Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:17
De kogel is door de kerk: ik ga beginnen bij een nieuwe werkgever en heb zojuist het contract ondertekend. Vandaag spreek ik mijn manager nog, maar dit gesprek zal via Zoom plaatsvinden. Volgende week ben ik twee weken op vakantie, dus als ik het nieuws vandaag niet deel, duurt het nog even voordat ik dat wel kan doen.

Het liefst bespreek ik dit soort zaken persoonlijk, maar ik zit met het dilemma dat ik mijn huidige werkgever ook graag voldoende tijd wil geven om een goede vervanger te vinden. Per augustus treed ik in dienst bij mijn nieuwe werkgever en mijn opzegtermijn is één maand. Dat is in ieder geval geen probleem en dus ruim voldoende.

Mag ik jullie mening vragen? Vertel ik het vandaag, of wacht ik tot ik mijn manager in persoon kan spreken?

EDIT: Besloten het vandaag maar meteen door te geven. Geeft ook wat gemoedsrust op vakantie. Dank allen voor de reacties!

[ Voor 7% gewijzigd door mikeve97 op 21-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Gewoon vandaag vertellen, vooral als je een tijdje niet op kantoor komt door vakantie.
Zo snel en netjes mogelijk afhandelen, eerlijk zijn en vergeet vooral eventuele vakantiedagen die je nog hebt in overleg op te nemen.

Vergeet vooral na je gesprek je formele ontslagbrief niet in te dienen.

[ Voor 14% gewijzigd door Agent47 op 21-05-2025 11:13 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gewoon vandaag bespreken, je hebt je best gedaan het in persoon te doen maar met modern werken is het überhaupt vaker voorkomend dat je manager niet op de zelfde locatie zit.

Zelf 2 keer gedaan (hoewel ik daar überhaupt mijn manager op een andere locatie had zitten en in 1 v/d 2 gevallenen überhaupt maar 1 a 2x per jaar fysiek zag). Zorg gewoon dat je het verteld als de aandacht er bij is bij de ander en niet nog een conferentieruimte aan het zoeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou het gewoon via een virtuele meeting doen. Tuurlijk is zoiets face to face aangenamer, maar het is alvast niet gewoon een droog mailtje.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:53
Toevallig hier hetzelfde (ook nieuwe baan per 1 augustus).
Heb het maandag via de telefoon gedaan, o.a. omdat het kantoor waar mijn manager zit, 150km van huis af is en ik hier niet dagelijks/wekelijks kom.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
in principe met bovenstaande eens. Als de relatie goed is, direct melden. Geef hun de meeste tijd om opvolging te gaan zoeken. Alleen als je een zeiksfeer verwacht, dan op 't laatste moment mogelijk doorgeven.

Maar dat maak ik niet uit je verhaal op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikeve97
De relatie is inderdaad goed. Ik ga het gewoon vanmiddag vertellen en de brief erachteraan sturen. Ben ik er vanaf voor mijn vakantie wel zo fijn ook.

Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:53
Ik heb het de laatste keer telefonisch gedaan. Het moment is nooit juist en altijd lastig.

Telefonisch of via Teams aangeven dat je ontslag neemt, aangeven dat je het graag (of niet?) nog wel een keer wil toelichten onder gezamenlijke kop koffie en niet vergeten om ook per mail (of wat bij jullie organisatie de formele weg is) ook je ontslag nogmaals in te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:53
Maak er ook niet teveel heisa van, vooral niet voor jezelf, ontslag nemen en soms krijgen hoort bij het werkende leven. Dat begrijpt je manager ook gewoon waarschijnlijk.

Met opgeheven hoofd door de voordeur vertrekken, wie weet kom je elkaar nog weer ergens tegen of heb je elkaar nodig. Toch vaak een klein wereldje heb ik al gemerkt in mijn nog niet zo hele lange loopbaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Mij is geleerd; eerst leidinggevende (virtueel, telefonisch, face-to-face is om het even), dan direct erna de officiele brief en dan het team en dan de rest.

Soms maakt het niet uit hoe je het doet, de reactie van een manager kan negatief zijn. Er is vast een manager die vind dat telefonisch echt uit den boze is, maar waarom zou je om zijn 'minderheidsmening' geven :P?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik zou ook gewoon precies je topic melden bij je manager. Dat je het liever face to face wil doen, maar dat op deze manier de manager nog wat tijd heeft om er mee te doen, dat je dat gunt.

Een vorm van aangeven dat je het bewust doet om zoveel mogelijk rekening te houden lijkt me een prima iets om wat nadruk te geven :) Leuk zal t in alle gevallen niet voor 'm zijn (ga ik van uit :9), maar zo is er een silver lining.

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn.C.V op 21-05-2025 11:49 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:40
Prima opmerkingen hierboven, zou het verder na het gesprek ook nog voor de volledigheid even schriftelijk per mail bevestigen naar de manager en HR.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik las de titel en dacht dat je ontslag wou nemen omdat je het niet eens was met het gebruik van Teams/Zoom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan natuurlijk ook gewoon de officiele ontslagbrief (kan geloof ik ook in een email tegenwoordig) gewoon al de deur uit doen. Dat de opzegtermijn minimaal 1 maand is, betekend niet dat je het 1 maand van te voren dient in te sturen. Je kunt dus nu al prima een ontslag per de datum in Augustus indienen. Dan gaat dus op 1 Juli de off-boarding starten en is die op 1 Augustus netjes afgerond. :)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 21-05-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb het ooit via de telefoon gemeld, gewoon omdat de brief de volgende dag de deur uit moest om op tijd te zijn zodat ik mijn volgende job kon starten.

Maar met een Zoom/Teams call is op zich niet zoveel mis. De meeste managers hebben begrip voor de situatie en willen vaak ook gewoon wat het beste is voor de mensen onder hen, ook al betekend dat dat ze naar een andere werkgever vertrekken. En in dit geval lijkt het mij ook voor jouw beter om het voor je vakantie te melden. Net zoals ik een werkgever heb gehad die een collega had ontslagen, maar er wel mee gewacht heeft tot na zijn vakantie zodat hij zorgeloos op vakantie kon vertrekken.

En misschien het allerbelangrijkste, niet vergeten dat het in de eerste plaats een zakelijke relatie is die je opzegt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@mikeve97 hoe is het verlopen?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikeve97
Mijn manager begreep het en had het deels zien aankomen. Ze begreep dat ik op zoek was naar meer uitdaging. Morgen kan ga ik het vertellen aan de rest van mijn team (hier verwachten we wel enigsinds wat emotie) en tweede manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ah netjes netjes. Goed geregeld zo

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Een groot voordeel van het nu melden via Teams is ook omdat je dan ruim op tijd bent. Afhankelijk van je contract en CAO kun je ontslag nemen per eind volgende maand, of de maand erna. Het is nu de maand mei, dus kun je, afhankelijk van CAO en contract, bij het bedrijf weg per 30 juni of 31 juli. Daar je 1 augustus in dienst treed bij je nieuwe werkgever sluit dat heel mooi op elkaar aan, ook wanneer je met twee maanden opzegtermijn zit.
Wacht je tot na je vakantie dan is het de maand juni waarin je je ontslag meld. HIerdoor kun je pas weg met eind juli, of eind augustus waardoor je best in de problemen kan komen omdt je dan niet per 1 augustus elders kan beginnen.

Zorg dus dat je ook je schriftelijke ontslagbrief (dat is het enige juridisch geldige document!) voor het einde van de maand bij het bedrijf ligt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikeve97
Laatste update; zojuist ook schriftelijk mijn ontslag ingediend, opzegtermijn is officieel 1 maand. Hoe dan ook was ik er ruim optijd bij. Uit coulance heb ik twee maanden gegeven omdat ik twee rollen vervul in mijn huidige baan.

Beiden manager hadden begrip en waren niet verrast bij de keuze.

Dank allen.
Pagina: 1