Ik hoopte dat je dit inderdaad zou kunnen doen: eerst alles opzetten via 2.4 en daarna het IOT apparaat met het 2.4 netwerk laten verbinden en de app met 5 GHz. Ervan uitgaande dat de app en het IOT apparaat gewoon praten met IP adres 192.168.1.x via IP. Dan maakt het niet uit op welk SSID je zit.
Het punt is denk ik dat de IOT apparaten zoals mijn oven, geen keyboard interface hebben. Daardoor is het onmogelijk om een Wi-Fi wachtwoord in te stellen. De oplossing die ze daar kennelijk voor bedacht hebben is om het IOT apparaat een ad-hoc netwerk op te laten zetten (waarschijnlijk zonder beveiligingssleutel). De app kan dan verbinden met dit ad-hoc netwerk en daarna informatie uitwisselen. Hij kan het IOT apparaat dan vertellen met welk netwerk (SSID) het moet verbinden en welk wachtwoord het daarvoor nodig heeft. Het IOT apparaat kan daarna, net als de app, overschakelen naar gekozen (infrastructure) netwerk. Jouw 2.4 GHz thuisnetwerk zeg maar. Het IOT apparaat zou daarna gewoon via IP moeten communiceren met elk ander apparaat binnen het lokale netwerk, in mijn geval apparaten met een IP adres 192.168.1.x.
Het probleem waar ik nu helaas mee zit is dat het mij niet lukt om het IOT apparaat (combimagnetron als eerste van een serie) te verbinden met het thuisnetwerk. In de app krijg ik keurig netjes de pop-up of ik verbinding wil laten maken met netwerk IOT_999999999, waarbij 999999999.een reeks cijfers is. Daarna krijg ik een lijst van thuisnetwerken zien waarmee ik wil verbinden, waar mijn zelf ingesteld 2.4 netwerk tussen zit. Ik kies dan het betreffende netwerk en voer hiervoor de WPA key (wachtwoord) in. Dan krijg ik de melding dat er wordt geprobeerd om verbinding te maken en dat dit even kan duren.
Na een minuut of zo krijg ik een rood uitroepteken en de foutmelding 'Kan niet verbinden met wifi'. De foutcode is ECPW003. Als suggestie krijg ik: 'Controleer de instellingen van je router op ouderlijk toezicht (heb ik niet), MAC-filters (heb ik niet) of geblokkeerde poorten (heb ik ook niet voor zover ik weet), waardoor het apparaat geen verbinding kan maken'. Daarbij krijg ik 2 keuzes: a) Netwerk resetten en b) Neem contract met ons op. Dat laatste heb ik dus gedaan. Bij Netwerk resetten zeggen ze dat mijn gebruiksaanwijzing zou moeten vertellen hoe dit moet, maar niets hierover in het boekje. Na een eerdere mislukte poging heb ik toen in plaats hiervan bij de instellingen gekozen voor 'terugzetten naar fabrieksinstellingen'. Zou in ieder geval ook het netwerk moeten resetten, lijkt me.
Tijdens een chat sessie konden ze me niet helpen en kreeg ik een telefoonnummer van de support afdeling. Die wist eigenlijk ook geen oplossing te bedenken anders dan de (op dit forum al genoemde) hot spot truc. Die kan ik niet uitvoeren omdat mijn (wat oudere) telefoon niet wordt ondersteund door de app. Ik draai de app dus op mijn (redelijk courante) tablet, maar daar heb ik geen mobiel internet op en kan ik dus ook geen hot spot aanmaken. Er is voor mij een ticket aangemaakt en hopelijk weten ze nog een oplossing voor mij te bedenken.
O ja, voor ik aan dit alles begon heb ik voor het 5 GHz netwerk op mijn mobiel apparaat ingesteld dat deze niet automatisch moet opnieuw verbinden en voor het 2.4 GHz netwerk juist wel. Wat ik later als de verbinding eenmaal is gemaakt natuurlijk ga omkeren, want ik wil dat mijn tablet normaal zal verbinden met het 5 GHz netwerk. En als het werkt zoals jij zei, dan haal ik het 2.4 GHz netwerk weg op mijn tablet.
Ik dacht dat ik ook al een keer heb geprobeerd om verbinding te maken terwijl het 5 GHz netwerk helemaal uit stond op mijn router. Maar dat zou geen probleem moeten zijn als ik begin met een verbinding met het 2.4 netwerk en zeg dat ik niet automatisch wil herverbinden met 5 GHz.