UTP door brandalarm buis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 12:37
Ik woon in een huis dat gebouwd is in 2003. Op elke verdieping is een opening in het plafond voor een brandmelder.

Ik zie niet zo goed waar in meterkast deze uitkomen maar zou het mogelijk zijn om de bedrading voor de brandmelder eraf te halen en utp voor POE er doorheen te halen?

Zo ziet de bedrading voor de brandmelder eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN1Yb19VgRoUbJARm3dg9qfBs_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jqnoe2lxRiod2d0Y1yMPk1qA.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Ik heb thuis homeassistant draaien wil de brandmelders via zigbee aansluiten om ervoor te zorgen dat de brandveiligheid wel op orde is.

[ Voor 27% gewijzigd door Limbeckx op 23-05-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
De bedrading van de brandmelders gaat waarschijnlijk niet direct naar de meterkast.

Deze loopt net zoals de verlichtingspunten via de centraaldozen aan het plafond. Dus hiermee ga je waarschijnlijk het lichtnet en je UTP met elkaar combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Right. Het moet via de centraaldozen. Is dat een mogelijk en een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
Nee want je mag geen netwerkkabel samen met elektra bedrading in dezelfde buis gebruiken en als je in een centraaldoos uitkomt kun je vandaar alleen verder via buizen waar al elektra inzit.

PS.
De centraaldoos zit altijd bij het Verlichting punt in de ruimte en bevat dus altijd elektra draden.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 23-05-2025 11:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-05 19:24
De toegepaste rookmelders zijn met een vaste 230V voeding. Dit zijn NEN 2555 melders volgens de toen geldende regelgeving. Het is volgens de huidige wetgeving (Besluit bouwwerken leefomgeving) niet toegestaan om deze rookmelders met een vaste voeding te vervangen voor rookmelders met een batterij-voeding (EN 14604).
Gevolg hiervan is dat de dozen in gebruik zijn voor 230V. Wanneer je een UTP toevoegt haal je UTP en 230V door elkaar.
Zijn er voor je rookmelders relais-sokkels te koop? Ik heb ook rookmelders op een vaste voeding, met een relais, die dan weer een circuit van een ESP-bordje schakelt, waarmee in in HA een brandmelding doorkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Oke dus elektra en utp mogen niet in dezelfde buis dus no go.

Jammer de bammer. Gaan we een andere oplossing zoeken.
Pagina: 1