Router (stabiel sterk bereik en snel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06 08:27
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar nieuwe router die sterk is in het bereik, snelheid en stabiel.

Wat heb ik nu?
Ik heb nu Deco M4. Die is verouderd en heeft geen WiFi 6. Soms valt het internet uit. Dan moet ik naar meterkast om router opnieuw op te starten.

Hoe ziet mijn woning eruit?
Appartement, 79m2 groot.

- Begane grond meterkast Ziggo modem die naar Deco M4 loopt. Deze Deco M4 gekoppeld aan switch van tplink met 4 poorten. 3 poorten zijn bezet van slaapkamer 1 (Deco M4), slaapkamer 2 (Deco m4) en woonkamer (Deco M4). (acces piont).

-1e verdieping slaapkamer 1 voorzien van internetkabel die naar meterkast switch loopt

2e verdieping slaapkamer 2 voorzien van internetkabel die naar meterkast switch loopt

2e verdieping woonkamer voorzien van internetkabel die naar meterkast switch loopt.

Waarvoor gebruik ik?
Vooral thuiswerken, streamen en af en toe gamen zoals Tom Raider, Race en voetbal. (XBOX one)

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en advies welke router het beste voor mij. chatgpt adviseert mij DECO X20 of DECO XE75.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Dat zijn wel heel veel Deco's in zo'n klein appartement.
Je best kans dat het al beter gaat werken als je de helft uit zet.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Oh het helft? Welke zou je wegdoen?

Tussen slaapkamer 2 (tegen voorzijde van appartement) en woonkamer (tegenzijde van appartement) is ongeveer 10 meter afstand.

[ Voor 64% gewijzigd door Craain op 22-05-2025 21:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zegt "router", maar ik vermoed dat je iets anders bedoelt.

Een router is een apparaat dat twee IP netwerken verbindt; een thuisrouter doet dat tussen jouw thuisnetwerk en het internet. De meeste consumentenrouters hebben ook andere functionaliteit zoals DHCP en DNS server en vaak ook een ingebouwde WiFi AP, maar strikt genomen heeft WiFi niets met een router te maken.

In jouw geval is ofwel de Ziggo modemrouter (welke?) je router danwel de eerste Deco M4 node die erop aangesloten is. Of als je ze slecht geinstalleerd hebt spelen ze allebei voor router. De rest van de M4's die je nu hebt zijn nadrukkelijk geen routers. Ze zijn zo te lezen bedraad aangesloten en zijn dus WiFi Access Points (AP's). Een AP is een apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt, de basis van iedere WiFi netwerk.

Je beschrijft twee problemen met de huidige situatie:
1) je internet valt uit en je moet "de router" opnieuw opstarten. Hier de vraag: wat is "de router"? De eerste Deco M4 of je Ziggo modemrouter?
2) je wilt WiFi-6 en de huidige apparatuur is WiFi-5.

Betekent dat dat je alle huidige Deco nodes wilt vervangen door WiFI-6 apparaten? Of alleen degene in de meterkast die voor router speelt

Sowieso heb ik vragen bij je situatie. Je zegt dat je appartement 79m^2 groot is. Dat is vrij bescheiden. Toch heb je vier Deco nodes. Dat klinkt als *erg* veel. Ik heb een appartement van anderhalf keer dat formaat met twee verdiepingen en een 50cm dikke betonnen draagmuur dwars door het midden ervan en dat kan ik prima met twee WiFi AP's dekken. Teveel WiFi AP's is niet alleen verspilling, het kan daadwerkelijk voor problemen met signaal en roaming (overdracht tussen verschillende AP's) zorgen. Waarschijnlijk kun je toe met een enkele Deco op benedenverdieping en nog eentje op de bovenste verdieping.

Maar goed, ik zou eerst focussen op wat er in de meterkast mis gaat. Zie daarvoor de vraag over wat je met 'router' bedoelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Craain schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:03:
Oh het helft? Welke zou je wegdoen?

Tussen slaapkamer 2 (tegen voorzijde van appartement) en woonkamer (tegenzijde van appartement) is ongeveer 10 meter afstand.
Sowieso die in slaapkamer 2.
Mogelijk ook de gene in de woonkamer.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Even ter aanvulling naar aanleiding van bovenstaande berichten:

Ik heb modem van ziggo:
Sagemcom F3896LG

Tussen slaapkamer 2 en woonkamer is Deco M4 ongeveer 10 meter afstand. Tegen achterzijde en voorzijde vd woning. (2e verdieping)

Onder slaapkamer 2 is slaapkamer 1. Slaapkamer 1 is 1e verdieping) en onder slaapkamer 1 bevindt de meterkast.

De bovengenoemde modem bevindt zich in de meterkast. (Begane grond)

Opnieuw opstarten doe ik M4 Deco "hoofd" en modem start ik op. Allebei bevinden zich in de meterkast net als switch van tplink.

Aangezien het internet soms wegvalt denk ik dat met Wifi6 beter werkt of lag het aan positie instellingen van mijn deco m4?

[ Voor 7% gewijzigd door Craain op 22-05-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Craain schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:37:
Even ter aanvulling naar aanleiding van bovenstaande berichten:

Ik heb modem van ziggo:
Sagemcom F3896LG

Tussen slaapkamer 2 en woonkamer is Deco M4 ongeveer 10 meter afstand. Tegen achterzijde en voorzijde vd woning. (2e verdieping)

Onder slaapkamer 2 is slaapkamer 1. Slaapkamer 1 is 1e verdieping) en onder slaapkamer 1 bevindt de meterkast.

De bovengenoemde modem bevindt zich in de meterkast. (Begane grond)

Opnieuw opstarten doe ik M4 Deco "hoofd" en modem start ik op. Allebei bevinden zich in de meterkast net als switch van tplink.

Aangezien het internet soms wegvalt denk ik dat met Wifi6 beter werkt of lag het aan positie instellingen van mijn deco m4?
Het hangt er helemaal van af hoe druk het is in het radiospectrum. Kun je zien of jouw access points en de access points van je buren elkaar in de weg zitten met de WiFi kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

franssie

Save the albatross

WiFi van de Ziggo staat uit hoop ik? Of heeft tenminste een ander SSID?

Wat zie je hier? https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer

Enne, die deco's werken wel bedraad samen? Soms hebben mesh setjes de neiging om toch wia WiFI te meshen.

WiFi 6 moet je verwarren met WiFI 6 Ghz - dat zijn twee verschillende dingen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
franssie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:17:
WiFi van de Ziggo staat uit hoop ik? Of heeft tenminste een ander SSID?

Wat zie je hier? https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer

Enne, die deco's werken wel bedraad samen? Soms hebben mesh setjes de neiging om toch wia WiFI te meshen.

WiFi 6 moet je verwarren met WiFI 6 Ghz - dat zijn twee verschillende dingen.
Ja, wifi van Ziggo staar inderdaad uit.
Alle deco's zijn bedraad aangesloten. Woonkamer, slaapkamer 1 en slaapkamer 2 zijn aangesloten met switch die in de meterkast van de begane grond zich bevinden. Deze switch is aangesloten met deco "hoofd". Deze deco hoofd is bedraad aangesloten met Ziggo modem.

Wifianalyzer zie ik 4 deco's van mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
FrankHe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:08:
[...]

Het hangt er helemaal van af hoe druk het is in het radiospectrum. Kun je zien of jouw access points en de access points van je buren elkaar in de weg zitten met de WiFi kanalen?
Hoe kan ik dan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Mijn appartement is iets kleiner en 1 verdieping en dat draait prima op alleen de wifi van de router van KPN. Ik zou beginnen met 1 per verdieping (wel bedraad) en wifi van het ziggo modem uit. Is waarschijnlijk al voldoende.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

wifi analyzer app op je telefoon gebruiken.

Maar de echte vraag is of het wegvallen van het internet een oorzaak heeft in de wifi accesspoints of dat je ziggo-kastje er de brui aan geeft. Mocht de wifi de volgende keer wegvallen, dan zou je even kunnen kijken of je interne netwerk nog wel functioneert. Even pingen naar een ander apparaat in je netwerk of een simpele filecopy opzetten op je interne netwerk. Dan weet je in ieder geval of het echt zin heeft om die M4's te vervangen, of dat je beter wat kunt doen aan je ziggo kastje.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
M2M schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:36:
[...]

Maar de echte vraag is of het wegvallen van het internet een oorzaak heeft in de wifi accesspoints of dat je ziggo-kastje er de brui aan geeft. Mocht de wifi de volgende keer wegvallen, dan zou je even kunnen kijken of je interne netwerk nog wel functioneert. Even pingen naar een ander apparaat in je netwerk of een simpele filecopy opzetten op je interne netwerk. Dan weet je in ieder geval of het echt zin heeft om die M4's te vervangen, of dat je beter wat kunt doen aan je ziggo kastje.
Top, zal checken bij de volgende verbindingsgsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
M2M schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:36:
[...]

Inderdaad, wanneer uitval van WiFi samengaat met uitval van bedraad internet dan is het modem van je provider aan vervanging toe.

Ook WiFi access points kunnen uitvallen door problemen met de voeding of door oververhitting.

En tot slot kan een drukke omgeving waar meerdere buren op dezelfde WiFi radiofrequentie zitten ook voor willekeurige uitval zorgen. Dat is uitsluitend na te gaan door met een analyser app op je telefoon of computer na te gaan welke access points welke kanalen gebruiken, hoeveel er nog meer op diezelfde kanalen zitten en hoe hard ze gaan. Harder is niet per definitie beter, schreeuwen maakt niet dat je beter verstaanbaar bent. Storende signalen kunnen voor flinke problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FrankHe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:46:
[...]

Inderdaad, wanneer uitval van WiFi samengaat met uitval van bedraad internet dan is het modem van je provider aan vervanging toe.
Te kort door de bocht.

De verbinding is niet goed. Dat ligt 9 van de 10 keer niet aan de hardware maar aan de verbinding...

Die modemrouter, de Sagemcom F3896LG is een moderne DOCSIS 3.1 modem met 4x4 MIMO WiFi-6 aan boord, dus zowel nieuwer als meer high-end dan die Deco M4 gevallen. Ziggo heeft alvast niets nieuwers op de plank.

Als er sprake is van uitval van de internetverbinding moet je niet gelijk iets anders aan die verbinding hangen, maar kijken hoe de verbnding zelf is. In dat geval is het zaak om eerst even te kijken hoe de modem aangesloten is (coaxkabels, evt splitters, versterkers, dat soort meuk) en als daar niets geks te zien is, de provider ernaar laten kijken van hun kant.
Ook WiFi access points kunnen uitvallen door problemen met de voeding of door oververhitting.

En tot slot kan een drukke omgeving waar meerdere buren op dezelfde WiFi radiofrequentie zitten ook voor willekeurige uitval zorgen. Dat is uitsluitend na te gaan door met een analyser app op je telefoon of computer na te gaan welke access points welke kanalen gebruiken, hoeveel er nog meer op diezelfde kanalen zitten en hoe hard ze gaan.
Ja en nee. Drukte in de lucht kan je verbinding instabiel of zelfs helemaal onbruikbaar maken. Maar een reboot gaat daar niets aan veranderen, dus dat is hier niet aan de hand. Bij een ander apparaat zou het nog kunnen zijn dat de AP na reboot een ander kanaal kiest, maar deze Deco M4s pakken altijd kanaal 36, dus dat is het niet.
Harder is niet per definitie beter, schreeuwen maakt niet dat je beter verstaanbaar bent. Storende signalen kunnen voor flinke problemen zorgen.
Absoluut, des te meer als je zelf veel APs hebt staan.

Maar goed, TS mag eerst kijken wat er bedraad gebeurt, dan weten we welke kant we op moeten kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
dion_b schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:13:
[...]

Maar goed, TS mag eerst kijken wat er bedraad gebeurt, dan weten we welke kant we op moeten kijken.
Inderdaad, meten is weten. Zomaar even meer access points neerzetten is gewoon een heel slecht idee. Eerst even nagaan wat er aan de hand is en daarna kijken welke oplossingen daar voor zijn te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Craain schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Wat heb ik nu?
Ik heb nu Deco M4. Die is verouderd en heeft geen WiFi 6. Soms valt het internet uit. Dan moet ik naar meterkast om router opnieuw op te starten.

[...]
Dit doet mij trouwens vermoeden dat er iets niet lekker zit met het modem van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Je kunt in de log van het Ziggo modem kijken of het daar zit, maar veel waarschijnlijker is dat die deco's af en toe proberen een wifi backhaul te gebruiken dan kun je een loop krijgen.

Aangezien je alles bedraad aangesloten hebt is het verstandiger die deco's in access point mode te gebruiken en niet in router mode.
Heb je dat gedaan?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Ja zeker... Instellingen van Deco app bij geavanceerd staat:
Acces point
Snelle roamng aan
Beamforming aan

Tot nu toe gaat het prima. Ik wacht tot er weer storing is.

In het verleden was er hier storing en heb contact gehad met Ziggo. Ze zeggen dat de kabelmodem goed was. Ik denk dat het aan Deco ligt. Even wachten tot er weer storing is dan check ik het evem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Op elke verdieping een Access Point moet ruim voldoende zijn.

Gebruikt je alleen de 5Ghz band of zit je ook op de 2,4Ghz band?

Advies is enkel de 2,4Ghz band te gebruiken als je devices hebt die geen 5Ghz aankunnen.
Als dat zo is kun je beter voor de 2,4Ghz en de 5Ghz verschillende ssid's gebruiken en je devices alleen laten connecten tot een van die twee ssid's en niet naar beiden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Ben(V) schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:39:
Op elke verdieping een Access Point moet ruim voldoende zijn.

Gebruikt je alleen de 5Ghz band of zit je ook op de 2,4Ghz band?

Advies is enkel de 2,4Ghz band te gebruiken als je devices hebt die geen 5Ghz aankunnen.
Als dat zo is kun je beter voor de 2,4Ghz en de 5Ghz verschillende ssid's gebruiken en je devices alleen laten connecten tot een van die twee ssid's en niet naar beiden.
Dank je wel. Hier neem ik het mee!
Mocht ik weer storing hebben dan check ik het allemaal. Ik heb op dit moment allebei aanstaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Craain op 24-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:41:
... maar veel waarschijnlijker is dat die deco's af en toe proberen een wifi backhaul te gebruiken dan kun je een loop krijgen.
Een WiFi mesh die zelf een loop gaat zitten maken, dat klinkt niet heel erg snugger! Bij de AVM Fritz!Box met extra access points ben ik dit nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Fritzbox is een andere kwaliteit(en prijs) dan TP-link.

Het is zo wie zo volkomen zinloos om mesh te gebruiken als je AP's bedraad aansluit.
Mesh is niet anders dan wireless backhaul, dus als je de boel bedraad aansluit kun je die AP's beter als gewone AP configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 02:34

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Maar als het Ziggo modem in bridge modus staat en alleen internet doorgeeft, dan zal de hoofd Deco toch in wifi-router mode moeten staan om de firewall functies etc over te nemen. Als het goed is, zorgt TP-Link er dan zelf voor dat de andere Deco's alleen als AP functioneren. In jou geval denk ik ook dat je wel met eentje minder kan op de 2e verdieping. Je kunt het eens proberen.

Ik heb zelf 4 Deco M9's (bedraad) staan in een nieuwbouwhuis van van ca 210 m2 en bij mij valt tegenwoordig ook af en toe de verbinding even weg. Meer dan vier jaar ging het probleemloos en het laatste kwartaal regelmatig korte onderbrekingen. Ik heb 4 nodig omdat door de muren en vloeren veel signaal verloren gaat. Buiten in de tuin al helemaal geen signaal. Ik twijfel ook om ze te vervangen voor X75 PRO of BE65 om weer "modern" te zijn.

Helaas geeft TP-Link weinig inzicht is wat welke Deco precies doet en 2,4Ghz en 5Ghz netwerken kun je niet met gescheiden namen opgeven. Het is mooi spul en het heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar er is beter (en duurder) te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Daarom moet hij die Ziggo router ook niet in Bridge mode zetten.
Is zo wie zo een onzinnige actie die volkomen onnodig gepromoot wordt.

Gewoon de deco's in AP mode en eventueel ook de wifi van die Ziggo box gebruiken, werkt gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik zou inderdaad ook de router van je provider gewoon netjes laten routen en firewallen en niet in bridge modus zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:35:
Is zo wie zo een onzinnige actie die volkomen onnodig gepromoot wordt.
Voor de gemiddelde gebruiker ben ik het helemaal met je eens, maar dit is GoT en geen beginnersweb. Een beetje tweaker kan helemaal niets met de standaard ISP apparatuur. 8)

offtopic:
Goed te lezen dat we helemaal op een lijn zitten O-)

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 28-05-2025 11:56 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beetje tweaker komt niet met een vraag naar een sterke router met veel bereik.
Die weet dat veel bereik niets met sterke router te maken heeft, maar met wifi.
En een router in bridge mode zetten doet niets voor je wifi.

De trend hier is om voor elk probleem maar te roepen dat je de ISP router in Bridge mode moet zetten, wat meestal onzin is.

Pagina: 1