Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barkie50
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:14
Hi,

Ik ben als IT'er op zoek naar een nieuw gebied om in te werken. Ik ben vanuit het hobbiën thuis geïnteresseerd geraakt in open source software, Linux en het onafhankelijk worden van Big Tech.

Ik zou hier graag wat meer mee willen doen, maar bij mijn eigen bedrijf is deze interesse niet zo aanwezig en zitten we op bijna alle vlakken wel vast aan Microsoft. Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig allemaal prima werkende computers te vervangen voor nieuwe, omdat Windows 10 eruit gaat. Ik vind het erg zonde omdat ik weet dat ze met Linux nog een hele tijd mee zouden kunnen gaan.

Ik ben me gaan afvragen of er geen bedrijven zijn die hier inspringen en klanten helpen de weg naar Linux te vinden in plaats van Windows. Ik ken nog helemaal geen bedrijven die dit doen en ben benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, en als het zou lukken zou ik me er ook bij willen aansluiten.

Zijn er Tweakers die hier bekend mee zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Maar als het je eige bedrijf is dan kan je toch gewoon zorge dat jullie allemaal Linux gaan gebruiken? Denk wat dat je dat veel werknemers gaat verliezen want niet iedereen wilt dit. Persoonlijk zou ik ook weglopen als een werkgever mij zou verplichten om met Linux te gaan werken op de werkplek ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32

MsG

Forumzwerver

Ik weet dat sommige Repair Café's hier wel mee bezig zijn, om de grote berg aan e-waste in ieder geval een heel klein beetje te verkleinen: https://www.repaircafe.or...laptops-een-langer-leven/

Wellicht kan je je lokaal bij zoiets aansluiten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkie50
Tylen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:13:
Maar als het je eige bedrijf is dan kan je toch gewoon zorge dat jullie allemaal Linux gaan gebruiken? Denk wat dat je dat veel werknemers gaat verliezen want niet iedereen wilt dit. Persoonlijk zou ik ook weglopen als een werkgever mij zou verplichten om met Linux te gaan werken op de werkplek ;)
Het is niet mijn eigen bedrijf helaas, ik zit gewoon bij een werkgever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barkie50
MsG schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:03:
Ik weet dat sommige Repair Café's hier wel mee bezig zijn, om de grote berg aan e-waste in ieder geval een heel klein beetje te verkleinen: https://www.repaircafe.or...laptops-een-langer-leven/

Wellicht kan je je lokaal bij zoiets aansluiten?
Oh dit klinkt goed! Dat ga ik eens uitzoeken, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:24
Er zijn ook bedrijven die enkel met Open source software werken en leven van hosting en maatwerk voor die software (programmeren en configureren plugins). Sommigen dragen ook actief bij aan de ontwikkeling van de software zelf. Gaat je interesse daar ook naar uit? Denk bijv. aan Magento (webshop), SuiteCRM (crm) en Wordpress (website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Kijken naar projecten op GitHub?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het ligt er ook aan wat voor bedrijf het betreft en wat de werkzaamheden zijn. Als het vrij standaard werk is kun je prima je documentjes bij een toko als The Good Cloud stallen. Volledig Europees dus je hebt geen kans dat Microsoft opeens je mailbox uitzet omdat ze in Amerika vinden dat je iets doet wat ze niet bevalt.

Je kan altijd vragen of ipv de computers voor een habbekrats af te storen je ze niet kan wipen, eventueel een nieuwe SSD erin en dan zijn er altijd wel lokale clubs waar behoefte is aan computers.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
barkie50 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:30:
Ik zou hier graag wat meer mee willen doen, maar bij mijn eigen bedrijf is deze interesse niet zo aanwezig en zitten we op bijna alle vlakken wel vast aan Microsoft. Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig allemaal prima werkende computers te vervangen voor nieuwe, omdat Windows 10 eruit gaat. Ik vind het erg zonde omdat ik weet dat ze met Linux nog een hele tijd mee zouden kunnen gaan.
Maar kunnen de mensen ook werken met Linux? Doet al hun software die ze voor het werk nodig hebben het op Linux? Doet de randapparatuur het op Linux? Het is leuk dat de hardware langer mee kan met Linux. De vraag is alleen wel of het past bij de werkzaamheden.

Waar Linux wel heel sterk is, is op de server. Ondanks dat we op mijn werk eigenlijk een "Microsoft shop" zijn (we programmeren in .NET, draaien SQL Server, maken ook nog Windows desktop software etc), draaien bijna al onze web API's en portals volledig op Linux.

Kortom, alle diensten die we zelf hosten draaien op Linux. Nou ja, voor 90%. De 10% is legacy en hebben we nog geen zin gehad om te herschrijven.

Alleen uiteindelijk merk je als IT-er weinig van het gebruik van open source vind ik. Toen wij die stap hebben gezet om steeds meer software te porteren naar Linux en zaken op Linux te hosten, vond ik het heel leuk, maar vele jaren later is het weer "gewoon" geworden en zal het mij eerlijk gezegd niet meer zoveel boeien op welk platform het draait.

Enige voordeel is dat ik vrij ben qua licenties, dus ik kan altijd upgraden naar de nieuwste versie. Bij Windows moest je daar goedkeuring voor krijgen, omdat er licenties aangeschaft moesten worden en werd er regelmatig doorgedraaid met oudere versies die nog wel extended support kregen. En dat was weleens frustrerend, omdat niet altijd alles meer er op draaide.

Maar ik ben het idealistische wel een beetje kwijt.

Op de desktop ben ik er eigenlijk ook nooit een grote fan van geweest. Het langste dat ik Linux heb gedraaid als main OS was ongeveer 1 jaar en ik merkte dat ik veel te vaak mijn virtuele Windows machine nodig had, of steeds aan het RDP-en was naar een Windows machine. En dan kom je op zo'n punt dat je denkt van "wat ben ik in vredesnaam aan het doen??". Hetzelfde gevoel kreeg ik ook op een Mac overigens. Dat heb ik met veel pijn en moeite 2 jaar volgehouden, totdat er met Bootcamp alsnog Windows op ging.

De Mac Mini was wel geweldig als hobby computer. Ik had er Logic Pro op staan en nam mijn geklungel op de gitaar op. Dus ik had er wel plezier van op zich, maar als werk machine blijf ik altijd terugkomen bij Windows.

Ook ben ik steeds veeleisender (o..a. qua hardware) geworden en gebruik ik uitsluitend gecalibreerde 4K beeldschermen etc. Display scaling is op Linux wel verbeterd de laatste jaren, maar is verre van perfect. Ook op Windows 11 doet het weleens gek, maar werkt het meeste "gewoon". En kan ik gewoon Windows software installeren die bij een Spyder wordt geleverd om de boel te calibreren. Het eindigt niet in een wild goose chase op het internet van "misschien werkt dit open source tooltje wel voor jouw probleem, het wordt misschien niet meer onderhouden, maar zou nog moeten werken".

Ik vind het heel tof dat mensen het allemaal gratis aan het doen zijn, maar mijn computer is een werk station en hoe minder tijd ik daar aan kwijt ben, hoe beter. It should just work. Zal ook mijn leeftijd wel zijn. 40+ en een gezin. Heb thuis ook bijna niets aan home automation en andere rommel :+

PS
Ik heb het wel heel vaak geprobeerd, Linux op de desktop. De laatste keer hield ik er een vieze smaak aan over... installeerde Linux Mint en daarna een hele berg Microsoft software (.NET SDK, vscode, Azure Data Studio, SQL Server etc). Tsja. Leuk dat er steeds meer op draait, maar als ik allemaal Microsoft software op mijn Linux OS zet om productief te zijn dan kan ik net zo goed ook Windows gebruiken ;w

[ Voor 32% gewijzigd door Lethalis op 02-06-2025 17:26 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:49
Werknemers willen ook geen Citrix, geen flexplekken, geen aftandse Optiplex, niet elke twee maanden hun wachtwoord veranderen, geen Ribbon-interface in Word, geen Windows Vista, en geen bedrijfsfirewall die nieuwssites blokkeert.

Toch is het hen allemaal (al dan niet vroeger) in de maag gesplitst door de werkgevers en de ICT-priesterklasse.

Mooi dat gebruikers ineens heel belangrijk worden als het verdienmodel van het Microsoft-monopolie niet meer vanzelfsprekend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
Lethalis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:55:
[...]

Maar kunnen de mensen ook werken met Linux? Doet al hun software die ze voor het werk nodig hebben het op Linux? Doet de randapparatuur het op Linux? Het is leuk dat de hardware langer mee kan met Linux. De vraag is alleen wel of het past bij de werkzaamheden.

Waar Linux wel heel sterk is, is op de server. Ondanks dat we op mijn werk eigenlijk een "Microsoft shop" zijn (we programmeren in .NET, draaien SQL Server, maken ook nog Windows desktop software etc), draaien bijna al onze web API's en portals volledig op Linux.

Kortom, alle diensten die we zelf hosten draaien op Linux. Nou ja, voor 90%. De 10% is legacy en hebben we nog geen zin gehad om te herschrijven.

Alleen uiteindelijk merk je als IT-er weinig van het gebruik van open source vind ik. Toen wij die stap hebben gezet om steeds meer software te porteren naar Linux en zaken op Linux te hosten, vond ik het heel leuk, maar vele jaren later is het weer "gewoon" geworden en zal het mij eerlijk gezegd niet meer zoveel boeien op welk platform het draait.

Enige voordeel is dat ik vrij ben qua licenties, dus ik kan altijd upgraden naar de nieuwste versie. Bij Windows moest je daar goedkeuring voor krijgen, omdat er licenties aangeschaft moesten worden en werd er regelmatig doorgedraaid met oudere versies die nog wel extended support kregen. En dat was weleens frustrerend, omdat niet altijd alles meer er op draaide.

Maar ik ben het idealistische wel een beetje kwijt.

Op de desktop ben ik er eigenlijk ook nooit een grote fan van geweest. Het langste dat ik Linux heb gedraaid als main OS was ongeveer 1 jaar en ik merkte dat ik veel te vaak mijn virtuele Windows machine nodig had, of steeds aan het RDP-en was naar een Windows machine. En dan kom je op zo'n punt dat je denkt van "wat ben ik in vredesnaam aan het doen??". Hetzelfde gevoel kreeg ik ook op een Mac overigens. Dat heb ik met veel pijn en moeite 2 jaar volgehouden, totdat er met Bootcamp alsnog Windows op ging.

De Mac Mini was wel geweldig als hobby computer. Ik had er Logic Pro op staan en nam mijn geklungel op de gitaar op. Dus ik had er wel plezier van op zich, maar als werk machine blijf ik altijd terugkomen bij Windows.

Ook ben ik steeds veeleisender (o..a. qua hardware) geworden en gebruik ik uitsluitend gecalibreerde 4K beeldschermen etc. Display scaling is op Linux wel verbeterd de laatste jaren, maar is verre van perfect. Ook op Windows 11 doet het weleens gek, maar werkt het meeste "gewoon". En kan ik gewoon Windows software installeren die bij een Spyder wordt geleverd om de boel te calibreren. Het eindigt niet in een wild goose chase op het internet van "misschien werkt dit open source tooltje wel voor jouw probleem, het wordt misschien niet meer onderhouden, maar zou nog moeten werken".

Ik vind het heel tof dat mensen het allemaal gratis aan het doen zijn, maar mijn computer is een werk station en hoe minder tijd ik daar aan kwijt ben, hoe beter. It should just work. Zal ook mijn leeftijd wel zijn. 40+ en een gezin. Heb thuis ook bijna niets aan home automation en andere rommel :+

PS
Ik heb het wel heel vaak geprobeerd, Linux op de desktop. De laatste keer hield ik er een vieze smaak aan over... installeerde Linux Mint en daarna een hele berg Microsoft software (.NET SDK, vscode, Azure Data Studio, SQL Server etc). Tsja. Leuk dat er steeds meer op draait, maar als ik allemaal Microsoft software op mijn Linux OS zet om productief te zijn dan kan ik net zo goed ook Windows gebruiken ;w
Onderschrijft ook mijn gevoel met Linux. Qua desktop experience blijft het ook anno 2025 nog gewoon te veel aanvoelen als hobby project. Niet als vervanging voor bijvoorbeeld Windows. Er zijn in dagelijks gebruik gewoon te veel problemen waar je tegen aanloopt doordat er niet overal een geschikt werkbaar Linux alternatief toe bestaat.

Voor server toepassingen is het prima. Ook thuis voor de mensen die wel aan home automation en andere rommel doen ;). Maar een belangrijk verschil t.o.v. de desktop experience is dat voor wat betreft server toepassingen en home automation het vrij ongebruikelijk is dat er geen linux varianten voor de software bestaat. Dit totaal anders dan desktop gebruik. Zowel privé als zakelijk loop je daar gewoonweg tegen beperkingen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:31
Er zijn wel uitzend bureaus voor open source kennis maar echten opensource boeren heb je niet echt dat ik weet.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenwaarde
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:51
Persoonlijk zou ik ook weglopen als een werkgever mij zou verplichten om met Linux te gaan werken op de werkplek ;)
Datzelfde heb ik ook, maar dan met Windows. Gelukkig werk ik momenteel bij een werkgever waar je je eigen besturingssysteem mag kiezen.
Hi,

Ik ben als IT'er op zoek naar een nieuw gebied om in te werken. Ik ben vanuit het hobbiën thuis geïnteresseerd geraakt in open source software, Linux en het onafhankelijk worden van Big Tech.

Ik ben me gaan afvragen of er geen bedrijven zijn die hier inspringen en klanten helpen de weg naar Linux te vinden in plaats van Windows. Ik ken nog helemaal geen bedrijven die dit doen en ben benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, en als het zou lukken zou ik me er ook bij willen aansluiten.

Kan je zelf niet laten zien dat je dagelijkse werkzaamheden ook gewoon op Linux te doen zijn? Mogelijk dat je dan meer mensen in het bedrijf mee kan krijgen.
psychodude schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Onderschrijft ook mijn gevoel met Linux. Qua desktop experience blijft het ook anno 2025 nog gewoon te veel aanvoelen als hobby project. Niet als vervanging voor bijvoorbeeld Windows. Er zijn in dagelijks gebruik gewoon te veel problemen waar je tegen aanloopt doordat er niet overal een geschikt werkbaar Linux alternatief toe bestaat.

Voor server toepassingen is het prima. Ook thuis voor de mensen die wel aan home automation en andere rommel doen ;). Maar een belangrijk verschil t.o.v. de desktop experience is dat voor wat betreft server toepassingen en home automation het vrij ongebruikelijk is dat er geen linux varianten voor de software bestaat. Dit totaal anders dan desktop gebruik. Zowel privé als zakelijk loop je daar gewoonweg tegen beperkingen aan.
Zowel privé als op het werk ervaar ik geen belemmeringen met Linux. Windows privé gebruik ik al vijftien jaar niet meer, op werkgebied heb ik bewust een werkgever gezocht waar ik Linux kan en mag gebruiken. Welke belemmering ervaar jij dan?

Privé laat ik trouwens steeds meer mensen overstappen op Linux. Het gaat dan om mensen die weten dat Windows 10 stopt met updaten, maar nog hardware hebben draaien waarop Windows 11 niet geïnstalleerd kan worden.

Twee weken geleden heb ik nog mijn schoonvader overgezet. Voor zijn gebruik, internetten, mailen en foto’s bewaren werkt dat prima. Er zijn zeer veel mensen die hun computer minimaal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
geenwaarde schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:51:
Welke belemmering ervaar jij dan?
Ontwikkelaars welk geen Linux versie van hun software uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwaarde
psychodude schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:04:
[...]

Ontwikkelaars welk geen Linux versie van hun software uitbrengen.
Ah ja, maar andersom komt ook vaak genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
geenwaarde schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:11:
[...]

Ah ja, maar andersom komt ook vaak genoeg voor.
Maar heeft nauwelijks praktijk consequenties omdat de norm Windows is. Het is een beetje als Whatsapp en Signal. Kunt tegen je collega's wel zeggen, ik deinstalleer Whatsapp, jullie kunnen mij op Signal vinden. Maar werkt natuurlijk niet.

En zo zit het ook qua desktop gebruik. Zakelijk en privé is op veel fronten verweven. Voor meetings, research, nascholing, etc. krijgt men het altijd weer voor elkaar om met iets op de proppen te komen wat simpelweg niet werkbaar is op Linux.

Daarnaast ook voor wat betreft gaming, is Linux nog altijd geen standaard. Toenemend wel mogelijk. Maar zeker nog niet alles. Stabiliteit is verder ook nog niet altijd 100%. En of iets vandaag werkt, betekent niet dat dit het morgen ook nog doet, want een update in anti-cheat software bijvoorbeeld kan comptabiliteit weer schaden.

De facto werkt Windows voor wat betreft desktop gebruik dan ook eigenlijk gewoon altijd. Linux niet. En de adoptie gaat dusdanig langzaam, dat ik dit ook eigenlijk niet snel echt zie verbeteren. In de praktijk is een circa 80 ~ 90% werkt op Linux, namelijk gewoon niet goed genoeg. Het betekent dat je het niet als primair besturingssysteem kunt draaien en Windows vaarwel zeggen. Leuk voor erbij, sure. Maar geen ware vervanger voor Windows.

Tegelijkertijd is er naar mijn idee ook helemaal geen wederzijds belang om dit verder echt te doen veranderen.

Linux heeft tenslotte ook gewoon prima eigen use cases. Zo is mijn laatste thuisserver v.w.b. Windows een Windows 2000 installatie geweest. Qua thuisservers ben ik dan ook al decennia om. Maar belangrijk verschil is dat het daarin gewoon veel beter werkbaar is. Allereerst doordat je natuurlijk meer eigen controle hebt over software keuze. Maar anderzijds ook gewoonweg door de goede beschikbaarheid van zeer stabiele software voor deze toepassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Dit topic gaat over werken met open source. Er zijn genoeg mensen wiens werkdag zich afspeelt in een vrij saaie web-applicatie die gewoon overal draait. Die desktops kun je morgen omzetten naar Open Source, zonder dat iemand het merkt.

Misschien dat er geen Linux-alternatief is voor je favoriete muziekprogramma, of de games die je graag speelt, maar dat is net zo goed "hobbyisme" te noemen.

De knelpunten zijn de Excel-goeroes wiens bedrijfskritische macro's niet werken in OpenOffice, de industriele champignonoogster die alleen met Windows XP bediend kan worden, en de stapels aan documenten die, ondanks de waarschuwingen en overheidsregels, zijn opgeslagen in een formaat dat alleen Office kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwaarde
psychodude schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Maar heeft nauwelijks praktijk consequenties omdat de norm Windows is. Het is een beetje als Whatsapp en Signal. Kunt tegen je collega's wel zeggen, ik deinstalleer Whatsapp, jullie kunnen mij op Signal vinden. Maar werkt natuurlijk niet.
Dat werkt prima. Bij de overname door Facebook heb ik Whatsapp gedeïnstalleerd. Collega’s die met mij in contact wilden blijven via een app, konden dat er ook nog wel bij installeren. Bij mijn huidige werkgever wordt Whatsapp ook zeer afgeraden. Mijn vrouw zit ook in een groepschat op Signal met ouders van klasgenoten van de kinderen.
En zo zit het ook qua desktop gebruik. Zakelijk en privé is op veel fronten verweven. Voor meetings, research, nascholing, etc. krijgt men het altijd weer voor elkaar om met iets op de proppen te komen wat simpelweg niet werkbaar is op Linux.
Privé en zakelijk zijn bij mij gescheiden. Bij mijn vorige werkgever had ik Windows, maar wel op een laptop van de zaak, net als de telefoon.
Daarnaast ook voor wat betreft gaming, is Linux nog altijd geen standaard. Toenemend wel mogelijk. Maar zeker nog niet alles. Stabiliteit is verder ook nog niet altijd 100%. En of iets vandaag werkt, betekent niet dat dit het morgen ook nog doet, want een update in anti-cheat software bijvoorbeeld kan comptabiliteit weer schaden.
Ik vermaak me prima met de spellen die ik koop. Aangezien ik alleen singleplayer speel, vind ik die anticheat sowieso onzin. Ik zal ook niet willen dat er iets dergelijks op kernelniveau draait.
De facto werkt Windows voor wat betreft desktop gebruik dan ook eigenlijk gewoon altijd. Linux niet. En de adoptie gaat dusdanig langzaam, dat ik dit ook eigenlijk niet snel echt zie verbeteren. In de praktijk is een circa 80 ~ 90% werkt op Linux, namelijk gewoon niet goed genoeg. Het betekent dat je het niet als primair besturingssysteem kunt draaien en Windows vaarwel zeggen. Leuk voor erbij, sure. Maar geen ware vervanger voor Windows.
Het hangt echt van je usecase af. Ik heb het gewoon als primair draaien, deed dat al ten tijde van mijn studie. In mijn middelbare schooltijd ben ik overgestapt van Windows naar Linux. Eerst dualboot, maar later gewoon primair zonder Windows ernaast. In al die jaren heb ik Windows ook niet gemist. Dat geldt ook voor veel anderen. Internetten, mailen en video’s kijken kan ook gewoon via Linux. Wellicht dat het voor specifieke toepassingen niet mogelijk is om via Linux te werken. Je kan niet stellen dat Linux, Windows of Mac niet als primair besturingssysteem kan dienen. Je moet echt naar je gebruik daarvan kijken.

Ik gebruik graag opensource en draag ook mijn steentje daaraan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Dit topic gaat over werken met open source.
Nop, het gaat over werken in open source ;) . Er zijn vast genoeg generieke web dev bedrijfjes waarbij je je eigen laptop mag meenemen met Linux, als je dat graag hebt. Maar bedrijven die specifiek werken in open source, zijn er een stuk minder.

Granted ik zie wel wat verwarring, want hij heeft het ook erover om zijn huidige collega's over te zetten naar Linux (kosten van een nieuwe simpele desktop zijn natuurlijk veel lager dan de kosten van iedereen een compleet nieuwe omgeving te geven, alleen al van overhead de vergadering waarbij het geintroduceerd wordt kan je een paar simpele desktops kopen). Maar gaat het dan echt alleen erom dat je ander werk zoekt omdat je nu op een Windows machine je werk doet en je wil per se een Linux machine?

* Sissors Werkt op Windows machine, vanwaaruit een hoop remote gedaan wordt op Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
De knelpunten zijn de Excel-goeroes wiens bedrijfskritische macro's niet werken in OpenOffice, de industriele champignonoogster die alleen met Windows XP bediend kan worden, en de stapels aan documenten die, ondanks de waarschuwingen en overheidsregels, zijn opgeslagen in een formaat dat alleen Office kan lezen.
"Excel goeroes" _O-

Heb jij LibreOffice Calc weleens gebruikt de laatste tijd? Even serieus?

Ik hou simpele sheetjes bij van amper 20 regels met mijn reiskosten er in. En dat is verdorie al traag in LibreOffice. Traag. Ongelooflijk... iets dat op een 386 in Quattro Pro uit het jaar kruik al sneller werkte.

Tsja... open je dezelfde sheet in Excel dan is het gewoon snel.

Ik weet niet wat ze bij LibreOffice verkloot hebben, want het is niet altijd zo geweest. Maar het maakt Linux al meteen minder bruikbaar voor iedereen, omdat het toch de de facto Office suite is op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Voor server gebruik is Linux inderdaad helemaal prima. Ik draai zowel thuis als op de zaak Proxmox (onder de huid gewoon Debian) met LXC containers er op. Dat is echt een prima oplossing. Maak er ook eenvoudig backups van naar een NAS. En ik draai er bijvoorbeeld ook VM's op, voor bijvoorbeeld OPNsense.

Dat soort oplossingen ben ik echt blij mee.

Maar op de desktop loop ik altijd te klooien met Linux. En ik vind dat echt wel jammer hoor, want ik ben het helemaal niet eens met wat Microsoft de laatste tijd doet. Windows Recall vind ik bijvoorbeeld echt een dystopische ontwikkeling en de online account dwang ook. Het hele concept van de "Personal Computer" verdwijnt gevoelsmatig.

Het is verdorie "mijn" computer met "mijn" bestanden. Ik wil niet dat een groot bedrijf als Microsoft zich daarmee bemoeit eigenlijk. Maar ja, er zijn nauwelijks alternatieven. Het is of aanmodderen met Linux, of veel te veel geld betalen voor een apparaat met een fruit logo er op dat je totaal niet kunt upgraden, repareren of wat dan ook.

Dus zit ik op Windows 11 Professional en zet ik via Group Policies zoveel mogelijk rommel uit. Ik heb zelfs een tooltje geschreven dat de policies regelmatig controleert, voor het geval dat ze na een update weer anders staan |:(

Maar ja, Windows doet het voor de rest wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Er zijn vast genoeg generieke web dev bedrijfjes waarbij je je eigen laptop mag meenemen met Linux, als je dat graag hebt. Maar bedrijven die specifiek werken in open source, zijn er een stuk minder.
Yep. Het zal mijn werkgever (software ontwikkeling) echt niet boeien wat ik met mijn computer doe. Ik werk op Windows, maar heb bijvoorbeeld een collega die per se een Macbook Pro wou. Nou hij leeft zich maar uit, als het werk maar af komt.

Als ik morgen Linux op mijn werk PC installeer moet ik dat zelf weten. Het is alleen niet handig vind ik. Maar goed, ik doe ook maar voor 30% ofzo web development. Als ik dat al haal. Soms werk ik maanden alleen maar aan Windows software. Die collega werkt vooral aan een web portal, dus dat is ook makkelijker te doen op een Mac.

Onze eigen software is uiteraard geen open source en zwaar commercieel :+ Het salaris moet ergens van betaald worden... eigenlijk doen we zo ongeveer alles wat ik zelf vervelend vind aan andere software leveranciers _O- Bij ons neem je ook een abonnement af bijvoorbeeld. Maar ja, vanuit zakelijk oogpunt is dat gewoon veel fijner. Je hebt dan immers een constante inkomstenstroom die heel voorspelbaar is.

Vroeger moest je bidden dat iedereen de volgende update ging kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door Lethalis op 03-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Dit topic gaat over werken met open source.
Kennelijk een gevoelige snaar geraakt.

Anyway, indien je minder selectief zou lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psychodude schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:06:
Anyway, indien je minder selectief zou lezen.
Sja, ik weet niet wat voor software je gebruikt, maar Zoom, Teams en Google Meet werken allemaal op Linux. In het verleden was Skype ook goed bruikbaar.

Andersom kan ik natuurlijk ook voorbeelden aanvoeren; voor mijn werk heb ik jarenlang op Windows moeten werken. Exchange was destijds een complete ramp om te gebruiken; traag, niet-werkende zoekfunctie, etc. Visual Studio was een competente IDE, maar kostte duizenden euro's per-seat; daar kon je wel even voor vergaderen. Version control systemen waren gebrekkig en onbruikbaar traag vergeleken met wat er op Linux beschikbaar was op dat moment.

Dat was natuurlijk allemaal niet belangrijk, want de werkgever had een contract met Microsoft. En een policy dat Microsoft-producten de voorkeur hadden, ongeacht hoe slecht ze waren.

We lijken collectief te vergeten hoe slecht Microsoft Internet Explorer was; gelukkig is dat gedrocht inmiddels door Microsoft zelf afgeserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zolang we niet weten wat voor bedrijf het is waar TS werkt blijft het sowieso gissen naar of het kan of niet. Zoals hierboven al aangegeven, genoeg bedrijven die min of meer vanuit een browser werken, en een beetje beppen in Teams gaat ook prima in Linux.

De eenvoudigste manier om je werkgever te overtuigen is om een inschatting te maken van de huidige licentiekosten vs waardige open source alternatieven. Ook al ben je dan niet met de hele bedrijfsvoering over dan kan het alsnog een slok op een borrel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
Linux beheer zit wel in de lift (doe zelf al tich jaar niets anders dan open source voor bedrijven). Recent kondigde een lokaal IT bedrijf hier (MS365 meuk) dat ze linux beheer gingen aanbieden :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Erasmo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:24:
Teams gaat ook prima in Linux.
Teams is toch geen open source??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tylen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Nee maar als je het op Linux draait ben je al een stap verder. Laat het perfecte niet het goede in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tylen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Nee, not even close. Mijn ervaringen met Teams op Linux zijn overigens niet bijster positief.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Sja, ik weet niet wat voor software je gebruikt, maar Zoom, Teams en Google Meet werken allemaal op Linux. In het verleden was Skype ook goed bruikbaar.
Bellen via WhatsApp :P

Typisch zo'n dingetje dat wel ondersteund wordt op Windows en Mac, maar niet op Linux. Moet je zelf weer wat op verzinnen dan.

Niet dat dit voor mij persoonlijk bijzonder boeiend is, maar het is wel een voorbeeld. Op mijn werk chatten we wel veel via WhatsApp, maar bellen gaat via losse SIP telefoons. Softphones zijn trouwens ook een dingetje dat ik op Windows met MicroSIP perfect werkend had, maar wat op Linux met diverse clients aanklooien was (missende codecs, issues met Bluetooth etc).

Ik denk persoonlijk dat het dichtste dat we bij "Linux op de desktop" gaan komen, is als er nieuwe devices met Android desktop mode worden verkocht. Chromebooks groeien ook steeds meer naar Android toe. Dan heb je iig een groot ecosysteem van applicaties dat beschikbaar is.

Maar ja, het is niet waar de gemiddelde Linux hobbyist op staat te wachten :+ Zie het maar als een immutable Linux distro ;) Inclusief "Windows app" voor een werk desktop in de cloud waar je maandelijks voor aftikt, om de nachtmerrie compleet te maken.

"The day Linux becomes mainstream, you won't like it" :+

[ Voor 63% gewijzigd door Lethalis op 03-06-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
De eenvoudigste manier om je werkgever te overtuigen is om een inschatting te maken van de huidige licentiekosten vs waardige open source alternatieven. Ook al ben je dan niet met de hele bedrijfsvoering over dan kan het alsnog een slok op een borrel schelen.
Mja dat hebben we bijvoorbeeld wel gedaan met Postgres vs SQL Server. We zijn nog lang niet over, maar dat vindt de directie wel interessant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hi,

Ik moet de rest van het topic nog ff lezen, maar wil iig aan de hand van TS vast het volgende noemen:

Ik ken iig 2 bedrijven die bezig zijn met bedrijven helpen over te stappen naar vrije software en systemen. Dat zijn Procolix en Interlunium. Verder heb je de DOSBA (hoewel nieuw is het eigenlijk een voortzetting van een eerdere club en wordt er ook samengewerkt met vergelijkbare partijen in andere landen die al langer bestaan, zoals de Duitse OSBA) als algemene samenwerking voor profesioneel open source en de NLUUG als vereneging voor profesionals. En voor bijvoorbeeld de NLLGG die met o.a. BuurtLinux en LaptopRevive support leveren aan particulieren. Namen zeggen wellicht de meeste weinig, maar veel van deze clubs praten ook met oa Rijksoverheid en andere grote instanties en bedrijven, daar merk je alleen weinig van als je er niet zo in zit/mee bezig bent.

Verder werk ik bij team.blue, en wij zijn echt geen FOSS bedrijf maar zijn hier wel enigsinds mee bezig. Ik, en met mij meer collega's, doe al mijn werk op Linux en gebruik daarnaast zo veel mogelijk FOSS software. Ook in grotere bedrijven zou ik het dus niet onmogelijk achten, maar het moet wel met een bepaalde insteek komen. Je krijgt immers geen ecosysteem in je handen gedrukt als je op die manier werkt, en dat moet je dus kunnen opvangen. Dat is voor veel bedrijven (zeker grotere) erg lastig. Niet alleen technisch, maar ook kwa bedrijfsvoering, normeringen en certificeringen. Budget wat je "wint" aan geen licentiekosten moet je dus niet als kostenbesparing zien maar je IT'ers stoppen. Geldbesparing is geen goede drijfveer hiervoor, in-house kennis en onafhankelijkheid wel.

Nou, dan ga ik nu het topic verder ff lezen ;) .

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barkie50
Zolang we niet weten wat voor bedrijf het is waar TS werkt blijft het sowieso gissen naar of het kan of niet. Zoals hierboven al aangegeven, genoeg bedrijven die min of meer vanuit een browser werken, en een beetje beppen in Teams gaat ook prima in Linux.

Het was ook niet mijn bedoeling om de discussie op te startem of Linux of Windows beter is. Ik kom erachter dat het bedrijf waar ik werk en de klanten die we hebben allemaal op Windows werken en dit ook zullen blijven doen en ik ben op zoek naar al bestaande bedrijven die het is gelukt klanten met Linux te laten werken. Nu het grootste deel van de applicaties vanuit de browser te besturen valt is het onderliggende besturingssysteem voor de gemiddelde gebruiker minder van belang geworden.
Er zijn bedrijven die daarna gedacht hebben dat er ook wel met Linux te werken is, dus ik was benieuwd of er dan ook IT bedrijven zijn die op die vraag zijn ingesprongen; weg met de licentiekosten en verder werken in de browser op al gekochte apparatuur.

Excuses als dat in de OP niet duidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@barkie50
Maar als de applicaties bijna volledig op het web gebaseerd zijn, wordt er dan niet eerder voor gekozen om er kant en klare apparatuur voor te kopen? Dus Chromebook of terminal achtige oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik heb inmiddels alles gelezen, en om niet te spammen al mijn reacties in 1 grote gezet. Weet dat hij wat lang is en op veel mensen, maar wou ff bij zijn met het hele topic :+ .
Lethalis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:55:
PS
Ik ben het hier niet mee eens. Er zit wel een heel verschil tussen een wat Microsoft kan via software en wat ze kunnen via een OS. Dit is een beetje hetzelfde onzin verhaal als "ze tracken je toch wel" en daarom maar helemaal niks doen aan privacy.
Tja, ik heb dit dus gedaan en ging eigenlijk prima. Dat was al paar jaar terug toen men je nog veel gekker vond erom dan nu. In het begin gingen mensen SMS'en maar binnen een jaar was bijna iedereen over op Signal. Heb niks gemist en geen contacten kwijt geraakt. Het is de FOMO die het een probleem maakt, meer dan dat het een daadwerkelijk probleem is.
Ook dit ligt er aan wat je speelt. Ik game ook op mijn Linux, en heb eigenlijk nooit issues. Ook niet met nieuwe releases. Oblivion Remastered is zelfs aanzienlijk stabieler dan op Windows (en niet enkel bij mij, maar vrijwel bij iedereen die het heeft geprobeerd). Steeds vaker heeft Linux niet enkel dezelfde performance als Windows, maar ook beter. Sinds Valve zich ermee is gaan bemoeien en druk is gaan zetten op andere bedrijven is dit enorm verbeterd. Spellen worden tegenwoordig met regelmaat Steam-Deck verified en draaien prima op Linux. Voor de paar die niet werken kun je ook spellen vinden die het juist beter doen op Linux. Het is maar net een kwestie van wat je speelt.

Daarmee zeg ik niet dat alles wel kan. Als je competatieve multiplayer games speelt zou ik Linux afraden. Maar niet iedereen speelt dat. Ik ben bijv. van de singleplayer en MMO - RPGs met af en toe wat andere dingen (zoals De Sims en Yakuza) tussendoor. Dat soort dingen werken echt prima out-of-the-box.
Tja, en ik ken dus genoeg die het wel vervangen hebben zonder issues. Zeker nu in de tijd van SaaS oplossingen in je browser. Het is eerder andersom tegenwoordig. Behalve bepaalde use-cases waarin dingen nog niet werken, is Linux net zo goed als optie.

Zelf doe ik overigens zo veel mogelijk in native desktop software, maar dan kom je vaak wel bij alternatieve software uit. Dan moet je je werknemers dus wel voorzeren dat te leren gebruiken. Aan de andere kant, dat gebeurd zoals door iemand anders al aangegeven nu ook vaak bij propietary software dus zo'n big deal als men het vaak maakt zou dat ook niet moeten zijn. Maar als het niet van Microsoft of een andere grote leverancier komt lijkt een baas die iets door de strot duwt vaak opeens 10x erger gevonden te worden.
Lethalis schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
[...]

"Excel goeroes" _O-

Heb jij LibreOffice Calc weleens gebruikt de laatste tijd? Even serieus?

Ik hou simpele sheetjes bij van amper 20 regels met mijn reiskosten er in. En dat is verdorie al traag in LibreOffice. Traag. Ongelooflijk... iets dat op een 386 in Quattro Pro uit het jaar kruik al sneller werkte.

Tsja... open je dezelfde sheet in Excel dan is het gewoon snel.

Ik weet niet wat ze bij LibreOffice verkloot hebben, want het is niet altijd zo geweest. Maar het maakt Linux al meteen minder bruikbaar voor iedereen, omdat het toch de de facto Office suite is op Linux.
Ik denk dat er dan wat mis gaat, want ik heb met regelmaat best complexe Excel bestanden (van mijn Microsoft gebruikende collegas) in LibreOffice en eigenlijk nooit problemen. Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik herken dit totaal niet. Herken deze klacht ook niet van collegas (en we zitten allemaal op andere distros). Wellicht dat er iets niet lekker in je systeem staat of dat er ergens 1 specifieke functie in je Excel bestand zit die Libre laat flippen. Ik zou het niet weten.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:05:
Hier ga ik toch ff in het nadeel van Linux spreken. Ja, dat doe ik af en toe ook ;) . Maar MS Teams op Linux is verschrikkelijk. Sowieso bestaat de desktop app officieel niet meer, wat zeker voor "Modern Workspace" bedrijven een issue is, maar hoe goed het nog werk verschilt enorm per distro. En dat gaat tussen "onmogelijk een Teams call te doen dus collega joined altijd via telefoon" tot "werkt perfect", en alles daar tussen in. Kan de Linux enthousiasteling wellicht prima omheen werken, maar is voor de rest natuurlijk niet te doen.

Nou ben ik helemaal voor heel MS Teams afschaffen, maar helaas is dat geen realistische oplossing om bedrijven zo ver te krijgen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Cambionn Er zullen uiteraard mensen zijn voor wie Linux mogelijk is, maar dat zijn meestal niet de overige 95% standaard kantoormedewerkers.

Ik ken bijna niemand die Signal gebruikt en iedereen wil per se Teams vergaderingen voeren en hebben alles bij Microsoft 365.

Mag dan zelf wel techneut zijn, maar alle klanten en leveranciers waar wij mee moeten dealen zijn dat meestal niet. Dat zijn veelal mensen die je nog moet uitleggen dat een Synology NAS dat kastje met die knipperende lampjes is.

Of waarvoor je een uur in de auto zit, omdat ze bij hoog en laag zweerden dat de server toch echt aan stond (omdat ze wel de NAS zagen knipperen maar de Dell die ernaast staat zo dood als een pier was).

Ach ja. Good luck om die mensen naar Linux te krijgen. De upgrade naar Windows 11 trekken ze al niet. En om andere redenen dan wij. Niet omdat ze zich zorgen maken over hun privacy, maar simpelweg omdat een knopje ergens anders staat.

Dat er hier en daar een verdwaalde techneut Linux gebruikt, moet die zelf weten. Maar praktisch is het meestal niet. Tenzij je bepaalde dingen simpelweg verplaatst naar dedicated devices.

Dus bijvoorbeeld Teams op een tablet gebruiken, omdat het op jouw Linux niet goed werkt _O- Of nog erger 2 verschillende laptops gebruiken...

Ik heb daar overigens echt weleens aan gedacht. Gewoon een aparte Linux laptop inrichten voor waar het fijner voor kan werken. Maar een aparte Windows laptop behouden voor al het andere.

Het is alleen niet praktisch. En dat is het hele punt. Hetzelfde geldt voor dualbooten. Meest realistische vind ik nog om Windows virtueel te draaien op een server en daar naartoe te RDP-en.

PS
LibreOffice is bij mij persoonlijk downhill gegaan sinds ik op high dpi (4K) schermen werk. En documenten die op een netwerk share staan gaat het niet lekker mee om. Maar ja, dat is meestal mijn probleem met gratis software... het irriteert. Kleine dingetjes steeds die niet goed werken, totdat ik het zat ben.

Of ik moet zoveel workarounds toepassen dat ik er moe van word. Maar goed, ik zit ook diep in het Microsoft ecosysteem als .NET developer |:( Ooit een keuze gemaakt voor mijn portemonnee ipv waar ik verder in geloof :+ "Hee .NET verdient wel aardig en ze zoeken mensen, nou dan doe ik dat wel".

1 van mijn selling points is dat ik veel van Microsoft SQL Server weet _O- Ik zit net zovaak in SQL Server Management Studio als in Visual Studio. De tools voor Linux zijn zeer beperkt en vaak meer puur op developers gericht. Dus je kan met vscode of met JetBrains Rider / Datagrip wel leuk queries ervoor schrijven, maar zodra je van alles wil configureren houdt het toch echt op.

En dan kan ik wel scripts ervoor maken, maar ja... dat is dus een workaround ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Lethalis op 09-06-2025 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Zoals ik zei, Teams is wel echt een issue, en MS Teams bedrijven zullen Linux dus niet trekken atm. Doet Microsoft heel slim. Maar de alternatieven (dan heb ik het over propietary dingen als bijv. Zoom en Slack, want er zijn er weinig die op opensource dingen als Jitsi en Mattermost werken) werken wel weer prima. Vraag me af of Teams echt 95% marketshare heeft. Denk dat dat wat hoog is, maar dat neemt niet weg dat het een grote klap is voor kantoorgebruik.

Dat de knopjes ergens anders zitten. Tja, zoals je zegt is dat tussen W10 en W11 ook zo. Dat vind men moeilijk maar wordt er door gepushed. Je hebt echter genoeg Linux releases die meer op W10 lijken dan W11 dat doet. Als je men van W10 naar W11 kan krijgen (al is het omdat het moet) kan dat ook van W10 naar Linux (al is het omdat het van de baas moet). Maar om de 1 of andere reden lijken we dat erger te vinden naar Linux (en andere opensource software) toe, terwijl dat dus voor MS wel mag. Hetzelfde met software, een compleet andere HR tool (waarbij de 1 nog kutter is dan de ander) kan wel, maar zodra er een FOSS oplossing komt is de software onmogelijk en niet ready bij elk probleem. Denk dat als daarop gewoon wordt doorgepakt, dat het net zo min een issue blijkt. En juist die kantoormensen die enkel hun SaaS oplossing in de browser gebruiken en wellicht wat office producten zijn dan prima te doen.

Ik heb ook een 4K scherm en heb echt nooit issues met LibreOffice. Ook geen workarounds nodig, het werkt gewoon out-of-the-box. Networkshare doe ik niet, dus daar kan ik niks op zeggen. Mijn punt daarin is overigens niet dat de klachten hier ongegrond zijn, maar dat het mógelijk is het soepel te draaien. Daar moet dus goed naar gekeken worden om te zorgen dat het soepel is voor uitrol. Als ik hier meelees, kan dat wel een aandachtspuntje zijn.

Bij de NLLGG is de grootste groep die ik zie aan nieuwe Linux gebruikers niet de techies, maar ouderen. Die groep die nieuwe tech zo moeilijk zou vinden. En het gaat ze eigenlijk prima af. Mijn eigen opa had zelf jaren nodig voordat hij überhaupt door had dat hij in LibreOffice werkte in plaats van MS Office, en dat was omdat ik het hem vertelde (en nee, ik had dat niet stiekem geïnstaleerd voor hem). Ik denk dat mensen heel erg onderschatten hoe gebruiksvriendelijk sommige Linux releases zijn geworden, juist voor die mensen die weinig bijzonders nodig zijn. Het zijn de mensen met technische beroepen en andere groepen die specifieke complexe dingen doen die juist tegen dingen aanlopen omdat er dingen niet voor Linux zijn, en waarbij er ook geen degelijke alternatieven voor hun zijn. Overigens vond ik Visual Studio altijd al een brak log ding, toen ik nog aan Windows deed had ik altijd andere IDEs, en die waren ook op Linux te krijgen.

Wat in mijn ogen trouwens wel een echte beperking is met Linux is dat er geen 1 cloud opslagdienst is die de functie heeft waar alles zichtbaar is in je file browsers maar pas download wanneer je wil gebruiken. Het is of wel lokaal synchroniseren, of compleet skippen. Dat is imho wel echt een gemis.

Verder benadruk ik ook mijn eerdere punt (dacht iig dat hij in mijn eerste bericht stond) dat het belangrijk is Linux en andere FOSS software niet als kostenbesparing te zien. De kosten die je bespaard op licentiekosten moet je in je IT afdeling steken zodat daar mensen dingen kunnen opzetten zodat het "gewoon werkt" voor die kantoormensen die er niks van snappen (of iig net zo vaak "gewoon werkt" als de propietary oplossingen, want ook die hebben met regelmaat hun issues). Je moet dus ook niet mensen in de huidige setup op Linux gooien en denken "doen we ff" maar er een degelijk project van maken (zoals je sowieso voor grote software veranderingen hoort te doen) waarbij je kijkt wat er veranderd moet worden, hoe je mensen soepel overbrengt, waarbij je workflows in kaart brengt en ook uitdenkt in de nieuwe setup, en waarin je de IT afdeling ook meteen versterkt. En ja, het kan dat stiekem best zijn dat dat hele traject een jaar of 2 duurt bij de meeste bedrijven. Zeker als je als bedrijf geen ervaring hebt met Linux als desktop OS toepassen in jouw setting. Zoals elke grote software wijziging eigenlijk (toen mijn vorige bedrijf hun LIMS software ging veranderen was dat ook een proces van ruim 2 jaar, waarvan het eerstje jaar onderzoek en uitwerken en pas jaar 2 beginnen met implementatie. Zo iets zou ik voor menig bedrijf ook verwachten als project hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Cambionn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:24:
Bij de NLLGG is de grootste groep die ik zie aan nieuwe Linux gebruikers niet de techies, maar ouderen. Die groep die nieuwe tech zo moeilijk zou vinden. En het gaat ze eigenlijk prima af.
Dat verbaast mij niets, want dit zijn ook de mensen die:
1. Het zonde vinden als ze hun oude computer moeten vervangen terwijl hij nog werkt. Ook al is hij 10 jaar oud.
2. Geen hele bijzondere dingen meer met hun computer doen. Beetje internetten en een brief schrijven lukt er wel mee.
3. Misschien nog wel de meest privacy bewuste groep is. Ze hebben immers een tijd meegemaakt waarin er niet altijd iemand over hun schouder meekeek.

Maar echt werken met een computer is heel andere koek. Bovendien spelen er niet per se dezelfde bezwaren als bij privégebruik, zeker als je privé en werk strikt gescheiden houdt. Ik wil ook nog op jouw andere punten reageren, maar ik download even Ubuntu 25 en ga zo rebooten van USB om wat dingetjes te testen :+

Om meteen maar een pijnpuntje van Linux te benoemen: de distributiekeuze. Debian is lekker stabiel, maar je krijgt ook amper updates. Ubuntu wordt in de community als het Microsoft van de Linux distributies gezien en snap als de duivel. Fedora heeft standaard geen drivers aan boord die je misschien wel nodig hebt. Linux Mint wordt als het meest ideale gezien voor beginners, maar is nou net die ene distributie die nog niet klaar is voor Wayland en waarop fractional scaling een ramp is als je een 4K monitor hebt en meerdere schermen met verschillende DPI wil aansturen ;)

Linux voelt from the get go als een mijnenveld. Op de desktop iig. Dus ga ik nu maar even "het verschrikkelijke Ubuntu" testen, want die werkt waarschijnlijk het meeste out of the box.
Het zijn de mensen met technische beroepen en andere groepen die specifieke complexe dingen doen die juist tegen dingen aanlopen omdat er dingen niet voor Linux zijn, en waarbij er ook geen degelijke alternatieven voor hun zijn. Overigens vond ik Visual Studio altijd al een brak log ding, toen ik nog aan Windows deed had ik altijd andere IDEs, en die waren ook op Linux te krijgen.
Mja, ik denk dat jij onderschat hoeveel custom software overal wordt gebruikt die Windows only is. Zelfs bij de cloud oplossingen kan dit een probleem zijn. Als wij bijvoorbeeld onze Windows ERP software zouden porteren naar het web, dan zouden we alsnog een Windows print server component programmeren, zodat gebruikers vanuit het webpakket alsnog kunnen kiezen op welke printer en welke lade automatisch de pakbonnen moeten worden afgedrukt bijvoorbeeld.

Okee, je kunt dan wel af met 1 Windows machine waar dat component op draait, maar toch.

Wat volledige IDE's betreft, doet Visual Studio het zo slecht nog niet vind ik. Als .NET developer speel ik ook veel met JetBrains Rider. Deze IDE werkt op zich best fijn, maar verbruikt als Java applicatie die met een losse .NET backend praat een stuk meer geheugen dan Visual Studio :)

PS
Ik zit dit nu even onder Ubuntu te tikken. Linux zelf werkt out of the box goed met mijn hardware. Dat mag ook wel, want ik heb vorig jaar mijn nvidia kaart vervangen door een AMD kaart (mijn oude nvidia 1030 ondersteunde maar matig Wayland en nvidia weigert om die kaart te ondersteunen met hun nieuwere drivers op Linux... terwijl ze dat op Windows wel doen). 1 ding wat al meteen niet echt wil, is Remmina gebruiken om te verbinden met Windows machines. Dit werkt wel, maar ik krijg nu bijvoorbeeld de font rendering niet goed... die blijft blurry, ondanks dat ik even geen fractional scaling gebruik (heb ff alles op 200% gezet voor de test... kwaliteit op het hoogste etc). Dus dat is al meteen een puntje waar ik mee moet klooien :)

En dat is ook typisch voor Linux... ook al werkt Linux zelf wel, je wil toch verbinden met Windows. En hier kan Linux natuurlijk niks aan doen. Op de Mac krijg je van Microsoft dan iig nog een RDP client die ondersteund wordt, waarin dit soort dingen iets beter werken out of the box.

Mijn Xonar geluidskaart doet het wel goed out the box, voor mijn optische verbinding met mijn versterker. Muziek luisteren gaat iig goed, niet onbelangrijk :+ Maar ook op dit gebied kan het spannend worden, zodra ik op een dag weer besluit gitaar te gaan spelen en dit wil opnemen en wil bewerken in een DAW. Genoeg software en drivers voor Windows en Mac, Linux blijft spannend.
Wat in mijn ogen trouwens wel een echte beperking is met Linux is dat er geen 1 cloud opslagdienst is die de functie heeft waar alles zichtbaar is in je file browsers maar pas download wanneer je wil gebruiken. Het is of wel lokaal synchroniseren, of compleet skippen. Dat is imho wel echt een gemis.
Goede cloud backupoplossingen zijn ook zoiets. Het enige waar ik wat aan heb eventueel, is rclone, maar er is wat minder keuze ten opzichte van Windows. De gemiddelde Linux guru gaat ervan uit dat ik vast wel ergens een tweede "locatie" heb waar ik naartoe kan rsync-en _O- Nou die heb ik niet, dus dan wil ik een cloud dienst gebruiken en client side encryption gebruiken.
Verder benadruk ik ook mijn eerdere punt (dacht iig dat hij in mijn eerste bericht stond) dat het belangrijk is Linux en andere FOSS software niet als kostenbesparing te zien. De kosten die je bespaart op licentiekosten moet je in je IT afdeling steken zodat daar mensen dingen kunnen opzetten zodat het "gewoon werkt" voor die kantoormensen die er niks van snappen (of iig net zo vaak "gewoon werkt" als de propietary oplossingen, want ook die hebben met regelmaat hun issues).
En daarmee is er dus ook geen enkele incentive om het te doen. Sterker nog, bedrijven willen het liefste mensen wegbezuinigen. Die zijn vervelend en kosten geld, dus het liefste hebben ze een hele kleine IT afdeling die alles weet van cloudoplossingen en het op die manier oplost, in plaats van een grotere IT afdeling (qua FTE) die alles zelf in beheer heeft.

Geopolitieke spanningen kunnen hier misschien verandering inbrengen, maar zelfs dan gaan ze gewoon zoeken naar een Europese cloudleverancier denk ik.

Met hardware hetzelfde... ze kopen liever extra hardware en wisselen dingen om in plaats van het te repareren als iets niet werkt. Het personeel dat het zou kunnen repareren is duurder dan simpelweg af en toe wat hardware weggooien. Tsja.

En dan zit je nog met allerlei wetgeving omtrent privacy en garanties die je aan klanten moet kunnen leveren dat je volgens een bepaalde standaard / kwaliteitsniveau werkt. Jezelf indekken. Het is vele malen makkelijker deze know how in te huren bij een leverancier dan zelf de know how in huis te hebben.

PS
Nog even een update van mijn kleine Linux test: Chrome crasht bij het opstarten, dus ik kan momenteel alleen Firefox gebruiken. Dit soort dingen, oef. Kun je alleen maar hopen het komt door de live USB, want geloof het of niet, ik kom vaak genoeg websites tegen die het alleen met Chrome doen. Dus dat is ook een must have. Ook voor Netflix etc is het fijn in verband met DRM etc. Maar goed, dat is dus wat ik altijd heb met Linux.

A death by a thousand cuts.

Je begint enthousiast en gaandeweg kom je erachter wat allemaal net niet lekker werkt. En dan ga je met hangende pootjes terug naar Windows, want je hebt simpelweg niet de tijd om alles uit te zoeken. Drukke baan, gezin, etc. Even met pinksteren snel Linux testen tussen alles door. Oh kijk, dit werkt niet lekker. Euhm tsja. Verder ook geen tijd straks om dit uit te zoeken. Toch maar een Mac kopen dan? :') Aan de andere kant staat mij dat zo tegen dat ik nog liever Windows gebruik.

En dan ben ik iemand die in 1999 al Slackware Linux gebruikte. Ik klooi al heel lang aan met Linux aan. Maar ja, destijds had ik veel meer tijd voor alles. Tegenwoordig is mijn computer een tool, geen speeltje meer. De tijden dat ik in het weekend voor mijn plezier een nieuwe Linux kernel compileerde zijn voorbij. Na mijn werk gaat de computer vaak simpelweg uit en heb ik niet eens meer zin om erachter te zitten. Dat vind ik ergens ook wel jammer, maar ja.

Nog een voordeel dat de oudjes hebben, tijd :) Als je met pensioen bent, kun je rustig uren aan 1 of ander probleem besteden om het uit te zoeken. Toch niks beters te doen.

[ Voor 69% gewijzigd door Lethalis op 09-06-2025 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-06 19:30
Lethalis schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:25:
Mijn Xonar geluidskaart doet het wel goed out the box, voor mijn optische verbinding met mijn versterker. Muziek luisteren gaat iig goed, niet onbelangrijk :+ Maar ook op dit gebied kan het spannend worden, zodra ik op een dag weer besluit gitaar te gaan spelen en dit wil opnemen en wil bewerken in een DAW. Genoeg software en drivers voor Windows en Mac, Linux blijft spannend
Met Reaper, Ardour en Harrison MixBus & LiveTrax kom je een heel eind, hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Overigens wil ik nog wel even melden dat ik niks tegen Linux heb :) Ik heb niet voor niks tig keer ermee gespeeld en geprobeerd te migreren.

Maar voor mijn werk is het vrij onpraktisch en ik heb dus mijn twijfels bij Linux op de desktop. Op de server is het helemaal prima :) Mijn kritische posts moet je niet als haat op Linux zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
In mijn ervaring was Visual Studio altijd traag en onnodig groot. Alleen het opstarten duurt al zo lang. Jetbrains ben ik meer fan van. Heb zo niet de performance naast elkaar staan en zie idd bij hun IDEs wel aardig wat geheugen gebruik, maar eigenlijk nooit het idee gehad dat ik geheugen te kort kom. Wellicht doe ik niet genoeg tegelijk :P . Maar gebruik hun IDEs nogsteeds af en toe zelfs al zit ik niet meer in de software engineering.

Wat betreft gelimiteerde hardware en veel distros. Dat is juist meer een probleem voor particulieren. Menig bedrijf heeft een paar modellen aan hardware. Meestal zal je 2 of 3 opties te hebben en daarin dan nog verschil tussen oude en nieuwe batches met de nieuwere versie van. De IT afdeling zal daar (in hun natuurlijk netjes uitgevoerde vooronderzoek) een keuze maken voor een passende distro en daarbij hardwarecompatibiliteit meenemen. Die kan dan ook meteen zorgen voor een werkende Chrome (of andere Chromium browser), gezien die waarschijnlijk gewoon lekker een image maken met alles klaargezet zoals bedrijf wil.

Overigens kijk ik in mijn pauze prima Netflix in Firefox (of momenteel dan Librewolf). Dat is echt 1 vinkje in de settings aanzetten voor de DRM. En nogmaals, dat zou die versterkte IT afdeling dus gewoon in hun standaard image klaar kunnen zetten.

Overigens heb ik bij mijn vorige werkgever meer dan een jaar met een Remmina naar RDP servers moeten werken en dat deed het prima. Ook daar waren collegas met elk andere distros en iedereen deed het zo. Ook hier zou ik dus zeggen, prima mogelijk maar zorg dat het IT team het budget (en daaraan gelinkt de tijd en mankracht) krijgt om dit goed op te zetten. Of nog beter, als je met zo'n groot project bezig bent kijk of je überhaupt nog RDP wil gebruiken of dat je er niet beter een "niet-Microsoft Modern Workspace" ding van kan maken. En nee, dat kan niet altijd, maar soms wel. Nuttig om te bekijken als je er toch al mee bezig bent.

Veel van wat je noemt is prima op te lossen zonder hele rare fratsen voor een bedrijf, maar wel juist waarom je dus niet yolo ff overal Linux op moet zetten en dan maar hopen dat het werkt maar het wel meteen juist moet aanpakken zodat dit soort issues van te voren worden uitgezocht en opgevangen.

Waarom bedrijven het dan zouden doen? Tja, we hadden het hier vooral over of het kán en of er bedrijven zijn die hiermee bezig zijn, niet of bedrijven er nut in zagen ;) . Bedrijven daarvan overtuigen, zeker omdat "minder kosten" eigenlijk dus geen goede aanpak is, is lastig. Persoonlijk vind ik de macht en afhankelijkheid van een paar grote Amerikaanse bedrijven best een probleem (en dat was al ver voor het huidige geopolitieke climaat), maar menig bedrijf schuift dat idd al snel van tafel. Het huidige gedoe kan daar wel in helpen idd, ik kan me indenken dat de risicoafwegingen iets anders worden. Of dat genoeg is is een tweede en zal ook per sector verschillen. Ook is theoretisch er momenteel geen AVG-compliant manier om persoonsgegevens op te slaan bij Amerikaanse bedrijven, daar Trump de commisie waar de hele EU–US Data Privacy Framework op samenhangt heeft ontbonden, dus met wat "geluk" worden bedrijven geforceerd over te stappen (bij gebrek aan Europese OS systemen) voor werknemers die met persoonsgegevens werken. Daarnaast zijn er ook bedrijven waarbij "open" in de manier van opensource een standpunt en verkooppunt is, of die om andere redenen hier mee bezig zijn. Redenen kunnen iig aardig breed zijn, maar ik vrees dat het gros het idd niet gaat doen tot het moet of geld bespaard.

Voor waar ik werk. Mijn bedrijf heeft het gebruik van Linux als optie niet enkel omdat wat nerds het willen, maar ook om bepaalde ervaring, kennis en kunde in-house te hebben en idd niet te afhankelijk te zijn van 1 partij. Dan de nerds die dat willen Linux laten gebruiken is een relatief makkelijke manier, die zoeken zelf enthousiast een hoop uit terwijl je daardoor wel een aardige kennispool in je bedrijf hebt. Maar wij zijn ook een bedrijf dat z'n best doet niet in 1 eco-systeem te zitten, en dus zeker niet helemaal standaard.

Overigens betekend dat ook dat het als bedrijf in je criteria mee moet nemen. Mate van Linux-compatibiliteit is voor ons gewoon punt op elke supplier review. En je gaat idd, als je over wil, een tussenperiode krijgen waar je voor bepaalde software een oplossing moet vinden tot er óf Linux compatibiliteit komt óf je de supplier kan aanpassen. Maargoed, nogmaals is het overgaan een langdurig en groot project, iig voor de meeste bedrijven. Maargoed, veel bedrijven die al wat langer bestaan zullen projecten van zo'n formaat vroeg of laat draaien. De Windows Server 2012 R2 servers upgraden waren net zo'n dingetje (iig in het bedrijf waar ik dat project deed, niet mijn huidige). Denk dat dat zo'n project was met alle legancy die niet op nieuwere versies kon, dat het uiteindelijk kwa werk weinig verschil had gemaakt of dat naar nieuwe Windows Server verdies was gegaan op Linux servers. Helaas was het bedrijf erg Windows minded met een Microsoft First approach.

Kwa certificeren, dat is vooral in het begin. Als je de boel hebt opgezet (en dat een beetje goed doet) is het daarna niet veel moeilijker om aan normen te voldoen. Je moet alleen ff wat meer puzzlen hoe je het opzet. Dat kan zeker een afknapper zijn. Echter, als de overweging goed valt om voor Linux te kiezen is het ook prima te doen eigenlijk.

Trouwens voor de nuance, het ligt ook aan het formaat en type bedrijf. Niet enkel of het kan, maar ook hoe moeilijk/makkelijk. Een klein webbedrijf dat enkel naar Linux servers pushed waarvan het aantal medewerkers op je vingers te tellen zijn zal makkelijker zijn dan een middengroot bedrijf dat met veel Windows-only software werkt die vasthangt aan propietary machines en robots. Ik zit nu bij een grote toko die in heel Europa zit, en als we echt willen zouden we het kunnen doen omdat we er idd altijd al op gelet hebben. Maar een speler van vergelijkbaar formaat die Microsoft First werkt wordt toch wat lastiger. Dan mag je bijna eerder een project per afdeling beginnen. Het antwoord "het kan" is heel algemeen en in die algemeene zin geloof ik er ook echt in, maar er hangt heel veel af van de specifieke casus. Zo wel of het kan als hoeveel moeite het kost.

Overigens @Lethalis wil ik je ff bedanken. Je brengt lange uitgebreide antwoorden op een nette manier, en zo is het een leuke discussie. Dat lukt niet altijd in het onderwerp "kan alles FOSS" en gerelateerd (en ja, ook de "alles kan FOSS" mensen zijn vaak genoeg te ongenuanceerd en kortzichtig daarin). Dus kudos daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Cambionn
JetBrains Rider met een standaard C# .NET 8 project open:

rider64.exe 1.646.620 K
Rider.Backend.exe 916.752 K

Visual Studio 2022 met hetzelfde project open:

devenv.exe 909.524 K

Daarnaast schommelt de CPU belasting van Rider tussen de 1% en 11% terwijl ik niks ermee doe. Visual Studio blijft gewoon op 0% dan. Niet dat het mij heel veel boeit op mijn desktop PC met 32GB RAM, maar op een laptop kan het wel gauw vervelend worden qua o.a. accuduur als Rider steeds CPU cycles verbrandt.

Ik vind Rider voor de rest wel een fijne IDE en daarom gebruik ik hem ook, maar Visual Studio lijkt in mijn ervaring in ieder geval efficienter. En dit is inderdaad 1 project. Ik heb er regelmatig 4 of 5 tegelijk open staan.

Als je JetBrains IDE's voor andere talen gebruikt, is het verschil misschien wat minder groot, maar heeft ook minder zin om te vergelijken met Visual Studio gezien je daar niet zo gauw Java, Python of Go in zou doen bijvoorbeeld. Je zou misschien nog WebStorm kunnen vergelijken met Visual Studio voor TypeScript projecten.

Dat een versterkte IT afdeling Linux problemen voor zijn gebruikers op kan lossen klopt wel, maar betekent dus ook een serieuze investering. En dan kom je terug op de vraag of bedrijven daartoe bereid zijn als ze verder geen noodzaak daartoe zien.

Wat Netflix e.d. betreft, Chrome werkte wat meer out of the box in mijn ervaring, ook qua hardware acceleratie. Misschien krijg je het allemaal wel werkend met Firefox / LibreWolf, maar Chrome heeft meer de "it just works" factor. Okee, ik ben dan altijd wel even bezig om mijn privacy instellingen aan te passen (niet inloggen met Google account etc).

Ik heb een collega die thuis fulltime Linux gebruikt naar Remmina laten kijken en hij kreeg het ook niet goed werkend op 4K. Wel werkte het prima met KRDC, dus het lijkt er op dat het achterliggende FreeRDP wel goed werkt, maar dat er een bug in Remmina zit. Hij had of de scaling goed en een gigantische muiscursor, of de hele scaling was niet goed :)

Windows zal in mijn geval altijd een rol spelen op mijn werk, gezien ons hoofdproduct nog steeds Windows desktop software is. Er zijn wel plannen (nou ja, fantasieën) om een webversie te maken. Ik gok dat het een jaar of 10 duurt als we er fulltime aan zouden werken. Natuurlijk zijn er ook tussenvormen denkbaar, waarbij essentiële functies op het web werken en je nog een deel op Windows moet doen. En dat gaat waarschijnlijk gebeuren. Dus dan kan ik iig een deel van mijn werk op Linux doen, omdat ik dan verwacht minimaal 50% van de tijd web development te doen. Maar ja, de overige tijd moet ik toch echt op Windows zijn. Dan is een fijn werkende Remote Desktop sessie wel zo prettig.

Maar goed, allemaal toekomstmuziek.

In principe was ik ook altijd zo'n nerd waar jij het over hebt en ik heb ook meegeholpen om onze server side software naar Linux te krijgen. Het was alleen erg veel werk en ondankbaar werk. We deden het vooral omdat we het zelf leuk vonden en ook veiliger vonden qua hosting, maar er was weinig incentive vanuit de business. Dus ik had het net zo goed niet kunnen doen en het had totaal niet uitgemaakt voor mijn beoordeling, beloning etc.

En als je dan ouder wordt en een gezin hebt dan begin je iets nuchterder naar de situatie te kijken. Waar verdient het bedrijf zijn geld mee? Waar kan ik punten mee scoren? Hoe kan ik mijn werk zo efficient mogelijk doen? Wat is zinnig en wat niet? Op technisch gebied.

Vanuit de business krijg je functionele eisen. De techniek zijn we vrij in, maar we kunnen er natuurlijk niet eindeloos veel tijd insteken. Het is namelijk niet zo dat we efficienter worden van Linux. Hoe meer we met iets "spelen", hoe meer tijd en geld het kost. De meest domme en simpele oplossing is eigenlijk de beste. Leuk is anders, maar goed.

Kortom, als ik echt heel graag van Windows af zou willen, moet ik een andere baan zoeken. Maar ja, een baan is meer dan de techniek. Vrijheid, qua thuiswerken en vrij vragen, werktijden, collega's, en niet te vergeten salaris, is ook wat waard zeg maar.

Sowieso heb ik mezelf verloochend toen ik .NET developer werd :+ Toen ik nog geen fulltime developer was, programmeerde ik met C++ op Linux :) Maar ja, als je in 2003 makkelijk een developer baan wou vinden dan kon je kiezen tussen Java en C# zo ongeveer. Ik heb zelfs op mijn sollicitatie destijds toegegeven dat ik er eigenlijk geen fan was _O- Ik werd alsnog aangenomen, omdat de directeur het prachtig vond dat ik meteen een discussie begon met de lead developer en overal een antwoord op had.

De lead dev vond het niet zo grappig, maar goed. Eenmaal on the job was ik niet zo moeilijk, dus dat ging vanzelf goed daarna. Ik ben doorgaans vrij pragmatisch.

Wat betreft mijn lange en nette antwoorden, ik werk al meer dan 20 jaar als developer. Ik heb een hoop dingen zien komen en gaan. Het is nooit goed om ergens heel hard in te gaan en ik denk dat mijn werkervaring mij geleerd heeft om een beetje voorzichtig te zijn.

Ik hou ook altijd nog de mogelijkheid open - hoe bizar dit ook klinkt - dat Microsoft simpelweg de grip op de situatie kwijtraakt. Zoals Steve Ballmer ooit heel hard riep "developers, developers, developers!" zit er nu een zaal vol developers met een MacBook bij de conferences en heeft Microsoft de grootste moeite nieuw talent aan te trekken voor hun eigen tech stack. Ze zijn ook al een tijdje niet echt meer aan het dogfooden, maar bouwen veel dingen met andere technieken zoals React, Rust en zelfs Go.

En als je developer mindshare kwijtraakt, dan is dat eigenlijk het begin van het einde.

Een Microsoft als cloud first organisatie is ook een compleet ander bedrijf dan het Microsoft dat iedereen alleen op Windows wou hebben. Dus er bestaat altijd nog het "risico" dat bijvoorbeeld het bedrijf waarvoor ik werk, min of meer gedwongen wordt om software te schrijven die niet alleen op Windows werkt.

We merken hier ook soms al een beetje de effecten van. Klanten die vragen of de software op hun Mac werkt, of de software in de cloud werkt, enzovoorts. Maar goed, dat is nog steeds een hele kleine minderheid. Famous last words _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Lethalis schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:47:
@Cambionn
JetBrains Rider met een standaard C# .NET 8 project open:

rider64.exe 1.646.620 K
Rider.Backend.exe 916.752 K

Visual Studio 2022 met hetzelfde project open:

devenv.exe 909.524 K

Daarnaast schommelt de CPU belasting van Rider tussen de 1% en 11% terwijl ik niks ermee doe. Visual Studio blijft gewoon op 0% dan. Niet dat het mij heel veel boeit op mijn desktop PC met 32GB RAM, maar op een laptop kan het wel gauw vervelend worden qua o.a. accuduur als Rider steeds CPU cycles verbrandt.

Ik vind Rider voor de rest wel een fijne IDE en daarom gebruik ik hem ook, maar Visual Studio lijkt in mijn ervaring in ieder geval efficienter. En dit is inderdaad 1 project. Ik heb er regelmatig 4 of 5 tegelijk open staan.

Als je JetBrains IDE's voor andere talen gebruikt, is het verschil misschien wat minder groot, maar heeft ook minder zin om te vergelijken met Visual Studio gezien je daar niet zo gauw Java, Python of Go in zou doen bijvoorbeeld. Je zou misschien nog WebStorm kunnen vergelijken met Visual Studio voor TypeScript projecten.

Dat een versterkte IT afdeling Linux problemen voor zijn gebruikers op kan lossen klopt wel, maar betekent dus ook een serieuze investering. En dan kom je terug op de vraag of bedrijven daartoe bereid zijn als ze verder geen noodzaak daartoe zien.

Wat Netflix e.d. betreft, Chrome werkte wat meer out of the box in mijn ervaring, ook qua hardware acceleratie. Misschien krijg je het allemaal wel werkend met Firefox / LibreWolf, maar Chrome heeft meer de "it just works" factor. Okee, ik ben dan altijd wel even bezig om mijn privacy instellingen aan te passen (niet inloggen met Google account etc).

Ik heb een collega die thuis fulltime Linux gebruikt naar Remmina laten kijken en hij kreeg het ook niet goed werkend op 4K. Wel werkte het prima met KRDC, dus het lijkt er op dat het achterliggende FreeRDP wel goed werkt, maar dat er een bug in Remmina zit. Hij had of de scaling goed en een gigantische muiscursor, of de hele scaling was niet goed :)

Windows zal in mijn geval altijd een rol spelen op mijn werk, gezien ons hoofdproduct nog steeds Windows desktop software is. Er zijn wel plannen (nou ja, fantasieën) om een webversie te maken. Ik gok dat het een jaar of 10 duurt als we er fulltime aan zouden werken. Natuurlijk zijn er ook tussenvormen denkbaar, waarbij essentiële functies op het web werken en je nog een deel op Windows moet doen. En dat gaat waarschijnlijk gebeuren. Dus dan kan ik iig een deel van mijn werk op Linux doen, omdat ik dan verwacht minimaal 50% van de tijd web development te doen. Maar ja, de overige tijd moet ik toch echt op Windows zijn. Dan is een fijn werkende Remote Desktop sessie wel zo prettig.

Maar goed, allemaal toekomstmuziek.

In principe was ik ook altijd zo'n nerd waar jij het over hebt en ik heb ook meegeholpen om onze server side software naar Linux te krijgen. Het was alleen erg veel werk en ondankbaar werk. We deden het vooral omdat we het zelf leuk vonden en ook veiliger vonden qua hosting, maar er was weinig incentive vanuit de business. Dus ik had het net zo goed niet kunnen doen en het had totaal niet uitgemaakt voor mijn beoordeling, beloning etc.

En als je dan ouder wordt en een gezin hebt dan begin je iets nuchterder naar de situatie te kijken. Waar verdient het bedrijf zijn geld mee? Waar kan ik punten mee scoren? Hoe kan ik mijn werk zo efficient mogelijk doen? Wat is zinnig en wat niet? Op technisch gebied.

Vanuit de business krijg je functionele eisen. De techniek zijn we vrij in, maar we kunnen er natuurlijk niet eindeloos veel tijd insteken. Het is namelijk niet zo dat we efficienter worden van Linux. Hoe meer we met iets "spelen", hoe meer tijd en geld het kost. De meest domme en simpele oplossing is eigenlijk de beste. Leuk is anders, maar goed.

Kortom, als ik echt heel graag van Windows af zou willen, moet ik een andere baan zoeken. Maar ja, een baan is meer dan de techniek. Vrijheid, qua thuiswerken en vrij vragen, werktijden, collega's, en niet te vergeten salaris, is ook wat waard zeg maar.

Sowieso heb ik mezelf verloochend toen ik .NET developer werd :+ Toen ik nog geen fulltime developer was, programmeerde ik met C++ op Linux :) Maar ja, als je in 2003 makkelijk een developer baan wou vinden dan kon je kiezen tussen Java en C# zo ongeveer. Ik heb zelfs op mijn sollicitatie destijds toegegeven dat ik er eigenlijk geen fan was _O- Ik werd alsnog aangenomen, omdat de directeur het prachtig vond dat ik meteen een discussie begon met de lead developer en overal een antwoord op had.

De lead dev vond het niet zo grappig, maar goed. Eenmaal on the job was ik niet zo moeilijk, dus dat ging vanzelf goed daarna. Ik ben doorgaans vrij pragmatisch.

Wat betreft mijn lange en nette antwoorden, ik werk al meer dan 20 jaar als developer. Ik heb een hoop dingen zien komen en gaan. Het is nooit goed om ergens heel hard in te gaan en ik denk dat mijn werkervaring mij geleerd heeft om een beetje voorzichtig te zijn.

Ik hou ook altijd nog de mogelijkheid open - hoe bizar dit ook klinkt - dat Microsoft simpelweg de grip op de situatie kwijtraakt. Zoals Steve Ballmer ooit heel hard riep "developers, developers, developers!" zit er nu een zaal vol developers met een MacBook bij de conferences en heeft Microsoft de grootste moeite nieuw talent aan te trekken voor hun eigen tech stack. Ze zijn ook al een tijdje niet echt meer aan het dogfooden, maar bouwen veel dingen met andere technieken zoals React, Rust en zelfs Go.

En als je developer mindshare kwijtraakt, dan is dat eigenlijk het begin van het einde.

Een Microsoft als cloud first organisatie is ook een compleet ander bedrijf dan het Microsoft dat iedereen alleen op Windows wou hebben. Dus er bestaat altijd nog het "risico" dat bijvoorbeeld het bedrijf waarvoor ik werk, min of meer gedwongen wordt om software te schrijven die niet alleen op Windows werkt.

We merken hier ook soms al een beetje de effecten van. Klanten die vragen of de software op hun Mac werkt, of de software in de cloud werkt, enzovoorts. Maar goed, dat is nog steeds een hele kleine minderheid. Famous last words _O-
Mand

Pagina: 1