Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn NAS is al weer van 2014 en trekt absoluut geen (Docker) containers, waar ik wel steeds meer behoefte aan heb. (O.a. Unifi controller, Lyrion Music Server, Grafana dashboard.)

Synology bevalt goed en werkt goed samen met hun eigen voordelige cloud backup. Tegelijkertijd zit ik niet te wachten op hun (snel strenger wordende) koppelverkoop met 'eigen' schuw duur geheugen / opslag. Dus aangezien de 25+ editie niet veel anders brengt dan dat..

Zuinigheid vind ik ook erg belangrijk voor zo'n 24x7 apparaat en om dat met zelfbouw te gaan bereiken zal ook meer tijd kosten dan me lief is. Kortom..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al met al besloten eerdaags een Diskstation 723+ aan te schaffen, met de netwerk upgrade kaart erbij. Wat er nog in moet is geheugen en SSDs.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb op eerste indruk voldoende budget; ik vind het belangrijk!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige NAS zal gebruikt worden als backup voor de nieuwe NAS en NVR. (Net als nu zullen daarnaast (alleen) de belangrijkste stukken ook in de cloud een backup krijgen.) Er gaan dus geen componenten mee.

Wat wel mee gaat is de indruk van omvang: ik heb nu 3 TB tot m'n beschikbaar en daar zit nog héél veel ruimte op. Dat lijkt geen gebruikelijke maat en ik ga er nu ook méér mee doen. Daarom denk ik al met al qua storage pool aan 4 TB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Ruim geheugen
- SSDs voor storage pool en - indien los noodzakelijk - de OS disk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik is belangrijk. Stilte een mooie bonus. (Begon ik wel mee, maar ach.. hij komt nu naast een NVR met 7200 toeren schijven.) Hij zal echt 24x7 actief zijn met een mix van taken. Mede daarom denk ik aan SSDs. En hij moet, o.a. aan muziek in veel zones, ook wel wat bandbreedte vullen, in verschillende VLANs. (Mede daarom maar 't gemakt van 3x een losse NIC, denk ik.)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb dus al een deel van de puzzel en ook nog wel plekken om verder te zoeken. Voor een deel zet ik hierbij dus voor mezelf gedachten en stand van zaken uiteen :). Maar ik zag ook al dat zowel geheugen als storage ingewikkeld liggen. Dus alle meedenken is welkom, ook nu al.

Geheugen
Ik wil ruim geheugen, voor 'n stapel containers. Synology geeft een limiet op. Maar ik lees ook dat de hardware meer aan kan. Welke haken en ogen er zitten aan het overschrijden van Synology's opgave is me nog niet duidelijk. Evenals hoeveel baat ik heb bij dat laatste stuk.

En dan is ook nog de vraag welk geheugen probleemloos compatibel is. (In de praktijk; de officiële lijst is me veel te kort / overpriced.) Daarbinnen heb ik graag snel en betrouwbaar, waarbij ik evt. ook wel voor ECC wil betalen, denk ik. (= Even naast elkaar zien.) Nog niet uitgevonden wat er precies in hoort / kan.

Opslag en OS
Ik dacht het ding van 2x een M2 SSD te voorzien. 2x 4 TB dus. Dat is geheel nieuw voor me en ik heb dan ook totaal geen beeld van welke er goed in passen, qua snelheid en koeling. Ik haal er graag het maximale uit, maar een 'gen 5 ssd' of iets dergelijks is overduidelijk zinloos op deze aansluiting (als het al past).

En, verwarrend genoeg: ik krijg de indruk dat er altijd een SATA disk in moet zitten voor het OS. Klopt dat? En zo ja: dat klinkt langzaam. Is die inderdaad veel langzamer dan de M2 exemplaren, of kan ik beter vol inzetten op een tweetal SATA SSDs?

En wat komt daar dan precies op? Ik vermoed dat de Docker containers hierook op staan, niet op de storage pool? Hmm.. hoe groot heb ik dan nodig? En, aangezien er dan best installatiewerk in zit, wil ik die dan ook in RAID1, voor het altijd vloeiend door kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eerste uitdaging: Synology heeft de productpagina al van de site gehaald, kennelijk vooruitlopend op de overgang naar de 725+. Maar daarbij is (op dit moment) zelfs de info in het download center en de compatibiliteitslijsten om zeep geholpen (waar gewoon veel oudere producten in staan).

Desondanks, qua geheugen: de manual heeft het over 2x 16 GB, samen 32. Ik weet niet wat er 'officieus' nog extra mogelijk is, maar dit klinkt eigenlijk gewoon als zat. Toch?

Wat me vanuit die manual ook verwart: hoe sluit ik de UPS erop aan? Er zit alleen een USB poort aan de voorzijde. Dat komt erg onelegant over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:44
32GB is meer dan zat. Ik heb 8 (geen hele zware) containers op mijn 620slim. Ook draai ik Synology Photos (met automatische back-up vanaf 2 smartphones) en 2 van de 8 containers zijn Adguard Home en Plex. Daar zit 16GB totaal in en hij gebruikt hooguit 15 procent daar van (er is overigens wel veel gereserveerd door het systeem). Nou zegt dat natuurlijk niet alles, maar 32GB in een Synology NAS is behoorlijk ruim, dus lijkt me prima.

De gemiddelde UPS sluit je met USB aan, omdat de UPS dan via USB een 'ga maar afsluiten want de spanning is straks weg' signaal kan doorgeven aan de NAS. (tenminste, dat is vaak bij een NAS de bedoeling van een UPS, dat hij veilig kan afsluiten, tenzij je een behoorlijke UPS neemt die hem gewoon zo lang mogelijk in de lucht moet houden)

Ik heb ook SSD's in mijn NAS, dat zijn allemaal Intel SSD's omdat deze een behoorlijke TBW hebben waardoor het lang duurt voordat ze slijtage-issues zouden moeten laten zien. Ik kan nog niet uit je verhaal halen hoeveel data er naar de NAS geschreven gaat worden, maar je zou rekening kunnen houden met TBW.

De M2 SSD's zijn volgens mij alleen bedoeld voor cache, je kan daar volgens mij alleen met een bepaald scriptje een storage pool van maken. Het OS van de Synology wordt normaliter op alle aanwezige schijven gezet. Ik weet niet hoe dat gaat als je geen 2,5" schijven er in zet, ik vraag me af of je de NAS dan uberhaupt aan de praat krijgt. Ik lees net op de Synology site dat de 723+ gewoon de 2 M2 SSD's als storage pool kan gebruiken.

[ Voor 69% gewijzigd door rscheper op 22-05-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gwaihir schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:20:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn NAS is al weer van 2014 en trekt absoluut geen (Docker) containers, waar ik wel steeds meer behoefte aan heb. (O.a. Unifi controller, Lyrion Music Server, Grafana dashboard.)

[..]

Opslag en OS
Ik dacht het ding van 2x een M2 SSD te voorzien. 2x 4 TB dus. Dat is geheel nieuw voor me en ik heb dan ook totaal geen beeld van welke er goed in passen, qua snelheid en koeling. Ik haal er graag het maximale uit, maar een 'gen 5 ssd' of iets dergelijks is overduidelijk zinloos op deze aansluiting (als het al past).

[..]
Hou er rekening mee dat je M2 NVME's enkel als storage kan gebruiken wanneer je die uit Synology's goedgekeurde lijstje hebt gekocht. Andere kan je alleen als cache gebruiken. Bron: mijn 923+ met 2x 2TB Kingston NVME (en 4x 8TB WD Red Pro)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
FooLsKi schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Hou er rekening mee dat je M2 NVME's enkel als storage kan gebruiken wanneer je die uit Synology's goedgekeurde lijstje hebt gekocht. Andere kan je alleen als cache gebruiken. Bron: mijn 923+ met 2x 2TB Kingston NVME (en 4x 8TB WD Red Pro)
Je hebt wel bijzonder weinig keuze.. Ik zie alleen de Synology SSD's zelf staan en die zijn maar 400 en 800GB op de lijst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

rscheper schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Je hebt wel bijzonder weinig keuze.. Ik zie alleen de Synology SSD's zelf staan en die zijn maar 400 en 800GB op de lijst..
En daar vragen ze compleet ridicule prijzen voor (destijds toen ik mijn 423+ kocht, NVME's zijn verhuisd naar de 923+ ivm 10Gbe NIC, zodat de cache wèl nut heeft)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
rscheper schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:56:
32GB is meer dan zat. Ik heb 8 (geen hele zware) containers op mijn 620slim. Ook draai ik Synology Photos (met automatische back-up vanaf 2 smartphones) en 2 van de 8 containers zijn Adguard Home en Plex. Daar zit 16GB totaal in en hij gebruikt hooguit 15 procent daar van (er is overigens wel veel gereserveerd door het systeem). Nou zegt dat natuurlijk niet alles, maar 32GB in een Synology NAS is behoorlijk ruim, dus lijkt me prima.
Mooi. Dank voor die concrete referentie. Geheugen is een relatief goedkoop onderdeel - zo lang niet van Synology zelf - wat ook niet noemenswaardig extra stroom gebruikt. 'Behoorlijk ruim' klinkt dan als lekker makkelijk scoren (en ook geen gedoe aan hoeven halen of 't nog meer kan zijn).
De gemiddelde UPS sluit je met USB aan, omdat de UPS dan via USB een 'ga maar afsluiten want de spanning is straks weg' signaal kan doorgeven aan de NAS. (tenminste, dat is vaak bij een NAS de bedoeling van een UPS, dat hij veilig kan afsluiten, tenzij je een behoorlijke UPS neemt die hem gewoon zo lang mogelijk in de lucht moet houden)
Bekend en heb ik nu ook. Mijn verbazing is dat die aansluiting alleen aan de voorzijde zit. Dat zie ik op zo'n apparaat niet als een plek voor permanent ingeplugd hebben.
Ik heb ook SSD's in mijn NAS, dat zijn allemaal Intel SSD's omdat deze een behoorlijke TBW hebben waardoor het lang duurt voordat ze slijtage-issues zouden moeten laten zien. Ik kan nog niet uit je verhaal halen hoeveel data er naar de NAS geschreven gaat worden, maar je zou rekening kunnen houden met TBW.
Wat ze o.a. doen is loggen (van het smarthome). Dat is geen enorme datastroom, maar wel 24x7; ze krijgen dus geen moment rust. En er zullen voortdurend verschillende lees en schrijfacties door elkaar gaan, wat voor mijn gevoel toch minder vriendelijk is voor een HD (steeds op drie verschillende tracks tegelijk bezig zijn en maar heen en weer springen).

Ik begrijp dat er net als bij HDs duidelijk verschillende series zijn, voor desktop, NAS, en enterprise servers, met verschillende levensduur. Ik zal netjes naar 'NAS level' op zoek gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
rscheper schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:56:
De M2 SSD's zijn volgens mij alleen bedoeld voor cache, je kan daar volgens mij alleen met een bepaald scriptje een storage pool van maken. Het OS van de Synology wordt normaliter op alle aanwezige schijven gezet. Ik weet niet hoe dat gaat als je geen 2,5" schijven er in zet, ik vraag me af of je de NAS dan uberhaupt aan de praat krijgt. Ik lees net op de Synology site dat de 723+ gewoon de 2 M2 SSD's als storage pool kan gebruiken.
FooLsKi schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:08:
Juist ja.. da's dus zo helder - not - als het voor mij nu ook is. Op welke DSM versie geeft / gaf je 923+ dat gedrag, @FooLsKi?

Ik dacht juist dat die keiharde eisen inmiddels weer wat losse waren geworden? (En pas met de 25+ serie echt keihard worden.) Want, wat de posters hiertussen ook opmerken: wat Synology vraagt, dat gaat helemaal nergens meer over.

Wel vermoed ik dat je iets teveel wegstreepte, @rscheper, en dat hij zonder SATA disk inderdaad niet start (of alleen met extreme noodgrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Gwaihir schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Mooi. Dank voor die concrete referentie. Geheugen is een relatief goedkoop onderdeel - zo lang niet van Synology zelf - wat ook niet noemenswaardig extra stroom gebruikt. 'Behoorlijk ruim' klinkt dan als lekker makkelijk scoren (en ook geen gedoe aan hoeven halen of 't nog meer kan zijn).

32GB is inderdaad goed. Lekker er in klikken en niet druk om maken, relatief goedkoop inderdaad.

[...]

Bekend en heb ik nu ook. Mijn verbazing is dat die aansluiting alleen aan de voorzijde zit. Dat zie ik op zo'n apparaat niet als een plek voor permanent ingeplugd hebben.

Deze snap ik, bijzondere keuze om geen USB op de achterkant te doen..

[...]
Wat ze o.a. doen is loggen (van het smarthome). Dat is geen enorme datastroom, maar wel 24x7; ze krijgen dus geen moment rust. En er zullen voortdurend verschillende lees en schrijfacties door elkaar gaan, wat voor mijn gevoel toch minder vriendelijk is voor een HD (steeds op drie verschillende tracks tegelijk bezig zijn en maar heen en weer springen).

Ik begrijp dat er net als bij HDs duidelijk verschillende series zijn, voor desktop, NAS, en enterprise servers, met verschillende levensduur. Ik zal netjes naar 'NAS level' op zoek gaan.
Yes. DIt hangt ook nog weer vanaf of je inderdaad M2 of de 2,5" wil gebruiken. Mijn uitvoering: Intel DC D3-S4610 1,92TB hebben een TBW van 9,4PB. dus die kunnen wel even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb het beeld dat M2 een stuk sneller is. Daarom wil ik M2, of kennelijk uit noodzaak SATA én M2, met de bulk van de storage pool op die M2s.

Morgen hopelijk tijd er 'ns concrete modellen bij te zoeken. Heb ik ook een beter beeld van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gwaihir schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:21:
[...]

[...]

Juist ja.. da's dus zo helder - not - als het voor mij nu ook is. Op welke DSM versie geeft / gaf je 923+ dat gedrag, @FooLsKi?

Ik dacht juist dat die keiharde eisen inmiddels weer wat losse waren geworden? (En pas met de 25+ serie echt keihard worden.) Want, wat de posters hiertussen ook opmerken: wat Synology vraagt, dat gaat helemaal nergens meer over.

Wel vermoed ik dat je iets teveel wegstreepte, @rscheper, en dat hij zonder SATA disk inderdaad niet start (of alleen met extreme noodgrepen).
Geen idee welke DSM er op stond na de 1e installatie; ik heb die 923+ ongeveer een jaar. De 2 M2's zaten eerst in mijn 423+ die ik ongeveer 1,5 jaar heb, of zo.
Maar het staat ook op de Synology site:

Only use Synology M.2 SSDs that are compatible with your NAS model.2 These SSDs have been thoroughly tested to ensure they can operate in storage pools and remain within the operating temperature range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ok, @FooLsKi, dat kan dus goed gedurende de korte 'superstrenge periode' zijn geweest.

En ja, dat het niet officieel ondersteunt wordt, was me al bekend. En dat ze die koers met de nieuwe modellen formaliseren, maakt dit waarschijnlijk m'n laatste Synology. Dat is dan maar zo; kan ik wellicht nog zo'n 10 jaar toe :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ondertussen verder gekeken naar geheugen.

In het topic alhier blijkt de 8 en 32 Gb versie van dezehttps://tweakers.net/pric...rucial-ct16g4sfra32a.html het goed te doen. Dat zal voor de 16 Gb dan ook wel. Coolblue beveelt 'm er zelfs voor aan :).

Betaalbare modules, zo op het hoog hoge zekerheid dat het werkt. Dat dan liever dan ECC geheugen 'op de gok'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Qua M2 SSDs zet tweakers allereerst de Lexar NQ790 4TB op het netvlies.

Die is zuinig, dus als 't Synology om de hitte gaat zit dat hopelijk goed. En heeft een TBW vergelijkbaar met een WD Red SSD. Edit: ik vrees dat ik hier verkeerd gekeken heb het is 2,4 vs 5,1 PB (WD Red zit nu 11 jaar als HDs in mijn huidige NAS. Vandaar startpunt, al zegt dat natuurlijk weinig over hun SSDs anno nu..)

En.. ik heb dan allereerst een heel N00B probleem: wat nu verkocht wordt is bijna allemaal (ook deze) PCI-e 4.0 x4, waar de NAS (dacht ik) PCI-e 3.0 x4 is. Boeit dat? (Anders dan dat hij in een 4.0 setting wellicht wat sneller zal zijn.)

.. en dan nog door al die onduidelijkheid heen proberen te voorspellen wat de hardware en het DSM ermee gaan doen..

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 22-05-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Gwaihir schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:09:
Qua M2 SSDs zet tweakers allereerst de Lexar NQ790 4TB op het netvlies.

Die is zuinig, dus als 't Synology om de hitte gaat zit dat hopelijk goed. En heeft een TBW vergelijkbaar met een WD Red SSD. Edit: ik vrees dat ik hier verkeerd gekeken heb het is 2,4 vs 5,1 PB (WD Red zit nu 11 jaar als HDs in mijn huidige NAS. Vandaar startpunt, al zegt dat natuurlijk weinig over hun SSDs anno nu..)

En.. ik heb dan allereerst een heel N00B probleem: wat nu verkocht wordt is bijna allemaal (ook deze) PCI-e 4.0 x4, waar de NAS (dacht ik) PCI-e 3.0 x4 is. Boeit dat? (Anders dan dat hij in een 4.0 setting wellicht wat sneller zal zijn.)

.. en dan nog door al die onduidelijkheid heen proberen te voorspellen wat de hardware en het DSM ermee gaan doen..
Ik zou de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB overwegen. Iets duurder, iets meer TBW maar vooral TLC ten opzichte van QLC. Voor wat ik weet en heb gelezen is TLC iets beter qua levensduur. In de NAS ga je nooit het verschil voelen. Wat betreft PCI 4 vs 3, ook dat is volgens mij iets wat je nooit helemaal gaat merken in een NAS als deze. Gewoon de beste optie pakken qua SSD wat betreft prijs, kwaliteit en TBW en over dat nou PCI-e 3 of 4 is, dat maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb inmiddels besteld en heb toch maar bijgelegd voor de WD Red. Verschil was behoorlijk, maar ook in TBW. (Misschien niet t.o.v. die Lexar die je net noemde, @rscheper, maar die had ik kennelijk niet op het netvlies.)

Met een beetje mazzel is hij vrijdag compleet en kan ik dit weekend installeren. Maar ik vermoed dat bij die voorspelling buiten hemelvaart gerekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
Gwaihir schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:59:
Ik heb inmiddels besteld en heb toch maar bijgelegd voor de WD Red. Verschil was behoorlijk, maar ook in TBW. (Misschien niet t.o.v. die Lexar die je net noemde, @rscheper, maar die had ik kennelijk niet op het netvlies.)

Met een beetje mazzel is hij vrijdag compleet en kan ik dit weekend installeren. Maar ik vermoed dat bij die voorspelling buiten hemelvaart gerekend is.
Check, een nog beter keuze inderdaad, al is het ook iets duurder. Lijkt me een erg goede optie. Veel plezier met installeren en configureren ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door rscheper op 26-05-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValueOfUseless
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-07 17:33
@Gwaihir tevreden van je opstelling? Kunt u eventueel de spec sheet posten, ik ben namelijk dezelfde oefening aan het maken. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ValueOfUseless Oeps, pijnlijke herinnering aan hoe lang er inmiddels een stapeltje onderdelen op samenbouw wacht. Nog niets terug te koppelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValueOfUseless
lool..zooo herkenbaar. Alleen zal ik er wel werk moeten van maken, mijn 712+ is van 2011 :°)
Als ik het goed kan afleiden is uw spec sheet:
- Diskstation 723+
- Geheugen os/caching:: Crucial CT16G4SFRA32A
- SSD:: WD red - 4TB
- Gerecupeerde hhd's in de bays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Geen HDD's maar volledig SSD. Ik houd de oude NAS voor backup doeleinden. En nog zo'n LAN kaartje.

Zie net dat ik een lijstje had en dat makkelijk hier over kan nemen.
(Geloof alleen dat ik dat totaal liever niet gezien had O-) .)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1NetwerkadaptersSynology E10G22-T1-Mini€ 128,89€ 128,89
2Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 34,95€ 69,90
2SSD'sSamsung PM883 960GB€ 137,95€ 275,90
2SSD'sWD Red SN700 4TB€ 319,-€ 638,-
1NASSynology DiskStation DS723+, zonder harde schijven€ 484,90€ 484,90
Totaal€ 1.597,59

Die Samsungs herinner ik me wel goedkoper, trouwens. Misschien dat een net iets andere SSD daar nu een betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Misschien anders ook eens verder kijken dan Synology, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...-nasync-dxp4800-plus.html
https://nas.ugreen.com/pr...-dxp4800-plus-nas-storage
Standaard 8Gb memory en 10Gb Lan. Ook geschikt voor 2x M2 (en 4x HDD).
Ondersteunt officieel wel NAS schijven van Seagate en WD.
NL productreview van Ugreen: https://tweakers.net/prod...n-nasync-dxp6800-pro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValueOfUseless
@Gwaihir Stevig prijskaartje idd. Nu dat ik het allemaal wat beter bekijk... het is overkill voor mijn gebruik. De DS224+ met een 16gig memory upgrade suits me better, thx for the epiphany. Als je DS723+ het ook zolang uitzingt als mijn huidige 712+ is de huidige kost... verzachtend...:) Succes met build!

@Woezik Puur op specs zijn er véél beter nas systemen alleen is de DSM met bijhoorde mobiel apps mij wat waard. ClickerDeClick en hup naar leuke dingen.
Pagina: 1