

Heel veel is namelijk technisch mogelijk, maar veel minder is een goed idee. Niemand zit te wachten op een stalen constructie onder je balkon om je DIY warmtepomp project te dragen wanneer blijkt dat allemaal toch wat zwaarder is dan gedacht ;)

[ Voor 9% gewijzigd door kwibox op 23-05-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 17:00
Technisch kan alles. Mijn cv-ketel bevindt zich ook in de schuur. De schuur is van hout en ongeïsoleerd. Het apparaat houdt zichzelf (en de schuur) vorstvrij.

Houd er wel rekening mee dat het feitelijk een uitbouw is en daarmee waarschijnlijk vergunningsplichtig, en in het geval van een VvE veelal ook iets waarvoor de VvE toestemming moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramthegreat
arievz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:02:
Technisch kan alles. Mijn cv-ketel bevindt zich ook in de schuur. De schuur is van hout en ongeïsoleerd. Het apparaat houdt zichzelf (en de schuur) vorstvrij.

Houd er wel rekening mee dat het feitelijk een uitbouw is en daarmee waarschijnlijk vergunningsplichtig, en in het geval van een VvE veelal ook iets waarvoor de VvE toestemming moet geven.
Dat wist ik inderdaad al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Alles buiten opstellen... dan zou ik wanden, vloeren en de buizen isoleren met 15 cm pir; je hebt geen idee hoe snel iets afkoelt bij een krachtige oosten-wind van -8 graden op een open balkon.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:54:
Alles buiten opstellen... dan zou ik wanden, vloeren en de buizen isoleren met 15 cm pir; je hebt geen idee hoe snel iets afkoelt bij een krachtige oosten-wind van -8 graden op een open balkon.
Een monobloc wp staat ook buiten met een expansievat, daar zit echt minimale isolatie in
Wel een klein 40w warmtelint om bevriezing van het expansievat te voorkomen.

Maar grotere vaten vragen wel om betere maatregelen. De vraag is dus waarom een buffervat en hoe groot is die?

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 23-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramthegreat
Wolly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Een monobloc wp staat ook buiten met een expansievat, daar zit echt minimale isolatie in
Wel een klein 40w warmtelint om bevriezing van het expansievat te voorkomen.

Maar grotere vaten vragen wel om betere maatregelen. De vraag is dus waarom een buffervat en hoe groot is die?
Geen vloerverwarming. 50 liter zal die worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Normaal wordt dan 20 cm pir aangeraden, maar let ook vooral op de buizen die je daarna door de muur heen steekt - daar gaat veel warmte verloren als die niet goed geïsoleerd zijn... De betonnen buitenmuur (10 cm?) is namelijk niet geisoleerd, de isolatie komt pas daarna... Dus jouw buis moet zelfs in de muur isolatie eromheen hebben, zodat je geen warmte afgeeft aan de muur.
Pagina: 1