De beste thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 10:06
Artikel: Best Buy Guide: De beste thuisserver
Auteur: @Tomas Hochstenbach

De upgrade van de CPU... waar duwen we die in als het moederbord een vaste CPU heeft? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:59
Dat staat er gewoon bijgeschreven ;)
Er zijn tal van gebruiksdoelen voor een thuisserver en voor de meeste daarvan voldoet het geadviseerde systeem ruimschoots. Geavanceerdere taken kunnen echter meer vergen van je hardware en dan voldoet een zuinige geïntegreerde processor niet meer. Voorbeelden van (combinaties van) taken zijn bijvoorbeeld software compileren of builden, gameservers draaien voor grote groepen spelers, videoconversie (vooral als die niet op de igpu plaatsvindt) en AI-taken zoals het draaien van een taalmodel.

Dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de opties met zes (P-)cores in de line-ups van Intel en AMD, zoals de Core Ultra 5 225 of de Ryzen 5 8600G. In principe kun je daarvoor dezelfde behuizing gebruiken, maar dan moet je wel kijken naar een bijpassend moederbord, een krachtigere voeding en dualchannelgeheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 10:06
skimine schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:52:
Dat staat er gewoon bijgeschreven ;)

[...]
Beetje "dit is ons advies, je kunt upgraden, maar dan hou je alleen de case over" toch?
Want dan ben je eigenlijk zelf iets aan het samenstellen, kans dat je dan ook ander geheugen nodig gaat hebben.
Dus mijn inziens voegt de upgrade vermelding dan niets toe en zou er een 2e thuisserver moeten komen voor wie een beetje serieuzere CPU nodig heeft.

Dit is meer een zelfbouw nas, met de N100 kun je niet echt veel verder, terwijl er een 'absurde' hoeveelheid storage in zit. Als je wat virtuals wilt draaien, voor prive of als thuis-lab, met enige load van een database of iets dergelijks, dan zakt dit systeem snel door de hoeven.(tenzij je er een paar neemt en een cluster opzet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
pOZOR jED schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Beetje "dit is ons advies, je kunt upgraden, maar dan hou je alleen de case over" toch?
Want dan ben je eigenlijk zelf iets aan het samenstellen, kans dat je dan ook ander geheugen nodig gaat hebben.
Dus mijn inziens voegt de upgrade vermelding dan niets toe en zou er een 2e thuisserver moeten komen voor wie een beetje serieuzere CPU nodig heeft.
Voor zover het gaat om "aankoopadvies" blijft er bij de voorgestelde processor-upgrade inderdaad wel weinig van het systeem over. Naast de kast zijn dat de opslag (hoewel dat denk ik sowieso het punt is waar iemand zelf het meest van het advies af zou wijken), de casefan (@Tomas Hochstenbach @willemdemoor de ventilator die er nu staat is sinds een paar dagen niet meer verkrijgbaar :/ ) en evt. het intern geheugen (hoewel het natuurlijk beter is om naar een dualchannelset te gaan). Een groot deel van dit "probleem" komt denk ik voort uit het feit dat het N100-bord eigenlijk al twee componenten omvat en daarnaast een afwijkende stroomtoevoer heeft.
Dit is meer een zelfbouw nas, met de N100 kun je niet echt veel verder, terwijl er een 'absurde' hoeveelheid storage in zit. Als je wat virtuals wilt draaien, voor prive of als thuis-lab, met enige load van een database of iets dergelijks, dan zakt dit systeem snel door de hoeven.(tenzij je er een paar neemt en een cluster opzet.)
Dat blijft wel heel erg persoonsgebonden, het begrip "thuisserver" is ook wel heel breed. Er staat niet voor niets bovenaan het volgende:
Een thuisserver is een van de moeilijkste categorieën om een algemeen advies in te geven. Het verschilt namelijk flink wat je eronder verstaat. Van gebruik als een soort NAS puur om bestanden op te slaan tot een heuse AI-renderfarm, en alles daartussenin.

Voor deze thuisserver gaan we uit van het meest voorkomende scenario: een thuisserver die gebruikt kan worden om back-ups en beeld van bewakingscamera's op te slaan, als mediaserver te dienen, video's te converteren tussen gangbare codecs via de igpu en smarthomesoftware te draaien. Zoals altijd hebben we het advies uitgezocht samen met de Tweakers-community.
Zelf denk ik dat een alternatief voor een commerciële NAS wel een van de populairdere opzetten is voor een thuisserver. Gewoon opslag en evt. wat dockers/etc., daarvoor is die N100 prima genoeg. Verder is 'absurde' hoeveelheid opslag natuurlijk ook volkomen subjectief ;). Dus ik snap de keuze daarvoor in het artikel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 10:24
Voor de ASRock N100DC-ITX zie ik dat een "laptop" power supply verwacht wordt met een output van 19V (zie ook specs van de fabrikant). De Inter-Tech 90W external PSU die de BBG aanraadt levert echter enkel 12V.

Ik lees ook op mini-itx.com het volgende:
This board has been tested to function perfectly with our 12V AC Adapters if just an M.2 drive is attached. If using a SATA drive or attaching a PCIe card, a 19V AC Adapter is recommended by ASRock.
Dat werd waarschijnlijk afgeleid van de user manual, waar op pagina 7 staat:
If you install 2 HDDs, please use the 90W DC-in 19V power adapter.
Is een 12V 90W adapter gegarandeerd even stabiel als een 19V 90W adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
klimpton schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:43:
Voor de ASRock N100DC-ITX zie ik dat een "laptop" power supply verwacht wordt met een output van 19V (zie ook specs van de fabrikant). De Inter-Tech 90W external PSU die de BBG aanraadt levert echter enkel 12V.

Ik lees ook op mini-itx.com het volgende:

[...]

Dat werd waarschijnlijk afgeleid van de user manual, waar op pagina 7 staat:

[...]

Is een 12V 90W adapter gegarandeerd even stabiel als een 19V 90W adapter?
Dit is ook interessant, in de BBG staat in de tekst bij de adapter namelijk wel:
Je kunt iedere DC-voeding aansluiten op het moederbord, zolang die een output van 19V geeft en een ronde jackplug van 5,5 bij 2,5mm als connector gebruikt. Of minder ingewikkeld gezegd: een laptop-stroomadapter, zolang die de juiste aansluiting heeft. Deze universele adapter van Inter-Tech is op dit moment een scherp geprijsde optie, maar je kunt dus in principe elke stroomadapter gebruiken die aan die vereisten voldoet, misschien zelfs eentje die je toevallig nog hebt liggen van een oude laptop.

Houd er wel rekening mee dat de adapter voldoende vermogen moet kunnen leveren voor het complete systeem. Bij onze keuze voor een 90W-adapter is dat ruimschoots het geval, zo blijkt ook uit de metingen van het maximale energiegebruik verderop.
Terwijl die gelinkte idd maar 12 V is. Ben benieuwd waarmee getest is, want het lijkt mij dat daarbij geen problemen zijn gevonden. Met de gemeten maximale belasting van 31 W zit er wel de nodige speelruimte.
Pagina: 1