Huurappartement binnen complex overkopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydragon1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:42
Ik woon al een paar jaar in mijn huidige huurappartement, en ik ben op het idee gekomen om het wellicht over te kopen.
Ik heb geen idee hoe de verhuurder hier in staat, dat moet ik nog vragen.
Het gaat om een complex met 19 appartementen, met een particuliere eigenaar.
Voor zover ik weer zijn alle 19 appartementen verhuurd en is er dus (nog) niks verkocht.
De verhuurder heeft nooit laten blijken, ook niet via de beheerder, dat er een wens zou zijn om te verkopen.
Wel heeft hij zelf vorig jaar tijdens een bijeenkomst over de servicekosten benoemd dat ie er nou niet bepaald veel aan overhoud tegenwoordig.
Ook heeft hij de verdiensten uit dit complex als zijn pensioen benoemd, geen idee of dit zijn enige vorm van pensioen is maar via via schijnt hij wel een goed gevulde portemonnee te hebben.
Ik heb zoiets nog nooit ondernomen en heb dus ook geen idee waar ik moet beginnen, online is er ook niet veel te vinden.
Bijna alles wat ik online tegenkom betreft een huurwoning die men wilt overkopen.
Een appartement binnen een complex kopen brengt natuurlijk een hoop extras met zich mee, bijvoorbeeld servicekosten die wellicht veranderen en een VvE (die naar mijn weten niet bestaat want volgens mij is alles nog huur).
Heeft iemand hier wellicht ervaring mee, of wellicht zelf ondernomen?
Ik hoop eerst een beetje basis informatie over alle losse zaken te verzamelen zodat als ik de verhuurder/eigenaar mail met mijn interesse, dat ik alvast wat dingen klaar heb staan mocht het nodig zijn.

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik denk dat de kans dat die verhuurder 1 appartement gaat verkopen erg klein is. Dat is namelijk een belemmering als die van het hele pand af wil. Het brengt voor de eigenaar namelijk extra rondslomp mee, zoals een VVE met eigenaren die een zegje willen hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Inderdaad. Wat houd je tegen om eerst te informeren of hij überhaupt geïnteresseerd is? Het is niet dat je er dan meteen aan vast zit ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23
Gewoon contact zoeken en vragen of er een kans bestaat.

Als ik zelf de eigenaar was zou ik het alleen nooit doen. Nu heeft hij/zij tenminste alles lekker in eigen beheer. en kan het hele pand alsnog ooit doorverkocht worden. Wat wint de eigenaar door dit te doen, een paar ton ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-09 23:27

Jorissie87

No diggity

Skybullet schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:42:
Gewoon contact zoeken en vragen of er een kans bestaat.

Als ik zelf de eigenaar was zou ik het alleen nooit doen. Nu heeft hij/zij tenminste alles lekker in eigen beheer. en kan het hele pand alsnog ooit doorverkocht worden. Wat wint de eigenaar door dit te doen, een paar ton ?
Nee heb je en ja kun je krijgen. Je weet immers nooit in wat voor situatie iemand zit. Misschien heeft de eigenaar op korte termijn liquide middelen nodig voor een grote uitgave. Misschien wil de eigenaar met pensioen wil hij de komende jaren ieder jaar een appartement verkopen. Misschien ziet de eigenaar wel in dat hij meer geld kan vangen als hij de appartementen een voor een verkoopt ipv in 1x het gehele gebouw of zit de hij zo ruim in zijn portemonee dat hij het jou wel gewoon gunt.

Idd gewoon proberen, het levert je altijd wat op.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Prima, ik zal binnenkort contact zoeken. Ik dacht dat het misschien handig zou zijn om wat informatie bij de hand te hebben voor eventuele vragen van zijn kant. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:35
Ik zou zelf nooit een koop-appartement willen hebben in een complex waar er één eigenaar is met een enorm meerderheidsbelang binnen de VVE.
Als eigenaar heb je dan onderaan de streep niets in te brengen in de beslissingen van de VVE, want degene met het meerderheidsbelang kan alles bepalen. Jij mag alleen je bijdrage betalen. Natuurlijk kun je bij "onredelijke" beslissingen een juridische strijd aan gaan met de VVE, maar als dat je enige optie is, zit je m.i. niet in een gezonde positie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Ivow85 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:50:
Ik zou zelf nooit een koop-appartement willen hebben in een complex waar er één eigenaar is met een enorm meerderheidsbelang binnen de VVE.
Als eigenaar heb je dan onderaan de streep niets in te brengen in de beslissingen van de VVE, want degene met het meerderheidsbelang kan alles bepalen. Jij mag alleen je bijdrage betalen. Natuurlijk kun je bij "onredelijke" beslissingen een juridische strijd aan gaan met de VVE, maar als dat je enige optie is, zit je m.i. niet in een gezonde positie.
Ja dat is dus een vraagteken voor mij aangezien alles nu huur is, lijkt het mij dat er nu überhaupt geen VvE is. Ik heb geen idee hoe dat moet werken als ik dit appartement wel zou kunnen kopen. Ben ik dan de enige binnen de VvE (die voor zover ik weer dan dus opgericht moet worden)? Ik vermoed dat de eigenaar/verhuurder van het complex hier dan automatisch ook bij komt? Ook al zijn de resterende 18 appartementen dan nog steeds huur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou eerst bij de andere bewoners peilen of er meer dat idee hebben.
En gun ze bij zoiets ook even de tijd om er over na te denken.

Stap je met 5/6 bewoners naar de verhuurder toe dan heb je sowieso een beter verhaal en positie.
En verdiep je ook in de algehele staat van het gebouw, niet enkel je eigen appartement.
Bij een VvE komt echt veel meer kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hydragon1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:05:
[...]
Ben ik dan de enige binnen de VvE (die voor zover ik weer dan dus opgericht moet worden)?
Nee, dan zit je in een VvE met 2 eigenaren, en 1 van die 2 eigenaren heeft dan 18 stemmen. Is geen ongebruikelijke situatie hoor, zoiets heb je bijvoorbeeld ook in complexen waar een deel (sociale) huur is en een deel koop. Je bent dan alleen wel overgeleverd aan de grillen van de eigenaar, je zult alleen zelf de kosten moeten dragen van de dingen die door hem beslist worden (qua onderhoud + kosten die onder VvE vallen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:48
Je weet natuurlijk niet of er andere bewoners zijn die met hetzelfde idee naar de verhuurder zijn gegaan. Misschien ben jij net degene die de doorslag geeft. Of de eerste die anderen over de streep trekt. Wonen veel mensen er al lang? Of verhuizen de meesten snel door?
Ik zou zelf vooral kijken naar de staat van het complex, zeker met het oog op verduurzaming. Als het niet goed is onderhouden en er is geen voorziening voor de komende jaren, dan kun je als eigenaar met 1/19 stem bedrogen uitkomen als er kosten moeten worden gemaakt. Je hebt er niets tegenin te brengen, maar draait wel voor (hoge) kosten op. Handig voor de eigenaar, die heeft eerst jouw geld voor de verkoop binnen en vervolgens betaal je mee aan het (achterstallig) onderhoud. Let daar goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
naitsoezn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:32:
[...]

Nee, dan zit je in een VvE met 2 eigenaren, en 1 van die 2 eigenaren heeft dan 18 stemmen. Is geen ongebruikelijke situatie hoor, zoiets heb je bijvoorbeeld ook in complexen waar een deel (sociale) huur is en een deel koop. Je bent dan alleen wel overgeleverd aan de grillen van de eigenaar, je zult alleen zelf de kosten moeten dragen van de dingen die door hem beslist worden (qua onderhoud + kosten die onder VvE vallen).
Ja precies, daar was ik al bang voor. Bedankt voor de opheldering iig. Ik zal eens in onze groepsapp horen of iemand wellicht hetzelfde idee heeft als ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydragon1
Toke_gt schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:54:
Je weet natuurlijk niet of er andere bewoners zijn die met hetzelfde idee naar de verhuurder zijn gegaan. Misschien ben jij net degene die de doorslag geeft. Of de eerste die anderen over de streep trekt. Wonen veel mensen er al lang? Of verhuizen de meesten snel door?
Ik zou zelf vooral kijken naar de staat van het complex, zeker met het oog op verduurzaming. Als het niet goed is onderhouden en er is geen voorziening voor de komende jaren, dan kun je als eigenaar met 1/19 stem bedrogen uitkomen als er kosten moeten worden gemaakt. Je hebt er niets tegenin te brengen, maar draait wel voor (hoge) kosten op. Handig voor de eigenaar, die heeft eerst jouw geld voor de verkoop binnen en vervolgens betaal je mee aan het (achterstallig) onderhoud. Let daar goed op.
Zeker een goed punt! Ik weer dat een aantal hier al jaren wonen, maar er is ook ongeveer elk kwartaal tot half jaar wel een appartement beschikbaar over het algemeen. Los van de "harde kern" dus.
Het complex zelf ooit opzich prima, en elk appartement is voorzien van een all-in-one cv warmtepomp en een warmtepomp voor de vloerverwarming / verkoeling. En er is een lift aanwezig.
Het complex is in 2008 gebouwd. Het enige wat ik weet dat mogelijk gedaan gaat worden zijn keukens renoveren bij iedereen. Dat is bij mij als "proef" gedaan, al ruim een jaar terug, om dat dan daarna complexwijs te doen. Maar daar heb ik niks meer van vernomen los van mijn eigen keukenrenovatie, wat niet bepaald soepel ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hydragon1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:55:
[...]

Ja precies, daar was ik al bang voor. Bedankt voor de opheldering iig. Ik zal eens in onze groepsapp horen of iemand wellicht hetzelfde idee heeft als ik.
Qua kosten zak het doorgaans niet zo'n groot 'probleem' zijn, want als er grote kosten worden gemaakt dan zal de ene eigenaar nog steeds 18/19e van die kosten moeten dragen. Het enige is dat je misschien lastig de handen op elkaar krijgt als jij iets vanuit de VvE gedaan wilt krijgen waar de andere eigenaar het niet mee eens is, dan leg je het per definitie af. Maar jah, dat is een situatie waar je nu ook al in zit :+

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 21-05-2025 08:17 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
naitsoezn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Qua kosten zak het doorgaans niet zo'n groot 'probleem' zijn, want als er grote kosten worden gemaakt dan zal de ene eigenaar nog steeds 18/19e van die kosten moeten dragen. Het enige is dat je misschien lastig de handen op elkaar krijgt als jij iets vanuit de VvE gedaan wilt krijgen waar de andere eigenaar het niet mee eens is, dan leg je het per definitie af. Maar jah, dat is een situatie waar je nu ook al in zit :+
Ja precies, dat heb ik met huur nu ook. Alleen dan voelt het een stuk beter om te investeren in het appartement als je er zelf ook wat aan overhoud.
De hoofdreden van het willen overkopen is dat ik dan in kan stappen in de woningmarkt, met een appartement waar ik toch al goed op mijn plek zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
Het is al een paar keer genoemd, gewoon bellen en vragen.

Ik zou wel wat voorbereiding doen. 1 van de vragen die je gaat krijgen is "Wat voor prijs heb je ingedachten?" en op basis daarvan kan er een boel gebeuren, of niet. Andere vragen die je - denk ik - kunt verwachten:
  • "Per wanneer zou je dit willen doen?"
  • "Hoe zie je onze samenwerking voor je, als koper in een voor de rest verhuurd complex?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Jorissie87 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Nee heb je en ja kun je krijgen. Je weet immers nooit in wat voor situatie iemand zit. Misschien heeft de eigenaar op korte termijn liquide middelen nodig voor een grote uitgave. Misschien wil de eigenaar met pensioen wil hij de komende jaren ieder jaar een appartement verkopen. Misschien ziet de eigenaar wel in dat hij meer geld kan vangen als hij de appartementen een voor een verkoopt ipv in 1x het gehele gebouw of zit de hij zo ruim in zijn portemonee dat hij het jou wel gewoon gunt.

Idd gewoon proberen, het levert je altijd wat op.
100% mee eens: je weet niet in welke situatie de eigenaar zit. Verhuren loont nu minder. Misschien pensioenpot al goed genoeg gevuld. Verkopen en beleggen anders dan in onroerend goed wellicht betere keuze.
Feit is dat gebouw in verhuurde staat véél minder opbrengt. Ik zou ze zelf 1 voor 1 verkopen.

Ik heb zelf in een gebouw gewoond, waarin ieder huurappartement dat vrij kwam werd verkocht. Eentje moet de eerste zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Chaki op 21-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Flans schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:55:
Het is al een paar keer genoemd, gewoon bellen en vragen.

Ik zou wel wat voorbereiding doen. 1 van de vragen die je gaat krijgen is "Wat voor prijs heb je ingedachten?" en op basis daarvan kan er een boel gebeuren, of niet. Andere vragen die je - denk ik - kunt verwachten:
  • "Per wanneer zou je dit willen doen?"
  • "Hoe zie je onze samenwerking voor je, als koper in een voor de rest verhuurd complex?"
Ik ga er zaterdag even goed voor zitten en een mail opzetten en versturen, ik neem dit zeker mee in de voorbereiding(denk zelf dat mail beter is zodat er niet meteen een reactie nodig is maar hij er even over kan nadenken). In de tussentijd ga ik even het idee opgooien in de groepsapp, dat kan sowieso geen kwaad lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Chaki schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:03:
[...]

100% mee eens: je weet niet in welke situatie de eigenaar zit. Verhuren loont nu minder. Misschien pensioenpot al goed genoeg gevuld. Verkopen en beleggen anders dan in onroerend goed wellicht betere keuze.
Feit is dat gebouw in verhuurde staat véél minder opbrengt. Ik zou ze zelf 1 voor 1 verkopen.

Ik heb zelf in een gebouw gewoond, waarin ieder huurappartement dat vrij kwam werd verkocht. Eentje moet de eerste zijn.

***members only***
Flans schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:55:
1 van de vragen die je gaat krijgen is "Wat voor prijs heb je ingedachten?" en op basis daarvan kan er een boel gebeuren, of niet.
Ik heb wel een prijs in mijn hoofd, maar ik doe dit allemaal voor het eerst. Is WOZ waarde + 20% redelijk? Of is dit te hoog/laag? Ik begrijp uiteraard dat dat per appartement en situatie verschilt maar meer over het algemeen gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydragon1 op 21-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-09 20:12
Waarom wil je het appartement kopen? Zijn er geen woningen in de buurt die je kan kopen? In mijn optiek kan je het altijd vragen aan de verhuurder maar zou ik bij een 'nee' of een antwoord dat naar een nee neigt er verder geen moeite meer voor doen. Kijk dan in de buurt naar een woning die je op een 'makkelijke' manier kan kopen. Veel succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydragon1
dhr.robert schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:17:
Waarom wil je het appartement kopen? Zijn er geen woningen in de buurt die je kan kopen? In mijn optiek kan je het altijd vragen aan de verhuurder maar zou ik bij een 'nee' of een antwoord dat naar een nee neigt er verder geen moeite meer voor doen. Kijk dan in de buurt naar een woning die je op een 'makkelijke' manier kan kopen. Veel succes :)
Omdat ik hier prima zit eigenlijk, en een woning met garage (wat ik nu ook heb) is heel gauw het dubbele van de hypotheek die ik kan krijgen. Dus dacht ik, als ik hier dan toch nog wel even zit voordat ik eventueel een kans maak op een vergelijkbare woning, dan kan ik beter proberen deze te kopen. Dan los ik een hypotheek af ipv huur betalen waar je niks aan overhoud als je weggaat.
En dan kan ik ook investeren in het appartement zonder dat ik dat uiteindelijk toch weer kwijt raak bij vertrek. Dat is een beetje een mentale blokkade voor mij, ook al komt het het woongenot wel ten goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
dhr.robert schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:17:
Ik kan me voorstellen dat het veel stress wegneemt dat je niet hoeft te verhuizen :)

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Hydragon1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Omdat ik hier prima zit eigenlijk, en een woning met garage (wat ik nu ook heb) is heel gauw het dubbele van de hypotheek die ik kan krijgen. Dus dacht ik, als ik hier dan toch nog wel even zit voordat ik eventueel een kans maak op een vergelijkbare woning, dan kan ik beter proberen deze te kopen. Dan los ik een hypotheek af ipv huur betalen waar je niks aan overhoud als je weggaat.
En dan kan ik ook investeren in het appartement zonder dat ik dat uiteindelijk toch weer kwijt raak bij vertrek. Dat is een beetje een mentale blokkade voor mij, ook al komt het het woongenot wel ten goede.
Eehm.... denk je nu dat je dat huurappartement zomaar kan kopen voor een prijs die veel lager is dan dat je zou moeten betalen voor een vergelijkbare woning?

Die eigenaar zal enkel overwegen die woning te verkopen, als jij ook een marktconforme prijs bied (voor het appartement in onverhuurde staat).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
RM-rf schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Eehm.... denk je nu dat je dat huurappartement zomaar kan kopen voor een prijs die veel lager is dan dat je zou moeten betalen voor een vergelijkbare woning?

Die eigenaar zal enkel overwegen die woning te verkopen, als jij ook een marktconforme prijs bied (voor het appartement in onverhuurde staat).
Ik had iets duidelijker moeten zijn, wat ik huur is een appartement van onder de 40 m2. Alles wat ik op funda vindt is meteen een eengezinswoning, vandaar ook dat daar een veel hogere vraagprijs aan zit. WOZ is gebaseerd op vergelijkbare woningen dus denk ik persoonlijk dat WOZ +20% redelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De WOZ is gebaseerd op een appartement in verhuurde staat
Bij een koopappartement schiet de woz gelijk omhoog.

Je koopt overigens geen apartment maar een appartementsrecht. De nieuwe VvE is de eigenaar van het hele pand.
Daarnaast vraag je van de huidige eigenaar ook gelijk een hele grote investering aangezien de VvE een reserve moet krijgen voor een nog op te stellen mjob/p. Dat gaat al snel om tonnen, waar jij dan ook voor je breukdeel (afhankelijk van oppervlakte) voor garant voor moet staan. Voor de huidige eigenaar veel te veel gedoe voor 1 koopappartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
sambalbaj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:10:

Je koopt overigens geen apartment maar een appartementsrecht. De nieuwe VvE is de eigenaar van het hele pand.
Daarnaast vraag je van de huidige eigenaar ook gelijk een hele grote investering aangezien de VvE een reserve moet krijgen voor een nog op te stellen mjob/p. Dat gaat al snel om tonnen, waar jij dan ook voor je breukdeel (afhankelijk van oppervlakte) voor garant voor moet staan. Voor de huidige eigenaar veel te veel gedoe voor 1 koopappartement.
Dat klinkt redelijk complex inderdaad. Ik ga gewoon het balletje opgooien bij de eigenaar, die wellicht nog helemaal niet heeft gedacht aan verkoop maar wat dan misschien wel gaat leven, en dan hoor ik vanzelf wat hij daarop te zeggen heeft. Op zijn minst is mijn interesse kenbaar gemaakt, ook voor de toekomst. Ik ben inmiddels ook te weten gekomen dat er nog een huurder is die ook nadenkt over het kopen van hun appartement. Dan ben ik in ieder geval niet de enige, ook al scheelt het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:53
Dit werkt natuurlijk deels wel 2 kanten op, bij een huisjesmelker zou ik er inderdaad verre van blijven. Maar ik ben ook situaties als deze tegengekomen waar juist zo'n eigenaar een enorme aanjager is van bijvoorbeeld verduurzaming, en juist doordat deze een meerderheidsbelang had er veel snel geregeld kon worden binnen de VVE.

Terwijl je ook VVE's ziet met normale verdelingen waar mensen het zo oneens zijn met elkaar dat er soms ook niets te regelen is op normale wijze.

De enige VVE's die ik echt op voorhand zou proberen te vermijden zijn die VVE's in panden die bijv. in 3én gesplitst zijn ooit, leuk 3 appartementjes van gemaakt en dan een VVE met 3 man.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 21-05-2025 20:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
sambalbaj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:10:
Ho even! Dit klopt echt niet. WOZ waarde heeft niets te maken met huur of koop. Dit is gewoon de door de gemeente getaxeerde waarde van het object.

Ja, er zijn regelingen voor verhuurde objecten, maar die vind je niet in het WOZ waardeloket terug. ;)

https://www.belastingdien...uurde_of_verpachte_woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 20:18
Als je het koopt is het belangrijk om de meer jaren begroting te weten en hoeveel geld er in de pot zit. Even als voorbeeld:

Het dak gaat 40 jaar mee en moet daarna vervangen worden. Het is nu 30 jaar oud en moet nog 10 jaar mee gaan. Het vervangen zal €400.000,- kosten volgens de meer jaren begroting. Omdat het dak 3/4 van de levensduur heeft gehad zou er in theorie ook 3/4 van het bedrag gespaard moeten zijn. In dit geval zou er dus 3 ton gespaard moeten zijn waarvan 1/19 deel door jou, een ruime €15.000,-.

Als je het kan kopen maar de VVE heeft die 3 ton niet op de rekening staan dan loop je het risico dat je flink moet bij betalen. Sterker nog, als er geen geld is en het dak moet over 1 jaar vervangen worden dan krijg je na 1 jaar al een rekening van 15K die je totaal niet verwacht had. Kortom, belangrijk om te checken of de VVE financieel gezond is.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MrNOnamE schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:54:
Kortom, belangrijk om te checken of de VVE financieel gezond is.
Er is geen VvE..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kleine kans dat er geen VvE is. Dat kun je eenvoudig achterhalen via het Kadaster tegen een kleine betaling en je adres invoeren.
Via de Kamer van Koophandel kan ook, maar dat is lastiger te puzzelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wispe op 22-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Lijkt mij ook niet dat er nu een VVE is, er zijn immers geen andere eigenaren, met wie wil je je dan verenigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Duke of Savage schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:28:
Lijkt mij ook niet dat er nu een VVE is, er zijn immers geen andere eigenaren, met wie wil je je dan verenigen?
Die redenatie klopt niet. Je kan prima een appartementencomplex in bezit hebben en in je eentje een VvE vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 21:26

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Wispe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Die redenatie klopt niet. Je kan prima een appartementencomplex in bezit hebben en in je eentje een VvE vormen.
Het kan, maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Zodat je elk kwartaal een vergadering met jezelf kunt houden?

Ik ben oprecht benieuwd overigens, volgens mij zorgt een VvE in deze situatie (1 eigenaar) alleen maar voor extra papierwerk en dus kosten. En dat kan ook een goede reden zijn voor de eigenaar om dit niet te veranderen en dus niets te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
W1LL3M schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Het kan, maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Zodat je elk kwartaal een vergadering met jezelf kunt houden?

Ik ben oprecht benieuwd overigens, volgens mij zorgt een VvE in deze situatie (1 eigenaar) alleen maar voor extra papierwerk en dus kosten. En dat kan ook een goede reden zijn voor de eigenaar om dit niet te veranderen en dus niets te verkopen.
Het klopt wat je zegt, maar het kán wel. ;)
Misschien was de splitsing al gedaan door de eigenaar daarvoor en het ongedaan maken is ook weer zo’n gedoe.

Wat ik probeer te zeggen is dat ervan uitgaan dat het complex niet is gesplitst en er dus geen VvE is kort door de bocht is. Het antwoord of daar sprake van is staat in het Kadaster.

[ Voor 12% gewijzigd door Wispe op 23-05-2025 15:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydragon1
De verhuurder heeft op mijn mail gereageerd en naar mijn mening best positief!

“ Bedankt voor uw bericht. Het is juist dat voor particuliere beleggers de overheidslasten te hoog zijn geworden om nog een rendement te halen waarmee de overige lasten kunnen worden betaald en daarnaast nog een verantwoord rendement te halen. Ik wil inderdaad overwegen om indien de huurders dit willen de woning tegen een voor mij haalbare opbrengst te verkopen k.k.. Momenteel ben ik op vakantie en —- weer terug. Dan zal ik met de beheerder overleggen om u en andere huurders een aanbod te doen. Zou u alvast kunnen doorgeven welke huurders overwegen hiervoor ook in aanmerking te willen komen? Het is belangrijk dat te weten omdat dat invloed heeft op de beslissing voor verkoop.”

Ik heb dit teruggekoppeld in de groepsapp en wacht nu af wie er na deze reactie eventueel overstag zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:35
Wispe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Als het complex altijd in eigendom is geweest van één eigenaar (verhuurder), dan is de kans klein dat er een VVE is en is er een grote kans dat het pand helemaal nog niet gesplitst is in appartementsrechten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:34:
[...]

Als het complex altijd in eigendom is geweest van één eigenaar (verhuurder), dan is de kans klein dat er een VVE is en is er een grote kans dat het pand helemaal nog niet gesplitst is in appartementsrechten.
Misschien waren het wel lidmaatschapsrechten en is het nu wel omgezet naar appartementsrechten.

Alles kan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Als eigenaar heb je dan onderaan de streep niets in te brengen in de beslissingen van de VVE, want degene met het meerderheidsbelang kan alles bepalen. Jij mag alleen je bijdrage betalen.
Dit klopt, maar toch hoef je er wellicht niet zo extreem bang voor te zijn.

Als hij iets wil uitvoeren dat jou €10k kost, kost het hem zelf immers €180k.

De kans dat die het geld aan onzinnige dingen wil uitgeven is ook niet enorm.

Maar je kunt natuurlijk van mening verschillen over verduurzaming, enz.

Als er nog geen VvE is, kost het regelen daarvan ook best iets. Er moet een meerjaren onderhoudsplan komen, enz.

Maar goed, ik zou juist geen boekwerk mailen, maar kort: als ik geïnteresseerd zou zijn om het appartement dat ik bewoon te kopen, is dat voor u uberhaupt een bespreekbaar onderwerp? Plus de reden dat je dit overweegt.

Wat is de reden trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Wilke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Dit klopt, maar toch hoef je er wellicht niet zo extreem bang voor te zijn.

Als hij iets wil uitvoeren dat jou €10k kost, kost het hem zelf immers €180k.

De kans dat die het geld aan onzinnige dingen wil uitgeven is ook niet enorm.

Maar je kunt natuurlijk van mening verschillen over verduurzaming, enz.

Als er nog geen VvE is, kost het regelen daarvan ook best iets. Er moet een meerjaren onderhoudsplan komen, enz.

Maar goed, ik zou juist geen boekwerk mailen, maar kort: als ik geïnteresseerd zou zijn om het appartement dat ik bewoon te kopen, is dat voor u uberhaupt een bespreekbaar onderwerp? Plus de reden dat je dit overweegt.

Wat is de reden trouwens?
De reden is dat ik gewoon langzaam maar zeker op zoek ben naar een koopwoning, voor mijn eigen keus vrijheid. Maar ook om er aan het eind van de rit wat aan over te houden ipv eindeloos huur betalen. Los daarvan is er niks wat vergelijkbaar is aan wat ik nu heb. Sowieso een appartement met eigen garage is een mega plus voor mij, en ook iets wat er niet is op dit moment. Dan ga je meteen naar een eengezinswoning, en dat is heel ver buiten hypotheek mogelijkheden. Dus dit is een hele goede kans voor mij.

Pagina: 1