Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 15:24
Mijn vraag
Wij hebben vandaag onze zoon voor zijn 14e verjaardag een Fitbit Charge 6 gegeven, maar het blijkt dat Google hem niet toestaat het te gebruiken vanwege zijn leeftijd. Een eerste rondje op het web suggereert dat daar niet (makkelijk) om heen te werken is, dus dat ding gaat wsl. retour.

Welke alternatieven zou ik naar kunnen kijken die vergelijkbare functionaliteit en looks hebben, maar die wel door een kind gebruikt mogen worden?

Mijn zoon heeft volgens mij geen specifieke eisen, wil gewoon een hip dingetje voor aan zijn pols..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Galaxy A53

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Kan je zijn leeftijd niet aanpassen zodat het wel mag?

En het enige wat nu niet werkt is de app toch? Hij kan wel gewoon het apparaat gebruiken en zien hoeveel stappen hij zet op de dag. Kan het alleen niet in de grafiekjes in de app bekijken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kun je niet in Family Link een supervised account maken? https://support.google.com/families/answer/7103338?hl=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
jvanderkroon schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:04:
Kan je zijn leeftijd niet aanpassen zodat het wel mag?

En het enige wat nu niet werkt is de app toch? Hij kan wel gewoon het apparaat gebruiken en zien hoeveel stappen hij zet op de dag. Kan het alleen niet in de grafiekjes in de app bekijken.
In de fitbit app ziet hij alleen een aantal toestellen van de Ace serie. Dus hij kan de Charge helemaal niet installeren. Op dit moment staat zelfs de klok nog niet goed.
Hij heeft een supervised account in Family Link. Maar als je dat hebt, dan staat de fitbit app blijkbaar alleen toe om toestellen van de Ace-serie toe te voegen. En dus niet de Charge.

We hebben ook geprobeerd om een nepaccount aan te maken, maar Family Link staat niet toe deze te gebruiken op een toestel (zijn telefoon) onder ouderlijk toezicht.

[ Voor 82% gewijzigd door aap op 23-05-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Ik ga dit proberen!

In het stappenplan staat wel dat ik de leeftijd als net geen 13 moet instellen, maar mijn zoon is vandaag 14 geworden en kon de fitbit niet instellen (maar misschien dat in NL 16 de leeftijdsgrens is?)

Update:
ik kan de procedure helaas niet uitvoeren. Volgens Google is de leeftijd waarop je een kind mag ontkoppelen van ouderlijk toezicht 16 jaar, dus ik kan mijn zoon zelfs niet tijdelijk ontkoppelen.

En voor iemand het vraagt: de leeftijd van mijn kind kan ik ook niet veranderen. Tenminste, niet naar ouder dan hij nu is. Jonger misschien wel, maar daar blijf ik af voor het geval ik het erger maak.

[ Voor 29% gewijzigd door aap op 23-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 10:21
Ik heb de leeftijd van onze dochter wel kunnen veranderen (zette het op 1 dag voordat ze '16 wordt') en de volgende dag kregen wij - de ouders - en zij zelf een mail dat ze mocht kiezen of ze een 'volwaaridig' account wilde of verder onder supervisie wilde blijven.
Ze heeft nu een volwaardig Google Account, maar nog steeds alleen de 'Kids' Fitbits.
Ik heb nog hoop, want ik heb gisteren pas haar account overgezet 🤞

Update: ik zie dat ik het gistereavond om 22:00 gedaan heb, dus ik heb nog hoop 😊

Mail van Google naar ouder bij 'verjaardag':
[KIND] kan nu hun Google-account updaten
Hallo [OUDER],

[KIND] kan er nu voor kiezen om hun eigen Google-account ([KIND]@gmail.com) te updaten, omdat die de minimumleeftijd in je land heeft bereikt.

Als [KIND] hun account updatet, kan die het account zelf gaan beheren of dat nog steeds door jou laten doen.

Als [KIND] ervoor kiest hun eigen account te gaan beheren, gebeurt het volgende:

Je beheert hun account en apparaten niet meer, waaronder hun schermtijd en instellingen voor toezicht
Als [KIND] ervoor kiest om hun account door jou te blijven laten beheren, gebeurt het volgende:

Je blijft hun account en apparaten beheren, waaronder hun schermtijd en instellingen voor toezicht
Welke optie die ook kiest, die krijgt toegang tot meer Google-apps en -services, behalve apps en services waarvoor een specifieke minimumleeftijd geldt.

Het account van [KIND] wordt niet automatisch gewijzigd. We raden je dus aan met [KIND] te bespreken welke keuzes die heeft.

[KIND] kan er altijd voor kiezen volledige verantwoordelijkheid te nemen en het toezicht voor hun account te stoppen.

Ga naar de veelgestelde vragen voor ouders voor tips om betrokken te blijven bij het Google-gebruik van je kind naarmate het ouder wordt.
Mail nadat kind account omgezet heeft:
Je beheert je Google-account nu zelf
Hallo [KIND],

Met deze e-mail bevestigen we dat je ervoor hebt gekozen om je Google-account zelf te beheren en dat je akkoord gaat met het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google. We hebben je ouder ook een e-mail gestuurd.

Nu je de volledige verantwoordelijkheid voor je account hebt, kun je zelf het volgende doen:
  • Digitaal welzijn: Gezonde digitale gewoonten aanleren die bij jou passen.
  • Accountinstellingen: Wachtwoorden en toegangssleutels updaten of toevoegen en privacyinstellingen controleren.
  • Locatie delen: bepalen met wie je je realtime locatie wilt delen.
[Update 21/7]
Helaas het mocht niet baten.
Nu de timer op 30 dagen vanaf nu dat het fitbit account wat gekoppeld is aan het google account daadwerkelijk helemaal is verwijderd...
Tot die tijd een tijdelijk ander gmail adres voor Fitbit.

[ Voor 75% gewijzigd door Geertje op 21-07-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 21:40
Anders is misschien de Samsung Fit3 iets. Maar weet niet of daar een leeftijdrestrictie op zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
eenhoorntje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:39:
Anders is misschien de Samsung Fit3 iets. Maar weet niet of daar een leeftijdrestrictie op zit
Om closure te geven aan dit topic: dat is precies wat ik gedaan had. En ja, daar zitten ook restricties op.

Ik moest van Samsung nl. met een "Galaxy device" een ouder-account aanmaken en goedkeuren dat mijn zoon het horloge ging gebruiken. Enige probleem: ik heb geen Galaxy device.
Mijn vrouw had er wel een van haar werk, maar om een ouder-account te maken moest je er een credit card aan koppelen en ze wilde niet haar prive card aan haar werktelefoon koppelen. Ik was inmiddels zo gefrustreerd, dat ik toen maar mijn credit card gebruikt hebt. De validatie bij de bank ging OK, maar Samsung zei dat er toch "mogelijk fraude kon zijn" (misschien omdat de naam van de Samsung account en de credit card niet matchten?). Na 3 x vergeefs proberen de Samsung helpdesk gebeld. Die konden of wilden ook niet meedenken voor een oplossing, maar toen ik na 30 minuten aan de lijn nogmaals de credit card validatie probeerde, werkte het opeens wel.

Kortom, een fit-horloge koppelen aan een kind-account is heel lastig en als je niet helemaal in hun ecosysteem zit, is de support van de fabrikanten waardeloos.
Pagina: 1