1440p monitor of 4K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollux
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-06 11:34
Hallo allemaal,

Deze vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld, maar ik stel ‘m toch graag aan jullie. Dit weekend ontvang ik de onderdelen van de volgende lijst voor mijn eerste nieuwe pc in 10 jaar:

https://nl.pcpartpicker.com/list/wz2ZDj

Mijn vragen:

1. Is het echt de moeite waard om voor 4K te gaan? Is 1440p al voldoende? Ik kom van een 1080p 60hz scherm.

2. Ik ben me er volledig van bewust dat deze pc krachtig genoeg is om games op 4K ultra te draaien. Maar ik heb mijn budget al flink opgerekt voor de pc zelf, dus ik zou maximaal €500 kunnen uitgeven aan een nieuw 4K-scherm. Wat ik tot nu toe heb gezien zijn dat vooral op het eerste oog "budgetmodellen", want 4K-schermen met minimaal 100hz verversingssnelheid, IPS en >1ms reactietijd beginnen zo’n beetje rond de €400-500. Zijn die schermen goed genoeg? Of kan ik beter rond de €300 uitgeven aan een degelijk 1440p-scherm met vergelijkbare specificaties, maar misschien betere kleuren of iets anders? Die extra €200 zou ik dan kunnen gebruiken voor andere randapparatuur zoals een muis en toetsenbord.

3. Is het een valide argument dat ik met 1440p minder snel tegen prestatieproblemen aanloop over een paar jaar? Aangezien 4K gemiddeld nog rond de 90fps zit, terwijl ik op 1440p dichter bij de 140fps kom? (Volgens de test hier van Tweakers met een vergelijkbare build, zonder DLSS en frame generation)

Ik speel een mix van singleplayer- en multiplayergames.

Alvast bedankt! Alle inzichten zijn welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
1. Voor de 4k Feature wel. Je krijgt een scherpere image te zien,
Alleen sommige games beginnen eisen zoals RT te stellen en dat gaat dan weer van de performance van de GPU. Het systeem dat je hebt uitgezocht zou het wel kunnen.. Maar perse nodig is het niet.

2. 4K = 4K alleen de kwaliteit van de panelen verschillen. Oude tech is goedkoper dan de nieuwere dat pas op de markt te vinden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 25-05-2025 02:10 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollux
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-06 11:34
Dankjewel voor jouw reactie op beide! Antwoord op vraag 2 klinkt wel zeer logisch.

Ik ben overigens uiteindelijk toch gegaan voor een 1440p 240hz scherm (die van de buyers guide van Tweakers). Zo toch wat geld bespaard en de hoge fps met hoge refresh rate zijn echt heel prettig aan de ogen en fijn voor de gameplay. Vooral een groot verschil met mijn oude 1080p 60 hz scherm die er nu langs staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Overigens is bijvoorbeeld een oled 1440P mooier dan een standaard 4K scherm

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 02:18
"Is het een valide argument dat ik met 1440p minder snel tegen prestatieproblemen aanloop over een paar jaar?"

Het ligt eraan wat je met je game pc wilt doen en welke hardware je hebt.

Persoonlijk heb ik een 32inch 4k 144Hz scherm (Philips Evnia 32M1N5800A) en een RX 7900XT GPU waar ik heel blij mee ben.

Er is veel media content in 4k te bekijken.
Bijna alle spellen draaien prima op 4k.
(Monitor gewoon instellen met VRR met een fps cap van -4 de maximale FPS. En je hoeft niet echt meer naar game-instellingen om te kijken, behalve fps op uncapped zetten in game.)

Er zijn slechts een handjevol AAA spellen vaak in combinatie met raytracing, die niet lekker vlot draaien op 4k. Maar vind ik de gameplay kwaliteit van die paar AAA spellen die niet lekker op 4k draaien toch al vaak niet de moeite waard.

Als je geen fanatiek multiplayer gamer bent die de hoogste framerates wilt hebben en niet enkel de meest veeleisende AAA spellen speelt, zou 4k een goede optie zijn.

Sorry zag te laat dat je je beslissing voor 1440p al gemaakt hebt.
Als tegenargument, als je veel gamed, met name online multiplayer, is het natuurlijk wel fijn dat je alles met een hogere fps kan spelen. Als hogere fps je voorkeur heeft boven resolutie is dat natuurlijk ook valide. Het is best wel persoonlijk wat iemand een fijne/aanvaardbare fps vind in een game. Ik neem te lezen dat hogere fps je voorkeur heeft en daarom voor jezelf een goede beslissing hebt gemaakt. En 1440p monitors zijn goedkoper in de aanschaf, zoals je ook al opmerkt.

Dus zo simpel is de vraag 4k of 1440p dus niet te beantwoorden, blijf afhankelijk van je usecase en persoonlijke voorkeur.

Ook is nog de grote van je scherm best wel bepalend voor de keuze, voor 27 inch en kleiner lijkt me 1440p het beste, bij 32 inch en groter is 4k aan te bevelen.

Als laatste, een open deur, speelt de kracht van je GPU en de hoeveelheid VRAM nogal mee in de keuze. Voor veel nieuwe AA(A) spellen is 16GB VRAM toch wel een vereiste geworden om het maximale uit 4k te halen (wat met jouw 5080 natuurlijk geen issue is).

[ Voor 39% gewijzigd door Jurrie79 op 28-05-2025 14:41 ]