Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 15:22
Hallo Tweakers,

ik wil overstappen van een desktop naar een laptop voor thuis en onderweg. Ik wil er dus ook graag buiten mee zitten en schermen zullen vaak statisch zijn (OLED niet handig?). Even het lijstje af:

Wat ga je met je laptop doen?
Premiere pro/Davinci, andere software
Af en toe gaming

Hier kwamen wat specs uit:
Minimaal 1TB opslag
32GB ram
GTX4060, vergelijkbaar of hoger/nieuwer (AMD lijkt momenteel niks te hebben? iGPU ARC lijkt mij te zwak).
Scherm met minimaal 300 nits en zo hoog mogelijke color gamut.
Minimaal 15,6" (voorkeur 16") scherm, minimaal 1920x1200 pixels maar voor videobewerking bij voorkeur 2560x1440p.

Wat is je budget?
Lastige, ik wilde graag onder de 1000 blijven maar ik kom dan weinig goede schermen tegen (meeste zijn 250 nits) of hebben geen losse GPU. Ik sta open voor bedragen tot €1500 als het echt veel toevoegt t.o.v. een €1000 model.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja deze wordt veel mobiel gebruikt, een langere accuduur is dus wel van belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus heb ik tegenwoordig minder vertrouwen in qua garantie, MSI is ook geen voorkeur. Fijnste merken vind ik Lenovo, HP, Acer(?), Dell, mogelijk iets anders?

Na een zoektochtje ben ik op de volgende units uitgekomen:
https://tweakers.net/pric...;2084564;2101668;2084844/

Als ik filter op al mijn eisen (incl 400 nits+) komen er maar een paar laptops uit:
categorie: Laptops

De vraag is ook een beetje 'Intel vs AMD' qua cpu, want de Intel cpu heeft nu veel meer cores maar is volgens mij ook een stroomvreter :+ Alles bij elkaar opgeteld kom ik op de volgende laptop uit voor momenteel €1429: uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16AHP9 (83DH006KMH)

of deze TUF, sterkere CPU, 400 nits scherm, nét in budget:
uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA607PI-QT092W

Of ik bespaar mezelf een klap geld en ga terug naar een iets mindere resolutie en minder nits, en mogelijk andere bouwkwaliteit?
uitvoering: Acer Nitro V 16 ANV16-41-R8FA

[ Voor 37% gewijzigd door Santee op 22-05-2025 11:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
Ik denk dat je wensenlijstje best okee is, maar....
ik zou je wensen/eisen voor het scherm laten vallen en in plaats daarvan kijken voor een externe monitor.

Videobewerking is (naar mijn mening) niets iets wat je "ff makkelijk onderweg" kan doen, maar beter iets waar je ff voor gaat zitten en kijken naar een fatsoenlijk scherm. minimaal 27", waarschijnlijk liever 32"?

Kwa scherm, zou ik dus kijken naar IPS schermen die een hele grote kleuraccuraatheid hebben.
OLED kan, maar veel kantoor activiteiten met schermen en menus op dezelfde plek kan wel vragen om inbranden, natuurlijk....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
GarBaGe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:04:
Ik denk dat je wensenlijstje best okee is, maar....
ik zou je wensen/eisen voor het scherm laten vallen en in plaats daarvan kijken voor een externe monitor.

Videobewerking is (naar mijn mening) niets iets wat je "ff makkelijk onderweg" kan doen, maar beter iets waar je ff voor gaat zitten en kijken naar een fatsoenlijk scherm. minimaal 27", waarschijnlijk liever 32"?

Kwa scherm, zou ik dus kijken naar IPS schermen die een hele grote kleuraccuraatheid hebben.
OLED kan, maar veel kantoor activiteiten met schermen en menus op dezelfde plek kan wel vragen om inbranden, natuurlijk....
Dankjewel! Ik snap wat je zegt van het externe scherm, maar in de toekomst wil ik mogelijk gaan reizen en/of in het buitenland gaan werken en dan is er geen optie voor een extern scherm. Ik zou daarom een redelijke optie willen om het volledig mobiel te kunnen doen. Wellicht is mijn eis dan verkeerd en kan ik beter naar 100% color gamut kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 16:56

Major_ton

Shoot!

Het probleem waar je tegenaanloopt is budget. Héél veel 2024 laptops met losse GPU zijn niet meer leverbaar, omdat de RTX 50** series op hetzelfde procede gebakken worden als de RTX 40** series. Er is dus geen productie meer van voorgaande modellen en de uitverkoop is in december en januari geweest. Dat wat er nu nog over is, is ondertussen alweer een stuk duurder geworden en wanneer je wel iets vindt richting die € 1.500,- dan loop je tegen zaken aan als slechts 16GB ram wat niet uit te breiden is of geen losse GPU, of een display wat niet goed genoeg is..

Het is makkelijer gezegd dan gedaan, maar ik zou proberen het budget wat op te rekken en te wachten op de meer voordelige laptops met een RTX 5060. Dan heb je gelijk nieuwe media engines voor het encoderen en decoderen van video files (waaronder 10-bit 4:2:2 h.265) en dat gaat echt een stuk soepeler dan met een RTX 4060.

Laatst was er ook nog een mooie aanbieding via iBood voor een 14" Macbook Pro M3 Pro voor €1.399,-. Die aanbieding komt misschien wel weer terug en zou ook interessant kunnen zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Major_ton schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:26:
Het probleem waar je tegenaanloopt is budget. Héél veel 2024 laptops met losse GPU zijn niet meer leverbaar, omdat de RTX 50** series op hetzelfde procede gebakken worden als de RTX 40** series. Er is dus geen productie meer van voorgaande modellen en de uitverkoop is in december en januari geweest. Dat wat er nu nog over is, is ondertussen alweer een stuk duurder geworden en wanneer je wel iets vindt richting die € 1.500,- dan loop je tegen zaken aan als slechts 16GB ram wat niet uit te breiden is of geen losse GPU, of een display wat niet goed genoeg is..

Het is makkelijer gezegd dan gedaan, maar ik zou proberen het budget wat op te rekken en te wachten op de meer voordelige laptops met een RTX 5060. Dan heb je gelijk nieuwe media engines voor het encoderen en decoderen van video files (waaronder 10-bit 4:2:2 h.265) en dat gaat echt een stuk soepeler dan met een RTX 4060.

Laatst was er ook nog een mooie aanbieding via iBood voor een 14" Macbook Pro M3 Pro voor €1.399,-. Die aanbieding komt misschien wel weer terug en zou ook interessant kunnen zijn.
Dankjewel Ik zit nu even te kijken naar de laptops met 5000 series, maar veel hebben inderdaad maar 16GB ram en 512GB opslag wat vrij karig is. Ook heb ik liever een AMD cpu dan Intel ivm warmte, verbruik e.d. Misschien dat de beschikbaarheid beter is in bijvoorbeeld augustus, op zich kan ik ook nog wel een tijdje wachten. categorie: Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ondertussen komt een ideale kandidaat langs, alleen is de levertijd 1 augustus.. Prijs lijkt mij wel redelijk?
uitvoering: Lenovo Legion 5 15AHP10 (83M00048MH)
Pagina: 1