Hallo Tweakers,
ik wil overstappen van een desktop naar een laptop voor thuis en onderweg. Ik wil er dus ook graag buiten mee zitten en schermen zullen vaak statisch zijn (OLED niet handig?). Even het lijstje af:
Wat ga je met je laptop doen?
Premiere pro/Davinci, andere software
Af en toe gaming
Hier kwamen wat specs uit:
Minimaal 1TB opslag
32GB ram
GTX4060, vergelijkbaar of hoger/nieuwer (AMD lijkt momenteel niks te hebben? iGPU ARC lijkt mij te zwak).
Scherm met minimaal 300 nits en zo hoog mogelijke color gamut.
Minimaal 15,6" (voorkeur 16") scherm, minimaal 1920x1200 pixels maar voor videobewerking bij voorkeur 2560x1440p.
Wat is je budget?
Lastige, ik wilde graag onder de 1000 blijven maar ik kom dan weinig goede schermen tegen (meeste zijn 250 nits) of hebben geen losse GPU. Ik sta open voor bedragen tot €1500 als het echt veel toevoegt t.o.v. een €1000 model.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja deze wordt veel mobiel gebruikt, een langere accuduur is dus wel van belang.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus heb ik tegenwoordig minder vertrouwen in qua garantie, MSI is ook geen voorkeur. Fijnste merken vind ik Lenovo, HP, Acer(?), Dell, mogelijk iets anders?
Na een zoektochtje ben ik op de volgende units uitgekomen:
https://tweakers.net/pric...;2084564;2101668;2084844/
Als ik filter op al mijn eisen (incl 400 nits+) komen er maar een paar laptops uit:
categorie: Laptops
De vraag is ook een beetje 'Intel vs AMD' qua cpu, want de Intel cpu heeft nu veel meer cores maar is volgens mij ook een stroomvreter
Alles bij elkaar opgeteld kom ik op de volgende laptop uit voor momenteel €1429: uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16AHP9 (83DH006KMH)
of deze TUF, sterkere CPU, 400 nits scherm, nét in budget:
uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA607PI-QT092W
Of ik bespaar mezelf een klap geld en ga terug naar een iets mindere resolutie en minder nits, en mogelijk andere bouwkwaliteit?
uitvoering: Acer Nitro V 16 ANV16-41-R8FA
ik wil overstappen van een desktop naar een laptop voor thuis en onderweg. Ik wil er dus ook graag buiten mee zitten en schermen zullen vaak statisch zijn (OLED niet handig?). Even het lijstje af:
Wat ga je met je laptop doen?
Premiere pro/Davinci, andere software
Af en toe gaming
Hier kwamen wat specs uit:
Minimaal 1TB opslag
32GB ram
GTX4060, vergelijkbaar of hoger/nieuwer (AMD lijkt momenteel niks te hebben? iGPU ARC lijkt mij te zwak).
Scherm met minimaal 300 nits en zo hoog mogelijke color gamut.
Minimaal 15,6" (voorkeur 16") scherm, minimaal 1920x1200 pixels maar voor videobewerking bij voorkeur 2560x1440p.
Wat is je budget?
Lastige, ik wilde graag onder de 1000 blijven maar ik kom dan weinig goede schermen tegen (meeste zijn 250 nits) of hebben geen losse GPU. Ik sta open voor bedragen tot €1500 als het echt veel toevoegt t.o.v. een €1000 model.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja deze wordt veel mobiel gebruikt, een langere accuduur is dus wel van belang.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus heb ik tegenwoordig minder vertrouwen in qua garantie, MSI is ook geen voorkeur. Fijnste merken vind ik Lenovo, HP, Acer(?), Dell, mogelijk iets anders?
Na een zoektochtje ben ik op de volgende units uitgekomen:
https://tweakers.net/pric...;2084564;2101668;2084844/
Als ik filter op al mijn eisen (incl 400 nits+) komen er maar een paar laptops uit:
categorie: Laptops
De vraag is ook een beetje 'Intel vs AMD' qua cpu, want de Intel cpu heeft nu veel meer cores maar is volgens mij ook een stroomvreter
of deze TUF, sterkere CPU, 400 nits scherm, nét in budget:
uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA607PI-QT092W
Of ik bespaar mezelf een klap geld en ga terug naar een iets mindere resolutie en minder nits, en mogelijk andere bouwkwaliteit?
uitvoering: Acer Nitro V 16 ANV16-41-R8FA
[ Voor 37% gewijzigd door Santee op 22-05-2025 11:54 ]