Rechstreeks eigenverbruik meten zonder som te maken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:26
Simpele vraag, waar ik me al de hele dag het hoofd over breek.

Hoe kan ik meten hoeveel energie er van de zon rechtstreeks verbruikt werd door de rest in de installatie
ZONDER
te meten wat het totale verbruik in de woning is via de teller, of door alles achter nog een aparte teller te steken.

Ik dacht: ik neem een energieteller met INPUT en OUTPUT. Aan de OUTPUT sluit ik de ganse woning aan. Aan de INPUT sluit ik omvormer aan, en een kabel naar het net (in dezelfde kooi)

[ Voor 23% gewijzigd door Kakola op 20-05-2025 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Tenzij ik je verkeerd begrijp kan dat niet met deze beperkingen die je erbij opnoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ah net te vroeg; na je edit; Dus je staat wél open voor een extra meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:26
Er mag een extra meter zijn om het eigenverbruik te meten, maar op die meter moet er meteen zichtbaar zijn hoeveel er van de zon verbruikt wordt/werd
Er is geen totale meting van het gebouw beschikbaar

[ Voor 15% gewijzigd door Kakola op 20-05-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
d.m.v. een slimme lezer via homeassistant e.d. kan je dit meten.

Als je alleen een slimmelezer aanschaft kan je via die GUI volgens mij ook zien hoeveel je huis direct verbruikt.

Via Homeassistant kan je zoiets maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pifN7reFDVfZ1Gy7HATlqQAyv24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RDKUJegermvHnpciyX3wio5H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INW6FVqxumyQsslHK-wkqKdRcd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ0j6jl4ULMTcj02PeASBsZV.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/-/e...lamp+%2Caps%2C178&sr=8-34

Kan eenvoudig met een vermogensmeter met twee stroomtrafos. Uitlezen met je telefoon of het spul in Home Assistant verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:42
Dat gaat niet.

Je wilt namelijk 2 dingen weten, hoeveel je zonnepanelen produceren, en hoeveel je huis verbruikt. Je eigen verbruik is een combinatie van die 2.

- Je kan meten hoeveel je zonnepanelen opbrengen net maar dan weet je alsnog niet hoeveel je huis verbruikt. Bij 1000W opbrengst van je zonnepanelen weet je niet of je daar de volle 1000W zelf van verbruikt of maar 100W. Dat weet je pas als je de netaansluiting of het verbruik van de rest van je huis meet.
- En bij een meter voor de hele woning zonder je zonnepanelen te bemeten weet je dan wel dat er 1100W verbruikt wordt, maar niet hoeveel daarvan van de zonnepanelen komen. Dan zou je alsnog je zonnepanelen of je net aansluiting moeten meten.

Makkelijkste is een meter bij je netaansluiting, die heb je vaak al in de vorm van een slimme meter die je uit kan lezen via P1 en een meter bij je zonnepanelen, die heb je ook vaak al in de vorm van een omvormer die statistieken terug geeft. Het eigen zonneverbruik in huis is dan een combinatie van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kakola schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:53:

Hoe kan ik meten hoeveel energie er van de zon rechtstreeks verbruikt werd door de rest in de installatie
ZONDER
te meten wat het totale verbruik in de woning is via de teller, of door alles achter nog een aparte teller te steken.

Ik dacht: ik neem een energieteller met INPUT en OUTPUT. Aan de OUTPUT sluit ik de ganse woning aan. Aan de INPUT sluit ik omvormer aan, en een kabel naar het net (in dezelfde kooi)
Je hebt verschillende opties, maar eerst een belangrijke vraag:
Wat voor een type stroommeter heb je?

Met een smartmeter met p1-poort en een passende omvormer
is het simpel en zonder "gedoe" in de meterkast (trefwoord HomeWizard cloud)

Anders wordt het zoiets als @Prisma16 voorstelt, voor 3-fase nog wat uitgebreider.
En reken maar - het maken van sommen zit er ook nog bij.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Kakola schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:53:

ZONDER

Hoeveel je zelf verbruikt. Dan moet je de productie meten en als er sprake is van export is via de kWh meter die eraf trekken.

Dit is wat ik HA gebruik als helper->template omdat te berekenen en de onderstaande template rond af op 5 Watt:

code:
1
2
3
4
5
6
{% set exported = states('sensor.sdm220_1_active_power') | float + 2.5 | float(3) %}
{% set production = states('sensor.sdm220_2_active_power') | float + 2.5 | float(3)  %}
{%set exported = exported - exported % 5 %}
{%set production = production - production % 5 %}
{{ (production - exported) * -1 
  if exported <= 0 else production * -1}}

Als de exported lager of gelijk is aan 0 Watt dan is het production - exported en zo niet dan gaat de gehele production op dat moment op als intern verbruik.

Heb je geen P1 poort op de kWh-meter dan kun je denken aan twee kWh-meters, eentje voor de omvormer en eentje voor het gehele huis, waar dan de omvormer weer via de huiskant van de kWh-meter loopt en er zo retour doorheen gaat. (kWh meter omvormer L-in --> L-out kWh-meter/huiskant )

Houdt in de gaten of de waarden als negatieve waarden binnenkomen en ik moest daarom die met -1 vermenigvuldigen voor mijn besturing.

Ik had nog een screenshot van hoe het dan eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB5Pm8xz8ywB1kBF2nxxNIvpct8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LPPuoVDphxLSYhmvKoncMUvd.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 20-05-2025 19:58 . Reden: Screenshot erbij.... ]

Pagina: 1