Ironwolf Pro of Exos voor Synology 920?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
Mijn huidige 3TB disken draaien inmiddels al dik 13 jaar 24x7 in mijn Synology en langzaam krijg ik ruimtegebrek en wil ik de disken maar eens (gefaseerd) vervangen. Ook een beetje om te voorkomen dat ze er straks allemaal tegelijk mee stoppen omdat ze allemaal even oud zijn. Als je de verschillende testen leest komen de Ironwolf Pro en Exos goed uit de test, maar ook WD staat regelmatig in de top 3. Lees ook veel over de herrie van de Seagate disken. Nas staat in meterkast, dus herrie is van minder belang, maar heb ook een hekel aan constant zoemend geluid wat je ook hoort als de deur dicht is.

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar gebruikerservaringen. Wie heeft deze disken in zijn nas en hoe zijn je ervaringen na bijvoorbeeld een jaar draaien? Kortom, zou je ze na een jaar nog steeds kopen of echt iets heel anders omdat....

En qua upgradepad, 1 disk vervangen, laten rebuilden, repeat 3x en dan array (SHR) uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:24
Persoonlijk zou ik voor WD Red plus disken gaan.

Exos is een enterprise disk en wordt momenteel veel fraude mee gepleegd.
Beide Seagates maken eg veel herrie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:38
Ik zou voor Toshiba N300 of MG (enterprise) gaan veel voordeliger dan elke WD red, nooit risico dat je een SMR schijf krijgt. Wat WD wel het geval.

PS Een toshiba MG maakt wel relatief veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
Ben(V) schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:46:
Persoonlijk zou ik voor WD Red plus disken gaan.

Exos is een enterprise disk en wordt momenteel veel fraude mee gepleegd.
Beide Seagates maken eg veel herrie.
Ja daar heb ik over gelezen, maar als ik van een NL leverancier een disk krijg met 0 uur, dan is het toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

cupra4 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Ja daar heb ik over gelezen, maar als ik van een NL leverancier een disk krijg met 0 uur, dan is het toch prima?
daar mag je helaas niet van uit gaan.

Serienummer opzoeken bij fabrikant en productiedatum bekijken: ouder dan dit jaar/6maanden? als zeer verdacht beschouwen, evt terugsturen naar webwinkel

het aantal draaiuren kan aangepast worden door de fraudeurs, productiedatum op de site van de fabrikant niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:24
Persoonlijk zou ik nooit meer enterprise disken kopen.
Enterprise disken worden in data centra gebruikt en worden naar een bepaalde tijd vervangen, fraudeurs kopen die disken op en relabelen ze, resetten de s.m.a.r.t. data en verkopen ze voor nieuw.

Bij die Exos kun je toevallig zien met een tooltje of ze heel veel draaiuren erop hebben zitten, maar niemand weet of dat met andere merken ook niet gebeurd, want die hebben niet zo'n tool.

Ik hou het dus gewoon op niet enterprise disken.

En voor thuis gebruik heeft een enterprise disk ook geen enkel voordeel en voornamelijk veel meer herrie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1