Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 21:26
Ik ben aan het uitrekenen wat ik nodig heb om noodstroom te krijgen thuis, dat als de netspanning uitvalt, de zonnepanelen door blijven produceren.

Als ik dit bijvoorbeeld met een Victron Multiplus wil doen, moet ik accu capaciteit hebben om de zonnepanelen binnen mijn eigen mini grid te balanceren.
zie voor info: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Kan ik de PiB hiervoor ook inzetten?
De PiB heeft geen internet nodig voor zijn werking, maar hij kan dan wel data van de P1 halen?
Dat zou namelijk schelen in de extra accu capaciteit die ik naast de Multiplus moet aanschaffen.

Te offtopic => Eigen topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 21-05-2025 13:24 ]

Beste antwoord (via IJzerboot op 23-05-2025 08:20)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@IJzerboot hier heb je niks aan. Als je met noodstroom werkt moet je de eigen installatie (die achter de meter zit) compleet loskoppelen van het net. Je elektriciteitsmeter heeft dus geen enkele informatie over wat er in eilandbedrijf gebeurt binnen je losgekoppelde netwerk en kan die informatie niet doorgeven aan de PiB.

Komt nog bij dat in die setup de batterijen direct op de Victron worden aangesloten en met gelijkspanning (DC) worden geladen. Daar kan de PiB niks mee.

Als je met dit soort geavanceerde constructies aan de gang gaat is deze eenvoudige PiB echt het verkeerde product voor je.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 21-05-2025 12:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@IJzerboot hier heb je niks aan. Als je met noodstroom werkt moet je de eigen installatie (die achter de meter zit) compleet loskoppelen van het net. Je elektriciteitsmeter heeft dus geen enkele informatie over wat er in eilandbedrijf gebeurt binnen je losgekoppelde netwerk en kan die informatie niet doorgeven aan de PiB.

Komt nog bij dat in die setup de batterijen direct op de Victron worden aangesloten en met gelijkspanning (DC) worden geladen. Daar kan de PiB niks mee.

Als je met dit soort geavanceerde constructies aan de gang gaat is deze eenvoudige PiB echt het verkeerde product voor je.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 21-05-2025 12:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 15:15
IJzerboot schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:42:
Ik ben aan het uitrekenen wat ik nodig heb om noodstroom te krijgen thuis, dat als de netspanning uitvalt, de zonnepanelen door blijven produceren.

Als ik dit bijvoorbeeld met een Victron Multiplus wil doen, moet ik accu capaciteit hebben om de zonnepanelen binnen mijn eigen mini grid te balanceren.
zie voor info: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Kan ik de PiB hiervoor ook inzetten?
De PiB heeft geen internet nodig voor zijn werking, maar hij kan dan wel data van de P1 halen?
Dat zou namelijk schelen in de extra accu capaciteit die ik naast de Multiplus moet aanschaffen.
De PIB heeft netspannig nodig om te werken. Zit een beveiliging in. Netspannig eruit dan ook Zonnepanelen en PIB down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Ok thnx. Dan ga ik noodstroom anders oplossen want een Victron oplossing met extra accu's wordt onbetaalbaar. Dan maar een losse generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IJzerboot schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:31:
Ok thnx. Dan ga ik noodstroom anders oplossen want een Victron oplossing met extra accu's wordt onbetaalbaar. Dan maar een losse generator.
24V GX Multiplus met 8 230Ah LFP kost je hetzelfde in onderdelen als die Homewizard accu. Heb je meteen veel meer vermogen en 2x zoveel opslag. Wel zelf installeren.

Generator…. Daar heb je echt helemaal niets aan, one-trick pony die je nooit kan terugverdienen. En wss nog meer infra nodig om net automatisch los te koppelen, wat bij een MP al (deels) geïntegreerd is. En je PV kan dan ook niet helpen…

Of: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-05-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16
IJzerboot schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:42:
Wat moet er allemaal blijven werken op het moment dat de stroom uitvalt?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
@FredvZ
In eerste instantie is het fijn om de stroomdip te overleven, dus laten we zeggen een uur.
Ik ga ervanuit dat als het langer duurt, internet en tv toch uit gaan vallen.
GSM valt na max 24 uur ook uit omdat de zendmasten dan geen stroom meer hebben.
Dan blijft over Koelkast, Vriezer, pc, opladen telefoons dus niet heel veel kritiek spul.

@bbbrumbrum
Kun je iets meer details geven wat je bedoelt?
Zelf installeren is het probleem niet maar dit onderwerp is redelijk nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28
Je MOET met accu's werken in eiland bedrijf. Je kunt NOOIT in je eentje de productie en afname op elkaar afgestemd krijgen.

Hier wel aardig uitgelegd hoe bijv. Haier dit doet. YouTube: Off-Grid in de praktijk met het meest elegante batterijsysteem op de...

Als het maar voor korte tijd is, dan overleven jouw koelers dat wel.

En er zijn volgens mij ook thuis accu's die een outlet hebben, waar je in nood iets kunt inprikken.
Maar voor een korte tijdspanne is een powerpack voor je telefoon wel aardig, en voor je pc is een UPS een optie.
Maar dan dus zonder PV.

Op dit moment denk ik dat dit nog heel erg dure oplossingen zijn voor een probleem dat ik nog niet heel snel werkelijkheid zie worden. Al kan niemand in de toekomst kijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Mistraller op 22-05-2025 16:22 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1