Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 14:28
Om mijzelf in de consultancy te verbeteren, merk ik dat mijn softskills wat achterlopen en dit mij veel moeite kost.

Ik heb moeite om negatieve gesprekken weer positief te draaien en denk ik nog te veel na tijdens een gesprek (hoe moet ik nou reageren?). Zeker als je een erg kritische gesprekspartner tegenover je hebt zitten die je alleen maar dwars probeert te zitten (lijkt het) en negatief is. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik te snel oordeel op sommige gebieden en ik snel een verkeerd beeld heb bij een ander. Ook ben ik iemand die liever iets direct zegt in plaats van eerst 5 minuten het onderwerp in te leiden en zo de persoon te "kneden". Als laatst wil ik de ander beter kunnen begrijpen, leren lezen en willen "beïnvloeden" (op positief gebied).

Op DISC profiel ben ik rood met vleugje blauw, maar hangt mijn stemming meer af van de persoon die tegenover je zit. Ik laat mij dan ook te snel beïnvloeden en ga dan aan mijzelf twijfelen in plaats van dat ik in control ben.

Via mijn leidinggevende kwam het voorstel om deze opleiding te volgen: https://www.icm.nl/opleid...kills-voor-professionals/

Heeft iemand ervaring met deze of soortgelijke opleidingen? Helpt dit je echt om in de praktijk jezelf te verbeteren? Ik moet deze zelf betalen dus 3.000 euro is een hoop geld voor 6 dagen vind ik. Maar als dit mij in mijn verdere loopbaan zal helpen, dan sta ik hier zeker voor open.

Hoor graag jullie ervaringen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jeanke117 op 23-05-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-10 14:00
Pfoeh zou ik zelf 3k betalen ervoor? Hangt er van af. Soortgelijke trainingen zijn zeker nuttig, en hangt natuurlijk ook af van het instituut en docent (er zullen vast wel verschillen zijn).

Mij heeft het veel geholpen om mij op heel wat gebieden bewust te worden van mijn eigen gedrag, en ietjes bewuster van hoe anderen (kunnen) zijn. Verder krijg je natuurlijk "de tools" mee (in je hoofd) en uiteindelijk is het dan aan jezelf om deze succesvol in te zetten.

Als ik zo met collega's praat die soortgelijke trainingen hebben gevolgd (wij zijn software developers / onderzoekers) dan heeft het wel nut, maar zelf betalen zouden ze dan weer niet doen.

In het begin was ik er actief mee, en nu wat minder (of het is second nature geworden) denk ik?
Ik krijg denk ik niet vaak genoeg te maken met situaties om het goed te praten, maar ik ben zeker wel dankbaar bij mijn werk dat ik die training kon volgen.

In je schoenen misschien toch proberen om te kijken of er budget is vanuit de organisatie, of dat ze het betalen met een contract waarbij je na 1, 2 of 3 jaar werken na de training niks meer hoeft te vergoeden? (en dan indien eerder weg pro rato terug betalen, 50% na 1e jaar, 25% na 23 jaar, 0% na 3 jaar).

Gewoon in gesprek gaan. Uiteindelijk heeft de consultancy natuurlijk ook meer aan jou als je beter opgeleid bent, dus wat mij betreft mag een werkgever hier zeker ook wel wat moeite in stoppen, en niet alles bij de werknemer neer leggen..

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 23-05-2025 15:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29

Yucon

*broem*

Ik vind het bij dit soort dingen vreemd dat je leidinggevende het voorstelt maar je het zelf zou moeten betalen.

De trainingen zelf kunnen wel zinvol zijn, mits je een goede trainer hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 23-05-2025 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
Yucon schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:19:
Ik vind het bij dit soort dingen vreemd dat je leidinggevende het voorstelt maar je het zelf zou moeten betalen.

De trainingen zelf kunnen wel zinvol zijn, mits je een goede trainer hebt.
ook nog kijkend naar het feit dat die cursussen bedoelt zijn voor B2B, voor een bedrijf is 3,000.- EUR, 3,000.- EUR aan omzet/inkomen die uitgegeven wordt, voor een werknemer is dat zo even 21% BTW erbij dus 3,630.- eur en dat gaat van je netto loon, dus moet iemand bruto ongeveer 4,800.- eur bruto hiervoor verdienen, dus loopt de werknemer gewoon 1,800.- eur extra onnodig uit te geven van het bruto salaris?

Ik mag hopen dat ze TS ook niet vakantiedagen laten opnemen hiervoor, ik dacht dat dat zelfs niet mag..

[ Voor 12% gewijzigd door grasmanek94 op 23-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 14:28
grasmanek94 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:16:
Pfoeh zou ik zelf 3k betalen ervoor? Hangt er van af. Soortgelijke trainingen zijn zeker nuttig, en hangt natuurlijk ook af van het instituut en docent (er zullen vast wel verschillen zijn).

Mij heeft het veel geholpen om mij op heel wat gebieden bewust te worden van mijn eigen gedrag, en ietjes bewuster van hoe anderen (kunnen) zijn. Verder krijg je natuurlijk "de tools" mee (in je hoofd) en uiteindelijk is het dan aan jezelf om deze succesvol in te zetten.

Als ik zo met collega's praat die soortgelijke trainingen hebben gevolgd (wij zijn software developers / onderzoekers) dan heeft het wel nut, maar zelf betalen zouden ze dan weer niet doen.

In het begin was ik er actief mee, en nu wat minder (of het is second nature geworden) denk ik?
Ik krijg denk ik niet vaak genoeg te maken met situaties om het goed te praten, maar ik ben zeker wel dankbaar bij mijn werk dat ik die training kon volgen.

In je schoenen misschien toch proberen om te kijken of er budget is vanuit de organisatie, of dat ze het betalen met een contract waarbij je na 1, 2 of 3 jaar werken na de training niks meer hoeft te vergoeden? (en dan indien eerder weg pro rato terug betalen, 50% na 1e jaar, 25% na 23 jaar, 0% na 3 jaar).

Gewoon in gesprek gaan. Uiteindelijk heeft de consultancy natuurlijk ook meer aan jou als je beter opgeleid bent, dus wat mij betreft mag een werkgever hier zeker ook wel wat moeite in stoppen, en niet alles bij de werknemer neer leggen..
Vind ik ook raar maar het uitgangspunt wat ze hanteren is als het niet direct invloed heeft op de kennis (technisch) dan moet de werknemer het zelf betalen. Deze discussie ben ik bij elke BILA aan het voeren omdat ik vind dat een consultant naast technische kennis ook soft skills moet hebben. Terwijl dit voor een in-house medewerker minder relevant is. Maar daar waren ze het niet mee eens...

Thanks voor het delen van je ervaring. Die tools is voor iemand zoals mij die graag zwart/wit denkt wel handig om te hanteren. Dat is ook iets wat ik zoek eerlijk gezegd.

Als ik terugreken van 3000 / 6 = 500 euro per dag en dat keer 6-10 personen die aan de training deelnemen. Dan kom je al op 3000-5000 euro uit wat ze per dag opstrijken exclusief de dagelijkse kosten van de "faciliteiten" en de lunch die je moet betalen. Slaat toch nergens op dat het zoveel moet kosten? Daarom dat ik ook twijfel. Daarnaast is ICM minder aangeschreven dan een "De Baak" of een "Schouten en Nelissen". Maar de inhoud bij die twee voor een vergelijkbare opleiding is weer minder maar betaal je evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Slaat toch nergens op dat het zoveel moet kosten?
B2B, is niet bedoelt voor particulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Roozzz

Plus ultra

Jeanke117 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Vind ik ook raar maar het uitgangspunt wat ze hanteren is als het niet direct invloed heeft op de kennis (technisch) dan moet de werknemer het zelf betalen. Deze discussie ben ik bij elke BILA aan het voeren omdat ik vind dat een consultant naast technische kennis ook soft skills moet hebben. Terwijl dit voor een in-house medewerker minder relevant is. Maar daar waren ze het niet mee eens...
[...]
Mooie oefening in reframen. Ik zou het gaan hebben over consultancy skills en daarmee gaan zoeken naar trainingen. Je zal merken dat veel van jouw soft skills daarin terugkomen.

Algehele tip is om even goed scherp te krijgen wat je verstaat onder soft skills, wat wil je precies ontwikkelen? Vervolgens verbind je dit aan je werk en wat het potentieel kan opleveren voor het bedrijf. Ik neem even aan dat het gaat om probleemanalyse en het ontwikkelen (+ verkopen/uitrollen) van oplossingen hiervoor, hoe soft skills daarbij niet relevant zijn is beyond me.

En laat vooral de baas betalen. (Of de training moet puur draaien om persoonlijke interesse of je hebt al stapels trainingen gevolgd het afgelopen jaar)

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 23-05-2025 16:24 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jeanke117 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:54:
Via mijn leidinggevende kwam het voorstel om deze opleiding te volgen: (...) Ik moet deze zelf betalen
Tja. Bij mij zou het gesprek daar al gestopt zijn. Over softskills gesproken ;)

EDIT: Ik bedoel uiteraard softskills aan de zijde van Jeanke117's leidinggevende

[ Voor 12% gewijzigd door TMDC op 23-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
TMDC schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:22:
[...]

Tja. Bij mij zou het gesprek daar al gestopt zijn. Over softskills gesproken ;)

EDIT: Ik bedoel uiteraard softskills aan de zijde van Jeanke117's leidinggevende
Idd, beetje bizar dat dit vanuit je eigen zakken moet komen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Als ik terugreken van 3000 / 6 = 500 euro per dag en dat keer 6-10 personen die aan de training deelnemen. Dan kom je al op 3000-5000 euro uit wat ze per dag opstrijken exclusief de dagelijkse kosten van de "faciliteiten" en de lunch die je moet betalen. Slaat toch nergens op dat het zoveel moet kosten?
Als trainer en als trainingsbedrijf moet ik hier toch even op reageren. Cursisten willen iets leren waar de trainer expertise in heeft. Deze expertise opbouwen heeft veel tijd en geld gekost. Daarnaast kost het ontwikkelen van de trainingsmethode en het onderhouden van het lab (in mijn geval) ook geld en tijd.

Ja de perks ervan zijn dat als je een klasje hebt van 6 man dat het zeker lekker verdiend, maar een klasje van 1 student kan je verlies draaien en is (in mijn geval) gewoon consultancy werk lucratiever. Maar ook dan pak ik liever de cusrsist omdat het werk zo leuk is.

Maar je hoeft geen training te volgen he, je kan het jezelf ook aanleren. Scheelt je weer 3K. En ja, net zoals de rest tikt, laat je werkgever dit lekker betalen uit je opleidingsbudget. Of heb je die niet?? Dan moet je sowieso een andere werkgever zoeken want dit is gewoon een standaard arbeidsvoorwaarde in de consultancy.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29

Yucon

*broem*

[...]

Wat een schrapers. En dan maar zeuren dat niemand meer in loondienst wil maar liever zzp't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:03

samo

yo/wassup

Overweeg ook een persoonlijke coach. Iemand die persoonlijke gesprekken met je voert, en 1-op-1 passend advies levert. Misschien niet zo snel, duidelijk en voorspelbaar (voor de werkgever) als de training, maar misschien sluit dit beter aan op je persoonlijke wensen en ruimte.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DISC en consorten als Myers-Briggs kun je gevoeglijk bij het grofvuil plaatsen. Er wordt veel te veel gewicht aan gehangen waar de onderbouwing op zijn best matig is.

Wat ook matig is, is de houding van je werkgever. Prima om een aanbevolen cursus of opleiding te volgen. Dan wel op kosten van de baas.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je zelf betaald kun je ook gaan waar je wilt ;)

Zelf wel eens een communicatie cursus gedaan, omdat ik hetzelfde gevoel had. Deze cursus werd door een stel interne trainers gegeven (grote consultancy toko) die een opleiding er voor gedaan hadden. Was best interessant om eens een keer gedaan te hebben, maar heb er toch net niet uitgehaald wat ik er uit wou halen. Daarvoor raadde ze mij een vervolg training op. Die nooit gedaan omdat ik weg ging bij t bedrijf.

Je zou ook voor kunnen stellen om zelf zo iets te gaan doen? Opleiding volgen met intentie om zelf de kennis verder te delen. Op die manier kan een bedrijf ook makkelijker verantwoorden dat je op zo'n cursus gaat, want het gaat niet meer om paar duizend euro voor 1 persoon, maar voor 15 personen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
Ik geloof zelf weinig in de meerwaarde van de prijs van dit soort versnelde cursussen. Wil niet zeggen dat dusdanige cursussen volstrekt waardeloos zijn. Maar is het een bedrag als 3.000 euro waard? Nee, in mijn optiek veelal niet.

Daarnaast, inhakende op de openingspost:
Ik heb moeite om negatieve gesprekken weer positief te draaien en denk ik nog te veel na tijdens een gesprek (hoe moet ik nou reageren?). Zeker als je een erg kritische gesprekspartner tegenover je hebt zitten die je alleen maar dwars probeert te zitten (lijkt het) en negatief is.
Het is lastig om uit de korte post hierin goed in te schatten wat je hier exact bedoeld te schetsen. Mogelijk dat je een voorbeeld scenario kunt beschrijven.

Maar gelet op enkele steekwoorden welk je hier aangeeft, ben ik voor veel consultants zakelijk vaak ook deze kritische gesprekspartner. Goede consultants tegenover mij weten niet zozeer het gesprek te sturen op basis van soft skills, maar op basis van parate, valide vakinhoudelijke kennis en duidelijk aantoonbare meerwaarde binnen wat voor consultancy rol ze dan ook mogen hebben.

Gezien je aangeeft dat je teveel nadenkt, jezelf afvraagt hoe te reageren, zou mijn vraag dan ook daarin met name zijn is verbetering van soft skills eigenlijk waar je het echt moet zoeken? Of is het niet gewoon meer parate vakinhoudelijke kennis en ervaring met het veld waarin je opereert wat je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
Ik vind een verkeerde verwachting om te denken dat je mensen kunt beinvloeden waardoor je meer 'wint' in gesprekken m.a.w. je zin krijgt.

Ik zou niet zomaar accepteren dat cursussen niet betaald worden, helemaal niet als de manager hem voorsteld. Voor het bedrijf kost het geen 3k EN als het zorgt dat je langer blijft is dat een no-brainer.

Ik denk dat mensen het effect van cursussen/opleidingen overschatten. 1. De stof moet bij je passen 2. de begeleider moet bij je passen 3. je moet met inzet en energie aanwezig zijn 4. je moet er vervolgens wat mee gaan doen. Het is hooguit een kickstart van iets, daarna begint het echte werk. Dat word vaak vergeten.

Ik werd beter in gesprekken door de begrijpen dat zolang je geen baas of leider bent je in het beste geval een win/win kunt creeeren en dat je nooit helemaal je zin krijgt. Hoe eerder dat je weet dat je altijd wat water bij de wijn moet doen hoe rustiger je er onder kunt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Furion2000 op 24-05-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:17
Heeft iemand ervaring met deze of soortgelijke opleidingen? Helpt dit je echt om in de praktijk jezelf te verbeteren?
Ik heb ervaring met Inzicht in Invloed van Bureau Zuidema en vond het het de tijdsinvestering waard (maar mijn werkgever betaalde, zoals het m.i. hoort). Op basis van de summiere omschrijving uit je posts zou dit wellicht ook wat voor jou kunnen zijn. Ik heb het als intens en intensief ervaren.

Het bied inzicht, maar het is niet zo dat je na de training klaar bent (zoals een ander ook schrijf). Het biedt handvatten en theorie, daarna moet je het in de praktijk gaan toepassen en integreren.
Als ik terugreken van 3000 / 6 = 500 euro per dag en dat keer 6-10 personen die aan de training deelnemen. Dan kom je al op 3000-5000 euro uit wat ze per dag opstrijken exclusief de dagelijkse kosten van de "faciliteiten" en de lunch die je moet betalen. Slaat toch nergens op dat het zoveel moet kosten?
Dat is niet hoe je er m.i. naar zou moeten kijken.
Daarom dat ik ook twijfel. Daarnaast is ICM minder aangeschreven dan een "De Baak" of een "Schouten en Nelissen". Maar de inhoud bij die twee voor een vergelijkbare opleiding is weer minder maar betaal je evenveel.
Ik zou primair kijken naar wat het best aansluit op je behoefte (en binnen je budget) en pas secundair naar de naam op je cv.

[ Voor 33% gewijzigd door wheel op 01-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 13:52
Ik heb een zeer vergelijkbare cursus gedaan bij de Baak verleden jaar. Ook met persoonlijke effectiviteit in de titel.

Vooraf was ik al een beetje sceptisch rondom alles wat met NLP te maken heeft, maar ik heb het een goede kans gegeven, je betaald tenslotte zo'n 6k voor de training, (inclusief overnachtingen en diners). Na deze training kan ik niet anders concluderen dat mijn voorgevoel correct was en dat je overal waar je NLP leest, je beter op zoek kan gaan naar het kruisje van de pagina. (hier een flink overzicht om een indruk te krijgen van NLP: https://www.mindacademy.nl/nlp/metaprogrammas)

NLP is een grote vergaarbak van pseudowetenschappelijke modellen en methodes die vaak wel het juiste topic weten te vinden, maar sterk versimpeld of zelfs achterhaald zijn. Het geeft je het idee dat je de psyche beter leert begrijpen, maar zodra je er praktijksituaties tegen aan gooit blijft er maar weinig van de theorie overeind en blijft het vooral bij suggestieve adviezen vrij voor interpretatie. De rest van de training bestaat uit open deuren.

Een letterlijke quote van de trainer uit de cursus na een vraag over diepgang of achterliggende bewijzen: "De diepgang zit in jezelf, als het werkt voor jou, dan kan je het inzetten".

Kortom, dit soort trainingen hebben in mijn ervaring een hoog zelfhulp-gehalte, en zijn sterk in lijn met de hedendaagse "ga op zoek naar je trauma"-retraites voor onzekere tieners, maar dan in een bedrijfssetting waar zoals je merkt, nog veel meer geld te verdienen is.

Om eerlijk te zijn heb ik niet direct een antwoord op de vraag wáár dan wél naar te zoeken. Afhankelijk van het vakgebied is het misschien passender om een wél erkende green/black belt in lean-six sigma te halen of meer te kijken naar de menselijke kant van verandermanagement. (op basis van de theorie van b.v. Kotter)

Een grote waarschuwing voor alles waar NLP bij genoemd wordt in ieder geval!
Pagina: 1