Cambionn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:24:
Bij de NLLGG is de grootste groep die ik zie aan nieuwe Linux gebruikers niet de techies, maar ouderen. Die groep die nieuwe tech zo moeilijk zou vinden. En het gaat ze eigenlijk prima af.
Dat verbaast mij niets, want dit zijn ook de mensen die:
1. Het zonde vinden als ze hun oude computer moeten vervangen terwijl hij nog werkt. Ook al is hij 10 jaar oud.
2. Geen hele bijzondere dingen meer met hun computer doen. Beetje internetten en een brief schrijven lukt er wel mee.
3. Misschien nog wel de meest privacy bewuste groep is. Ze hebben immers een tijd meegemaakt waarin er niet altijd iemand over hun schouder meekeek.
Maar echt werken met een computer is heel andere koek. Bovendien spelen er niet per se dezelfde bezwaren als bij privégebruik, zeker als je privé en werk strikt gescheiden houdt. Ik wil ook nog op jouw andere punten reageren, maar ik download even Ubuntu 25 en ga zo rebooten van USB om wat dingetjes te testen
Om meteen maar een pijnpuntje van Linux te benoemen: de distributiekeuze. Debian is lekker stabiel, maar je krijgt ook amper updates. Ubuntu wordt in de community als het Microsoft van de Linux distributies gezien en snap als de duivel. Fedora heeft standaard geen drivers aan boord die je misschien wel nodig hebt. Linux Mint wordt als het meest ideale gezien voor beginners, maar is nou net die ene distributie die nog niet klaar is voor Wayland en waarop fractional scaling een ramp is als je een 4K monitor hebt en meerdere schermen met verschillende DPI wil aansturen
Linux voelt from the get go als een mijnenveld. Op de desktop iig. Dus ga ik nu maar even "het verschrikkelijke Ubuntu" testen, want die werkt waarschijnlijk het meeste out of the box.
Het zijn de mensen met technische beroepen en andere groepen die specifieke complexe dingen doen die juist tegen dingen aanlopen omdat er dingen niet voor Linux zijn, en waarbij er ook geen degelijke alternatieven voor hun zijn. Overigens vond ik Visual Studio altijd al een brak log ding, toen ik nog aan Windows deed had ik altijd andere IDEs, en die waren ook op Linux te krijgen.
Mja, ik denk dat jij onderschat hoeveel custom software overal wordt gebruikt die Windows only is. Zelfs bij de cloud oplossingen kan dit een probleem zijn. Als wij bijvoorbeeld onze Windows ERP software zouden porteren naar het web, dan zouden we alsnog een Windows print server component programmeren, zodat gebruikers vanuit het webpakket alsnog kunnen kiezen op welke printer en welke lade automatisch de pakbonnen moeten worden afgedrukt bijvoorbeeld.
Okee, je kunt dan wel af met 1 Windows machine waar dat component op draait, maar toch.
Wat volledige IDE's betreft, doet Visual Studio het zo slecht nog niet vind ik. Als .NET developer speel ik ook veel met JetBrains Rider. Deze IDE werkt op zich best fijn, maar verbruikt als Java applicatie die met een losse .NET backend praat een stuk meer geheugen dan Visual Studio
PS
Ik zit dit nu even onder Ubuntu te tikken. Linux zelf werkt out of the box goed met mijn hardware. Dat mag ook wel, want ik heb vorig jaar mijn nvidia kaart vervangen door een AMD kaart (mijn oude nvidia 1030 ondersteunde maar matig Wayland en nvidia weigert om die kaart te ondersteunen met hun nieuwere drivers op Linux... terwijl ze dat op Windows wel doen). 1 ding wat al meteen niet echt wil, is Remmina gebruiken om te verbinden met Windows machines. Dit werkt wel, maar ik krijg nu bijvoorbeeld de font rendering niet goed... die blijft blurry, ondanks dat ik even geen fractional scaling gebruik (heb ff alles op 200% gezet voor de test... kwaliteit op het hoogste etc). Dus dat is al meteen een puntje waar ik mee moet klooien
En dat is ook typisch voor Linux... ook al werkt Linux zelf wel, je wil toch verbinden met Windows. En hier kan Linux natuurlijk niks aan doen. Op de Mac krijg je van Microsoft dan iig nog een RDP client die ondersteund wordt, waarin dit soort dingen iets beter werken out of the box.
Mijn Xonar geluidskaart doet het wel goed out the box, voor mijn optische verbinding met mijn versterker. Muziek luisteren gaat iig goed, niet onbelangrijk

Maar ook op dit gebied kan het spannend worden, zodra ik op een dag weer besluit gitaar te gaan spelen en dit wil opnemen en wil bewerken in een DAW. Genoeg software en drivers voor Windows en Mac, Linux blijft spannend.
Wat in mijn ogen trouwens wel een echte beperking is met Linux is dat er geen 1 cloud opslagdienst is die de functie heeft waar alles zichtbaar is in je file browsers maar pas download wanneer je wil gebruiken. Het is of wel lokaal synchroniseren, of compleet skippen. Dat is imho wel echt een gemis.
Goede cloud backupoplossingen zijn ook zoiets. Het enige waar ik wat aan heb eventueel, is rclone, maar er is wat minder keuze ten opzichte van Windows. De gemiddelde Linux guru gaat ervan uit dat ik vast wel ergens een tweede "locatie" heb waar ik naartoe kan rsync-en

Nou die heb ik niet, dus dan wil ik een cloud dienst gebruiken en client side encryption gebruiken.
Verder benadruk ik ook mijn eerdere punt (dacht iig dat hij in mijn eerste bericht stond) dat het belangrijk is Linux en andere FOSS software niet als kostenbesparing te zien. De kosten die je bespaart op licentiekosten moet je in je IT afdeling steken zodat daar mensen dingen kunnen opzetten zodat het "gewoon werkt" voor die kantoormensen die er niks van snappen (of iig net zo vaak "gewoon werkt" als de propietary oplossingen, want ook die hebben met regelmaat hun issues).
En daarmee is er dus ook geen enkele incentive om het te doen. Sterker nog, bedrijven willen het liefste mensen wegbezuinigen. Die zijn vervelend en kosten geld, dus het liefste hebben ze een hele kleine IT afdeling die alles weet van cloudoplossingen en het op die manier oplost, in plaats van een grotere IT afdeling (qua FTE) die alles zelf in beheer heeft.
Geopolitieke spanningen kunnen hier misschien verandering inbrengen, maar zelfs dan gaan ze gewoon zoeken naar een Europese cloudleverancier denk ik.
Met hardware hetzelfde... ze kopen liever extra hardware en wisselen dingen om in plaats van het te repareren als iets niet werkt. Het personeel dat het zou kunnen repareren is duurder dan simpelweg af en toe wat hardware weggooien. Tsja.
En dan zit je nog met allerlei wetgeving omtrent privacy en garanties die je aan klanten moet kunnen leveren dat je volgens een bepaalde standaard / kwaliteitsniveau werkt. Jezelf indekken. Het is vele malen makkelijker deze know how in te huren bij een leverancier dan zelf de know how in huis te hebben.
PS
Nog even een update van mijn kleine Linux test: Chrome crasht bij het opstarten, dus ik kan momenteel alleen Firefox gebruiken. Dit soort dingen, oef. Kun je alleen maar hopen het komt door de live USB, want geloof het of niet, ik kom vaak genoeg websites tegen die het alleen met Chrome doen. Dus dat is ook een must have. Ook voor Netflix etc is het fijn in verband met DRM etc. Maar goed, dat is dus wat ik altijd heb met Linux.
A death by a thousand cuts.
Je begint enthousiast en gaandeweg kom je erachter wat allemaal net niet lekker werkt. En dan ga je met hangende pootjes terug naar Windows, want je hebt simpelweg niet de tijd om alles uit te zoeken. Drukke baan, gezin, etc. Even met pinksteren snel Linux testen tussen alles door. Oh kijk, dit werkt niet lekker. Euhm tsja. Verder ook geen tijd straks om dit uit te zoeken. Toch maar een Mac kopen dan?

Aan de andere kant staat mij dat zo tegen dat ik nog liever Windows gebruik.
En dan ben ik iemand die in 1999 al Slackware Linux gebruikte. Ik klooi al heel lang aan met Linux aan. Maar ja, destijds had ik veel meer tijd voor alles. Tegenwoordig is mijn computer een tool, geen speeltje meer. De tijden dat ik in het weekend voor mijn plezier een nieuwe Linux kernel compileerde zijn voorbij. Na mijn werk gaat de computer vaak simpelweg uit en heb ik niet eens meer zin om erachter te zitten. Dat vind ik ergens ook wel jammer, maar ja.
Nog een voordeel dat de oudjes hebben, tijd

Als je met pensioen bent, kun je rustig uren aan 1 of ander probleem besteden om het uit te zoeken. Toch niks beters te doen.
[
Voor 69% gewijzigd door
Lethalis op 09-06-2025 17:07
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.