Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 11:16
Ik heb vorig jaar tweedehands elektrische zonwering (2x) gekocht voor mijn dakramen (Fakro AMZ Solar). Zelf geïnstalleerd en het functioneerde perfect. Dit voorjaar werken ze helaas allebei niet meer. De zonwering werkt op een accu die opgeladen wordt met een klein zonnepaneel.

Ik heb de accus er uit gehaald en de spanning gemeten. Beiden zitten op 3.2-3.5V. Dit is erg laag voor een 12V accu. Ik denk dus dat ze gedurende de winter te ver zijn ontladen.

De accu pakketten bestaan uit 10 individuele NiMH cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmvuQFs-DwOGQEYkw9ykpwZhZ1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTd93XaklbZwN1igAm0piPIc.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn deze accus nog te redden? Zo ja, hoe? Kan ik ze evt op een volle 12v (auto) accu aansluiten?

Of kan ik beter een nieuw accupakket of nieuwe cellen bestellen?

Overigens heb ik net ook even gemeten wat het zonnepaneeltje van de zonwering levert en dat is nu 3.5-3.8V (het is bewolkt).
Edit: net even bij iets meer zon gemeten en het zonnepaneeltje geeft nu 7-9.5V. Hij lijkt dus nog wel zijn best te doen om de accu op te laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Celica_T20 op 21-05-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:36

SA007

Moderator Tweaking
NiMH is vaak moeilijke weer goed te krijgen als die zo laag is.
Direct op een accu aansluiten is een erg slecht idee, als cellen zo leeg zijn moet je ze heel langzaam laden omdat de cellen moeten balanceren, als je er lomp vermogen indrukt heb je kans dat je cellen fors gaat overladen en slopen.

He beste kan je een labvoeding pakken en die beperken op 1/10C, met 2100mAh is dat 210mA en dan opladen voor 16-20uur.

Heb je die niet kan je ook de stroom vanaf een 12v lader beperken met een weerstand bijvoorbeeld een 100ohm weerstand van 2watt, of wellicht een klein 12v gloeilampje van 1 of 2watt.
NiMH kan best wat hebben, het is niet zoals bij lithium dat je veel risico loopt op brand of andere schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Dankjewel. Ik durfde het al niet aan om op een accu aan te sluiten. Ik heb helaas geen labvoeding, maar ik ga even kijken of ik er een kan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze accu's worden met een stroom geladen dus als je een adapter/voeding hebt met een hogere (DC) spanning zou je een serieweerstand als laadweerstand kunnen berekenen. Je kunt denk ik beter een nieuwe accu kopen.
https://www.robotreiniger...00-mAh,-voor-Neato-Botvac

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Dat is ook een idee ja. Maar de vraag is dan of deze accu in die behuizing past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probleem is ook dat één brakke cel de prestaties van zo’n accu kan verpesten. Idealiter wil je dus ook per cel gaan meten hoe die er aan toe is en dan ook per cel gaan laden in plaats van de hele string van 10 in serie geschakelde cellen te testen/laden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, althans, met name qua weer netjes samenvoegen en inpakken uiteindelijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Geeft het zonnepaneel wel 12+ volt?
Als die accu al de nodige jaartjes erop heeft zitten kan je er wel vanuit gaan dat het beste er vanaf is.

Maar nog even gekeken, je accu kent de code 210afht, na wat simpel zoekwerk kom ik uit op zgn 4/5A cellen, de accu die ik aangaf heeft zgn sub-C cellen, die zijn dikker dus gaat niet passen. Misschien gewoon een idee om het hele accu en laden te vergeten en een 12v voeding te pakken?

Nog even verder gezocht en kan geen 12v pakket vinden, de losse cellen zijn geen probleem. Wel kan je kijken naar pakketten samengesteld met 2/3A cellen, die hebben dezelfde diameter maar zijn iets korter en hebben iets minder capaciteit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ik heb de vraag uitgezet bij Fakro en 123accu. Ik moet het zonnepaneel nog een keer meten als het zonnig is.

Op de cellen staat production date 2022, dus zo oud zijn ze niet. 12V voeding is geen optie. De zonwering zit aan de buitenkant van de dakramen, lastig om daar een draadje naar toe te trekken.
Pagina: 1