Pure Base 500DX - Ventilatoren setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 13:43
Door het upgraden van mijn GPU naar een RTX 5090 ben ik aan het kijken hoe ik de koeling in mijn pc behuizing kan optimaliseren.

Op dit moment heb ik de volgende ventilatoren setup in mijn Pure Base 500DX (zie ook foto).

Voorkant
2x 140mm Pure Wings 3

Bovenkant
2x 140mm Silent Wings 3

Achterkant
1x 140mm Light Wings

Ik zit eraan te denken om aan de bovenkant de voorste Silent Wings 3 ventilator eruit te halen. Ik denk namelijk dat deze teveel koele lucht uit mijn systeem trekt. Zou dat een positief effect hebben op de luchtstroom binnen de behuizing? Ook wil ik de 2 intake fans wat sneller laten draaien om te kijken of dat nog meer koeling naar binnen haalt. En de overige 2 exhaust fans wil ik dan wat langzamer laten draaien.

Zit ik op de goede weg of hebben jullie andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ6BZdoRf_3AEXBBIaJpHkUDOeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPRxfBM47AWgOjpfgxDJHTOK.jpg?f=fotoalbum_large

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:29

Fordox

00101010

je kan het beste de boven-voorste ventilator weghalen en deze aan de achterkant van je cpu koelblok monteren.
Verwacht niet heel veel winst, opzich is je build nu ook helemaal prima.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:39
Of omdraaien die boven voorste fan, uit tests blijkt dit juist gunstig te zijn voor de CPU temps, maar een vermindering van algehele airflow. Ik zou het testen, ook kwa noise en positive air pressure wat voor jou het beste lijkt.

YouTube: Which fan setting is the best for PC cooling?

[ Voor 53% gewijzigd door Turismo op 28-05-2025 10:39 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Kijkend naar de YT video van @Turismo ben ik persoonlijk altijd fan van test setup 3.
Front intake, achter exhaust.
Top fans zijn niet nodig, omdat warmte van nature naar boven gaat... (tenminste, als je geen top radiator hebt, anders zou ik wel top fans nemen).

Anyway voor een 600W 5090 videokaart lijkt het me wel een prioriteit om vooral je videokaart van zoveel mogelijk koele verse lucht te voorzien,

Edit:
als je gaat voor een alternatief, zoals setup 2 met achter intake (ipv exhaust tov setup 3), dan zou ik wel het CPU koelblok omdraaien...
Tenminste, niet het koelblok, maar de fans.
Zodat de fans van het CPU koelblok van achteruit in de kast naar voren blazen.
Dan kan de CPU koeler vrijwel direct koele lucht van achter de kast gebruiken

[ Voor 29% gewijzigd door GarBaGe op 28-05-2025 11:08 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:29

Fordox

00101010

Turismo schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:32:
Of omdraaien die boven voorste fan, uit tests blijkt dit juist gunstig te zijn voor de CPU temps, maar een vermindering van algehele airflow. Ik zou het testen, ook kwa noise en positive air pressure wat voor jou het beste lijkt.

YouTube: Which fan setting is the best for PC cooling?
Het 'probleem' van deze setup is dat de moderne GPU nu ook warme lucht omhoog blaast, gezien de heatsink voorbij de pcb van de gpu heen valt. Hierdoor druk je met die bovenste fan, die de kast in blaast, tegen de fan van de GPU in.
Vandaar dat ik ook zei dat de winst minimaal is.

PC kasten nu zijn best sub-optimaal ingedeeld. Ikzelf doe ongeveer hetzelfde als dat @GarBaGe zegt. Ik heb dan wel een inverted layout (mijn gpu is bovenin de kast geplaatst), waarbij mijn top en achterste fans naar binnen blazen en er voor weer uit blazen. Maar niet elke kast kan makkelijk op de kop gezet worden :p

Ik denk dat TS voor deze kast al een prima optimale layout heeft. Het is altijd een beetje sprokkelen wat beter kan, maar het is al goed. Vooral qua looks/practicality zou ik het ook zo houden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Ik weet niet of @LarsV beschikking heeft over een 3D printer?
Deze YTer:
YouTube: I fixed PC cooling.

heeft custom ducts geprint voor zijn computerkast om alle luchtstromen gescheiden te houden en te optimaliseren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LarsV
Bedankt voor de berichten.

@Fordox Ik was vergeten te vermelden dat er in het midden van mijn CPU-koeler ook nog een Silent Wing zit. Om de topfan nog achter de CPU-koeler te plaatsen lijkt mij dan ook overbodig.

Ik heb de voorste topfan overigens wel verwijderd en ik merk niet dat de componenten in mijn systeem nu warmer worden. Alle ventilatoren heb ik op de standard-fancurve gezet en ik merk tijdens het gamen dat de temperatuur van zowel mijn GPU als CPU varieert tussen 60-70 graden wat zeer acceptabel is.

Het enige waar ik nu weleens tegenaanloop is dat de fans van mijn GPU op precies 37% fanspeed een hoog irritant geluid produceren. Ik heb dat al grotendeels verholpen door de fancurve op mijn GPU aan te passen zodat die de 37% skipt.

Over het algemeen gaat het nu wel prima met de airflow in mijn behuizing maar voor de toekomst ga ik denk toch voor een wat grotere case die de warmte van de RTX 5090 nog wat makkelijker kwijt kan. Zo zag ik een kast van Lian Li, de Lancool217 infinity met o.a. twee grote 170mm ventilatoren als intake. Ik denk dat dat al een heel groot verschil gaat maken met mijn huidige case.

@GarBaGe Ik heb helaas geen 3D-printer ;).

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsV
Ik vind mijn CPU-koeler (Dark Rock Pro 4) overigens echt aan de grote kant, zeker voor in deze toch wat krappe case. Als ik deze vervang voor bijvoorbeeld een Arctic Freezer 36, heeft dat mogelijk nog positieve gevolgen voor de airflow? Want kan het zijn dat mijn huidige CPU-koeler de airflow vanwege de grootte wat verstoort?

Pagina: 1