Ontvetten voorafgaand aan impregneren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-08 19:49
Hallo,

Mijn tuinschuur heeft een nieuwe betimmering gekregen met blank vurenhout. De bedoeling is dit te impregneren (Cetabever tuin impregneer) en daarna te beitsen. Is het echt nodig eerst het hout te ontvetten voor het opschuren en zo ja met wat? Wasbenzine wordt zowel aangeraden als afgeraden. Aceton wordt ook wel genoemd. Evenals ammonia, maar dan moet je erna met veel water aan de gang. Voordat de boel dan weer droog is. Wat zijn zoal de ervaringen?

Groeten,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 19:52
Voor het opschuren heb ik dit nog nooit gedaan, misschien spreekt een schilder me tegen. Voor het schilderen, een beetje afwasmiddel en water :)

[ Voor 65% gewijzigd door nightgold op 22-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
Alleen als het nieuwe hout erg vies is geworden tijdens transport/monteren zou je het kunnen schoonmaken voor het schuren. Maar anders lijkt me dat niet nodig.
Beetje StMarc doet wonderen, ja, dat is met water maar hout droogt ook weer snel hoor in dit weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:42
Ik zou er even een schone stoffer overheen halen en daarna schuren.
Als je blank hout gaat ontvetten blijft er waarschijnlijk meer rotzooi van de doek op je hout zitten dan er nu op zit.

Ik zou overigens St Marc vermijden, en als je het wel gebruikt het goed naspoelen met schoon water.

Anders vraag; is impregneren en beitsen niet dubbelop? Beits heeft bij mijn weten ook altijd een impregnerende (=trekt in de ondergrond) werking. Je zou met 2 lagen beits dezelfde 'impregnering' bereiken, maar met ook 2x 'dekking'.

Los daarvan nog een persoonlijke voorkeur; ik heb niet zo'n hoge pet op van Cetabever. Het is een consumentenproduct/beits. Zelf zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een beits van Wijzonol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Wanneer het nog blank hout is, waarom gebruik je dan geen beits en verf op basis van lijnolie?
Gaat veel langer mee dan dat synthetische spul, is makkelijker aan te brengen en het dringt diep in het hout door. Bovendien is het ademend en ook nog 'ns milieuvriendelijk.
En bij blank hout hoef je niet te ontvetten, lijnolie is al vet.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Slechts schoonmaken met een stoffer. Bij grote vervuiling even afspoelen en laten drogen.
Als je bovenstaande niet doet voor het schuren heb je kans dat je zooi je hout in gaat frezen. En ook dat je schuurpapier sneller gesleten is.

Ontvetten hoeft niet bij nieuw hout.
Pagina: 1