Basis componenten voor nieuwe zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 16:03
Ik zoek basis componenten voor een NAS
Momenteel heb ik een zelf bouw NAS (Linux) welke aan vervanging toe is. De huidige NAS is nu zo'n 9 jaar oud en heeft een MSI eco moederbord, een Intel Pentium G3240 processor, 16GB DDR3 geheugen, 4x 4TB HDDs in ZFS opstelling (WD RED welke 1,5 jaar geleden vernieuwd zijn) en 2x een SSD voor het OS (raid 1). De HDD's neem ik mee naar mijn nieuwe build. De rest waarschijnlijk niet.

Alles op mijn huidige NAS is gecontaineriseerd. Ik draai dingen zoals een complete *arr stack, Jellyfin, AdGuard home, Unifi controller, smallstep, Onedev, nextcloud, een paar sites en een paar databases. Hoewel het draait, kan het een beetje veel zijn voor het huidige systeem.

Mijn nieuwe build moet niet alleen sneller zijn maar ook een stuk kleiner worden (wegens verhuizing). Inmiddels heb ik een Jonsbo N2 case aangeschaft, want deze past perfect. Ik weet dat deze best warm kan worden, dus de case fan wordt vervangen door een sterkere fan.

Doordat de case vast staat, moet ik een mini-ITX moederbord en een SFX PSU van minder dan 150mm aanschaffen. Dit is de configuratie waar ik nu naar aan het kijken ben:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 209,99€ 209,99
1MoederbordenASRock Z790M-ITX WiFi€ 192,99€ 192,99
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G56C46U5€ 79,78€ 79,78
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 103,05€ 103,05
2SSD'sWD Black SN770 1TB€ 67,34€ 134,68
Totaal€ 720,49

Wat is je budget?
Budget max 800 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar ik heb momenteel voor een Intel processor gekozen omdat deze quick sync support heeft.
Hier kan Jellyfin gebruik van maken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Linux OS, met een raid 1 voor het OS en ZFS (of BTRFS) voor storage.
Systeem staan 24/7 aan, dus zuinigheid speelt mee, maar genoeg kracht ook.

Graag jullie mening en eventuele tips of opmerkingen.

https://bottenberg.dev