Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 12:15
Situatie is als volgt, we wonen in een twee onder 1 kap woning. Daarop liggen 24 panelen en we werken met een hybride warmtepomp en verwarmen/koelen deels met airco.

Elke ochtend zie ik dat we rond 08:00u al op 2kWh verbruik zitten, de 'snelle' som maakt dat dit 6kWh per 24u/dag is aan verbruik.

Ik dacht eerst bijvoorbeeld aan onze Quooker als grootverbruiker, dit is weliswaar flinke (sluip)verbruiker met zo'n 14kWh totaal per maand. Echter heb ik het idee dat ik iets mis, iemand nog tips in welke hoek ik moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruoMypXBmWijnvG7lpHfwhpLzAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewUI6LZckkhRA3crt7HGlAkB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Wat kan je allemaal uitzetten in de nacht om te meten? Je kan denken per apparaat maar je kan ook per groep kijken, dan heb je de richting om te zoeken geïsoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Je standaard verdachten:

- koelkasten
- vriezer
- modem, router, access points
- vloerverwarmingspomp
- quooker

Maar goed, meten is weten. Je hebt al een Homewizard P1 meter zo te zien, neem nog even er een plug erbij, en ga aan de slag met meten.

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ja in kaart brengen wat er allemaal is aangesloten per ruimte of groep. Meten is weten

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 19:23
@BertP
Meten is weten, dus alles wat een stroomaansluiting heeft nalopen.
Aantal verbruikers waar ik nu aan zou denken:
Pomp van CV en/of vloerverwarming.
Ventilatiebox
Setup box van de TV
Modem/wifi apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

D4NG3R

kiwi

:)

Koelkast(en), vriezer(s), netwerkapparatuur, (vloer)verwarmingspomp, aquarium, ventilatie/wtw, Quooker, spul wat in stand-by staat etc.

Iets anders dan meten = weten valt hier niet over te zeggen. 250W aan sluimerverbruik kan voor jouw situatie best normaal zijn, maar dat ligt geheel aan wat er allemaal op de achtergrond stroom verbruikt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Pas even op dat je niet een koelkast of vriezer uitzet als je van plan bent om een hele groep gedurende een nacht uit te schakelen...!

PVO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
Rond bedtijd even switchen naar de 'Nu' weergave en stekkers trekken maar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die stand by meting is ook maar een schatting. Dus inderdaad een paar pluggen kopen.
Bij mij is het meterkast met alle netwerk apparatuur, nas, nvr, cameras, koelkasten en kom ook op 200/250. Als ik de warmtepomp aan heb ziet ie dat ook deels als sluipverbruik lijkt het ook al zit die op een plug dus wordt ook apart gemeten.
Vroeger had ik een oude koelkast, Amerikaans model, die verbruikte per jaar meer dan al het andere, had ik dus in een maand of wat terugverdient.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RfbyPfGs9ePYPwX_yvAK608y28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g31VqPBMzekLqMyClVY1JwUG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 20-05-2025 16:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:36
BertP schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:51:
Elke ochtend zie ik dat we rond 08:00u al op 2kWh verbruik zitten, de 'snelle' som maakt dat dit 6kWh per 24u/dag is aan verbruik.
250W dus.

Zo heel bijzonder hoeft dat niet te zijn, ik zit daar met balansventilatie, router met twee extenders, quooker, koelkast, bierkoelkastje en wijnkoelertje iets boven (276W gemiddeld afgelopen 7 dagen). Oh, mijn airco's doen ook 5W per stuk dus met 4 binnenunits al goed voor 20W idle verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 20-05-2025 16:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Buiten lampen die in de nacht aangaan?
Vloerverwarmingspomp is ook echt zo'n typische die al paar keer genoemd is.

[ Voor 50% gewijzigd door graceful op 20-05-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:16

3raser

⚜️ Premium member

Mijn vaatwasser draait 's nachts. Op die manier is de eerste kilowatt er ook al snel doorheen. Als je het echt wilt weten moet je dit soort stekkers kopen en (eventueel afwisselend) apparaten een dagje meten. Dan ben je er zo achter waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24
Mijn homewizard P1 rekent het verbruik van mijn airco ook onder "standby verbruik" in de winter omdat hij altijd aan staat (hoofdverwarming). Die meter heeft geen idee wáár je stroom verbruikt, hij kan alleen (een klein beetje slim) herkennen dát er stroom verbruikt word. Zeker weten dat dit bij jou niet ook het geval is, en het verbruik van je airco als "standby" word gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-09 18:27
Die 2kWh in de nacht is bij mij ook gangbaar. Ik zit op 24/7 lowest op 200W met Router / netwerk / 3 AP's / NAS / IPCAM / HA NUC / WTW ventilatie / nachtverlichting buiten om het huis en het hele huis vol met z-wave en zigbee. Dit is dus zonder gebruik van koelkasten/diepvries/qooker. Als je dat erbij telt zit ik in de nacht op zo'n uurgemiddelde van 280Wh. En dan meten is weten. Ik heb ook een paar van die energysockets waarmee je mooi verbruik kunt meten. En dan zoeken door je hele huis tot je je 24/7 helemaal kunt herleiden. Dat heeft mij lang geleden meerdere "grootverbruikers" opgeleverd. Bijvoorbeeld een nooit in gebruik zijnde Sony audiosetje die met alleen het klokje aan al 12W. Verder ook 2 elektrisch verstelbare bedbodems. Nooit in gebruik. Wel 4W per stuk. Alleen deze 2 waren al goed voor 0,48kWh per dag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 12:15
Dank voor alle reacties, ik heb twee slimme stekkers die ook verbruik meten dus ik denk dat ik gewoon een rondje 'plug & play' ga doen.

Gisteravond op basis van de tip @graceful de buitenlampen van Hue eens uitgezet en dat scheelde over de 8 uur die ze normaliter aan staan al ~0,4/0,5 kWh. Dat is in ieder geval een mooie eerst winst! We hebben 6 slaapkamers waar een Daikin binnenunit hangt, deze doen nu nog niks omdat het niet te warm en niet te koud is maar dat gaat wellicht veranderen als de temperatuur naar beneden duikt. Als dat standby verbruik ergens tussen de 5-10W per unit is tikt dat ook weer aan op het totaal.

Vloerverwarmingspomp had ik niet aan gedacht maar die zal ik ook voorzien van de slimme stekker en na een weekje kijken wat daar het gemiddelde van is.

Daarnaast komen er wat usual suspects voorbij, ik weet wat mij te doen staat. Dank voor alle reacties, tips blijven uiteraard welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een sluipverbruik van 250Wh. Dat is op 24 uur 6kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpb4d2wJqZXYEWTlRn7wFLAZSgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftd7jOIdOM3EGEjFubhGCb9o.png?f=fotoalbum_large

Ik verwacht niet dat je hele gekke dingen gaat tegenkomen.

24/7:
2x Sonos speakers
4x AP
3x switches
1x SAN
5x buitenlampen (alleen bij schemer, dus niet 24/7)

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 21-05-2025 08:52 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40
BertP schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:38:

Vloerverwarmingspomp had ik niet aan gedacht maar die zal ik ook voorzien van de slimme stekker en na een weekje kijken wat daar het gemiddelde van is.
Mocht je zo'n oude vloerverwarmingspomp hebben die continu draait ook als het niet nodig is, dan ben je op zoek naar een pompschakelaar. Die zorgt ervoor dat de pomp alleen draait als de leiding warm wordt, en doet iedere dag even een rondje pompen om de leidingen schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt wel de zuinigste quooker die er is, gemiddeld verbruikt een quooker 500kWh per jaar.
Pagina: 1