Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensei
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-08 20:08
Mijn vraag
Ik heb recent een nieuwe pc gebouwd alleen krijg ik geen beeld en kan ik de pc niet uitzetten door de aan uit knop in te houden , de aio rgb doet het ook niet maar dat is niet het grootste probleem. Ik gebruik HDMI (heb ook geen andere kabel voor video) wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: gigabyte b650 eagle ax (am5)
Processor: and Ryzen 7 7700x
Videokaart: ASUS GeForce RTX 5070 PRIME-RTX5070-O12G
Ram: Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 6000 CMK32GX5M2E6000Z36
Ssd: Kingston kc3000 2tb m.2
Voeding: gigabyte gp-ud750gm pg5
Aio: chieftec iceberg 360
Behuizing: chieftec visio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd de kabel van mijn videokaart aan te duwen en ik heb de ram verplaats van slots 1 en 3 naar 2 en 4, alleen dit heeft allemaal niks gedaan

Beste antwoord (via sensei op 21-05-2025 23:40)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
sensei schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:58:
@Hell-Slave dit zijn de twee 8 pin kabels die ik bij mijn voeding kreeg (geen 6+2) ik heb nu de bovenste in de achtpin connector op mijn moederbord zitten alleen zie nu dat deze links onder een extra dingetje heeft waardoor deze niet in mijn voeding pas moet ik dan toch de 8 pin kabel pakken waar geen kabel naar een van de gaatjes gaat of is die dan kapot[Afbeelding]
Die onderste is een CPU/EPS connector en hoort op je moederbord volgens deze pinout foto (rechts)
De bovenste is een PCI-E connector volgens deze pinout foto (links):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efdoWB5pmZfuHUjDmNl2X4q_CKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ojrs8WLqmUCCjdQZ9NOekUsm.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 21-05-2025 20:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Gebruik je de HDMI op de videokaart? Of de HDMI op het moederbord?
Probeer anders zonder videokaart met HDMI op het moederbord.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Bios update geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
De 7700X zou al sinds de allereerste BIOS understeund moeten zijn (link). Om dan nu al op de gok zonder beeld een BIOS update te doen zou ik niet direct aanraden.

Misschien wat foto's plaatsen van hoe het er van binnen uit ziet, kunnen er mensen hier meekijken of er overduidelijke aansluitfouten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 20:28
Ik had dit toevallig een aantal weken geleden ook, bij een oud moederbord van een
PC die weinig gebruikt wordt.

Bij mij heeft het geholpen om alle kabels naar het moederbord en SSD's los te halen. Zelfs het geheugen losgeklikt.En dan even proberen te booten. Op dat moment gaf de computer een andere error (logisch). Maar daarna alles weer aangesloten en toen kwam de videokaart weer tot leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensei
Hierbij aan aantal fotos van het moederbord @vanaalten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x07K4jkMvPH-X5p0tMFxcNKfDAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qCjg1JPEgu55VX2ZKWcuKqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Fr8tKeWVmOImf-Hgr9yOlHYPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcrMQFcLWZyFEUGh21Knshyf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxKEcPSen7tkLLgfcGIrSNDaEN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBzd1WhzddSxm9hQEfze6qFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
vanaalten schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:58:
[...]

De 7700X zou al sinds de allereerste BIOS understeund moeten zijn (link). Om dan nu al op de gok zonder beeld een BIOS update te doen zou ik niet direct aanraden.

Misschien wat foto's plaatsen van hoe het er van binnen uit ziet, kunnen er mensen hier meekijken of er overduidelijke aansluitfouten zijn.
Ik weet dat de cpu vanaf de F1 bios ondersteund wordt, maar misschien heeft de gpu er wel baat bij.
Bios updaten kan prima zonder beeld, omdat dit bord een bios flashback functie heeft. (Gigabyte noemt het Q-FLASH PLUS)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Ik zou beginnen met de 8 pin power connector boven je CPU even aan te sluiten :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Shunt schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Ik zou beginnen met de 8 pin power connector boven je CPU even aan te sluiten :>
LOL dat gaat zeker helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
Hell-Slave schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Ik weet dat de cpu vanaf de F1 bios ondersteund wordt, maar misschien heeft de gpu er wel baat bij.
Bios updaten kan prima zonder beeld, omdat dit bord een bios flashback functie heeft. (Gigabyte noemt het Q-FLASH PLUS)
Maar als het systeem al niet eens uitgeschakeld wordt als je de aan/uitknop ingedrukt houdt, vind ik dat zorgwekkend - dan is er hoogstwaarschijnlijk iets anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
vanaalten schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Maar als het systeem al niet eens uitgeschakeld wordt als je de aan/uitknop ingedrukt houdt, vind ik dat zorgwekkend - dan is er hoogstwaarschijnlijk iets anders mis.
Dan kan juist een bios update helpen.
Maar in dit geval kan de TS beter de EPS connector aansluiten zodat de cpu power krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hell-Slave op 21-05-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

vanaalten schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Als de CPU geen stroom krijgt (want de 8 pins 12v connector zit er niet in) gaat heel je moederbord niet reageren op power down commandos van je power knop.
Hell-Slave schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Dan kan juist een bios update helpen.
Een bios update zou ik doen zodra hij post, en hij gaat niet posten zonder de 8 pins CPU power supply.

[ Voor 23% gewijzigd door Shunt op 21-05-2025 16:40 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Shunt schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Als de CPU geen stroom krijgt (want de 8 pins 12v connector zit er niet in) gaat heel je moederbord niet reageren op power down commandos van je power knop.

[...]

Een bios update zou ik doen zodra hij post, en hij gaat niet posten zonder de 8 pins CPU power supply.
Is daar een cpu voor nodig?
Kan de bios dat niet zelf?

Met Q-FLASH PLUS is een cpu niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 21-05-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

Hell-Slave schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:41:
[...]

De duurdere moederborden hebben daar inderdaad een losse feature voor.
Standaard is dit zeker niet.

Game PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Hell-Slave schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:41:
[...]

Waarom de bios flashen? Hij moet gewoon eerst zijn moederbord fatsoenlijk aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Shunt schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:42:
[...]

De duurdere moederborden hebben daar inderdaad een losse feature voor.
Standaard is dit zeker niet.
Dit bord heeft dat toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensei
@Shunt moet ik deze met een 8 pin connector aan mijn voeding koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
LopendeVogel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Waarom de bios flashen? Hij moet gewoon eerst zijn moederbord fatsoenlijk aansluiten..
Dat bios flashen was voor dat we wisten dat de TS de EPS kabel vergeten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

Hell-Slave schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Dit bord heeft dat toevallig.
Van de site van Gigabite :
STEP 1: PPlug the 24-pin and 8-pin power supply cables into the motherboard.
STEP 2: Download the motherboard BIOS file and rename it to "gigabyte.bin". Save it to a USB flash drive formatted in FAT32. Insert the USB flash drive into the Q-FLASH PLUS USB port.
STEP 3: Press the Q-FLASH PLUS button, and the motherboard will start updating the BIOS automatically.

Nogsteeds MOET je eerst de 8pins voeding er in hebben :P

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

sensei schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:44:
@Shunt moet ik deze met een 8 pin connector aan mijn voeding koppelen
Ja als het goed is heb je in de bundel van je kabels een 8 pins kabel die precies in deze 8 gaatjes past.
Waarschijnlijk staat er iets van CPU/PCI-E of CPU power op.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Shunt schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Van de site van Gigabite :
STEP 1: PPlug the 24-pin and 8-pin power supply cables into the motherboard.
STEP 2: Download the motherboard BIOS file and rename it to "gigabyte.bin". Save it to a USB flash drive formatted in FAT32. Insert the USB flash drive into the Q-FLASH PLUS USB port.
STEP 3: Press the Q-FLASH PLUS button, and the motherboard will start updating the BIOS automatically.

Nogsteeds MOET je eerst de 8pins voeding er in hebben :P
Moet er ook een CPU in? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

Doh, nee natuurlijk heb je dan geen CPU nodig als je de feature hebt die specifiek werkt zonder CPU.
Maar wellicht is het voor de topic starter het handigste als we het gewoon bij de eerste stappen houden voordat we bios updates er bij gaan halen :P

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zomaar roepen om een bios update te doen vind ik eigenlijk wel tricky. Sure, het kan eea oplossen, maar het kan je ook van de regen in de drup brengen. Als duidelijk is dat het niet per se aan het bios ligt, zou ik als een van de latere opties het bios updaten, zeker niet als eerste. Ik zou een bios enkel updaten als er echt een belangrijke fix of toevoeging voor mij in die update zit, maar dat zie ik eigenlijk nauwelijks.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 21-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
CH4OS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Zomaar roepen om een bios update te doen vind ik eigenlijk wel tricky. Sure, het kan eea oplossen, maar het kan je ook van de regen in de drup brengen. Als duidelijk is dat het niet per se aan het bios ligt, zou ik als een van de latere opties het bios updaten, zeker niet als eerste. Ik zou een bios enkel updaten als er echt een belangrijke fix of toevoeging voor mij in die update zit, maar dat zie ik eigenlijk nauwelijks.
Baat het niet schaad het niet, met Q-FLASH PLUS is er weinig risio en je motherboard wordt er alleen maar beter van.
Bios updates maken ze niet voor de lol en zijn meestal nodig voor security en bug fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensei
@Shunt io heb deze kabel 8 pin kabel nog over hoort daar een hoek leeg te zijn en dit zijn de gaten in mijn voeding die ik nog over hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQtCTgMDwMkfWB4CvdVqRUwUmpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8rjlM6BIVpLO9RlK15VE8na.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl3X-MxbT3GSMUcP5j0C6dBxusc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20VLdpJxpK7HBBdsYt2ZjcbS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
sensei schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:14:
@Shunt io heb deze kabel 8 pin kabel nog over hoort daar een hoek leeg te zijn en dit zijn de gaten in mijn voeding die ik nog over heb[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat er cpu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensei
@Hell-Slave Nee op al mijn 8 pinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5jhfUC5aNUjdI4ql9e3Xfb6BO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6cMOXfuHEA2tENiArS3Gb2v.jpg?f=fotoalbum_large kabels staat dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
PCI-E kabels hebben 2 pinnen los en CPU kabel niet.
Die 2 kabels lijken op elkaar maar elektrisch niet.
https://www.gigabyte.com/...gabyteimages/modular0.png

[ Voor 30% gewijzigd door Hell-Slave op 21-05-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Waarom gebruik je niet je 12VHpwr kabel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Dit is een 12VHPWR kabel en deze gaat naar je video kaart en voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s87cm_p40AXaVjaIL36QWIwghrg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9osxp7IKYGuLZSPhwv6yDdNB.webp?f=user_large

Dit is een PCI-E kabel deze heb je niet nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xRnJV_9x9dt0KR10cnLUqXKeJY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0QVIX1oHmBjRPV654zcZiqdd.jpg?f=user_large

Dit is een EPS/CPU kabel deze gaat naar je moederbord en voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch-jI8d5ixXveISTYhmz-oc-UU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qbuCL6Y6iUqKqf5yjl7nh0T5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hell-Slave schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:07:
Baat het niet schaad het niet, met Q-FLASH PLUS is er weinig risio en je motherboard wordt er alleen maar beter van.
Bios updates maken ze niet voor de lol en zijn meestal nodig voor security en bug fixes.
Zoals ik zeg, brengt het installeren van een bios update risico's met zich mee met installeren. Bijvoorbeeld een error beyond flashing, wat ik zelf ooit gehad heb. Daarnaast is het raadzamer om een bios alleen te updaten als er ook echt iets zinvols opgelost is, zoals ik eerder aangaf. Security fixes komen meestal niet met een bios update, dat komt meestal in de vorm van een microcode update, wat gewoon een OS update is.

Nogmaals: een bios update doe je alleen als het iets oplost waar je daadwerkelijk hinder van hebt (en dat gebeurd maar zelden). Blindelings roepen om een bios update te doen is gewoon een slecht advies, zeker als je geen verdere informatie hebt dat erop duidt dat het probleem in het bios zit en er een bios update uit is dat het fixed.

En al komen er wel security updates mee in de bios, dan nog zou ik die niet zomaar installeren om een techinsch probleem op te lossen, want dan draagt het daar niets aan bij. Dat kan dan altijd later nog wel. Een bios updaten om het bios updaten is gewoon gevaarlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 21-05-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik heb honderden biosen geflasht van routers, laptops, moederborden, printers en nooit problemen ondervonden.
Biosen worden met een reden uitgebracht.
Hier laat ik het bij, want we komen er toch niet uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Hell-Slave op 21-05-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:35
Even iets anders: hoe heb je je gpu van stroom voorzien, dit aangezien de 12VHPWR-aansluiting op de voeding leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
hcQd schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:04:
Even iets anders: hoe heb je je gpu van stroom voorzien, dit aangezien de 12VHPWR-aansluiting op de voeding leeg is?
Gezien er wel 2 PCI-E kabels gebruikt zijn, waarschijnlijk via een verloop stekker die meegeleverd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sensei
@Hell-Slave dit zijn de twee 8 pin kabels die ik bij mijn voeding kreeg (geen 6+2) ik heb nu de bovenste in de achtpin connector op mijn moederbord zitten alleen zie nu dat deze links onder een extra dingetje heeft waardoor deze niet in mijn voeding pas moet ik dan toch de 8 pin kabel pakken waar geen kabel naar een van de gaatjes gaat of is die dan kapotAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deqlmSaNko5fdtsb_sscbDPR41g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xzd2FoyaDVKmmkMRCHjfuoM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
@Hell-Slave dit zijn de twee 8 pin kabels die ik bij mijn voeding kreeg (geen 6+2) ik heb nu de bovenste in de achtpin connector op mijn moederbord zitten alleen zie nu dat deze links onder een extra dingetje heeft waardoor deze niet in mijn voeding pas moet ik dan toch de 8 pin kabel pakken waar geen kabel naar een van de gaatjes gaat of is die dan kapot[Afbeelding]
Die onderste is een CPU/EPS connector en hoort op je moederbord volgens deze pinout foto (rechts)
De bovenste is een PCI-E connector volgens deze pinout foto (links):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efdoWB5pmZfuHUjDmNl2X4q_CKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ojrs8WLqmUCCjdQZ9NOekUsm.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 21-05-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Pin dat ontbreekt is normaal en dus niet stuk:
https://linustechtips.com...ssing-pins-on-psu-cables/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

Je moet de kabel met het ontbrekende draadje / gaatje gebruiken voor de cpu voeding. Kijk vooral goed naar de vorm van de pinnen (het plastic) en vergelijk dat met de plaatjes hier boven.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sensei
Ik wil iedereen die mij geholpen heeft hartelijk bedanken voor alle hulp. De vorig pc die ik heb gebouwd was een mini itx pc 5 jaar geleden en toen had ik maar een stroom kabel en van wat ik me kan herinneren stond alles toen beter aangegeven met boekjes maar het is uiteindelijk toch gelukt dankzij jullie hulp.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen de slipper kabel van mijn videokaart eraf gehaald en omgewisseld met een 12 + 4 kabel die bij mijn voeding zat en de 8 pin stroomkabel aangesloten met het missende gaatje in de voeding hierbij een foto van het eindresultaat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XPBItrtuQEXTeWlBdZ5NPbffAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isjCLWFyOKU8Sm73YtSRLu4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
sensei schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:02:
Ik wil iedereen die mij geholpen heeft hartelijk bedanken voor alle hulp. De vorig pc die ik heb gebouwd was een mini itx pc 5 jaar geleden en toen had ik maar een stroom kabel en van wat ik me kan herinneren stond alles toen beter aangegeven met boekjes maar het is uiteindelijk toch gelukt dankzij jullie hulp.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen de slipper kabel van mijn videokaart eraf gehaald en omgewisseld met een 12 + 4 kabel die bij mijn voeding zat en de 8 pin stroomkabel aangesloten met het missende gaatje in de voeding hierbij een foto van het eindresultaat [Afbeelding]
Graag gedaan, in ieder geval goed nieuws!
Veel plezier met je nieuwe pc. :)
Pagina: 1