Ik heb vorig jaar tweedehands elektrische zonwering (2x) gekocht voor mijn dakramen (Fakro AMZ Solar). Zelf geïnstalleerd en het functioneerde perfect. Dit voorjaar werken ze helaas allebei niet meer. De zonwering werkt op een accu die opgeladen wordt met een klein zonnepaneel.
Ik heb de accus er uit gehaald en de spanning gemeten. Beiden zitten op 3.2-3.5V. Dit is erg laag voor een 12V accu. Ik denk dus dat ze gedurende de winter te ver zijn ontladen.
De accu pakketten bestaan uit 10 individuele NiMH cellen.
Zijn deze accus nog te redden? Zo ja, hoe? Kan ik ze evt op een volle 12v (auto) accu aansluiten?
Of kan ik beter een nieuw accupakket of nieuwe cellen bestellen?
Overigens heb ik net ook even gemeten wat het zonnepaneeltje van de zonwering levert en dat is nu 3.5-3.8V (het is bewolkt).
Edit: net even bij iets meer zon gemeten en het zonnepaneeltje geeft nu 7-9.5V. Hij lijkt dus nog wel zijn best te doen om de accu op te laden.
Ik heb de accus er uit gehaald en de spanning gemeten. Beiden zitten op 3.2-3.5V. Dit is erg laag voor een 12V accu. Ik denk dus dat ze gedurende de winter te ver zijn ontladen.
De accu pakketten bestaan uit 10 individuele NiMH cellen.
:strip_exif()/f/image/OTd93XaklbZwN1igAm0piPIc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn deze accus nog te redden? Zo ja, hoe? Kan ik ze evt op een volle 12v (auto) accu aansluiten?
Of kan ik beter een nieuw accupakket of nieuwe cellen bestellen?
Overigens heb ik net ook even gemeten wat het zonnepaneeltje van de zonwering levert en dat is nu 3.5-3.8V (het is bewolkt).
Edit: net even bij iets meer zon gemeten en het zonnepaneeltje geeft nu 7-9.5V. Hij lijkt dus nog wel zijn best te doen om de accu op te laden.
[ Voor 5% gewijzigd door Celica_T20 op 21-05-2025 14:51 ]