Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techhulp
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 07:21
Hoi allemaal,

Ik ben 40 jaar, heb vroeger in 2010 mbo 4 ICT afgerond en werk al 12 jaar in een totaal andere rol (bij mensen thuis of bedrijven internet installatie en storingen verhelpen). Dat werk vind ik niet uitdagend en ik wil graag iets gaan doen wat meer met programmeren te maken heeft. Daar ligt echt mijn interesse en is ook mijn droombaan.

In 2012 ben ik ooit aan een hbo Informatica begonnen, maar toen vond ik het te moeilijk en ben ik gestopt. Nu denk ik dat ik er meer klaar voor ben, ook vooral omdat AI zoals ChatGPT mij kan helpen.

Ik twijfel nu tussen twee opties bij Avans (deeltijd):
Associate degree Informatica (2 jaar)
Bachelor Informatica (4 jaar)

De AD lijkt me rustiger om mee te starten. Maar ik weet niet of dat diploma genoeg is om serieus aan de slag te kunnen als developer. Of kan ik beter meteen voor de bachelor gaan?

Ik ben zzp’er ( in telecom en computerhulp ) dus ik betaal het zelf (trek het wel zakelijk af).
Ik wil geen topprogrammeur worden, maar gewoon goed genoeg om serieus werk te doen in de IT.

Wat zouden jullie aanraden? Iemand ervaring met de AD of deze overstap?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:36
Voordat je geld en tijd wegsmijt, waarom kijk je niet eerst zelf of je wel de aanleg hebt?

Ga wat dingen educatief "het wiel opnieuw uitvinden" met bijvoorbeeld een Python of C# of iets laagdrempeligs?

Maak eens wat applicaties of interactieve/dynamische websites (JS/PHP of whatever ze tegenwoordig gebruiken).

AI kan je ook voor een laag bedrag of zelfs gratis gebruiken, dus check eens? Of vraag AI om oefeningen voor je te bedenken.

Wil je zo'n studie succesvol en met nut doorlopen dan zul je het meeste (vooral) zelf moeten kunnen bereiken.

Iig mijn mening is, het is niet de vraag welke studie, maar of je überhaupt echt deze kant (development) op kan en wil gaan? wanneer je dat meer zeker weet dan "ik wil het graag want ik verveel mij nu", dan kan je een kant op gaan zoeken. Voor hetzelfde geldt dat je ook Politieagent kan worden en je geen dag zal vervelen, toch?
Klinkt misschien bot maar ik bedoel het alleen maar goed.

Verder, zoals je aangeeft je hoeft geen top-van-de-top-programmeur te worden, maar wat "het kaf van het koren scheidt" gebeurt niet door te kijken OF je een programma bij elkaar kan kloppen (want dat kan iedereen wel, al is het met een AI of niet), maar of je de achterliggende denkelementen wel kan oppakken, een geheel designen/bedenken, niet uit het oog verliezen hoe alles in elkaar steekt en/of alles samen werkt (of moet gaan werken), vele richtingen willen onderzoeken of mogelijkheden bepalen, en nog veel meer..

Niet om je te ontmoedigen, maar een developer die nuttig is onderscheid zich juist met het kritisch denkvermogen en niet door meteen ja te zeggen en iets bij elkaar te kloppen.

Ook op bugs oplossen (en geloof mij, AI heb ik geprobeerd en ze introduceren best wel subtiele bugs/onverwacht gedrag in code, iemand moet echt expert op sommige vlakken zijn wil die ze allemaal herkennen en fixen, of überhaupt aan de AI aangeven dat ze er zijn en aub deze oplossen).

AI prompt engineering is ook een vak apart, en een AI goed (kunnen) gebruiken vereist ook kennis van "programmeren" - maar wie weet, misschien wil je juist de AI prompt engineering kant op gaan, dat kan ook?

Ondanks dat het simpler lijkt nu, was het nog nooit zo complex hoor is mijn mening, juist AI kan veel extra complexiteit introduceren -- hoeft niet natuurlijk.

Verder is een AI vooral goed in dingen doen die al gedaan zijn, dus als je iets uitdagends wil oplossen dan zul je ook weer zelf aan de slag moeten gaan -- en dat lijkt nu het geval toch, je vind het saai, waarom wil je dan niet zelf oplossingen bedenken en maken? In hoe verre wil je gaan focussen op AI en deze inzetten?

En in development zijn er ook ontelbare hoeveelheden kanten die men op kan, check eens wat andere eerdere forum posts hier op GoT.

Onderschat ook de vaardigheid in communicatie niet die nodig zal zijn om hier succesvol brood van te maken, maar gezien je ZZP'er bent zou ik verwachten dat dat op orde is -- ondanks dat, ideeën, werk, oplossingen en designs communiceren zijn niet dingen die je zo 1-2-3 onder de knie hebt, en het is ook een belangrijk onderdeel van het werk.

Dat gezegd hebbende, het gevoel wanneer een project af is (of de volgende milestone bereikt is) en er mensen mee geholpen zijn is natuurlijk ge-wel-dig. Nog leuker wanneer tijdens de uitvoering veel leermomenten zijn geweest, leren houdt nooit op. Dus zeker een vak om te overwegen, en ondanks de huidige slechte markt in IT denk ik wel dat er binnen no-time weer mensen nodig zijn, dus zeker het overwegen waard.

[ Voor 80% gewijzigd door grasmanek94 op 23-05-2025 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ghostlylou
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-05 20:11
Voor zover ik weet volgen de AD-studenten bij Avans precies hetzelfde programma als de Bachelor-studenten, alleen stoppen zij na twee jaar. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik starten met de AD. Mocht je na die twee jaar toch verder willen, dan kun je waarschijnlijk doorstromen naar de Bachelor zonder vertraging.

Check dit wel even goed bij Avans zelf, want het kan zijn dat er intussen dingen zijn veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techhulp
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 07:21
grasmanek94 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:18:
Voordat je geld en tijd wegsmijt, waarom kijk je niet eerst zelf of je wel de aanleg hebt?

Ga wat dingen educatief "het wiel opnieuw uitvinden" met bijvoorbeeld een Python of C# of iets laagdrempeligs?

Maak eens wat applicaties of interactieve/dynamische websites (JS/PHP of whatever ze tegenwoordig gebruiken).

AI kan je ook voor een laag bedrag of zelfs gratis gebruiken, dus check eens? Of vraag AI om oefeningen voor je te bedenken.

Wil je zo'n studie succesvol en met nut doorlopen dan zul je het meeste (vooral) zelf moeten kunnen bereiken.

Iig mijn mening is, het is niet de vraag welke studie, maar of je überhaupt echt deze kant (development) op kan en wil gaan? wanneer je dat meer zeker weet dan "ik wil het graag want ik verveel mij nu", dan kan je een kant op gaan zoeken. Voor hetzelfde geldt dat je ook Politieagent kan worden en je geen dag zal vervelen, toch?
Klinkt misschien bot maar ik bedoel het alleen maar goed.

Verder, zoals je aangeeft je hoeft geen top-van-de-top-programmeur te worden, maar wat "het kaf van het koren scheidt" gebeurt niet door te kijken OF je een programma bij elkaar kan kloppen (want dat kan iedereen wel, al is het met een AI of niet), maar of je de achterliggende denkelementen wel kan oppakken, een geheel designen/bedenken, niet uit het oog verliezen hoe alles in elkaar steekt en/of alles samen werkt (of moet gaan werken), vele richtingen willen onderzoeken of mogelijkheden bepalen, en nog veel meer..

Niet om je te ontmoedigen, maar een developer die nuttig is onderscheid zich juist met het kritisch denkvermogen en niet door meteen ja te zeggen en iets bij elkaar te kloppen.

Ook op bugs oplossen (en geloof mij, AI heb ik geprobeerd en ze introduceren best wel subtiele bugs/onverwacht gedrag in code, iemand moet echt expert op sommige vlakken zijn wil die ze allemaal herkennen en fixen, of überhaupt aan de AI aangeven dat ze er zijn en aub deze oplossen).

AI prompt engineering is ook een vak apart, en een AI goed (kunnen) gebruiken vereist ook kennis van "programmeren" - maar wie weet, misschien wil je juist de AI prompt engineering kant op gaan, dat kan ook?

Ondanks dat het simpler lijkt nu, was het nog nooit zo complex hoor is mijn mening, juist AI kan veel extra complexiteit introduceren -- hoeft niet natuurlijk.

Verder is een AI vooral goed in dingen doen die al gedaan zijn, dus als je iets uitdagends wil oplossen dan zul je ook weer zelf aan de slag moeten gaan -- en dat lijkt nu het geval toch, je vind het saai, waarom wil je dan niet zelf oplossingen bedenken en maken? In hoe verre wil je gaan focussen op AI en deze inzetten?

En in development zijn er ook ontelbare hoeveelheden kanten die men op kan, check eens wat andere eerdere forum posts hier op GoT.

Onderschat ook de vaardigheid in communicatie niet die nodig zal zijn om hier succesvol brood van te maken, maar gezien je ZZP'er bent zou ik verwachten dat dat op orde is -- ondanks dat, ideeën, werk, oplossingen en designs communiceren zijn niet dingen die je zo 1-2-3 onder de knie hebt, en het is ook een belangrijk onderdeel van het werk.

Dat gezegd hebbende, het gevoel wanneer een project af is (of de volgende milestone bereikt is) en er mensen mee geholpen zijn is natuurlijk ge-wel-dig. Nog leuker wanneer tijdens de uitvoering veel leermomenten zijn geweest, leren houdt nooit op. Dus zeker een vak om te overwegen, en ondanks de huidige slechte markt in IT denk ik wel dat er binnen no-time weer mensen nodig zijn, dus zeker het overwegen waard.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en je hebt zeker een punt.

Ik heb de afgelopen tijd met hulp van ChatGPT al twee simpele websites gebouwd. Alleen eerlijk gezegd was dat vooral kopiëren en plakken en ik snapte nog niet alles wat ik deed. Dus ik besef goed dat ik nog aan het begin sta en nog veel moet leren, ook qua logisch denken en structuur.

Daarom overweeg ik juist een Associate degree om rustig en gestructureerd de basis te leren, terwijl ik daarnaast blijf oefenen. Ik wil niet zomaar geld en tijd weggooien, maar ik wil ook niet blijven hangen in “misschien ooit”. Mijn motivatie is oprecht, en ik wil er echt werk van maken.

Ik neem je advies zeker mee. Misschien moet ik mezelf eerst wat beter testen door met Python of JavaScript kleine dingen op te bouwen en echt te proberen zelf iets te maken. Goede tip ook over AI, ik merk inderdaad dat je zelf moet begrijpen wat je doet, anders raak je snel de weg kwijt.

Nogmaals dank voor je feedback, ik waardeer het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 11:39
Als je wilt beginnen met programmeren, zou ik persoonlijk aanraden om eerst zelf een aantal projecten te doen of een volledige cursus te volgen via Codecademy (betaald): https://www.codecademy.co...tack-engineer-career-path, of via FreeCodeCamp (gratis): https://www.freecodecamp.org/learn/full-stack-developer/

Beide platforms bieden gestructureerde en stapsgewijze leermodules waarmee je op een effectieve en grondige manier leert programmeren. Het is zelfs mogelijk om met deze certificaten werk te vinden.

En probeer de opdrachten niet meteen met hulp van ChatGPT of andere AI-oplossingen te maken 😉. Zorg ervoor dat je echt zelf oefent. Ik heb zelf sommige onderdelen meerdere keren moeten herhalen voordat ik echt begreep wat ik aan het doen was en juist daardoor leer je het pas écht goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Weirdoojp op 26-05-2025 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou geen opleiding gaan doen maar de gratis en goedkope genoemde opties gebruiken om zelf te leren.

Héél ver weg blijven van AI tools, ChatGPT leert je echt niet programmeren en iets 'maken' ermee heeft geen meerwaarde in je carrière of studie. Als je denkt dat je een studie wél aan kan met AI tools kun je er beter niet aan beginnen, want AI tools zijn nog altijd een groot deel van de tijd heel hard tegen je aan het liegen en de uiteindelijke kwaliteit als ze het wel goed hebben is heel laag. Die moet je écht niet willen gebruiken om van te leren, maar die moet je er pas bij pakken als je zelf kunt controleren of de output klopt en van relevante kwaliteit is (dus pas nadat je ná je leerproces een jaar of 5 professioneel aan de slag bent gegaan).
Verder als je de web kant in gaat ook ver weg blijven van lage kwaliteit bronnen als w3schools, je kunt je veel beter aanwennen om de Mozilla MDN docs in te duiken en uit te zoeken hoe iets écht werkt.

Maar bedenk je eerst welke richting je op wil. Programmeren is alles van laagdrempelig WordPress websites in elkaar plakken tot de diepte in gaan in de front-end, tot PLC programmeren, tot back-end met miljarden databaserecords, tot apps maken voor mobiel of juist desktopsoftware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBouwer
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-05 16:14
Ik ben het echt volledig oneens met het advies dat hier al eerder is gegeven. Uiteindelijk kun je ontzettend veel zelf leren, maar bij de meeste bedrijven heb je een Bachelor diploma nodig om te kunnen starten. Bij een klein bedrijf kun je wellicht de kans krijgen als je echt de kennis en ervaring hebt, maar bij de meeste bedrijven zul je al afvallen bij de CV-check.

Ik zou je persoonlijk aanraden om geen AD te doen. Het is wel degelijk een ander programma. Het is expliciet niet zo dat je hetzelfde programma doet en dan na 2 jaar stopt (dat zou ook raar zijn). Als je een AD hebt afgerond en je wilt toch een Bachelor volgen, dan moet je de hele vier jaar weer doorlopen, zonder versneld programma. Ik studeer op het moment Informatica bij Avans en ik zou je zeker aanraden om de bachelor te doen. Je leert veel meer dan programmeren (groepsprojecten, design, DevOps etc). Een bacheloropleiding is wat mij betreft de perfecte combinatie van het praktijkgerichte van het MBO met het theoriegerichte en onderzoek van het WO.

Als je nog vragen hebt over specifiek de Informatica opleidingen bij Avans, laat het dan vooral weten of stuur me een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarzSP
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-05 15:36
Wat goed dat je de stap overweegt om te gaan studeren! Ik herken het eea in je verhaal en vragen.

Ik ben zelf tweedejaars hbo Software Engineering studente (deeltijd) en werk parttime als developer. Ik vind de studie fantastisch: het is uitdagend, praktisch en voldoenend. Je geeft aan dat programmeren jouw droom is — dan kan ik de studie alleen maar aanbevelen. Maar onderschat het niet.

AI-tools zoals ChatGPT kunnen zekers helpen bij het bouwen van programma’s en het maken van huiswerk. Máár: Je moet echt begrijpen wat je doet. En als je onder het leren AI gebruikt, dan leer je niet het probleemoplossend vermogen wat je echt nodig hebt in een tentamen situatie. Ik zie mijn studiegenoten met bosjes uitvallen en zakken (we begonnen met 30+ personen en we zijn nu met 8 over van die groep...). Het is pittig en je moet de meters maken om beter te worden.

Veel success!
Pagina: 1