Wi-Fi verbinding AEG apparaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-05 16:48
Mijn vraag
Ik heb een dual-band router en gebruik in de praktijk eigenlijk alleen het 5 GHz netwerk omdat de 2.4 GHz band vol zit en het 2.4 GHz netwerk alleen lagere snelheden ondersteunt. Mijn AEG apparaten kunnen helaas alleen via het 2.4 GHz netwerk communiceren. Weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld in eerste instantie de mobiele telefoon te laten verbinden met het 2.4 GHz netwerk om zodoende contact te maken met de AEG apparaten en later de mobiele telefoon om te schakelen naar het 5 GHz netwerk. Als er gecommuniceerd wordt via IP dan zou er communicatie mogelijk moeten zijn. Als er expliciet via een soort van Wi-Fi protocol wordt gecommuniceerd over het 2.4 GHz netwerk dan werkt dit natuurlijk niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 06:40
Ik weet niet wat voor router je hebt, maar ik zou voor de 2,4Ghz een ander SSID inrichten waar je alleen de legacy apparatuur mee verbindt. Het is goed mogelijk dat er geen 5GHz radio in je AEG apparaat zit, dus je theorie met mobiele telefoon zie ik niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
mijn slimme verwarming wil ook alleen maar op 2.4 ghz dat zit hem gewoon in de chips van de module.
heel vervelend zeker.

ik zou op zoek gaan naar een band breedte die het minst gebruikt wordt in jou buurt.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Voor het Internet der Dingen (IoT) wordt in de praktijk alleen de 2.4 band gebruikt. Zoals dus ook voor je AEG.
Dus contact maken via 2.4 en later de AEG laten overstappen op 5 gaat niet werken.
Zoals gezegd, je zou een apart 2.4 netwerkje voor de IoT apparaten kunnen maken. Snelheid is voor dit soort toepassingen niet relevant, er worden allen korte boodschappen uitgewisseld en als die een paar milliseconden later aankomen geeft dat niets.

Achtergrond, veelal worden voor IoT ESP32 of ESP8266 bordjes gebuikt op 2.4 GHz. 5 GHz is wel onderdeel van de gebruikte standaard maar wordt (nog) niet veel toegepast. Het kleinere bereik van 5 GHz is ook een nadeel voor IoT en, zoals gezegd,snelheid is in de praktijk niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
@Prisma16 Ik heb er geen probleem mee om voor IoT apparaten een apart 2.4 netwerkje te maken. Waar ik een probleem mee heb is dat ik mijn telefoon dit netwerk ook moet 'leren', naast het standaard 5 GHz netwerk waar ik normaal mee verbindt. Ook al schakel ik na het gebruik van de AEG app van het 2.4 netwerk over naar het 5 GHz netwerk, ik kan dan niet voorkomen dat mijn telefoon spontaan overschakelt naar het 2.4 GHz. Misschien dat dit lukt als ik voor dit 2.4 netwerk de schakelaar 'Automatisch opnieuw verbinden' uit zet? Ga dit eens proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:44
Kun je het 2.4GHz-netwerk geen aparte naam geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Ja dat heb ik altijd al gedaan met het 2.4 GHz netwerk (heb dit vroeger wel eens gebruikt toen ik nog oude apparatuur had die geen 5 GHz ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
mmhmjanssen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:57:
Ja dat heb ik altijd al gedaan met het 2.4 GHz netwerk (heb dit vroeger wel eens gebruikt toen ik nog oude apparatuur had die geen 5 GHz ondersteunde.
Dan maakt je toch een tweede SSID op 2.4 voor IoT en maak deze niet bekend voor je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:22
Als je AEG appraat verbinding heeft met je router via 2,4Ghz dan moet je deze toch gewoon met je telefoon kunnen zien als je telefoon met dezelfde router is verbonden?

Zo werkt het hier ook. Ik moest wel eerst de router op alleen 2,4 zetten, daarna de IOT dingen verbinden en als die verbinding hadden dan weer naar dual band toe gaan. Mijn telefoon is verbonden met 5ghz maar ik kan alle apparaten welke verbonden zijn met 2,4 gewoon zien.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Ik hoopte dat je dit inderdaad zou kunnen doen: eerst alles opzetten via 2.4 en daarna het IOT apparaat met het 2.4 netwerk laten verbinden en de app met 5 GHz. Ervan uitgaande dat de app en het IOT apparaat gewoon praten met IP adres 192.168.1.x via IP. Dan maakt het niet uit op welk SSID je zit.

Het punt is denk ik dat de IOT apparaten zoals mijn oven, geen keyboard interface hebben. Daardoor is het onmogelijk om een Wi-Fi wachtwoord in te stellen. De oplossing die ze daar kennelijk voor bedacht hebben is om het IOT apparaat een ad-hoc netwerk op te laten zetten (waarschijnlijk zonder beveiligingssleutel). De app kan dan verbinden met dit ad-hoc netwerk en daarna informatie uitwisselen. Hij kan het IOT apparaat dan vertellen met welk netwerk (SSID) het moet verbinden en welk wachtwoord het daarvoor nodig heeft. Het IOT apparaat kan daarna, net als de app, overschakelen naar gekozen (infrastructure) netwerk. Jouw 2.4 GHz thuisnetwerk zeg maar. Het IOT apparaat zou daarna gewoon via IP moeten communiceren met elk ander apparaat binnen het lokale netwerk, in mijn geval apparaten met een IP adres 192.168.1.x.

Het probleem waar ik nu helaas mee zit is dat het mij niet lukt om het IOT apparaat (combimagnetron als eerste van een serie) te verbinden met het thuisnetwerk. In de app krijg ik keurig netjes de pop-up of ik verbinding wil laten maken met netwerk IOT_999999999, waarbij 999999999.een reeks cijfers is. Daarna krijg ik een lijst van thuisnetwerken zien waarmee ik wil verbinden, waar mijn zelf ingesteld 2.4 netwerk tussen zit. Ik kies dan het betreffende netwerk en voer hiervoor de WPA key (wachtwoord) in. Dan krijg ik de melding dat er wordt geprobeerd om verbinding te maken en dat dit even kan duren.

Na een minuut of zo krijg ik een rood uitroepteken en de foutmelding 'Kan niet verbinden met wifi'. De foutcode is ECPW003. Als suggestie krijg ik: 'Controleer de instellingen van je router op ouderlijk toezicht (heb ik niet), MAC-filters (heb ik niet) of geblokkeerde poorten (heb ik ook niet voor zover ik weet), waardoor het apparaat geen verbinding kan maken'. Daarbij krijg ik 2 keuzes: a) Netwerk resetten en b) Neem contract met ons op. Dat laatste heb ik dus gedaan. Bij Netwerk resetten zeggen ze dat mijn gebruiksaanwijzing zou moeten vertellen hoe dit moet, maar niets hierover in het boekje. Na een eerdere mislukte poging heb ik toen in plaats hiervan bij de instellingen gekozen voor 'terugzetten naar fabrieksinstellingen'. Zou in ieder geval ook het netwerk moeten resetten, lijkt me.

Tijdens een chat sessie konden ze me niet helpen en kreeg ik een telefoonnummer van de support afdeling. Die wist eigenlijk ook geen oplossing te bedenken anders dan de (op dit forum al genoemde) hot spot truc. Die kan ik niet uitvoeren omdat mijn (wat oudere) telefoon niet wordt ondersteund door de app. Ik draai de app dus op mijn (redelijk courante) tablet, maar daar heb ik geen mobiel internet op en kan ik dus ook geen hot spot aanmaken. Er is voor mij een ticket aangemaakt en hopelijk weten ze nog een oplossing voor mij te bedenken.

O ja, voor ik aan dit alles begon heb ik voor het 5 GHz netwerk op mijn mobiel apparaat ingesteld dat deze niet automatisch moet opnieuw verbinden en voor het 2.4 GHz netwerk juist wel. Wat ik later als de verbinding eenmaal is gemaakt natuurlijk ga omkeren, want ik wil dat mijn tablet normaal zal verbinden met het 5 GHz netwerk. En als het werkt zoals jij zei, dan haal ik het 2.4 GHz netwerk weg op mijn tablet.
Ik dacht dat ik ook al een keer heb geprobeerd om verbinding te maken terwijl het 5 GHz netwerk helemaal uit stond op mijn router. Maar dat zou geen probleem moeten zijn als ik begin met een verbinding met het 2.4 netwerk en zeg dat ik niet automatisch wil herverbinden met 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 21:28
Kijk ook eens naar de beveiliging van je 2.4 GHz IOT. Volgens Reddit willen sommige AEG apparaten WPA2/WPA3-personal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Mijn router geeft me maar één keuze en die noemen ze WPA2-PSK.
Getriggerd door de hints heb ik ook nog even gekeken naar de beveiliging de mijn router toepast. Ik zag dat de IPv4 Firewall aan stond. Die heb ik (tijdelijk) even uit gezet, maar dat loste het probleem niet op.
Ik heb ook nog geprobeerd om te verbinden met WPS maar dit werkte ook niet. De app vroeg nog steeds om een wachtwoord. Ik weet het niet meer. Hoe moeilijk kan het zijn om iets te maken dat (altijd) werkt. Leuk al die nieuwe snufjes op apparaten. In plaats van AI zouden we AW moeten hebben (Altijd Werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Zou de lengte van het wachtwoord misschien het probleem zijn. Ik heb namelijk een wachtwoord laten genereren en dat is best wel lang (16 karakters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 21:28
Alles zou op dit moment het probleem kunnen zijn. Korter wachtwoord proberen, geen wachtwoord proberen. Proberen te verbinden met telefoon als hotspot, oude router gebruiken of lenen van iemand.
mmhmjanssen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:00:
In plaats van AI zouden we AW moeten hebben (Altijd Werken).
:+

[ Voor 32% gewijzigd door se77en op 21-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Korter wachtwoord (10 karakters) werkte niet.
Geen wachtwoord zou aardig kunnen zijn om te zien of de verbinding kan worden gemaakt, maar ik wil het netwerk later natuurlijk niet open staan. Als ik dan alsnog een wachtwoord toevoeg, hoe vertel ik het dan aan mijn AEG apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Zonder wachtwoord werkte ook niet. De app wil sowieso een wachtwoord. Dus heb ik maar het oude wachtwoord ingegeven. Bij het verbinding maken zou de router het wachtwoord dat wordt gegeven door het IOT apparaat kunnen negeren, tenzij het IOT apparaat toch eigenwijs probeert te verbinden met een wachtwoord. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nog zou kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Sommige WiFi routers/AP's ondersteunen ook Band Steering, ik ben er niet echt fan van maar in theorie doet dat wat je wilt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Ik ben er ook geen fan van en daarom heb ik met opzet de WiFi voor mijn mobiel apparaat waar de app op draait zodanig ingesteld dat deze niet automatisch overschakelt naar het 5 GHz netwerk. Bovendien kan ik zonder Band Steering expliciet mijn 2.4 GHz thuisnetwerk selecteren in de laatste stap van het verbinding maken. Beide apparaten op 2.4 GHz en dat zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Wat ik hierboven over de mobiele hotspot schreef klopt niet. Ik kan weliswaar geen hotspot maken op het apparaat (tablet) waar de AEG app op draait, maar wel op mijn telefoon.
Ik heb dus het 2.4 GHz netwerk op mijn router uitgezet en een identiek Wi-Fi netwerk gecreëerd op mijn telefoon als hotspot. D.w.z. zelfde SSID en zelfde wachtwoord. Tot mijn niet geringe verbazing lukte het nu wel om mijn eerste AEG apparaat (Combimagnetron) te verbinden. Ik kon het apparaat een naam geven en hij verscheen keurig netjes in de app. In het display van de combimagnetron verscheen zelfs een Wi-Fi symbool met een "play" toets hieronder. Toen kwam het grote moment om te kijken of hij het nu ook deed met het echte Wi-Fi netwerk.

Voor de zekerheid eerst maar even de AEG app afgesloten, de tablet verbonden met mijn 5 GHz netwerk voordat ik de hotspot uit zette.
Vervolgens het 2.4 GHz netwerk weer aangezet op mijn router en de tablet hiermee verbonden. Met dichtgeknepen billen de AEG app weer opgestart. Op het Home scherm een prachtige afbeelding van een combimagnetron met hieronder de tekst "Niet beschikbaar" en als subtitel: "zorg ervoor dat de wifi werkt en het apparaat binnen het bereik van de router is". In de app nog gezocht of het mogelijk is om de verbinding proberen te herstellen of zoiets maar niks van dit alles.

Aangezien tijdens het verbinden de optie "netwerk onthouden" of iets van die strekking aan stond leek het me wel een aardige test om te proberen om een andere apparaat te verbinden, in mijn geval de nieuwe AEG oven. Ik kreeg al een beetje hoop op het moment dat ik in de verbindingsprocedure het thuisnetwerk moet kiezen en wachtwoord ingeven, nu alvast de naam van het netwerk en het bijbehorende wachtwoord waren ingevuld! Maar helaas, na enkele minuten of zo weer dat beruchte rode uitroepteken en de bekende foutmelding EPCW003.

Ook nog geprobeerd om te kijken of de combimagnetron alsnog verbinding wil maken met het echte 2.4 netwerk door Wi-Fi een tijdje uit te zetten en hierna weer aan. Dat werkte helaas niet. De app gaf nog steeds aan dat er geen verbinding is. Blijkbaar onthoudt het AEG apparaat het BSSID van het Access Point waarmee het contact maakt en gebruikt dit om verbinding te maken i.p.v. het SSID. BSSID staat voor Basic Service Set Identifier en is het MAC adres van het Access Point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Ik heb nog een test gedaan. Als ik het 2.4 GHz netwerk uitzet en de hotspot weer aan, dan heeft het apparaat weer verbinding en kan ik het besturen via de app.

Zou het nog verschil maken als ik een 2.4 GHz gastnetwerk gebruik i.p.v. regulier netwerk. De router gaf aan dat de beveiliging van het gastnetwerk op WPA2-Personal staat (default).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

franssie

Save the albatross

Gast netwerk zou moeten werken. Daarna netwerk vergeten in je telefoon zodat ie alleen je 5ghz netwerk pakt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:44
Staat je router niet op kanaal 12 of 13? Hoewel het gewoon zou moeten werken zijn er helaas nog altijd apparaten die daar niet mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Nee de router staat op automatisch en huidig kanaal is 6. Vaste keuzes lopen slechts van 1 tot 9. Dus dat kan het niet zijn. Bovendien zegt de handleiding dat frequenties van 2400 - 2483.5 MHz worden ondersteund. Kanaal 14 zendt uit op 2484 MHz, dus dat kanaal zou nog net kunnen werken.

Ik heb ook nog even getest of de instelling 'Multicast doorsturen' (Multicast forwarding) het probleem zou kunnen zijn. Dit staat standaard aan. Uitzetten loste het probleem niet op.

[ Voor 21% gewijzigd door mmhmjanssen op 22-05-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb met een HP printer wel eens gehad dat die het MAC adres van de AP opsloeg bij de verbinding. Toen ik mijn printer verplaatste van beneden naar boven wilde die niet op exact dezelfde AP met dezelfde instellingen verbinden. In het WiFi menu zag ik mijn WiFi SSID ook 2x dus een 2e verbinding gemaakt op de andere AP en dat werkte. Mogelijk doet die AEG ook zoiets?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Ik denk dat AEG inderdaad ook zoiets doet. (E)SSID is alleen maar een naam die het voor mensen gemakkelijk maakt om een bepaald lokaal netwerk te identificeren. Een draadloos toegangspunt (AP = Access Point) wordt echter geïdentificeerd met een BSSID = Basic Service Set IDentifier. Meestal is dit een MAC adres. Een MAC adres is een unieke code van 48 bits = 6 bytes.

In principe kan jouw buurman zijn Wi-Fi netwerk dezelfde naam geven als jij. Als ik bij het verbinden met het netwerk een SSID op zou geven, welk toegangspunt moet dan reageren, dat van mij of dat van mijn buurman. Bij associatie moet een station dus het BSSID opgeven. Het is dan ook vrij logisch dat jouw HP printer en mijn AEG apparaat nadat ze verbinding hebben gemaakt dit BSSID opslaan. Niet alleen om nu te verbinden, maar ook later als de verbinding tijdelijk is weggevallen. Vandaar dat mijn truc om via een hotspot het AEG apparaat later met een gewoon draadloos netwerk te laten verbinden (omdat deze toevallig eenzelfde SSID en wachtwoord hebben), niet werkt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Om welke router en AEG apparaat gaat het eigenlijk precies?

Als je misschien nog ergens een andere/oudere router/AP/repeater hebt zou je daar eens mee kunnen testen?
Gebruik daarop dan een apart 2,4GHz SSID en verbind daar dan de AEG/Phone/tablets mee.
Start dan de configuratie procedure eens en test of het dan misschien wel werkt?

Het kan dan ook een compatibiliteitsprobleem zijn met de router.
Soortgelijke problemen spelen ook met nieuwe firmware/boxen van de KPN en (erg) oude WPA2 clients:
KPN Community: Sinds update Box 12 verbindt Xbox 360 niet meer met Wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmhmjanssen
Het gaat om een Zyxel router type T-50 en de (nieuwe) AEG combimagnetron NKK6N501B en AEG oven NBA5P521AB.
Maar ik heb goed nieuws: ik heb van mijn internetprovider een nieuwe Zyxel router gekregen (type T-56) en het lukte me nu wel om beide apparaten te verbinden met de AEG app. De nieuwe router heb ik precies zo ingesteld als de oude router, behalve dat de DHCP server nu standaard vanaf IP adres 192.168.1.2 uit mag delen i.p.v. 192.168.1.10. Die laatste instelling had ik zo gemaakt om een aantal vaste IP adressen toe te kunnen wijzen in de range 192.168.1.2 .. 192.168.1.9. Maar die vaste toewijzing gebruikte ik toch al niet meer.
Een van de verschillen is dat de nieuwe router WPA3 aankan en de oude het moest doen met alleen WPA2.
Als een soort van mosterd na de maaltijd heb ik trouwens nog gevonden dat de AEG app een vrij gedetailleerd logboek bijhoudt tijdens het maken van verbindingen. Daar is uiteraard de ECPW003 melding terug te vinden en de meldingen daarvoor zouden een indicatie moeten geven wat er precies mis gaat. Iemand van AEG zou hier wellicht wat mee kunnen, maar ik ben blij dat het nu allemaal werkt.

Ook heb ik meteen de tablet waar de app op draait verbonden met mijn 5 GHz netwerk en hiermee automatisch opnieuw laten verbinden. Tot mijn genoegen kan ik nog steeds praten met beide ovens die op het 2.4 GHz netwerk zitten met een eigen SSID / wachtwoord. Nu de verbinding een keer is gemaakt praat de app blijkbaar met de AEG apparaten via de IP adressen 192.168.1.x.
Pagina: 1