Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomassie12
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
Beste mensen,

Wise is dus een soort valuta converter / paypal achtige service.
Ik heb het lang geleden gebruikt om (ik geloof) gamestop aandelen te kopen.

Toen was ik nog niet zo op security dus mijn account op Wise heeft jaren met alleen een wachtwoord gestaan vermoed ik.

Vanochtend om zes uur krijg ik een mail of ik meer persoonlijke details wou invullen omdat ik een payment van 1000usd had ontvangen. Uiteraard niet op iets in de mail geklikt maar zelf de Wise app geopend (moest ik opnieuw downloaden zo lang niet gebruikt).

Na het inloggen kreeg ik direct melding dat het niet meer mijn trusted device was (dit kan ook omdat ik het al zo lang niet gebruikt heb, dat weet ik niet zeker). Ik heb mijn wachtwoord en trusted device via sms verificatie geupdate. Daarna 2fa aangezet en alle ingelogde devices uitgelogd.

Ik heb het geld omgezet naar euro en overgezet naar mijn rekening.
Achteraf ben ik bang dat ze misschien dus toegang hebben gehad tot mijn account (misschien van plan om mee wit te wassen?) en dus persoonlijke details hebben kunnen inzien.
Naam, adres, mail en iban.

Ik heb melding gemaakt bij Wise zelf en gevraagd of ze ingelogde devices / ip adresses kunnen achterhalen. Ook melding bij politie gemaakt via online chat.

Wat denken jullie hiervan? Nog tips of advies voor de hele situatie?

Bijgevoegd de transactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ8EksBa0k05lMz9Axgo1RMRnK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bMs4pI61b51QgiL6gs6hFQy3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou mijn handen er niet aan branden. Mijn advies is om het wachtwoord te wijzigen, MFA in te stellen en te melden bij Wise. Zeker niets met het geld doen en zeker niet proberen te innen. Mocht Wise melden dat het een foutieve transactie is dan in overleg met Wise om verdere stappen uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoe kan je met Wise geld naar iemand sturen? Is dat net als Paypal waar je enkel een email-adres nodig hebt? Ik heb al vaker gehad dat mensen daar door een typo geld naar mij hadden overgemaakt. Daarna vaak via een berichtje een wanhopig verzoek om het terug te boeken. Wat ik natuurlijk gedaan heb, jezelf gewoon $1000 toe eigenen is natuurlijk ook een nasty move :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zijn toch allemaal niet erg spannende zaken? Letterlijk elke webshop waar je ooit wat hebt besteld heeft dit van je.

Je moet alleen wel het geld netjes terugsturen als ze daar om vragen. Als dat gebeurd, wel zorgen dat je het alleen maar de afzender terug stuurt, en niet naar een derde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomassie12
fsfikke schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:56:
Hoe kan je met Wise geld naar iemand sturen? Is dat net als Paypal waar je enkel een email-adres nodig hebt? Ik heb al vaker gehad dat mensen daar door een typo geld naar mij hadden overgemaakt. Daarna vaak via een berichtje een wanhopig verzoek om het terug te boeken. Wat ik natuurlijk gedaan heb, jezelf gewoon $1000 toe eigenen is natuurlijk ook een nasty move :X
Ja is vergelijkbaar als paypal, je kan je Wisetag gebruiken @ username zeg maar, e-mail adres of direct naar een bank.

Zou kunnen idd een typo, ik houd mijn Wise account in de gaten in ieder geval!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-05 15:07
Ik heb het geld omgezet naar euro en overgezet naar mijn rekening.
Heb je het geld, dat overduidelijk niet voor jou bestemd is, nu al naar jezelf overgemaakt? Of lees ik dat verkeerd en staat het nog op wise?

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 22-05-2025 10:59 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomassie12
Ik heb het geld inderdaad overgemaakt naar mijn rekening. Had het inderdaad beter op Wise kunnen laten staan begrijp ik nu achteraf..

Ik houd het geld apart tot ik duidelijk heb van Wise of de afzender te achterhalen is en er nog wat geregeld kan worden. Begrijp me niet verkeerd ik zal dit geld (wat inderdaad niet voor mij bestemd is) niet zomaar verbrassen zonder te achterhalen wat er nou gebeurd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rhip
  • Laatst online: 23-05 14:43
Kan het niet zo'n scam zijn waar ze geld sturen. Vervolgens nemen ze contact me je op om het geld terug te sturen. Waarna jij het geld terug stuurt. Dan wordt de eerste transactie, het versturen van het geld naar jou, teruggedraaid, en sta jij met -1000 op je rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:37
Rhip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:34:
Kan het niet zo'n scam zijn waar ze geld sturen. Vervolgens nemen ze contact me je op om het geld terug te sturen. Waarna jij het geld terug stuurt. Dan wordt de eerste transactie, het versturen van het geld naar jou, teruggedraaid, en sta jij met -1000 op je rekening?
Zou kunnen, maar lijkt me een behoorlijk risico voor de scammer wat 'investering' betreft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je ook gecontroleerd of het niet gewoon een uitkering van die aandelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

thomassie12 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:24:
Ik houd het geld apart tot ik duidelijk heb van Wise of de afzender te achterhalen is en er nog wat geregeld kan worden. Begrijp me niet verkeerd ik zal dit geld (wat inderdaad niet voor mij bestemd is) niet zomaar verbrassen zonder te achterhalen wat er nou gebeurd is.
En hoe lang ga je het dan apart houden? Een eeuwigheid? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CH4OS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:51:
Heb je ook gecontroleerd of het niet gewoon een uitkering van die aandelen is?
Exact 1000$ afkomstig van 'Hispanics in PHI' lijkt me niet een dividend uitkering van je aandelen iig ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 15:41
Gewoon netjes terug sturen.

Als je geen recht hebt op het geld dan is het in mijn ogen pure diefstal. De verzender zal een foutje hebben gemaakt en wellicht nog van niets weten. Voor veel mensen is 1000 euro ook een fors bedrag.

Snap niet hoe iemand zich kan bedenken om het geld toe te eigenen. Maar wellicht ben ik een goedzak :?

[ Voor 7% gewijzigd door Nenoki op 22-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomassie12
CH4OS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:52:
[...]
En hoe lang ga je het dan apart houden? Een eeuwigheid? ;)
Het is idd geen aandeel uitkering.
Ik houd het apart totdat ik duidelijkheid van Wise krijg. Als zij niet kunnen achterhalen wie de afzender is dan houd ik het geld voor mezelf..
Nenoki schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:57:

Als je geen recht hebt op het geld dan is het in mijn ogen pure diefstal. De verzender zal een foutje hebben gemaakt en wellicht nog van niets weten. Voor veel mensen is 1000 euro ook een fors bedrag.

Snap niet hoe iemand zich kan bedenken om het geld toe te eigenen. Maar wellicht ben ik een goedzak :?
Jammer genoeg kan ik dus niet in de app de afzender aanklikken om iets terug te sturen, ook niet als ik een nieuwe transactie start oid. Dat heb ik na jullie comments gecontroleerd.

Ik eigen het geld tot nu toe nog niet toe, pas als ik duidelijkheid heb van Wise of ik er nog iets aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Het feit blijft dat het geld niet van jou is en ik zou het dan dan ook niet op je bankrekening laten. Stort het dan terug naar je eigen Wise rekening.

Edit: Als je het op je bankrekening staat is het naar mijn idee diefstal want je weet dat het niet van jou is.

[ Voor 27% gewijzigd door Squ1zZy op 22-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:57:
Exact 1000$ afkomstig van 'Hispanics in PHI' lijkt me niet een dividend uitkering van je aandelen iig ;)
Ik heb ooit een investering gedaan in Project Cars 2. Wanneer die uitkeerde was dat ook een wat vreemde naam, het zal mij dus niet verbazen, het kan van alles zijn, controleren kan geen kwaad in elk geval.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Squ1zZy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:08:
Edit: Als je het op je bankrekening staat is het naar mijn idee diefstal want je weet dat het niet van jou is.
Daarom dat TS het nu dus apart houdt totdat duidelijk is dat het inderdaad van iemand is. Als daar uiteindelijk geen duidelijkheid in komt wat de herkomst is, zou iedereen het houden, TS heeft dan in elk geval alles gedaan wat hij kon doen om het geld terug te brengen naar de eigenaar. Maar helaas zullen de moraalridders alhier altijd anders denken daarover.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Daarom dat TS het nu dus apart houdt totdat duidelijk is dat het inderdaad van iemand is. Als daar uiteindelijk geen duidelijkheid in komt wat de herkomst is, zou iedereen het houden, TS heeft dan in elk geval alles gedaan wat hij kon doen om het geld terug te brengen naar de eigenaar. Maar helaas zullen moraalridders altijd anders denken daarover.
Natuurlijk is het van iets of iemand. Er bestaat geen boom die geld uitdeelt.

De enige relevante vraag is of deze betaling bedoeld was voor TS. Vermoedelijk niet omdat hij van niets weet. Dus is het een foute overboeking van iemand anders en moet het geld gewoon terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Niet heel handig dat je het all ge FX't hebt naar EUR.

Hoewel de FX rate ook in je voordeel kan zijn uiteraard na terugconverteren, maar goed :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

Nakebod

Nope.

Door het omzetten naar euro loop je nu wel de kans door koersconversies (En eventuele wise fees?) dat het je indirect geld kan kosten wanneer je het geld weer in USD terug mag sturen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Daarom dat TS het nu dus apart houdt totdat duidelijk is dat het inderdaad van iemand is. Als daar uiteindelijk geen duidelijkheid in komt wat de herkomst is, zou iedereen het houden, TS heeft dan in elk geval alles gedaan wat hij kon doen om het geld terug te brengen naar de eigenaar. Maar helaas zullen de moraalridders alhier altijd anders denken daarover.
Dat vind ik wel interessant. Je houdt toch ook geen fiets uit de straat in je achtertuin tot je weet wat de herkomst is? Het feit blijft dat het niet van jou is, je weet dat, en toch ontneem je het. Ik vind het wel diefstal. De storting heeft vandaag plaatsgevonden. Om het nu te ontnemen en zeggen dat TS er alles aan gedaan heeft is wel heel kort dag. Mijn persoonlijke mening is dat het diefstal is en ik zou het z.s.m. terugstorten naar Wise tot er duidelijkheid is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Squ1zZy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:15:
Je houdt toch ook geen fiets uit de straat in je achtertuin tot je weet wat de herkomst is?
Maar als iemand je een fiets geeft en daarna met de noorderzon vertrekt, wat kun je er dan mee doen behalve hem in je tuin houden tot je weet wat de herkomst is?.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58

watercoolertje

Untertitel

Het feit blijft dat het geld niet van jou is en ik zou het dan dan ook niet op je bankrekening laten. Stort het dan terug naar je eigen Wise rekening.

Als je nou ook leest dat hij zich zorgen maakt dat iemand anders mogelijk toegang heeft tot zijn wise dan is dat imo niet echt slim om het op Wise te laten staan.

Hij wacht gelukkig verstandig af tot Wise daar uitsluitsel over kan geven, dan kan een ander in ieder geval zeker niet met dat geld aan de haal gaan. Hij is ook gewoon bereidt het terug te storten als dat gewenst is (vanuit Wise), dus er is niks gestolen...
Je houdt toch ook geen fiets uit de straat in je achtertuin tot je weet wat de herkomst is?
Ik zou juist heel blij zijn als je dat wel zou doen (zeker als die niet op slot staat), dan wordt ie namelijk niet door een ander gejat :)

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 22-05-2025 10:21 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 15:01

Pathogen

Shoop Da Whoop

Uhh, het geld is naar zijn account geboekt. Dat maakt het zijn geld.

Natuurlijk zijn er zat morele haken en ogen, maar rechtsgeldig kan niemand dit terug eisen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58

watercoolertje

Untertitel

Pathogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Natuurlijk zijn er zat morele haken en ogen, maar rechtsgeldig kan niemand dit terug eisen.
Dat is (gelukkig) dus helemaal niet waar :)

https://wetboekplus.nl/bu...onverschuldigde-betaling/
Wat is onverschuldigde betaling?
Er is sprake van onverschuldigde betaling als iemand een goed of geldsom aan een ander geeft, zonder dat daarvoor een rechtsgrond bestaat. Dit betekent dat voor de ‘betaling’ geen reden bestaat, zoals bijvoorbeeld koop of schenking. Degene die onverschuldigd heeft betaald, kan het de prestatie dan terugvorderen.
Gevolgen van onverschuldigde betaling
Als wordt vastgesteld dat sprake is van een verschuldigde betaling, ontstaan een verbintenis tot terugbetaling. Degene die onverschuldigd heeft betaald, heeft recht op terugbetaling door de ontvanger. De ontvanger is verplicht de verkregen betaling terug te geven.

[ Voor 65% gewijzigd door watercoolertje op 22-05-2025 10:28 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:42
Wat een moraalridders hier allemaal en wat een voorbeelden. Ik zou het geld ook gewoon lekker houden, maar wel wise en andere berichten in de gaten houden of iemand het komt opeisen. Teruggeven kan altijd nog maar brengt altijd weer andere risico's mee ( want misschien is het een of anderere scam ). Ik had het denk ik wel gewoon op het Wise account laten staan en eventueel over een jaar het pas overgeboekt als je nog helemaal niets gehoord zou hebben

Net zoals de fiets hierboven. Als iemand bij mij in de tuin een fiets dumpt en ze komen hem niet ophalen als deze bijvoorbeeld een week op mijn oprit staat, dan breng ik de fiets naar de stort. Als iemand een tas geld dropt in mijn tuin en niet meer komt ophalen breng ik deze ook niet naar de politie. Naast dat daar ook corruptie is beland het anders gewoon in de grote pot van de overheid, dan kan je het beter zelf lekker houden

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• thomassie12
Ben blij dat ik van beide kanten reacties krijg, ik begon me al schuldig te voelen ondanks dat ik voor mijn gevoel zo veel mogelijk stappen heb genomen om mij in te bouwen.

Ik heb nu nog een extra stap genomen door met politie online te chatten, het probleem voorgelegd. Hun enige advies was contact opnemen met Wise en alert blijven op al mijn accounts.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval en discussiëer vooral verder, het is een interressante kwestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Dat vind ik wel interessant. Je houdt toch ook geen fiets uit de straat in je achtertuin tot je weet wat de herkomst is? Het feit blijft dat het niet van jou is, je weet dat, en toch ontneem je het. Ik vind het wel diefstal. De storting heeft vandaag plaatsgevonden. Om het nu te ontnemen en zeggen dat TS er alles aan gedaan heeft is wel heel kort dag. Mijn persoonlijke mening is dat het diefstal is en ik zou het z.s.m. terugstorten naar Wise tot er duidelijkheid is.
De situatie van TS is niet goed vergelijkbaar met een fiets die je van straat hebt gehaald, want in dit geval is het geld (waarschijnlijk onterecht) in beheer van TS gegeven. Dat maakt TS niet direct eigenaar, maar schuiven met dat geld is an sich niet strafbaar. Het is een beetje alsof iemand per ongeluk zijn fiets in jouw tuin zet (er is een buurtfeest, zij zijn uitgenodigd door een derde en na "zet je fiets maar in mijn tuin" zijn ze de verkeerde tuin ingegaan). Je bent dan bezitter maar niet eigenaar van die fiets. De eigenaar kijkt die avond te diep in het glaasje en gaat met de taxi naar huis. Je mag die fiets dan wel in je schuur zetten, ook al is 'ie niet van jou.

Terzijde, juridisch gezien is hier sowieso geen sprake van diefstal omdat TS niet in bezit van het geld is gekomen via een onrechtmatige daad. Je komt eerder uit op verduistering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hollandnick schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:25:
Als iemand een tas geld dropt in mijn tuin en niet meer komt ophalen breng ik deze ook niet naar de politie. Naast dat daar ook corruptie is beland het anders gewoon in de grote pot van de overheid, dan kan je het beter zelf lekker houden
moet ook helemaal niet naar de politie. het moet naar de gemeente..
https://www.verlorenofgevonden.nl/melding

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

Tsja, subtiel verschil is dat de conversie van USD naar EUR volgens mij niet gratis is, en de andere kant op ook niet. Als op een gegeven moment dat geld terug moet zal je daar nogmaals kosten voor moeten maken, die je niet had hoeven maken als je het gewoon had laten staan. Dat is dan helemaal je eigen schuld. Of je kan natuurlijk proberen te kwader trouw het geld te houden, in het allergunstigste geval kan je de rest van je leven geen gebruik meer van Wise maken, maar je hebt wel de kans dat Wise via hun advocaten achter je aan komt en dat lijkt me ook niet lekker. Er was geen reden om het elders naar toe over te maken, het stond gewoon veilig daar, dus die fiets-analogie slaat ook nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomassie12
Zo veel geld zal het dan niet om gaan met die conversie kosten..
Daar maak ik me niet zo druk om.

Hoe bedoel je nou te kwader trouw het geld te houden en advocaten achter me aan?
Je leest toch dat ik bij Wise de afzender probeer te achterhalen, pas als dat niet lukt zou ik het geld houden. Wat anders, het eeuwig op Wise laten staan zonder doel?

Fiets analogie was niet van mij dus daar reageer ik niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akiranon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:46
Hm, mijns inziens had je het beter bij Wise kunnen laten staan als USD.

In het kader van anti witwaswetgeving (Wwft) kun je misschien nog wel vragen verwachten van je huidige bank over de herkomst van het geld. Het helpt dan denk ik ook niet dat je het hebt laten omwisselen naar EUR. Alleen al om dat gezeur te voorkomen had je het beter bij Wise kunnen laten staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

DataGhost schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:04:
Tsja, subtiel verschil is dat de conversie van USD naar EUR volgens mij niet gratis is, en de andere kant op ook niet. Als op een gegeven moment dat geld terug moet zal je daar nogmaals kosten voor moeten maken, die je niet had hoeven maken als je het gewoon had laten staan. Dat is dan helemaal je eigen schuld. Of je kan natuurlijk proberen te kwader trouw het geld te houden, in het allergunstigste geval kan je de rest van je leven geen gebruik meer van Wise maken, maar je hebt wel de kans dat Wise via hun advocaten achter je aan komt en dat lijkt me ook niet lekker.
Op een gegeven moment ben je ook alleen maar gefrustreerd aan het doen op niks af. Er werd gedaan alsof wat TS doet onrechtmatig is, terwijl hij vooralsnog gewoon aan zijn wettelijke plichten voldoet. Het 'schuiven' met dat geld is niet onrechtmatig, of hij daarbij kosten maakt is aan hem.
Er was geen reden om het elders naar toe over te maken, het stond gewoon veilig daar, dus die fiets-analogie slaat ook nergens op.
Juist deze redenering slaat nergens op, omdat het impliceert dat je alleen maar handelingen mag verrichten om het goed veilig te stellen. Dat is gewoon niet zo. Als jij die fiets wil verplaatsen omdat het in de weg staat of omdat jouw kleur van de dag paars is en dat dat betekent dat fietsen in de badkamer moeten staan, dan is dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jeroenkb schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Natuurlijk is het van iets of iemand. Er bestaat geen boom die geld uitdeelt.

De enige relevante vraag is of deze betaling bedoeld was voor TS. Vermoedelijk niet omdat hij van niets weet. Dus is het een foute overboeking van iemand anders en moet het geld gewoon terug
Moet dan Wise het geld achterover tikken op het moment dat er geen duidelijkheid komt? TS doet wat mij betreft meer dan genoeg moeite om te achterhalen van wie het geld wel is om het geld terug te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[...]

Grappig dat je fiets aanhaalt. Iemand alhier kocht een fiets, bleek gestolen. Lang verhaal kort: die persoon mag nu niets doen met de fiets totdat duidelijk is hoe en wat. In de tussentijd staat hij als persoon te boek als bewaarder van de fiets bij de politie. TS doet in weze hetzelfde, maar wordt wel beticht van diefstal door de moraalridders hier. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

thomassie12 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:09:
Hoe bedoel je nou te kwader trouw het geld te houden en advocaten achter me aan?
Je leest toch dat ik bij Wise de afzender probeer te achterhalen, pas als dat niet lukt zou ik het geld houden. Wat anders, het eeuwig op Wise laten staan zonder doel?
Ik noem gewoon de opties op, op Wise laten staan is wat ik zelf gedaan zou hebben. Kost het minste moeite en brengt het minste aan kosten en eventueel gezeik met zich mee. Direct wegboeken naar een andere bank wordt gewoon heel gauw als te kwader trouw gezien, of je dat nou bent of niet.
Patriot schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:27:
Juist deze redenering slaat nergens op, omdat het impliceert dat je alleen maar handelingen mag verrichten om het goed veilig te stellen. Dat is gewoon niet zo. Als jij die fiets wil verplaatsen omdat het in de weg staat of omdat jouw kleur van de dag paars is en dat dat betekent dat fietsen in de badkamer moeten staan, dan is dat prima.
Het is dan ook geen fiets. Het is geld, op een bankrekening die TS kennelijk zodanig lang niet gebruikt heeft dat het opnieuw inloggen een hele procedure bleek, en waarvandaan het ook weer terug zal moeten. Dan kan je moeilijk zeggen dat het "in de weg staat". Ook als later tóch blijkt dat het niet terug zou hoeven of kunnen (zeer onwaarschijnlijk), kan het prima op dat moment verplaatst worden. Maar, sure, je *mag* het altijd doen als je daar toevallig zin in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

DataGhost schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Het is dan ook geen fiets. Het is geld, op een bankrekening die TS kennelijk zodanig lang niet gebruikt heeft dat het opnieuw inloggen een hele procedure bleek, en waarvandaan het ook weer terug zal moeten. Dan kan je moeilijk zeggen dat het "in de weg staat". Ook als later tóch blijkt dat het niet terug zou hoeven of kunnen (zeer onwaarschijnlijk), kan het prima op dat moment verplaatst worden. Maar, sure, je *mag* het altijd doen als je daar toevallig zin in hebt.
Precies, die 1000 dollar kan je wel in de weg staan maar of dat je motivatie is om het er weg te halen doet er niet toe. Het mag gewoon, dus moet 'ie het lekker zelf weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Waar ik nog even aan zit te denken. Je hebt het Wise account een tijd niet gebruikt, hoe lang niet?
Waar ik dus aan zit te denken, wellicht dat je account gehackt is, en in dit geval werd misbruikt voor een scam. Ik heb zo niet even een video paraat, maar op YouTube recent een video gezien waaruit bleek dat scammers gehackte accounts gebruiken om geld naar over te laten maken door mensen die ze scammen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomassie12
PeacekeeperNL schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:08:
Waar ik nog even aan zit te denken. Je hebt het Wise account een tijd niet gebruikt, hoe lang niet?
Waar ik dus aan zit te denken, wellicht dat je account gehackt is, en in dit geval werd misbruikt voor een scam. Ik heb zo niet even een video paraat, maar op YouTube recent een video gezien waaruit bleek dat scammers gehackte accounts gebruiken om geld naar over te laten maken door mensen die ze scammen.
Zou best kunnen inderdaad, voor het laatst in 2021.
En ik weet het niet 100% zeker maar zou best kunnen dat het met een wachtwoord was die in een datalek is gelekt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 15:15
[...]

Als ik 's ochtendsvroeg wakker wordt,en er staat een fiets die niet van mij is in mijn tuin , dan laat ik die daar staan, of verplaats ik ik deze na xx periode naar de schuur. Mocht er na xx periode zich niemand hebben gemeld, dan zie ik dat als gift.

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 22-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:08
*knip* Niet relevant voor dit topic

[ Voor 78% gewijzigd door Zr40 op 22-05-2025 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 15:58
Nakebod schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:14:
Door het omzetten naar euro loop je nu wel de kans door koersconversies (En eventuele wise fees?) dat het je indirect geld kan kosten wanneer je het geld weer in USD terug mag sturen.
Nu weet ik niet of het Nederlandse recht van toepassing is op de gehele situatie. It's complicated.

Maar. Gelukkig staat de Nederlandse wet toe administratiekosten in te houden op een onverschuldigde betaling. Wat mij betreft kun je gewoon $50 inhouden voor diverse kosten die je maakt. Sowieso denk ik dat Hispanics in Phi(lantropy?) blij zou zijn 95% van het geld terug te ontvangen.

Eén tip. Het is ontzettend belangrijk dat het geld terug gaat naar exact dezelfde rekening als waar het vandaan komt. Het liefst onder vermelding van "onverschuldigde betaling", en eventueel een directe vertaling naar het Engels. Op die manier kan je problemen voorkomen met bijvoorbeeld de belastingdienst, of andere instanties.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Dido

heforshe

Volgens Google (AI):
The term "Hispanics in Phi" likely refers to the Hispanic/Latino population in the city of Philadelphia, Pennsylvania. Philadelphia has a significant Latinx population, particularly in neighborhoods like El Centro de Oro. This area is a hub of Latinx culture, with a diverse range of residents from various Latin American countries, including a strong concentration of Puerto Rican families.
Maar goed, als je het niet kunt terugboeken zonder meer informatie zul je moeten afwachten of je die informatie daadwerkelijk krijgt. In de tussentijd zitten er een paar Latino's in Philaadelphi zich af te vragen waar die $1000 gebleven is, waarschijnlijk 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Helixes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Nu weet ik niet of het Nederlandse recht van toepassing is op de gehele situatie. It's complicated.

Maar. Gelukkig staat de Nederlandse wet toe administratiekosten in te houden op een onverschuldigde betaling. Wat mij betreft kun je gewoon $50 inhouden voor diverse kosten die je maakt. Sowieso denk ik dat Hispanics in Phi(lantropy?) blij zou zijn 95% van het geld terug te ontvangen.

Eén tip. Het is ontzettend belangrijk dat het geld terug gaat naar exact dezelfde rekening als waar het vandaan komt. Het liefst onder vermelding van "onverschuldigde betaling", en eventueel een directe vertaling naar het Engels. Op die manier kan je problemen voorkomen met bijvoorbeeld de belastingdienst, of andere instanties.
Welk nationalerecht is van toepassing? Mijn Wise euro rekening heeft namelijk een BE iban.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt eens contact opnemen met de non profit organisatie ‘hispanics in philanthropy’ om te kijken of zij weten waar het vandaan komt. Of het was wellicht een donatie aan hen die per ongeluk bij jou terecht is gekomen. Vragen kan geen kwaad denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomassie12
Kurkentrekker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:52:
Je kunt eens contact opnemen met de non profit organisatie ‘hispanics in philanthropy’ om te kijken of zij weten waar het vandaan komt. Of het was wellicht een donatie aan hen die per ongeluk bij jou terecht is gekomen. Vragen kan geen kwaad denk ik?
Goeie, hun website ligt eruit at the moment maar zal morgen weer checken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

SeatRider

Hips don't lie

Op zich heeft een filantropische instelling vaak als doel geld weg te geven toch, dat is nu wel gelukt :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 08:12
DataGhost schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:09:
[...]
Ook als later tóch blijkt dat het niet terug zou hoeven of kunnen (zeer onwaarschijnlijk), kan het prima op dat moment verplaatst worden. Maar, sure, je *mag* het altijd doen als je daar toevallig zin in hebt.
Vreemd dat jij en een aantal anderen er zo overtuigd van zijn dat dit geld terug geclaimd gaat worden. Dat is zeker een optie, en als de claimende partij aan TS duidelijk en hard kan maken dat zij inderdaad recht op het geld terug hebben, dan is het inderdaad moreel en juridisch juist als hij daar aan voldoet. Zelfs als TS besluit het in dat geval niet terug te geven, is er een redelijke kans dat het juridisch niet af te dwingen is. Het gaat hier niet alleen om het Nederlands recht, je kan daar moreel wat van vinden, maar dit zou best een ingewikkelde zaak worden als TS die route zou kiezen. Waar overigens niks op wijst in het gedrag en de reacties van TS.

Maar ik acht persoonlijk de kans ook zeker 50% dat TS hier niks meer van hoort. Het gaat niet om een miljoen, dit is een bedrag dat mogelijk niemand bewust mist. Er gebeuren dagelijks rare dingen en foutjes in het internationale betalingsverkeer die nooit rechtgezet worden. Er zijn gevallen bekend waarbij uiteindelijk miljoenen nooit meer geclaimd zijn en legaal het bezit werden van de toevallige ontvanger (bij die bedragen duurde het dan wel jaren voor de ontvanger daar duidelijkheid over had).

Het op eigen houtje terugstorten lijkt TS niet te kunnen doen en zou ik ook onverstandig vinden. Voor je het weet komt er dan alsnog een claim en moet TS juist vechten om niet $1000 armer van dit verhaal te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr Pingu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:27:
Welk nationalerecht is van toepassing? Mijn Wise euro rekening heeft namelijk een BE iban.
Aan de andere kant leveren ze een dienst aan een Nederlander (ga ik even vanuit). Net als een webshop dat doet.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 23-05-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:34
Met een beetje geluk voor TS is, als ze dat geld terug vragen, de dollar ingekakt, houd hij er door z'n conversie onbedoeld nog wat aan over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thomassie12
Nog niks van Wise gehoord, ze moeten snel zijn heb al 80 euro uitgegeven nu. Kon het niet laten!!! (/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:43
Ach lekker die 1000 euro investeren en zodra iemand er om vraagt geef je 1000 euro terug, eventueel uit je eigen zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Akiranon schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:19:
Hm, mijns inziens had je het beter bij Wise kunnen laten staan als USD.

In het kader van anti witwaswetgeving (Wwft) kun je misschien nog wel vragen verwachten van je huidige bank over de herkomst van het geld. Het helpt dan denk ik ook niet dat je het hebt laten omwisselen naar EUR. Alleen al om dat gezeur te voorkomen had je het beter bij Wise kunnen laten staan.
Ik denk niet dat een bank vragen gaat stellen over 1000 euro, dat is peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Lapa schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:16:
[...]
Vreemd dat jij en een aantal anderen er zo overtuigd van zijn dat dit geld terug geclaimd gaat worden. Dat is zeker een optie, en als de claimende partij aan TS duidelijk en hard kan maken dat zij inderdaad recht op het geld terug hebben, dan is het inderdaad moreel en juridisch juist als hij daar aan voldoet.
Niemand hoeft dit geld te claimen, want het geld is gewoon eigendom van iemand. Het is evident dat iemand per ongeluk een fout rekeningnummer heeft gebruikt en dat TS het opeens ziet als 'gift' omdat de bank niet snel genoeg meewerkt om de afzender op te sporen, slaat natuurlijk nergens op.

Nu TS het geld ook is gaan uitgeven is dit niets anders dan verduistering en gelukkig staan daar stevige geld- en of gevangenisstraffen op. Enige hoop die je moet hebben is dat de eigenaar van het geld er geen Nederlandse advocaat op zet, wat ik trouwens uit principe wél zou doen, ongeacht het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 23:50
thomassie12 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:41:
Nog niks van Wise gehoord, ze moeten snel zijn heb al 80 euro uitgegeven nu. Kon het niet laten!!! (/s)
Grapje toch hoop ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zie je aan het einde van die zin staan : "/s"

die S staat voor Sarcasme :)

dus ja, grapje.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat vind ik wel interessant. Je houdt toch ook geen fiets uit de straat in je achtertuin tot je weet wat de herkomst is?
Zeker wel; zie Cardwizard in "Fiets gekocht , blijkt achteraf als gestolen geregistreerd" als recent voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:21
Wolly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:26:
[...]

Ik denk niet dat een bank vragen gaat stellen over 1000 euro, dat is peanuts.
Dan ken je banken uit Scandinavië nog niet. Dat worden met enige regelmaat rekeningen bevroren omdat men een paar honderd euro ontvangen heeft zonder dat erbij staat waar het voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Orangelights23 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Dan ken je banken uit Scandinavië nog niet. Dat worden met enige regelmaat rekeningen bevroren omdat men een paar honderd euro ontvangen heeft zonder dat erbij staat waar het voor is.
Dan heb ik gemist dat het hier om een rekeing uit Scandinavie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:21
Wolly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Dan heb ik gemist dat het hier om een rekeing uit Scandinavie gaat.
oOo Heb je het ook gemist over de bankensector en de strikte maatregelen omtrent KYC en AML? Dat is de hoofdzakelijke reden voor dit gedrag van banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Orangelights23 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:50:
[...]

oOo Heb je het ook gemist over de bankensector en de strikte maatregelen omtrent KYC en AML? Dat is de hoofdzakelijke reden voor dit gedrag van banken.
Dat heb ik niet gemist, ik heb er zelfs mee te maken.

Maar dat gaat niet om 1000 dollar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Nenoki schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:57:

Hoe? Er staat geen bankrekening nummer bij. Ik heb net bij een eigen dollar transactie van Wise gekeken, en daar staat ook geen transactienummer bij. Ook niet in een menu ergens.

Daarnaast zou ik het zelf ook niet zomaar terugboeken. OP heeft er goed aan gedaan door Wise en de politie in te lichten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thomassie12
Update:

Heb het geld nog niet uitgegeven hè jongens rustig. Dat was idd een grapje 😋.

Onderzoek is gestart door Wise over of iemand access tot mijn account had en heb extra gevraagd of ze kunnen achterhalen van wie het geld afkomt en of dat terug kan als het een foutje was.
Pagina: 1