Gezien de huidige markt, als het enige verschil een C, D of een E is, zal dat geen zak uit maken mi.
In de hele hoge labels, B, A, of hele lage labels F, G, is het ook een indicatie voor de mate van onderhoud en leeftijd en gedane investeringen ter modernisatie van de toko. Daarom zal je prijsverschillen zien.
In de huidige markt lager bieden omdat een enegielabel laag is ... dat gaat je geen huis opleveren. Bieden naar waarde van de stenen. Natuurlijk maakt het label iets uit, maar op de 300 a 400 eur woningen is dat een paar k hooguit.
In de hele hoge labels, B, A, of hele lage labels F, G, is het ook een indicatie voor de mate van onderhoud en leeftijd en gedane investeringen ter modernisatie van de toko. Daarom zal je prijsverschillen zien.
In de huidige markt lager bieden omdat een enegielabel laag is ... dat gaat je geen huis opleveren. Bieden naar waarde van de stenen. Natuurlijk maakt het label iets uit, maar op de 300 a 400 eur woningen is dat een paar k hooguit.
Dum de dum
https://www.nvm.nl/nieuws...-is-gemiddeld-55000-euro/
https://www.ortecfinance....yse-woningmarkt_okt24.pdf
Kort door de bocht conclusie (uit de eerste link): per notch 2-10 procent hogere prijs, van G naar A 15.3%.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qR5eANq9q8al9bOY2fIWYcq6.jpg?f=user_large)
Let wel, dit is in Nederland.
Kort door de bocht conclusie (uit de eerste link): per notch 2-10 procent hogere prijs, van G naar A 15.3%.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qR5eANq9q8al9bOY2fIWYcq6.jpg?f=user_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
Toevallig direct mee te maken gehad deze maand.Chaki schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:28:
Ik probeer een inschatting te maken van het verschil in prijs met een lager energielabel
***members only***
Situatie: Ik verkocht mijn appartement. Had oud energielabel E. Er waren verscheiden maatregelen in de tussentijd genomen maar door vertraging in aanvraag nieuw energielabel heeft mijn appartement 2 weken op Funda gestaan met Label E. Aantal views per dag lag rond de 12.
Na nieuw energielabel ( B ) kreeg mijn appartement rond de 40 views per dag.
En daar zat dus een expat tussen die vrolijk 40K bovenop de vraagprijs gooide zonder voorbehoud.
Zelf zocht ik voor mijn nieuwe appartement ook puur op label B en hoger.
Alles draait om vraag en aanbod.
Dankjewel! Mooi overzicht!KabouterSuper schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:31:
https://www.nvm.nl/nieuws...-is-gemiddeld-55000-euro/
[Afbeelding]
Het verschil is B/D.Fe2O3 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:57:
Gezien de huidige markt, als het enige verschil een C, D of een E is, zal dat geen zak uit maken mi.
Het energielabel is toch steeds belangrijker geworden
E/F/G is voor mij 1 pot nat
A/B is het meest gewild. Zelf zocht ik A/B en eventueel C. Nu dus alleen D als ik het voor x k minder kan krijgen
Bij mij kwam het met de Funda alert niet naar boven, omdat ik zocht op max C. Ik zag het op Makelaarsland.LTwinter schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:47:
[...]
Toevallig direct mee te maken gehad deze maand.
Situatie: Ik verkocht mijn appartement. Had oud energielabel E. Er waren verscheiden maatregelen in de tussentijd genomen maar door vertraging in aanvraag nieuw energielabel heeft mijn appartement 2 weken op Funda gestaan met Label E. Aantal views per dag lag rond de 12.
Na nieuw energielabel ( B ) kreeg mijn appartement rond de 40 views per dag.
En daar zat dus een expat tussen die vrolijk 40K bovenop de vraagprijs gooide zonder voorbehoud.
Zelf zocht ik voor mijn nieuwe appartement ook puur op label B en hoger.
Alles draait om vraag en aanbod.
Goed idee om op Funda naar het aantal bekeken en bewaard te kijken!
Als je die expat buiten beschouwing laat, hoeveel hoger was dan het gemiddelde bod?
@LTwinter Mag ik vragen hoeveel er overboden werd bij het 1 na hoogste bod was?
Dus, als je de expat buiten beschouwing laat (mag ook via pb)
Bij energielabel A of beter krijg je vaak ook rentekorting op een hypotheek. Bij twee vergelijkbare appartementen is dus een energielabel A goedkoper op de hypotheek. (ook al is het maar 0,1% oid)
// TODO: Schrijf een signature
Als ik de expats buiten beschouwing laat (nog 3) dan was het eerste bod van een Nederlands stel 20k overbieding.Chaki schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:36:
@LTwinter Mag ik vragen hoeveel er overboden werd bij het 1 na hoogste bod was?
Super leuk stel, en had het ze echt gegund. Maar ik had al een huis gekocht, en ik kon geen 20k laten liggen.
Dat is logisch! Maar die ene expat was geen uitschieter dusLTwinter schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:58:
[...]
Als ik de expats buiten beschouwing laat (nog 3) dan was het eerste bod van een Nederlands stel 20k overbieding.
Super leuk stel, en had het ze echt gegund. Maar ik had al een huis gekocht, en ik kon geen 20k laten liggen.
Letterlijke quote van mijn verkoopmakelaar tijdens ondertekening van de koopakte: "Ik heb al een jaar geen huis verkocht aan een Nederlander"Chaki schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:55:
[...]
Dat is logisch! Maar die ene expat was geen uitschieter dus
1 van de redenen dat ik vertrok naar een middelgroot dorp. En ik kan zeggen dat het de beste beslissing van mijn leven was. Mensen groeten elkaar nog op straat, ik ken mijn buren en we hebben elkaars sleutel. En in elk restaurant en winkel kan ik gewoon Nederlands praten.
Pagina: 1