Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 18:07
Hoi,

Ik vraag mij af hoe het staat met de levensduur van alle nieuwe OLED gaming monitoren.
Het is een behoorlijk bedrag dat ze er voor vragen, wel tussen de 800 en 2000 euro.

Zelf dat ik te kijken naar een model van LG (32 inch 4K 240hz). Wat betreft specificaties erg netjes.
Positieve reviews, echter hier en daar nog wel klachten over inbranding.

Waar ik dus bang voor ben is dat een taakbalk of hud items van games gewoon zullen inbranden. Ook zit er maar 2 jaar garantie op. Heeft iemand verstand van deze techniek? Wat is nou eigenlijk de kwaliteit van deze producten?

Wanneer men, een bedrag van 1000 euro besteed aan een monitor, ben je toch neem ik aan, een serieuze gebruiker en zal het scherm ook 2-6 uur per dag gebruikt worden. Wat als na 2 jaar je taakbalk is ingebrand?

Natuurlijk ben ik er van overtuigd dat het een beter beeld geeft dan IPS. Ik heb namelijk ook een OLED televisie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-07 15:21
Tja, dat is de hamvraag, he?
Sinds gisteren heb ik mijn oude LG 32" IPS 4K vervangen door een LG 45" OLED 5K2K.
Ik gebruik deze vrijwel alleen voor gaming, niet voor kantoorapplicaties.
Over 5 jaar kan ik je antwoord geven op deze vraag.

Nu zijn er wel diverse sites en YT waarin ze dit testen en voorlopig ziet het er vrij goed uit voor OLED.
Kijk zelf maar:
YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - One Year Update

in het kort.... ja, er is burn-in, maar de negatieve effecten ervan zijn bijna niet waarneembaar.

Ik denk wel dat als je puur kantoorapplicaties wilt doen, dat je veel beter af bent met IPS dan OLED.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb nu al sinds november 2017 een OLED tv (consoles) en heb nooit last van burn in gehad. Ook niet met bepaalde HUD's, etc. Ik heb niet echt bewust bepaalde dingen wel of niet gedaan. Enige wat ik doe (mits het kan) is bij HDR de brightness van de UI wat terugzetten.

Sinds begin 2024 heb ik een LG C3 (42" OLED) TV die ik als monitor gebruik en ook daar 0,0 last van burn-in. Ik heb wel de "standaard" tips toegepast. Dus een taakbalk die automatisch verdwijnt en geen icoontjes op het bureaublad. Ook heb ik een wat donkerdere wallpaper gepakt. Verder gewoon gebruikt zoals ik al 30+ jaar computers gebruik.

Ik heb ook nog eens wat instellingen (firmware niveau) aangepast zodat zowel mijn tv (77" G2) en monitor (42"C3) minder snel dimmen bij statische content. Zelfs dan 0,0 last van inbranden.
Concluderend kan ik dan ook zeggen dat het geen enkel probleem moet zijn, zeker niet als je een beetje met gezond verstand omgaat met je monitor (dus geen 100% helderheid en 10 uur per dag statische content met felle kleurtjes)!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:07
Een OLED gaat zeker inbranden als je veel statische beelden gebruikt.

Mijn OLED schermen zijn allemaal ingebrand dit komt door het vele gamen met statische beelden of afterburner.

Bij TV kijken of films heb ik er geen last van. Maar dat is dan ook geen monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-07 09:17
Als je enigzins bang bent voor burnin , of effecten wat erop lijkt, met een grote boog om Oled heen lopen. Het is het gewoon niet waard. lekker bij IPS blijven.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Bedankt voor de reacties,

De conclusie die ik trek is dat OLED best wel, high reward, high risk is. Op zich prima. De tips om je taakbalk te laten verdwijnen en te letten op statische beelden brengt je een heel eind denk ik.

Nu zal ik zelf gaan overwegen wat voor mij zelf het beste is maar ik ben blij met de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 20:36
Heb een G14 Zephyrus 2024 laptop met een Oled scherm, 0 burn in. Ook een LG C4 42inch als PC scherm, ook nog geen burn in. Maar eerdere LG panelen hadden wel problemen met pixels welke kapot gingen aan de randen. Vooral bij de CX en C1 versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:57
Gebruik nu ruim 3 jaar een oled monitor van Dell. Alle huidige monitoren hebben software om burn-in tegen te gaan (pixel shift, panel refresh etc.). Na x aantal uur dat m’n monitor aan is geweest gaat hij in stand-by zijn ding doen om burn-in tegen te gaan.

Speel je uitsluitend 1 game / 1 applicatie die je dagelijks 8+ aaneengesloten aanzet op 100% brightness, dan riskeer je een aanzienlijk risico op burn-in, houd je brightness op 80% en speel je wel een ander game / open je wel een ander applicatie, dan ga je echt nergens last van krijgen.

Ik heb bijv wel een tweede monitor voor statisch content (discord die altijd aanstaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-07 15:19
Ik zit er ook veel over na te denken. Ik wil de oled dan gebruiken als hoofdscherm maar gebruik deze ook voor thuiswerken. Waar ik veel statische beelden heb voor 8 tot 10 uur per dag en daarna gamen..
Maar kan hem moeilijk negeren als ik hier een 32inch oled je neerzet.
Lastig lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
MDI biedt volgens mij 3 jaar garantie tegen burn in. Verder is het extreem afhankelijk van je gebruik. Iemand die 40 uur per week werkt met een statische UI zal het binnen een jaar wel opmerken.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-07 09:17
Het gaat er nauturlijk ook om of je er mentaal mee wil dealen dat het toch KAN gebeuren. Voor mij is dat al een reden om er niet aan te beginnen, in de tijden van plasma tv die fout ook gemaakt... men zei "Nee hoor, gebeurt niet" en "neuh, plasma's zijn nu zo ver dat burn in eigenlijk geen issue meer is" en "je hebt altijd garantie".. nou , vergeet het maar. 2 jaar later zit je met een oerlelijk scherm vol vlekken waar je geen garantie op krijgt want het hoort nu eenmaal zo.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 14:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik werk en game (60/40%) sinds 2022 op een 42" LG C2 bij een gebruik van gemiddeld 11u per dag. Ik heb 0 problemen of iets wat er op lijkt qua burn-in. Kijk de vid van rtings eens op YouTube en kijk hoelang en hoe goed je je best moet doen om burn-in symptomen te krijgen. Je moet écht je best doen net veel statische content enzo.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:41
Ik heb zelf 3 a 4 dagen mogen spelen met de 32 inch 4K van LG. Helaas was deze defect, de dual mode knop deed het de ene keer wel en de andere keer niet. Waar ik maar weinig mensen over hoor was de brightness van het scherm in SDR. Bij alle Dell schermen die ik in het verleden heb gehad heb ik altijd de brightness naar 60 / 70 % procent gezet. Bij de LG moest deze naar 100% en dan nog was het niet eens heel fel. Als je alleen maar HDR games speelt is dat wellicht minder een probleem, maar ik wilde er ook op werken en daar was het voor mij een achteruitgang tov een Dell ips scherm. Ook zag ik soms al lijnen die met pixel cleaning wel weer weg gingen maar het was voor mij niet iets waarvan ik dacht dit is iets voor mij. Ik wil zonder nadenken hardware gebruiken. Nu is mijn use-case ook 80% werk en 20% gamen. Dus wellicht ook niet de juiste monitor voor mijn use case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acezeck
KraveN schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:06:
Ik heb zelf 3 a 4 dagen mogen spelen met de 32 inch 4K van LG. Helaas was deze defect, de dual mode knop deed het de ene keer wel en de andere keer niet. Waar ik maar weinig mensen over hoor was de brightness van het scherm in SDR. Bij alle Dell schermen die ik in het verleden heb gehad heb ik altijd de brightness naar 60 / 70 % procent gezet. Bij de LG moest deze naar 100% en dan nog was het niet eens heel fel. Als je alleen maar HDR games speelt is dat wellicht minder een probleem, maar ik wilde er ook op werken en daar was het voor mij een achteruitgang tov een Dell ips scherm. Ook zag ik soms al lijnen die met pixel cleaning wel weer weg gingen maar het was voor mij niet iets waarvan ik dacht dit is iets voor mij. Ik wil zonder nadenken hardware gebruiken. Nu is mijn use-case ook 80% werk en 20% gamen. Dus wellicht ook niet de juiste monitor voor mijn use case.
Bedankt om je ervaring te delen, over dit scherm twijfel ik ook. Ik zit denk ik op 40% werk en 60% gamen. Ik vraag mij af hoe een Mini LED lijkt naast een LG OLED. Bijvoorbeeld BenQ maakt een mooi paneel. https://tweakers.net/pric...mobiuz-ex321ux-zwart.html Deze is nog duurder dan een OLED. Hoe zou dat zich vergelijken.
Pagina: 1