Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord…

Pagina: 1
Acties:
  • 1.014 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Topicstarter
Artikel: nieuws: Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza'
Auteur: @arnoudwokke

Net als sommige reageerders ben ook ik van mening dat dit nieuwsbericht niet op tweakers.net thuis hoort. Het heeft precies nul IT/technische waarde en puur politiek gekleurd.

Ik hoop dat jullie als redactie in het vervolg beter na gaan denken over welke onderwerpen er wel en vooral juist niet geplaatst kunnen worden.

Aldus een tweaker van (bijna) het eerste uur...

Make music, not war

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:21

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Politiek en tech zijn al decennia erg nauw met elkaar verbonden. Ook in dit geval. Dit verhaal past prima binnen de context van technologische en digitale soevereiniteit (welke macht hebben techbedrijven over de samenleving maar ook hun werknemers?), en dat is een discussie die nu meer dan misschien ooit eerder speelt.
Ik hoop dat jullie als redactie in het vervolg beter na gaan denken over welke onderwerpen er wel en vooral juist niet geplaatst kunnen worden.
Je hoeft het niet eens te zijn met de keuze, maar dat betekent niet dat we dit niet doen. We voeren deze discussie meerdere keren per dag.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Topicstarter
Moeten we dan van alle grote techbedrijven bij gaan houden welke termen ze blokkeren? Sorry hoor, maar ik zie in dit geval totaal geen reden om op t.net te vertellen dat een bedrijf een politiek gemotiveerd filter toepast. Ik neem aan dat bedrijven als Huawei en Lenovo niet anders doen. Is dat ook interessant nieuws? Of zijn we het wel gewend dat in China censuur heel normaal is?

Make music, not war

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Of zijn we het wel gewend dat in China censuur heel normaal is?
Tbh ja... Nieuws is dat wat afwijkt van de regel. Dus als Microsoft vrij plotseling een maatschappelijk onderwerp blokkeert wijkt dat af wat we gewend zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:01
Ik vind het wel schokkend om te lezen dat Microsoft mails met een mogelijk politieke lading blokkeert. Dat is voor mij zeer relevant om te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musiman

musiman

Topicstarter
Dat soort dingen lees ik in de reguliere kranten en niet op een tech site waar we het hebben over computeronderdelen. Wat Microsoft trouwens ook had kunnen doen, is de binnenkomende mails niet tegenhouden, maar de header aanpassen met iets als: "Political mail".

[ Voor 38% gewijzigd door musiman op 23-05-2025 09:05 ]

Make music, not war

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:59
Tweakers is gelukkig geen tech site waar het alleen maar gaat over computeronderdelen. Er wordt juist over een heel breed spectrum over tech nieuws geschreven. Van computeronderdelen tot elektrische auto's en van hackingtools zoals de Flipper Zero tot aan westerse clouddiensten die censuur toepassen. Dit betekend dat de artikelen niet altijd de diepte in gaan en niet elk artikel zal iedereen aanspreken, maar gelukkig hoef je ook niet elk artikel te lezen. Juist het brede aanbod aan nieuws is voor mij een positief punt van deze site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-08 15:37

TNW

Microsoft maakte in dezen de een politieke keuze, nl. om een beladen onderwerp proberen te filteren.

Berichtgeving daarover is niet per se politiek gemotiveerd, het gaat puur om iets waar veel mensen in geïnteresseerd zijn en/of een mening over hebben.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:12
Ik vind het ernstig om te zien hoe het moderatie systeem op de FP is misbruikt om meningen kracht bij te zetten,
Het moderatie systeem is niet opgezet om de intifada van mensen te fasciliteren.
Foutieve stellingen die +2 gemodereerd worden, en juiste stellingen of feiten die weggemod worden omdat ze mensen niet aanstaan, dat is echt misbruik maken van het systeem.|
Ik heb het gisterenavond met verbazin g zitten gadeslaan.
Het enige juiste zou zijn de mensen die zich hier schuldig aan hebben gemaakt ( zowel pro als anti ) hun modrechten afnemen want anders krijgen we nu.nl 2.0 en daar kom ik niet voor op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Topicstarter
@FX16 Dat is inderdaad heel vervelend. Mijns inziens des te meer een reden om dit soort berichten te vermijden. Op nu.nl past dit soort nieuws veel beter.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:06

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het zegt ook gewoon iets over (de cultuur binnen) dit grote techbedrijf waar we zoveel over horen en veelvuldig zelf mee te maken hebben? Over (om maar even een greep te doen) de schandalen van Bobby Kotick werd ook geschreven, terwijl de technische waarde daarvan ook nul is.

Doen alsof dit bericht nu ineens politiek gemotiveerd moet zijn is volgens mij een gevalletje pot verwijt de ketel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-08 08:54
Heb je ook nog een wat betere reden dat het hier niet hoort dan
een tech site waar we het hebben over computeronderdelen
Want je weet zelf ook wel dat de site veel breder is, ook niet iedere tweaker leest de berichtgeving over onderdelen. Ik lees persoonlijk juist meer het "echte" nieuws binnen tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik vind het juist wél interessant om te lezen op Tweakers.

Je mag natuurlijk je mening hebben, of je nu voor de Israeliers of de Palasteinen bent, of je nu pro Israel of pro Gaza bent. En het mooie van al, ik hoef het niet met je eens te zijn maar je hebt wel het recht om je mening te hebben en te verkondingen. Dat is nogal een fundamenteel recht.

En van een mafketel als Elon Musk (mijn mening) verwacht je dit soort onzin. Dus voor mij geen Tesla en ik loop ook met een grote boog om X heen. Wat ik overigens wel zonde vind aangezien je X ook als een modern nieuwsplatform kan zien. Maar met Elon Musk aan het roer weet je zeker dat je een gekleurd beeld gaat krijgen. Maar X en Tesla kunnen we gemakkelijk missen in de wereld.

Microsoft daarentegen heeft zich onder Bill Gates redelijk diep in de huiskamers geworteld. Hoeveel huishoudens hebben niet een of meer PC's met Windows? Voor de thuisgebruikers is Microsoft Windows nog altijd heer en meester. Dus daar kunnen we niet zomaar zonder. Natuurlijk zijn er alternatieven zoals Linux of MacOS, maar die zijn ook niet voor iedereen weg gelegd.

En in dat beeld vind ik het bannen van woorden (ongeacht welke) door Microsoft wél belangrijk om even bij stil te staan. Want het begint met de eigen werknemers, maar... waar eindigt het? Kan ik dadelijk in mijn privé Outlook mail ook een aantal woorden niet meer gebruiken? Worden die woorden dan ook gewist in de documenten op mijn harde schijf?

Met andere woorden, hoe ver zal Microsoft gaan om die censuur op te leggen? En wie wordt er gecensureerd? De eigen werknemers? Politieke figuren? Journalisten? Iedereen?

Nee, dat X of Facebook censuur toepast vind ik nog altijd noemenswaardig, maar van een bedrijf als Microsoft of Apple vind ik dat not-done en zeker nieuwswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Topicstarter
EpicKip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:35:
Heb je ook nog een wat betere reden dat het hier niet hoort dan
[...]

Want je weet zelf ook wel dat de site veel breder is, ook niet iedere tweaker leest de berichtgeving over onderdelen. Ik lees persoonlijk juist meer het "echte" nieuws binnen tweakers.
Dat snap ik. Maar de vraag in deze is: waar trek je de grens? En mijn conclusie hier is dat de redactie van t.net een andere heeft dan ik (en met mij menig andere t.net bezoeker, gezien de vele opmerking hieromtrent die bij dit artikel te lezen zijn).

@RiDo78 Uit jouw betoog is duidelijk af te lezen dat jij de grens op een andere plek trekt dan ik. Het ene bedrijf mag dingen doen zonder dat dit op t.net gemeld wordt en voor het andere bedrijf is het wél nieuwswaardig? Vreemd.

[ Voor 15% gewijzigd door musiman op 23-05-2025 09:41 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:02

Kheos

FP ProMod
musiman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:38:
[...]
En mijn conclusie hier is dat de redactie van t.net een andere heeft dan ik (en met mij menig andere t.net bezoeker, gezien de vele opmerking hieromtrent die bij dit artikel te lezen zijn).
En mijn conclusie is dat sommige deze artikels hier wel willen lezen en sommige niet. Alleen... Daar had ik dit topic niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 19:45

ralpje

Deugpopje

musiman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:58:
Ik neem aan dat bedrijven als Huawei en Lenovo niet anders doen. Is dat ook interessant nieuws? Of zijn we het wel gewend dat in China censuur heel normaal is?
Huawei en Lenovo zijn dan weer niet de mailprovider (zakelijk en/of prive) voor een heel groot deel van de wereld. Microsoft wel.
Het feit dat ze dit dus intern nu doen zou best een voorbode kunnen zijn van eenzelfde actie op hun public cloud.

Ik vind dit zeer relevant nieuws.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Topicstarter
Kheos schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:44:
[...]

En mijn conclusie is dat sommige deze artikels hier wel willen lezen en sommige niet. Alleen... Daar had ik dit topic niet voor nodig.
Helaas kan ik op jouw reactie geen lachende smiley plaatsen. Dus dan maar zo :D

@ralpje Dan ga jij voorbij aan de stevige voet die Huawei in onze infrastructuur heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door musiman op 23-05-2025 09:51 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wat een onnodig topic dit: nieuws: Microsoft blokkeert mails van medewerkers met woord 'Gaza'

Heeft hier niets te zoeken, en al helemaal de discussie dier er onder wordt gevoerd!

BAH@Tweakers, dit is duidelijk een door de redactie politiek ingegeven keuze om een dergelijk topic hier te plaatsen en de hele discussie er onder door te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
musiman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Dat snap ik. Maar de vraag in deze is: waar trek je de grens? En mijn conclusie hier is dat de redactie van t.net een andere heeft dan ik (en met mij menig andere t.net bezoeker, gezien de vele opmerking hieromtrent die bij dit artikel te lezen zijn).

@RiDo78 Uit jouw betoog is duidelijk af te lezen dat jij de grens op een andere plek trekt dan ik. Het ene bedrijf mag dingen doen zonder dat dit op t.net gemeld wordt en voor het andere bedrijf is het wél nieuwswaardig? Vreemd.
Als ik het topic zo lees is dit nieuws wel gewenst. Alleen negeer je al die reacties omdat ze niet in de lijn met jou mening liggen. Erg jammer weer.

Als "Tweaker van het eerste uur" (van lurker naar member. En ik meld het maar omdat jij er blijkbaar waarde aan hecht) weet ik dat Tweakers veel breder is dan "computeronderdelen".

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

Topicstarter
@corset Met "Tweaker van het eerste uur" geef ik aan dat ik niet een voorbijgaande bezoeker ben, maar ervaring heb met welke nieuwsberichten er zoal op t.net geplaatst worden en niet om hoog van de toren te willen blazen of zo; hecht er derhalve ook niet veel waarde aan.

En ik denk dat wanneer je op t.net een bericht plaatst dat Israël diplomaten heeft beschoten, dat je ook een leuke discussie eronder krijgt. Dat zegt dus niks over de tech-waarde van een bericht.....

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 18:40
Ondanks dat ik net als jij MCT-er was en dus biased ben omtrend M$ ( zo deden we dat vroeger bij MS)
Vind ik het bericht over een account afsluiting zeer relevant voor de tweakers hier. Fijn dat @ralpje dat ook aangeeft. Dit schud iedereen hopelijk wakker

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik denk dat de discussie inmiddels wel voorbij is en nu ook wel uit de hand begint te lopen, dus ik lock het topic. Ik heb geantwoord en het blijkt dat er interesse is vanuit een groep gebruikers om dit type nieuws te lezen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.