Lokaliseren centraaldoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-07 13:32
Mijn schoonzus heeft mij gevraagd om onderstaand stopcontact te verwijderen. Nou weet ze verder niks van het huis en is er ook geen schema van de elektra.

Ik was benieuwd of mensen hier misschien nog (gouden) tips hebben voor het lokaliseren van de (hopelijk aanwezige) centraaldoos.

Ze woont niet echt om de hoek dus ik kan er niet 'ff' heen rijden.

De volgorde die ik zelf had bedacht:
- Lokaliseren welke groep de wcd op zit.
- Alle lampen op deze groep nalopen en als er een centraaldoos achter zit de draden doormeten.
- Kijken of er op logische plekken (in de buurt van de rest van de groep) een blindplaatje zit op het plafond voor een evt. centraaldoos
- Andere (minder logische) blindplaatjes langslopen
- Wanhoopspoging: beetje trekken en pielen aan de draden en wellicht hoort iemand misschien wat?

Is er nog iets wat ik haar vast kan laten doen/checken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3aLVIQhwdItDaOBvHLKLM1eAiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VvaSRdzCG2SecIcoDl0ggVW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20egAxzITQz-5s6aDK9CvFxJjtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9778bdbf6h2vNF1bcbGlYnb.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die laatste stap zou ik niet per se als wanhoopspoging zien, die kan nog best effectief zijn.

Je kan ook nog met een leidingzoeker die specifiek een stand heeft om actieve stroomdraden te detecteren proberen te volgen waar de bedrading vanaf de wcd naartoe loopt. Dat werkt wel het beste als er een actieve verbruiker aan hangt.

Maar verder klinkt je plan wel aardig logisch :)

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 21-05-2025 17:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Wat zit er onder deze vloer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Bedrading kan ook van een bestaand stopcontact (wcd) afgetakt zijn.
Zelfde groep dus dat vereenvoudigd het zoeken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 14:04
Als dit stopcontact rechtstreeks van een centraaldoos komt, dan is het waarschijnlijk dat het de centraaldoos in een kamer onder de getoonde vloer is.

Maar het ziet er meer naar uit dat de buis onder de laminaat over de vloer loopt vanaf een ander stopcontact.
Zou dus ook maar een leidingzoeker meenemen om de buis te kunnen volgen over de vloer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:07
Bij zo'n beunoplossing simpel denken.

Waarschijnlijk er recht onder. Of horizontaal door dekvloer afgetakt van andere WCD.
Bij elke andere oplossing (bv horizontaal door dekvloer en dan verdieping lager) zou men ook wel netjes in de muur achter de plint langs gegaan zijn.

Gewoon van alle centraaldozen en WCDs de groep bepalen. Dan kun je logische opties bepalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 19:38
Als dit op een zolder is dan komt de voeding meestal van de ondergelegen verdieping. Je schrijft wanhoopspoging : een beetje trekken en pielen en dan luisteren maar vaak is dit wel de makkelijkste en vlotste manier. Liefst wel even de spanning eraf halen. Een optater van 230V is op zijn minst pijnlijk, op zijn slechtst dodelijk..
Is het op een begane grond dan zou het mij niet verbazen als het via de kruipruimte zo naar de meterkast gaat en daar is afgetakt van een andere goep (of zelfs een eigen groep...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
@Orion84, @Groningerkoek, @natural colour, @JukeboxBill, @Rukapul, @Haboeri

Bedankt voor alle antwoorden. Andere WCD is inderdaad nog een goede. Ik heb nog een goedkope leidingzoeker dus die neem ik nog wel mee voor de zekerheid.

Ze dacht dat er onder het laminaat nog een houten vloer ligt en het dek is gewoon van beton.

Ik ga er morgen heen, dus hopelijk krijg ik hem gelokaliseerd en anders knip ik de draden gewoon af en zeg dat ze er niet aan moeten zitten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
ManzokuSan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:08:

Ze dacht dat er onder het laminaat nog een houten vloer ligt en het dek is gewoon van beton.
Niet waar de vloer van gemaakt is, maar wat zit er onder de vloer? Als dat de kruipruimte is dan kun je daar waarschijnlijk je leiding volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Groningerkoek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:54:
[...]

Niet waar de vloer van gemaakt is, maar wat zit er onder de vloer? Als dat de kruipruimte is dan kun je daar waarschijnlijk je leiding volgen.
Aah dan had ik je verkeerd begrepen. Het is op de 1e verdieping helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:09
Dan op begane grond kijken waar die op uitkomt.

En als je het gaat afknippen, dop ze dan iig af met Wago lasklemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Lelletje schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:25:
Dan op begane grond kijken waar die op uitkomt.

En als je het gaat afknippen, dop ze dan iig af met Wago lasklemmen...
Dat was ook een geintje. Als ik ze niet kan vinden dan maak ik het stopcontact gewoon weer vast aan de muur. Ga absoluut geen losse draadjes boven de grond laten bungelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:39

FreakNL

Well do ya punk?

JukeboxBill schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:06:
Als dit stopcontact rechtstreeks van een centraaldoos komt, dan is het waarschijnlijk dat het de centraaldoos in een kamer onder de getoonde vloer is.

Maar het ziet er meer naar uit dat de buis onder de laminaat over de vloer loopt vanaf een ander stopcontact.
Zou dus ook maar een leidingzoeker meenemen om de buis te kunnen volgen over de vloer.
Niet noodzakelijkerwijs hoor. Ik had ook zo'n WCD op zolder en die ging 'gewoon' naar een centraaldoos (plafond, centraal + lamp) in de slaapkamer daaronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 14:04
FreakNL schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:34:
[...]

Niet noodzakelijkerwijs hoor. Ik had ook zo'n WCD op zolder en die ging 'gewoon' naar een centraaldoos (plafond, centraal + lamp) in de slaapkamer daaronder.
Dat staat toch ook in mijn eerste zin.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Als het niet op de officiële wijze lukt dan afdoppen met tweevoudige Wago® steek lasdoppen, dan diep wegdrukken in de ingekorte buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1