Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40
Ik ben bezig om div. aantal airco's te laten plaatsen in mijn wonning.

1x slaapkamer - min. 75m3 - single split -2.6kW
1x keuken - min 90m3, grote openverbinding naar woonkamer - single split - 7kW (openverbinding)
1x woonkamer - min 275m3 - multi split naar speelkamer -7kW
1x speelkamer - min 90m3, grote openverbinding naar woonkamer (afsluitbaar met schuifedeuren) - multi split naar woonkamer - 5kW of 7kW

Woonkamer, slaapkamer en speelkamer sluiten op elkaar aan dus zou met Multi-split kunnen. Echter qua minimaal koelvermogen begrijp ik dat dit niet ideaal is bij een grote buitenunit. Moet natuurlijk niet te koud worden op de slaapkamer. Mede daarom voorzie ik bovenstaande opstelling.

Woonkamer, keuken en speelkamer zullen aanstaan tegelijk. Slaapkamer alleen wanneer we gaan slapen. Buitenunit kunnen allemaal op platdak, dus recht naar boven of via buitenmuur en stukje naar boven. Niet heel ingewikkeld.

Slaapkamer wil ik via het dak en binnen via zolder naar beneden (ik wil geen buitenleidingwerk). Zolder gebruiken we toch niet.

De intiele offerteaanvraag betreft een aanvraag voor enkel woonkamer, keuken en slaapkamer. De extra speelkamer heb ik nog niet geoffereerd gekregen.

Aanbod als volgt, geen idee of dit acceptabel is:

Midea Xtreme Save pro: 2.5kW + 7kW + 7kW single split - 8k inc installatie
Mitsubishi Heavy Industries: 2.5kW + 7kW + 7kW single split - 9.2k inc installatie

Enige wat ik kan zien zijn de unit-prijzen on internet. Daarmee kom ik bij Midea op zo'n 4k en bij Mitsubishi op zo'n 5k.

Gevoelsmatig zie ik liever Mitsubishi. Tevens graag jullie advies mbt aanbod en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
Hoeveel m2 is de woonkamer, keuken en speelkamer? 16.5 kwh koelen is veel voor 1 ruimte om het zo te zeggen. Dan kan je beter kijken naar 2 punten en dingle units pakken. Een multi die 17.5 aan kan sturen is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
supercrazy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:19:
Hoeveel m2 is de woonkamer, keuken en speelkamer? 16.5 kwh koelen is veel voor 1 ruimte om het zo te zeggen. Dan kan je beter kijken naar 2 punten en dingle units pakken. Een multi die 17.5 aan kan sturen is niet goedkoop.
Het kunnen ook allemaal single-splits zijn wmbt. Qua ruimte is dat geen probleem.

Oppervlakte van die ruimtes is ongeveer 120-130m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En je hebt maar bij een firma een offerte opgevraagd? Dan zou ik er toch minstens 2 meer opvragen.
Terzijde: Heb je ook al de berekening gedaan (of laten doen) i.v.m. mogelijke geluidsoverlast naar de buren?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ik weet even niet hoe de verdeling zit van de kamers maar ik zou zelf persoonlijk kijken voor 2x 5kwh of uiterste geval de 7.1 versie. Daar zou je meer dan genoeg aan hebben voor de ruimte van 120 m2. Voor de slaapkamer heb je meer dan genoeg aan een 2.5 kwh.

Persoonlijk zou ik voor MHI gaan. Units zijn zowel binnen als buiten erg stil. Voor de slaapkamer zou ik de Premium ZS pakken en voor de woonkamer etc zou ik de Diamon ZSX pakken. De ZSX is net iets efficiënter en iets stijlvoller qua design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zo te lezen komt de buitenunit bóven de binnenunits te staan? Dan wordt condens niet op afschot afgevoerd en zit je dus met irritante condenspompen.

Neem in ieder geval in de slaapkamer binnenunit dan iets als een Refco Combi condenspomp, die zoemen wat minder irritant..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:44
Je zit met vermogen veel en veel te hoog qua inschatting.
Als je weet dat een compleet huis verwarmen kan met 5-7kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Dank Allen.

Er is inderdaad eerst een 2x5kW en 1x 2,5kW advies uitgebracht. Het klopt ook dat ik maar een offerte heb opgevraagd. Ik dacht zelf meer aan 2x 7kW. Maar wellicht heb ik het dan toch niet bij het juiste eind.

De buiten unit komt op de slaapkamer beneden de binnen unit en benden andersom.

Geluidsoverlast naar buren is geen sprake van. Ze worden enkel gebruikt voor koelen. Verwarmen gaat middel l/w warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-05-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ik zou dan de condensafvoer laten afvloeien omlaag zodat je geen pomp nodig hebt. Vaak lawaai en snel kapot. Laat ze hem ook niet in een regenpijp boren, dan hoor je de regenval via je airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33
Hoe is de isolatie, glas en zoninstraling?

De genoemde vermogens zijn namelijk enorm. In veel ruimtes is een 2kW unit ruim voldoende. En meerdere goed geplaatste kleine units winnen van een >5kW unit die lokaal veel kou en herrie maakt.

Bij een multisplit kun je bijna altijd de kleinste unit pakken met genoeg aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
Je wilt graah van je geld af? Holy shit joh, meeste mensen gaan als.ze t gek maken voor 1x5 kw of een 7 mulitsplit voor een heel gemiddeld huisoppervlak van 120-130m2. Waarom het idee on zulke hoge vermogens neer te zetten? Dit klinkt echt als vierdubbele overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49
Dit is als een V12 in een Fiat Panda. Totale onzin en werkt voor geen meter, pendelen en lawaai is wat je krijgt.

Ter vergelijk, ik verwarm en koel hier een boerderij (1953), uiteraard fatsoenlijk nageisoleerd, van 250m2, met een 8kw warmtepompje. En die is aan de grote kant.

Ik zou de vermogens minimaal halveren, voor 120m2 is een totaal koelvermogen van 6kw meer dan zat. Je voordeel is 3 voudig: Investering veel lager + minder geluid + geen gependel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
. Wij hebben beneden en boven alles ‘open’ en achter alles glas. Zuid-west. In het midden een pui van 5,5 bij 5,8m. Die loopt tot boven door waarbij een vide met de woonkamer in verbinding staat. Met name het open karakter is een dingetje. Het is groot en hoog, wel 2015. Morgen de plattegrond er eens bijpakken om de precieze maatvoering te checken.

Bedankt gents zover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:38:
. Wij hebben beneden en boven alles ‘open’ en achter alles glas. Zuid-west. In het midden een pui van 5,5 bij 5,8m. Die loopt tot boven door waarbij een vide met de woonkamer in verbinding staat. Met name het open karakter is een dingetje. Het is groot en hoog, wel 2015. Morgen de plattegrond er eens bijpakken om de precieze maatvoering te checken.

Bedankt gents zover
Het zijn enorme vermogens. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit nodig hebt. Als je deze vermogens echt nodig hebt zou het in je huis in de zomer dag en nacht onleefbaar warm moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33
MarcoC schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:43:
[...]
Het zijn enorme vermogens. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit nodig hebt. Als je deze vermogens echt nodig hebt zou het in je huis in de zomer dag en nacht onleefbaar warm moeten zijn.
Dat kan op zich wel. Een zuidwest gevel met veel glasoppervlak vangt heel veel zon. Maar bij zo'n gevel verwacht je warmtewerend glas en zonwering aan de buitenzijde.

Zo niet, dan terug in de tijd naar 2015 en de architect vastkitten aan die gevel mid zomer.

Maar als dit zo is dan moet het ondraaglijk heet zijn in de zomer. Zo niet, dan moet een kleine(re) unit het ook afkunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En dan nog zou ik beginnen met zorgen dat de warmte buiten gehouden wordt. Zonwering eerst, dan airco.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gelukkig inderdaad wel overal screens. Heb besloten om eerst de slaapkamer te doen voor nu. Is eenvoudig en dat comfort mis ik eigenlijk elk jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Succes met de keuze :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29
STIMPPYYY schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:31:
Gelukkig inderdaad wel overal screens. Heb besloten om eerst de slaapkamer te doen voor nu. Is eenvoudig en dat comfort mis ik eigenlijk elk jaar weer.
Als je screens hebt dan houden die al heel veel warmte tegen. Dan heb je met 2x 5kW multi-split voor het hele huis meer dan genoeg koelvermogen (ik denk nog steeds overkill).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik heb nogmaals een expert laten komen en zoals verwacht hadden jullie gelijk mbt het vermogen.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is het minimale vermogen van een multi-split.

Een multi-split van 4kW waarbij 2 binnenunits (2.5kW) worden geinstalleerd heeft een minimaal vermogen van ongeveer 0,9kW. Waarbij een single split unit van 2.5kW een minimaal vermogen levert van ongeveer 0,4kW.

Ervan uitgaande dat de binnenunits niet beide tegelijk aanstaan. Wat betekent dit nu? Dat er 0,9kW minimaal geleverd worden en dus 0,5kW versplit wordt? Of dat de airco niet zover kan terugmoduleren en dus teveel kou genereert en/of gaat pendelen?

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-05-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
Optie 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:32
Ts,

Je hebt het al gehad over allemaal single splits, dat is denk ik misschien wel het slimste . Je hebt grote oppervlakken en grote ruimtes. Zelf een MHI multisplit voor boven(zolder en twee grote slaapkamers van 7kW vermogen totaal(3,5, 2,5,2,0 kW ) en beneden een single van MHI van 5 kW voor de woonkamer en deels open keuken . Het feit dat je singles naar mijn idee beter kan regelen, en gaat er een stuk heb je de rest nog wel is een idee wat ik na een aantal jaar heb mogen ontwikkelen , dan wel gaan waarderen . Niet door eigen ervaring maar meer door ervaringen om mij heen . je merkt toch pas dat de boel niet goed is als je tijdens hete periodes de boel minder of niet koud genoeg krijgt .... en dan is het spitsuur/ mij niet bellen voor heel veel airco installateurs ... vandaar

Ben overigens wel erg blij met MHI en heb ze via app /wifi geregeld. maar omdat multisplit altijd wel wat "bleed" doen de andere units boven ook altijd wel wat mee. Of dat nou zo'n probleem is ? Het is wat het is .

Kijk ook even naar de juiste cassette of model als je de mogelijkheid hebt . De leiding-gevenden hebben over het algemeen niet heel veel op met zo'n "pukkel"op de muur :P

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Cybersijp schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:55:
Ts,

Je hebt het al gehad over allemaal single splits, dat is denk ik misschien wel het slimste . Je hebt grote oppervlakken en grote ruimtes. Zelf een MHI multisplit voor boven(zolder en twee grote slaapkamers van 7kW vermogen totaal(3,5, 2,5,2,0 kW ) en beneden een single van MHI van 5 kW voor de woonkamer en deels open keuken . Het feit dat je singles naar mijn idee beter kan regelen, en gaat er een stuk heb je de rest nog wel is een idee wat ik na een aantal jaar heb mogen ontwikkelen , dan wel gaan waarderen . Niet door eigen ervaring maar meer door ervaringen om mij heen . je merkt toch pas dat de boel niet goed is als je tijdens hete periodes de boel minder of niet koud genoeg krijgt .... en dan is het spitsuur/ mij niet bellen voor heel veel airco installateurs ... vandaar

Ben overigens wel erg blij met MHI en heb ze via app /wifi geregeld. maar omdat multisplit altijd wel wat "bleed" doen de andere units boven ook altijd wel wat mee. Of dat nou zo'n probleem is ? Het is wat het is .

Kijk ook even naar de juiste cassette of model als je de mogelijkheid hebt . De leiding-gevenden hebben over het algemeen niet heel veel op met zo'n "pukkel"op de muur :P
Kunnen inderdaad ook een cassette model plaatsen met leidingen naar alle slaapkamers. Best interessant. Maar is dat niet onprettig omdat je niets kan instellen per ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:32
een cassete plaats je in het plafond van de ruimte en is als binnenunit verantwoordelijk voor de koude/warme lucht. Er zit echter nog wel een buitenunit aan vast . Als dat een multisplit is dan kan er bijvoorbeeld een wandunit extra aan gehangen worden . Die moet echter wel zijn eigen leidingen hebben

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1