4K Gaming PC, Noctua Build, Wit, >€2.500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 13:15
Na ruim 20 jaar Xbox en PlayStation wil ik graag weer terug naar het gamen op een PC.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair zal het systeem gebruikt worden om te gamen. (Ik heb oa een MacBook voor alle andere zaken). Ik ben een casual gamer en houd met name van open wereld en strategische spelen. Denk aan CyberPunk, Oblivion, GTA, CIV5. Maar ook de main stories van de bekende shooters.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet direct een hard budget. Momenteel kom ik tussen de 2.5 en 3K uit. Mocht er een goede reden zijn om meer te spenderen dan mag het budget zeker omhoog. Ik ben wel geneigd vaak iets te kopen dat kwaliteit uitstraalt. Esthetisch aspecten vind ik ook erg belangrijk, en dat mag dus wat kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 4K LG Monitor (27UK850) welke op 60Hz draait. Ik denk dat dit voor mijn type spelen prima is. Zoals ik eerder melde speel ik geen deathmatch shooters met een hoge fps. Desondanks sta ik open voor suggesties. Verder heb ik een Logitech MX Master setje toetsenbord/muis welke ik prima kan gebruiken om te gamen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek niet de standaard gaming kast van bv Corsair en al helemaal niet een kast met RGB. De kast moet rustig zijn, met eventueel hout voor een warme uitstraling. Ik neig dan ook naar bv naar een Fractal North kast, of bijvoorbeeld een Antec Flux Pro. Een pc die stil is vind ik wel fijn. Ik kijk dan ook nadrukkelijk naar een build waar veel Noctua componenten in terug komen. Jammer dat de nieuwe Noctua-editie van GeForce RTX 5080 er nog niet is ... wellicht dat ik nog even wacht aangezien deze net is aangekondigd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fractal, Noctua, AMD, Nvidia

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder gemeld, het systeem moet stil zijn maar tegelijk ook high end.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben benieuwd als jullie vinden dat onderstaand build overeenkomst met de profiel die ik hierboven schets. Het onderdeel wat ik het meest lastig vind is de te kiezen CPU. Ik heb nu gekozen voor een 7700X, maar snij ik mezelf hier niet mee in de vingers? Of voert de GPU toch primair de boventoon als ik een 5070Ti of een 5080 neem. Vind lastig te zien welke CPU ik moet koppelen aan welke GPU. Voor mij is high end dat ik een spel als CyberPunk 2077 kan draaien met full effects en dat het nog soepel blijft draaien.

Last, but not least zoek ik input voor een stukje audio. Ik neig bv naar een Schiit Gunnr DAC voor koptelefoon en microfoon. Zijn er alternatieven?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 194,11€ 194,11
1MoederbordenASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti AERO OC 16G€ 1.048,-€ 1.048,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 144,99€ 144,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 116,10€ 116,10
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 G2 LBC€ 146,14€ 146,14
6VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,90€ 179,40
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 199,90€ 199,90
1VoedingenCorsair RM850e (2025) Wit€ 137,88€ 137,88
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,-€ 241,-
1Overige componentenNoctua Intake Side Spacer Frames, 120mm€ 14,15€ 14,15
Totaal€ 2.610,67

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37
Doet me denken aan

Je hebt voor bovenstaand 4 ipv 6 fans nodig. Je mist nog de uitvoering: Noctua NA-HC4 chromax.white

Verder zou ik net als Matt Lee voor een zwarte voeding gaan met witte braided individual sleeved kabels. De non e is bovendien een stuk beter.
uitvoering: Corsair RM850x (2024)
Ik zou alleen niet voor extensions gaan, maar de real deal. Koop de premium kabels in Corsair’s webshop.

Voor Windows 11 neem je een grijze licentie. Scheelt je 100 euro.

64GB in gamesysteem is zinloos tenzij je 4k film bewerkt of actief bezig bent met AI.

De 5080 is te duur voor 15% extra prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
De kast zelf wordt al geleverd met 2 ventilatoren, de CPU fan heeft 2 ventilatoren, de GPU heeft 3 ventilatoren en de PSU heeft 1 ventilator. Dat zijn er dus al 8.
En dan wil je er 6 bij gaan plaatsen terwijl je zelf aangeeft een stil systeem te willen hebben.
Mijns inziens zou je alleen extra fans moeten gaan plaatsen indien het systeem gaat throttlen vanwege een te hoge temperatuur, eerder niet.
De gekozen behuizing is vrij open, warme lucht kan er makkelijk uit, er worden geen rekenintensieve taken uitgevoerd dus ik zie vooralsnog geen reden om een redelijk stil basissysteem om te bouwen tot een stevige stofzuiger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Yaksa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:23:
De kast zelf wordt al geleverd met 2 ventilatoren, de CPU fan heeft 2 ventilatoren, de GPU heeft 3 ventilatoren en de PSU heeft 1 ventilator. Dat zijn er dus al 8.
Ik volg deze guide van Noctua en zal dus ook alle bestaande ventilatoren vervangen. Ik wil een super stil systeem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Svennos1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:31:
[...]Ik volg deze guide van Noctua en zal dus ook alle bestaande ventilatoren vervangen. Ik wil een super stil systeem 8)
Dat riekt naar een "Wij van WC-eend" verkooppraatje.
Ik denk zelf dat je met een applicatie zoals Fan Control de basisconfiguratie ook al aardig stil kunt krijgen.
Gebruik ik zelf ook, de fans draaien tussen de 25 en 30% van hun maximale snelheid en de boel wordt niet te warm en het systeem is zowat niet te horen. Terwijl de AI toepassingen die ik draai toch aardig hun best doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Djarune schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:03:
Doet me denken aan
[YouTube: You Will Fall in Love, Again... | Fractal North White Gaming PC Build | Noctua NH-D15, RTX 4080]

Je hebt voor bovenstaand 4 ipv 6 fans nodig. Je mist nog de uitvoering: Noctua NA-HC4 chromax.white

Verder zou ik net als Matt Lee voor een zwarte voeding gaan met witte braided individual sleeved kabels. De non e is bovendien een stuk beter.
uitvoering: Corsair RM850x (2024)
Ik zou alleen niet voor extensions gaan, maar de real deal. Koop de premium kabels in Corsair’s webshop.

Voor Windows 11 neem je een grijze licentie. Scheelt je 100 euro.

64GB in gamesysteem is zinloos tenzij je 4k film bewerkt of actief bezig bent met AI.

De 5080 is te duur voor 15% extra prestaties.
Ik zal het systeem door Azerty laten bouwen, en zie niet zo snel die Corsair extension cables op hun website, ik zal het vragen.

Ik wist niet dat er verschillende versies waren van deze Corsair voeding, Thx. Waar zit dat verschil in?

Ik zal het geheugen terugschroeven naar 32GB.

Een 5080 overweg ik alleen als ik een Noctua versie kan scoren, die premium heb ik er voor over.

Prachtige build van Matt Lee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Yaksa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:43:
[...]

Dat riekt naar een "Wij van WC-eend" verkooppraatje.
Ik denk zelf dat je met een applicatie zoals Fan Control de basisconfiguratie ook al aardig stil kunt krijgen.
Gebruik ik zelf ook, de fans draaien tussen de 25 en 30% van hun maximale snelheid en de boel wordt niet te warm en het systeem is zowat niet te horen. Terwijl de AI toepassingen die ik draai toch aardig hun best doen.
"Wij van WC-eend" kan best kloppen :)

Begrijp ik dus dat jij ook de Fractal North gebruikt? Wellicht dan toch maar de meegeleverde fans gebruiken, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Svennos1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:46:
[...]Begrijp ik dus dat jij ook de Fractal North gebruikt? Wellicht dan toch maar de meegeleverde fans gebruiken, dank voor de tip!
Nee, ik gebruik een andere case. Maar mijn uitgangspunt blijft hetzelfde; een fabrikant levert een case die in de basis prima voldoet. Ga je overklokken, of de case helemaal volproppen met state of the art top-onderdelen die veel vermogen vragen dan zou je kunnen overwegen om extra fans toe te voegen. Maar dan nog steeds alleen wanneer je GPU of CPU gaan throttlen omdat ze de opgewekte warmte niet kwijt kunnen. CPU's en GPU's zijn ontworpen om op hoge temperatuur te blijven functioneren zoals in de spec's van de fabrikant staat aangegeven, worden ze te warm dan schroeven ze automatisch het vermogen terug zodat ze niet stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Die G2 fans van Noctua zijn duidelijk stiller dan de standaard meegeleverde fans, met name in de lage RPMs. Ze hebben ook de meeste airflow bij lagere RPMs. product: Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Volgens Tweakers zijn de oude versie ventilators de beste: review: 120mm-ventilators - Van budgetbriesje tot superstorm

En de nieuwe zijn aanzienlijk beter:
https://noctua.at/en/nf-a14x25-g2-performance-improvements

Zijn ze nodig? Nee. Maar het maakt wel verschil.

Ik vind de NH-D15 G2 erg gaaf, maar op eenn Ryzen 7 7700 wel erg overkill. Daarnaast is X3D erg goed voor gaming prestaties. Wellicht een upgrade doen naar de 7800X3D? Of als je de 7700 toch neemt: als alternatief wil ik ook de uitvoering: Noctua NH-P1 even laten zien. Een volledig passief gekoelde CPU!

Ik vind die 5070 Ti belachelijk duur. Wellicht is uitvoering: XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070XT White Gaming Edition interessant.

uitvoering: ASUS B650E MAX GAMING WIFI W heeft PCIe gen 5 en is iets goedkoper.

Witte RAM modules:
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3036F24GX2-FX5W
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BWEK2-64

En wil je niet liever een window in je case om al dat pracht te kunnen zien? uitvoering: Fractal Design North - TG Clear Chalk White

[ Voor 53% gewijzigd door Dekar op 23-05-2025 13:22 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennos1
Dekar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:48:
Die G2 fans van Noctua zijn duidelijk stiller dan de standaard meegeleverde fans, met name in de lage RPMs. Ze hebben ook de meeste airflow bij lagere RPMs. product: Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Volgens Tweakers zijn de oude versie ventilators de beste: review: 120mm-ventilators - Van budgetbriesje tot superstorm

En de nieuwe zijn aanzienlijk beter:
https://noctua.at/en/nf-a14x25-g2-performance-improvements

Zijn ze nodig? Nee. Maar het maakt wel verschil.

Ik vind de NH-D15 G2 erg gaaf, maar op eenn Ryzen 7 7700 wel erg overkill. Daarnaast is X3D erg goed voor gaming prestaties. Wellicht een upgrade doen naar de 7800X3D? Of als je de 7700 toch neemt: als alternatief wil ik ook de uitvoering: Noctua NH-P1 even laten zien. Een volledig passief gekoelde CPU!

Ik vind die 5070 Ti belachelijk duur. Wellicht is uitvoering: XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070XT White Gaming Edition interessant.

uitvoering: ASUS B650E MAX GAMING WIFI W heeft PCIe gen 5 en is iets goedkoper.

Witte RAM modules:
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3036F24GX2-FX5W
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BWEK2-64

En wil je niet liever een window in je case om al dat pracht te kunnen zien? uitvoering: Fractal Design North - TG Clear Chalk White
Dankjewel voor je vele tips! Ik heb er een aantal verwerkt en de lijst ge-update.

Wat de videokaart betreft wil ik graag Raytracing, voor in bijvoorbeeld Cyberpunk of Minecraft.

Nog 2 vragen:

1) Kan iemand wat roepen over CPU vs GPU? Welke CPU past het beste bij welke videokaart? Is een high spec cpu niet overkill bij een high spec gpu?
2) Ik ben niet zo van het RGB, maar nu met de keus voor een clear window iets subtiels misschien wel mooi. Bv geheugen met RGB. Suggesties?

De bijgewerkte lijst:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 496,99€ 496,99
1MoederbordenASUS B650E MAX GAMING WIFI W€ 175,86€ 175,86
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti AERO OC 16G€ 1.048,-€ 1.048,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 G2 LBC€ 147,06€ 147,06
6VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,90€ 179,40
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32€ 117,59€ 117,59
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,90€ 241,90
1Overige componentenNoctua Intake Side Spacer Frames, 120mm€ 14,15€ 14,15
1Overige componentenNoctua NA-HC4 chromax.white€ 27,55€ 27,55
Totaal€ 2.587,50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
Ik geloof niet dat die extra fancy kapjes gaan passen. In de video wordt een NH-D15 gebruikt, en niet een G2. De G2 heeft 6 meer heatpipes.

De U12A wordt gebruikt in de guide die je bekijkt. De NH-D15 is groter en verwaarloosd daardoor alle informatie en resultaten in die gids.

Als je voor de U12A gaat, zou je voor een paar euro's extra een off-set kit kunnen toevoegen, wat 2-3 graden zou schelen. uitvoering: Noctua NH-AMB15

[ Voor 255% gewijzigd door Apart op 24-05-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:23:
En dan wil je er 6 bij gaan plaatsen terwijl je zelf aangeeft een stil systeem te willen hebben.
Mijns inziens zou je alleen extra fans moeten gaan plaatsen indien het systeem gaat throttlen vanwege een te hoge temperatuur, eerder niet.
De gekozen behuizing is vrij open, warme lucht kan er makkelijk uit, er worden geen rekenintensieve taken uitgevoerd dus ik zie vooralsnog geen reden om een redelijk stil basissysteem om te bouwen tot een stevige stofzuiger.
Des te meer fans je in de PC hangt, des te langzamer ze kunnen draaien om dezelfde airflow te leveren, en dus des te stiller de handel is. Zelfde als waarom een grote fan stiller is als een kleine fan bij evenveel luchtverplaatsing.
Svennos1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:54:
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 4K LG Monitor (27UK850) welke op 60Hz draait. Ik denk dat dit voor mijn type spelen prima is. Zoals ik eerder melde speel ik geen deathmatch shooters met een hoge fps. Desondanks sta ik open voor suggesties.
Het blijft een eigen keuze, maar een sneller scherm is zeker niet enkel voor hele snelle spellen oid. Sterker nog, dat vind ik persoonlijk een beperkt voordeel, en kan je onder het noemer gooien je muis de schuld geven dat je mis schiet. Het grote voordeel is meer scherpte bij bewegingen. Het kijkt rustiger. Als je GPU bij jouw spellen natuurlijk er gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Sissors schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:05:
[...]Zelfde als waarom een grote fan stiller is als een kleine fan bij evenveel luchtverplaatsing.
Goh, waarom plaatsen de fabrikanten van PC cases dan niet in al hun kasten grote fans of heel veel kleintjes?
Of zitten die R&D afdelingen van hun allemaal op hun krent en weten wij het véél beter? 8)
TS wil weten of zijn gekozen componenten correct gekozen zijn.
Bij normaal gebruik heeft hij al die ventilatoren helemaal niet nodig.
De ventilatoren van tegenwoordig zijn (uitzonderingen daargelaten) bijna allemaal al behoorlijk stil.
Daar komt bij dat (in tegenstelling tot het verleden) alle componenten zoals voeding, CPU en GPU actief gekoeld worden door koelblokken met ventilatoren. Dan hoef je alleen nog maar te zorgen voor een intake- en outtake fan, eentje aan de voorkant om (koele) lucht naar binnen te halen en eentje aan de achterkant om de wat warme lucht uit te blazen. Bij normaal gebruik kun je die al op 30 % laten draaien zonder dat de interne componenten hun kritische temperatuur bereiken en gaan throttlen. Plus dat zowat alle kasten van tegenwoordig redelijk open zijn, (in tegenstelling tot het verleden waar PC kasten helemaal dicht waren met uitsluitend wat ventilatiesleufjes aan de voorkant en een klein roostertje aan de achterkant waar dan een kleine fan zat die de lucht wegblies), waardoor warme lucht al van zichzelf (warme lucht stijgt op) de kast verlaat.
Veel ventilatoren monteren en die heel langzaam (>30%) laten draaien heeft geen zin, dan wordt er zowat geen lucht verplaatst (ook mede vanwege alle obstakels / obstructies in een PC kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Goh, waarom plaatsen de fabrikanten van PC cases dan niet in al hun kasten grote fans of heel veel kleintjes?
Of zitten die R&D afdelingen van hun allemaal op hun krent en weten wij het véél beter? 8)
Euhm nee, dat is letterlijk wat de fabrikanten van PC cases doen. Er worden steeds grotere fans in gestopt. Vroeger was 120mm groot, tegenwoordig is 140mm al behoorlijk standaard, en zijn er zelfs cases met 180mm.

Waarom stoppen ze niet één kleine 50mm fan erin als dat de efficientste oplossing zou zijn? En waarom stoppen ze niet meer fans er standaard in? Simpelweg omdat die dingen niet gratis zijn. De kast werkt met de meegeleverde fans, en als je stiller wil, dan moet je in de buidel tasten dus om meer fans te kopen zodat de RPM per fan naarbeneden kan (en/of duurdere fans te kopen die gewoon stiller hun werk doen).
Bij normaal gebruik kun je die al op 30 % laten draaien zonder dat de interne componenten hun kritische temperatuur bereiken en gaan throttlen.
Dat kan ja. En het zal dus werken. Maar het zal alles behalve de stilste optie zijn, simpelweg omdat de fans van de interne componenten (waarschijnlijk primair de GPU) gewoon harder moeten draaien. Want nog lang voor er gethrotteld wordt, worden de RPMs van de fans omhoog gegooid om te proberen dat te voorkomen. En dat is dus extra herrie.
Plus dat zowat alle kasten van tegenwoordig redelijk open zijn, (in tegenstelling tot het verleden waar PC kasten helemaal dicht waren met uitsluitend wat ventilatiesleufjes aan de voorkant en een klein roostertje aan de achterkant waar dan een kleine fan zat die de lucht wegblies), waardoor warme lucht al van zichzelf (warme lucht stijgt op) de kast verlaat.
Veel ventilatoren monteren en die heel langzaam (>30%) laten draaien heeft geen zin, dan wordt er zowat geen lucht verplaatst (ook mede vanwege alle obstakels / obstructies in een PC kast).
Veel fans die langzaam draaien is simpelweg stiller dan weinig fans hard laten draaien om dezelfde luchtverplaatsing te halen. Overigens convectie (stijgende warme lucht) is gerommel in de marge tov wat een enkele fan doet. Daarom is volledig passief ook niet te doen met een beetje PC.

Overigens zou ik ook meer intake dan outtake fans willen. Dan is er een beetje overdruk in de kast, en komt stof niet naarbinnen. Lucht komt dan enkel via de ventilatoren naarbinnen, en hopelijk zitten daar stoffilters voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
In je laatste overzicht ontbreekt de voeding.
Door verlichting op je geheugen krijg je hoger geheugen. Je hebt 2mm marge op de hoogte van je cpu-koeler (168mm) en je window(max. is 17cm). Er is dus vrijwel geen ruimte om de fan iets hoger te zetten.

Enkele suggesties (prijs incl. voeding):
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 363,-€ 363,-
1MoederbordenASRock B850 Steel Legend WiFi€ 205,99€ 205,99
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID OC White Edition€ 1.249,90€ 1.249,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 96,08€ 96,08
2VentilatorsNoctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm€ 21,80€ 43,60
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3036F24GX2-FX5W€ 152,-€ 152,-
1VoedingenCorsair RM850e (2025) Wit€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.637,36
Op 4k is de videokaart de grootste bottleneck, daarom bespaart met de 7800X3D die nog steeds de extra cache heeft voor de games die daar baat bij hebben.
Samen met andere besparingen geeft dat ruimte voor een RTX5080 die langer meegaat. De Zotac heeft een dikke 68mm koeler en 3-slots bevestigingsbracket.
Nieuwer geheel wit B850 moederbord met zwaardere stroomvoorziening, luxe ALC4082 audiochip en geschikt voor 4x M2 SSD's.
Een 7800X3D is erg zuinig en de oude NH-D15 is al overdaad, maar bespaart € 50,- tov de G2.
Twee stille 14cm frontfans is genoeg. Vanwege de dubbele fans op de cpu-koeler ook geen rear fan meer toegevoegd.
Bij een mesh zijpaneel voegen kapjes op de koeler niets toe, want zijn niet zichtbaar.
Voor gaming is 32Gb genoeg, gekozen voor wit 48Gb geheugen ook 6000CL30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Sissors schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:44:
[...]Overigens zou ik ook meer intake dan outtake fans willen. Dan is er een beetje overdruk in de kast, en komt stof niet naarbinnen. Lucht komt dan enkel via de ventilatoren naarbinnen, en hopelijk zitten daar stoffilters voor.
Heel benieuwd hoe er overdruk gecreëerd zou kunnen worden in een kast die aan alle kanten (deels) open is. Je kunt namelijk alleen (meetbare) over- of onderdruk creëren in een gesloten systeem, een kast of buis die (op de posities van de ventilatoren na) aan alle kanten dicht zit. Bij de PC kasten van tegenwoordig kun je hooguit de luchtstroom een beetje sturen. In verreweg de meeste scenario's zijn 2 intake fans en 1 outtake fans meer dan voldoende. Maar dat heeft dus niks met onder- of overdruk te maken, je blaast iets meer (koelere) lucht de kast in, die verdeelt zich daar wat doordat die lucht overal tegenaan komt en de (hooggeplaatste) outtake fan blaast wat van die lucht er weer uit.
Overigens komt het meeste stof in je kast gewoon van boven vallen, tussen alle gaten en kieren door. Je zou zelfs meer stof in je kast kunnen krijgen door teveel lucht (alle lucht bevat stof) naar binnen te 'zuigen'.
Meer fans werken ook niet prestatieverhogend voor de PC. Alle componenten zijn ontworpen om gedurende hun hele levensduur op hogere temperatuur te blijven werken. Je krijgt er echt geen FPS bij omdat je GPU op 70 graden draait met een hele stoot fans in je PC dan wanneer die met minder fans op 80 graden draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Woezik schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:07:
In je laatste overzicht ontbreekt de voeding.
Door verlichting op je geheugen krijg je hoger geheugen. Je hebt 2mm marge op de hoogte van je cpu-koeler (168mm) en je window(max. is 17cm). Er is dus vrijwel geen ruimte om de fan iets hoger te zetten.

Enkele suggesties (prijs incl. voeding):
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID OC White Edition€ 1.249,90€ 1.249,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.637,36
Op 4k is de videokaart de grootste bottleneck, daarom bespaart met de 7800X3D die nog steeds de extra cache heeft voor de games die daar baat bij hebben.
Samen met andere besparingen geeft dat ruimte voor een RTX5080 die langer meegaat. De Zotac heeft een dikke 68mm koeler en 3-slots bevestigingsbracket.
Nieuwer geheel wit B850 moederbord met zwaardere stroomvoorziening, luxe ALC4082 audiochip en geschikt voor 4x M2 SSD's.
Een 7800X3D is erg zuinig en de oude NH-D15 is al overdaad, maar bespaart € 50,- tov de G2.
Twee stille 14cm frontfans is genoeg. Vanwege de dubbele fans op de cpu-koeler ook geen rear fan meer toegevoegd.
Bij een mesh zijpaneel voegen kapjes op de koeler niets toe, want zijn niet zichtbaar.
Voor gaming is 32Gb genoeg, gekozen voor wit 48Gb geheugen ook 6000CL30.
Een mooie build zo. Ik neem hem over. Ik wil hem wel bij Azerty laten bouwen en daar hebben ze niet deze witte gpu van Zotac. Ik kies denk ik dan een zwarte variant.

Ik heb trouwens zelden een setup gezien met 48Mb RAM ;) Meestal 32 of 64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
De setup van @Woezik overgenomen voor de Fractal North build, met wel een zwarte GPU. De ruimte van mijn werkplek is redelijk beperkt, dus ik overweeg nu ook een compacte setup te kiezen in de vorm van een Fractal Terra.

De werkplek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6j5yTdbqF-YxjXL4XAn6LXYQtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTUaFeXJVVvbpuMoHnYukgj8.jpg?f=fotoalbum_large

Fractal North:

1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID CORE€ 1.138,99€ 1.138,99
Totaal€ 2.526,45

Fractal Terra:

1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 X3€ 1.171,99€ 1.171,99
1BehuizingenFractal Design Terra Zilver€ 183,05€ 183,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5 chromax.black€ 56,70€ 56,70
1VentilatorsNoctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 23,99€ 23,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 103,90€ 103,90
1VoedingenCorsair SF850 (2024)€ 197,94€ 197,94
Totaal€ 2.581,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:23
De NH-L9a-AM5 chromax.black is volgens Noctua te licht voor een 7800X3D: https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-7-7800X3D-1649
Een beter alternatief met 4 heatpipes is: https://tweakers.net/pricewatch/2152510/deepcool-an400.html

Je hebt nu een 15mm slim fan gekozen, maar volgens mij past ook een normale 25mm dikke fan.

Gezien de prijs van een SFX voeding en de beperkingen van een ITX-moederbord zou ik ook mATX behuizing overwegen, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...x-wood-edition-white.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mocht je iets met die Inno3d willen, kies dan voor de OC versie. Die is volgens mij niets duurder maar heeft een vapour chamber als koeling dus is veel beter.

Als dat past in je kast. Deze is iets groter dan de normale versie geloof ik

[ Voor 20% gewijzigd door TTommie op 26-05-2025 23:22 ]

Mr. T.

Pagina: 1