Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarPannel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:36
Beste Tweakers,

Ben op zoek naar adviezen/tips, al aardig wat rond gelezen en gezocht echter, kom ik er niet helemaal uit. Ik heb een overbrugging nodig voor het plaatsen van 9 zonnepanelen (heb gepoogd een schematische afbeelding te maken) overbrugging wordt veroorzaakt door 2 dakramen waardoor niet elk paneel zijn eigen voet kan krijgen. Nu ben ik van plan 3 betonvoeten per 3 panelen te plaatsen, en daar horizontaal liggers op te plaatsen waarop ik de panelen weer vastmaak.

Oranje: dakramen
Rood: Betonvoeten
Roze: Liggers op de betonvoeten gemonteerd
Groen: Panelen

- Betonpoeren heb ik gekozen voor het 20 graden laag model van de Groot beton
- Liggers moeten met schroeven worden verbonden aan de betonvoeten, welk model liggers kan ik hier het beste voor gebruiken, er moet een klem voor beschikbaar zijn die in de betonvoet kan en waar de ligger dan aan vastgemaakt kan worden. In de betonvoeten zit een M8 schroefdraad. Ik zoek dus een systeem wat hier op aan kan sluiten. Daarnaast welke liggers zouden jullie mij adviseren?
- Klemmen om de zonnepanelen aan de liggers vast te maken (dit zijn er 3 op rij)? Welke zouden jullie adviseren?
- 3 panelen op 3 beton voeten voldoende qua gewicht tijdens storm etc? De voeten zijn 38kg per stuk zie ik op de siteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwNBW1E_dmrgK_IqJi_Qa1_ykRY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZsEUZ6FBRkYqCvlNA61IudWj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:02
1) ik kijk waarschijnlijk fout, maar je legt je panelen over het raam heen lijkt wel.
2) zonnepanelen worden normaal vrijwel bovenin en onderin , of over de volle lengte, gemonteerd. Jij lijkt enkel in het midden 2 montage punten te bevestigen.

Ik zou even goed kijken hoe andere montagesysteem werken, om zeker te zijn dat je montage de panelen voldoende ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarPannel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:36
Ze gaan op een horizontale drager over het raam heen inderdaad. Aangezien ik die afstand moet overbruggen Zie de roze streep. Wellicht geeft bijgevoegde foto iets meer idee van hoe ik het wil installeren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y014iiLJ1FRrCvkcDT_t2_rEZFQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dl20Mc6sfGxeGnHo7DXaCK35.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Stap 1: Begin eens met een beter programma te gebruiken om de situatie met de juiste afmetingen en op schaal uit te tekenen. Zomaar wat blokjes tekenen in Paint is daar totaal ongeschikt voor.
Libreoffice Draw is daar bijvoorbeeld prima geschikt voor. (Gratis)

Al je 9 zonnepanelen hebben nu namelijk een andere afmeting.
Ik vraag me dus af of het uberhaupt wel op je dak past.

- In welke positie liggen de hellingen van de panelen?
- Heb je rekening gehouden met bestaande dak-opstanden aan de rand?
- Heb je rekening gehouden met schaduwval van de panelen en dus afstand tussen de verschillende rijen? Je wilt de panelen nu strak tegen elkaar aan leggen lijkt wel, maar wel onder een helling van 20 graden. Dat werkt natuurlijk niet.
- Houd je rekening met ballast en/of afscherming tegen de wind? Zoals je het nu getekend hebt zit er minimaal één rij direct aan de rand van je dak die volop wind vangt, zonder enige vorm van wind-afscherming. Vaak mag dat overigens ook nog niet eens, en moet je minimaal de verticale hoogte van de paneelrand tot het dakoppervlak ook aanhouden als minimale horizontale afstand van de panelen tot de dakrand.
- Houd je rekening met bereikbaarheid tbv onderhoud? Is wel handig als je tussen de rijen panelen door kunt lopen voor onderhoud. (valt samen met voorkomen van schaduwval)

- Ik neem aan dat die dakramen niet open kunnen?
Ook die dakramen wil je neem ik aan trouwens bereikbaar houden om ze af en toe te kunnen wassen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!