zyxel XGS1250-12 aansluiten met fiber ingang via de SPF+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 21:30
Mijn vraag

Ik heb vorige week deze switch gekocht om mijn fiber in belgie via Fastfiber met een 8,5/2,5G snelheid aan te sluiten zodat mijn snelheid via deze switch gaat, heb een SPF+ utp optie zodat ik de utp kabel dat van de fiber box of fibermodem (sla ze door elkaar welke ze nu weer noemen) dat is dat waar de fiber kabel ingaat en met een utp aansluiting kan verbonden worden aan een router of pc, wil dus via die utp kabel naar de switch gaan en dan op Vlan 10 het internet er door krijgen.
nu heb ik een vb gekregen van de Zyxel support om dit in te stellen, maar die optie dat ze me gaven via link is voor een modem naar de switch, maar met die instellingen krijg ik geen internet en dan heb ik op de pc ook geen verbinding meer met de switch.

kan er mij iemand zeggen of het mogelijk is om dit actief te krijgen op de switch die ik heb gekocht of moet ik echt uitkijken naar een 10G modem van Fritzbox bv.

ik hoor het graag of er iemand mij op de goede weg kan brengen voor dit actief te krijgen.
alvast bedankt, als er nog vragen zijn voor dit probleem op te lossen hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:51
master-magic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 02:38:
Mijn vraag

Ik heb vorige week deze switch gekocht om mijn fiber in belgie via Fastfiber met een 8,5/2,5G snelheid aan te sluiten zodat mijn snelheid via deze switch gaat, heb een SPF+ utp optie zodat ik de utp kabel dat van de fiber box of fibermodem (sla ze door elkaar welke ze nu weer noemen) dat is dat waar de fiber kabel ingaat en met een utp aansluiting kan verbonden worden aan een router of pc, wil dus via die utp kabel naar de switch gaan en dan op Vlan 10 het internet er door krijgen.
nu heb ik een vb gekregen van de Zyxel support om dit in te stellen, maar die optie dat ze me gaven via link is voor een modem naar de switch, maar met die instellingen krijg ik geen internet en dan heb ik op de pc ook geen verbinding meer met de switch.

kan er mij iemand zeggen of het mogelijk is om dit actief te krijgen op de switch die ik heb gekocht of moet ik echt uitkijken naar een 10G modem van Fritzbox bv.

ik hoor het graag of er iemand mij op de goede weg kan brengen voor dit actief te krijgen.
alvast bedankt, als er nog vragen zijn voor dit probleem op te lossen hoor ik het graag.
De zyxel XGS1250-12 is een switch en heeft geen routing functies. Als ik het zo lees probeer je direct van de ONT op de Switch aan te sluiten dat gaat niet werken op (die betreffende) switch omdat die geen routing mogelijkheden heeft (aka je kan wel zeggen ik wil op VLAN10 wat ontvangen maar de switch kan niet via PPPOE een connectie naar je provider opbouwen en heeft dus geen idee wat die met die VLAN10 moet doen).

Dus ja om de verbinding op te bouwen heb je iets van een router nodig bijvoorbeeld die 10G Fritzbox.

Even L3-switches buiten beschouwing gelaten waar sommige ook routing / WAN mogelijkheden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
@Starke bedankt voor je reactie, de support van Zyxel bevestigd dat het wel kan, maar denk dat ze het zelf niet helemaal snappen.
het zal dus een Fritzbox worden die nu uit is met 10G verbinding via fiber of utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:51
Let wel op dat als je (naast de router / Fritzbox) ook nog de Zyxel switch wil gebruiken / nodig hebt dat je dan daar geen VLAN's hoeft te taggen op de switch poorten, dat in principe alleen om netwerk te scheiden (wat ook de reden is dat je niet meer met de switch zelf kon communiceren). Maar goed als je dat (goed) wil inrichten dan heb je ook wel een gateway / router / firewall nodig waar je dan het verkeer voor die VLAN's inregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippe_d
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 00:31
Je wilt dus jouw Zyxel switch direct aansluiten op de Proximus ONT (fibermodem)?
Ik begrijp niet waarom je een SFP+ UTP converter zou willen gebruiken, gezien jouw Zyxel, naast één 10G SFP+ poort, ook nog eens 3 x 1G/2.5G/5G/10G RJ45 poorten heeft ...
Je haalt "modem" en "router" door elkaar
- De Proximus ONT is de modem.
- Wat Zyxel support u gegeven heeft is heel waarschijnlijk hoe je een router kan aansluiten op de switch.
kan er mij iemand zeggen of het mogelijk is om dit actief te krijgen op de switch die ik heb gekocht of moet ik echt uitkijken naar een 10G modem van Fritzbox bv..
Zoals de vorige posters al schreven: voor internet heb je een router nodig.
Als je absoluut die Zyxel direct wilt aansluiten op de Fibermodem, dan kan je als volgt te werk gaan:
  • verbind de Proximus ONT met één van de 10G poorten op de Zyxel (vb poort 9)
    stel deze poort in op VLAN 10 / tagged
  • verbind de WAN poort van jouw router met een 2de 10G poort op de Zyxel (vb poort 10)
    stel deze poort in op VLAN 10 / untagged (dan moet je geen VLAN meer instellen op de router
    maak op de router een PPPoE sessie aan (of gebruik géén PPPoE) - beide zijn mogelijk met Fastfiber
  • verbind één van de LAN poorten van jouw router met de derde 10G poort (vb poort 11), of met een andere willekeurige (1G) poort.
    stel deze poort in op VLAN 10 / untagged (dan moet je geen VLAN meer instellen op de router
    maak op de router een PPPoE sessie aan (of gebruik géén PPPoE) - beide zijn mogelijk met Fastfiber
  • alle andere toestellen in je netwerk kan je verbinden met de Zyxel (zonder VLAN tagging).
Maar eigenlijk is dit een zuivere verkwisting van jouw 10G poorten (en je zal alleen 10G internet hebben als ook jouw router 10G heeft). Met andere woorden, de betere opstelling is:
  • een 10G router verbinden met de Proximus ONT.
  • de Zyxel gebruiken als Multi-Giga switch voor je interne netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
Voor de pc via de switch in orde gekregen voor het internet, nu wil ik ook de router internet geven via de Vlan10 maar krijg geen verbinding met de internet provider, komt steeds op dat de dhcp van de isp niet correct werkt,
Kan je geen 2 poorten op Vlan10 zetten voor internet, is er maar 1 dat verbinding maakt??
De PVID heb ik op 1 laten staan want als die ook op 10 stond kreeg ik geen internet door.
Is nu uitzoeken hoe ik de router naast de pc ook kan verbinden.
Pagina: 1