Scharnieren zwart geworden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:17
Ik woon nu een jaar in mijn huidige woning en veel scharnieren vertonen onderstaande viezigheid: sommigen zeggen dat het grafiet is, sommigen zeggen dat het ijzer-op-ijzer stof is.
Heeft iemand van jullie dit probleem gehad, en hoe kreeg je het van je witte deuren af? Met warm water en een doekje gaat het dus niet zo makkelijk van de witte deuren af....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x-w_7IPiMz6scwW6TaJzhAl8yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MjdsCse0dE427qBovImKFVK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:43
Scharnieren gesmeerd met WD-40? Dat wil ook wel eens zwarte aanslag achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 07:54
Net hier in huis op een geschilderd kozijn geprobeerd: met een gewone gum gaat grafiet er makkelijk af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23

bakvis

Tweakers.Nerd

Dit zijn scharnieren zonder lagers, hierbij draait het scharnier metaal op metaal en dit geft natuurlijk slijtage. Dat is de zwarte aanslag.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
bakvis schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:37:
Dit zijn scharnieren zonder lagers, hierbij draait het scharnier metaal op metaal en dit geft natuurlijk slijtage. Dat is de zwarte aanslag.
Zou jij altijd scharnieren met lagers aanraden? Of niet per se ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

brambello schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Die lagers zijn tegenwoordig gewoon plastic ringetjes, maakt de boel niet heel veel duurder en er zijn weinig/geen scharnieren waarbij het niet mogelijk is.
Maakt je deuren stiller, soepeler en lost dit probleem op. Ik vind het scharnier op de foto er erg matig uit zien, dus misschien dat vervangen interessanter is, maar anders kun je die lagers ook zo los kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Scharnier op de foto is al behoorlijk versleten, zoals je kan zien aan de spleten tussen het deurdeel en het kozijndeel.
Zware buitendeur altijd scharnier met lagers doen en dan wel met echte lagers.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 22-05-2025 11:11 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23

bakvis

Tweakers.Nerd

brambello schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Ja, mede door bovenstaande argumenten: Stiller, soepeler en geen aanslag meer op je muren.

let wel, als je de scharnieren vervangt moet je bijna altijd je deur opnieuw "afhangen" anders kan hij klemmen. Dit is wel een vak apart.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:34

orf

JukeboxBill schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:10:
Scharnier op de foto is al behoorlijk versleten, zoals je kan zien aan de spleten tussen het deurdeel en het kozijndeel.
Volgens mij zijn dit zelfs scharnieren waar ooit lagers of ringen inzaten. Die ontbreken. Vervangen is een goede optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
JukeboxBill schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:10:
Ter info: scharnier op de foto is niet in mijn woning. Het ziet er alleen hetzelfde uit qua zwarte aanslag.

Dank voor jullie tips. De vraag is eigenlijk vooral met wel middeltje ik het zou kunnen schoonmaken, heeft iemand een idee behalve een gum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:26
brambello schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Ter info: scharnier op de foto is niet in mijn woning. Het ziet er alleen hetzelfde uit qua zwarte aanslag.

Dank voor jullie tips. De vraag is eigenlijk vooral met wel middeltje ik het zou kunnen schoonmaken, heeft iemand een idee behalve een gum?
Je kunt "powerwipes" van o.a. gamma/toolstation etc. proberen (ik ben zelf fan van de rode bus van toolstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Was beter geweest om dat er dan gelijk bij te schrijven.

Qua schoonmaken zou je het eerst eens kunnen proberen met St Marc. Dat is een ontvettende zeep, vnl. ter voorbereiding van schilderwerk en is niet agressief.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wat bij ons nogal eens helpt met schoonmaken zijn zogenaamde melaminesponsjes, of 'wondersponsjes'. Enige wat je nodig hebt naast het sponsje is wat water. Op een nieuw oppervlak wel eerst op een onopvallend plekje uitproberen, ik heb me laten vertellen dat het wel eens negatief effect kan hebben, al heb ik dat zelf nog niet meegemaakt. Alleen dat er witte restjes achterbleven op erg ruw oppervlak, wat vervolgens weer moeite koste om eraf te krijgen.

Zijn te koop bij o.a. Action, ik dacht dat het deze zijn.

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1