Staande lamp aansluiten: 3-aderig naar 2-aderig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bytebierjef
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-06 14:03
Hoi allemaal,

Ik heb een staande lamp waarvan het snoer is doorgeknipt. In die snoer zitten een rode, een blauwe en een bruine draad. Ik wil er graag een nieuw snoer met schakelaar en stekker aan vastmaken, maar online vind ik alleen snoeren met twee draden: blauw en bruin.

Mijn vraag:

Klopt het dat de rode draad de schakeldraad is? Zo ja, kan ik deze dan gewoon ongebruikt laten als ik een 2-aderig snoer aansluit?

Waar kan ik een snoer met 3 draden (blauw, bruin, rood) met een geïntegreerde schakelaar en stekker vinden? Of moet ik dit zelf samenstellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SkqUz_bK3zQDXCHJyBZL85RFyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOItaUOjz9SLsGgYoJdlA8PA.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via bytebierjef op 13-06-2025 14:02)

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 15:59
Als mijn interpretatie van je foto's klopt is de blauwe de nul, de bruine de fasedraad van de lamp en de rode de fasedraad van de motor. Je kunt de rode en bruine bij elkaar voegen en dan een tweeaderige kabel gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Ligt er beetje aan hoe oud de lamp is.
Bruin is tegenwoordig fasedraad - vroeger groen
zwart is schakeldraad (dus niet rood)
blauw is nuldraad - vroeger rood

Dus of rood of blauw is de nuldraad - maar gezien je ook bruin hebt is het waarschijnlijk blauw.

Dasn is de rode wel beetje raar... schakeldraad is zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:10
Ik zou de lamp van de muur halen en kijken welke kleur draad aan de behuizing vastzit, dat zou de aarde moeten zijn. De andere twee kun je aansluiten op de fase en de nul.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bytebierjef
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-06 14:03
Pieter Holtrop schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:34:
Ik zou de lamp van de muur halen en kijken welke kleur draad aan de behuizing vastzit, dat zou de aarde moeten zijn. De andere twee kun je aansluiten op de fase en de nul.
Heb ze even opengehaald.

Ter verduidelijking, het gaat om een barbierspaal met een tl lamp in die (denk ik) ook roteert.

Hierbij de fotos van boven en onderkant van de lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXA6grevngOc-gJpKv3ioL86upM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAw8WoV0QiSbBgPeondKQA1E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik7zmX1Pd3Jr0nElLWjBIS0HSlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQR0WdsVcsUJvCfEe3Llfeig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
Wie meet, die weet. Even doormeten welke kleur contact maakt met het metaal van de behuizing, die aan de randaarde, rest maakt niet uit welke je aan de de fase en de nul aansluit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 15:59
Als mijn interpretatie van je foto's klopt is de blauwe de nul, de bruine de fasedraad van de lamp en de rode de fasedraad van de motor. Je kunt de rode en bruine bij elkaar voegen en dan een tweeaderige kabel gebruiken.
Pagina: 1