Van 2016 naar 2025 | tijd voor een nieuwe allround PC ~€1400

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 18:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC (met een GTX 1060 en i7700k) stamt uit 2016, dus het is echt tijd voor iets nieuws. Ik wil een nieuwe PC samenstellen die weer jaren mee kan. Ik gebruik de PC dagelijks voor diverse taken: programmeren, gamen, af en toe photoshoppen en videobewerking. Ook wil ik meer met AI kunnen doen (huidige systeem is soms wat te traag hiervoor)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1400,- zou mooi zijn, maar ik ben bereid iets meer uit te geven als het echt wat oplevert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve randapparatuur dus: behuizing, CPU, GPU, moederbord, RAM, PSU, SSD, eventueel koeling.
Qua SSD denk ik aan minimaal 1TB NVMe (PCIe 4.0 of 5.0 als dat slim is).
RAM: 32GB lijkt me toekomstbestendig.
GPU: iets dat 1440p high settings aankan.
CPU: krachtig, maar liefst ook energiezuinig en stil in idle.
Moederbord: stabiel en toekomstgericht, met voldoende USB-poorten.
Behuizing: goede airflow, liefst geen RGB of subtiel en geen glazen zijkant (minder afleiding ;d)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles, maar ik heb goede ervaringen met MSI moederboard, Fractal Design behuizing en Noctua luchtkoeler voor stille systemen. Voor GPU heb ik alleen ervaring met NVIDIA (ASUS ROG STRIX GTX 1060). Betreft CPU heb ik enkel ervaring met Intel. Ik zie dat AMD het momenteel op veel vlakken goed/beter doet, maar mijn ervaring met AMD is nil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en efficiënt systeem is belangrijk. Geen herrie als hij niks doet.
Liefst ATX formaat (geen mini-ITX gepruts)
Toekomstgericht – ik wil niet over 2 jaar al weer upgraden.
Goed te onderhouden en stofvrij te houden.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Standaardprestaties zijn meestal al goed genoeg en ik wil liever stabiliteit en lange levensduur.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag hulp bij het samenstellen van een goede build: onderdelen die goed met elkaar samenwerken, binnen mijn budget de meeste waarde geven, en toekomstbestendig zijn. Ik weet niet wat momenteel “de juiste keuzes” zijn in deze markt, dus ik sta open voor advies over waar ik op moet letten of alternatieven die misschien slimmer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-05 13:48
welke games wil je gaan spelen?
Sim games zijn namelijk CPU hongering waar COD GPU honger heeft.

voor het geld wat jij er voor over hebt kan ik alleen maar AMD aanraden.
Kijk anders eens in de BBG van Tweakers, hier heb ik mijn pc build ook weg gehaald.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:28
Onderstaande build is € 50 boven budget, maar biedt wel veel waar voor je geld.
Moederbord is micro-ATX, als je per se een ATX moederbord wil, dan kan dat, maar dat kost wel extra.
Videokaart is een goede keuze, stil, snel en relatief zuinig.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 194,11€ 194,11
1MoederbordenASRock B850M Pro-A€ 134,99€ 134,99
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070€ 669,-€ 669,-
1BehuizingenFractal Design Focus 2 Black Solid€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,80€ 32,80
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 124,-€ 124,-
1SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.449,60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk45
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-05 17:27
Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Wat dacht je van de 1440p bbg? Maar dan de videokaart verruilen met de 9070 die LievenD suggereerde voor +- 200 euro extra. Zit je rond je budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 18:43
Bedankt allemaal voor de reacties, erg fijn om te zien dat er goed wordt meegedacht!

@maubaan
Om even wat meer context te geven:
Ik speel geen sim-games, maar meer titels als CS:GO, Fortnite, Elden Ring, Rocket League en ik wil ook wel klaar zijn voor toekomstige AAA-games, al hoeft dat niet op ultra settings. Een stabiele en soepele ervaring is belangrijker dan alles op max. Daarnaast ben programmeer ik, dus daar wil ik de PC ook voor gebruiken.

Je noemt AMD als aanrader. Ik zie dat veel terugkomen, maar ik vraag me af: is Intel echt zoveel duurder of is 2 gen terug, bijvoorbeeld i7 14 gen, niet meer aan te raden? Is AMD tegenwoordig gewoon de betere keuze in dit segment?

@LievenD
Toffe build, maar ik ben wel benieuwd of een ATX-moederbord beter is qua uitbreidbaarheid, of is micro-ATX tegenwoordig ook prima?

@Dirk45
Goede tip over de 1440p BBG, die kende ik nog niet! Ik ga zeker even vergelijken wat daar staat en wat
LievenD heeft voorgesteld; misschien dat ik een beetje van beide werelden kan combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:28
Het grote verschil tussen micro-ATX en ATX zijn het aantal PCI-E sloten en het aantal M.2-sloten.
Zelfs de meeste micro-ATX moederbord hebben 2 M.2-sloten, dus als je 4 TB in elk slot plaatst, heb je een totaal van minimaal 8 TB. Dat gezegd hebbende, zijn er op ATX borden soms wel 4 M.2-sloten, dus het is ruimer, maar 9 op de 10 mensen hebben aan 2 of 3 M.2-sloten genoeg. PCI-E wordt onder andere gebruikt voor videokaarten, maar meer dan 1 videokaart plaatsen wordt tegenwoordig afgeraden, omwille van het extra stroomverbruik en ook omdat de prestaties niet lineair schalen. Elk bord heeft minstens 1 zo'n slot voor een videokaart (en dat is eigenlijk prima), sommige ATX borden hebben er 3 of 4, maar ik vraag mij serieus af wie die alle 4 gevuld heeft.

Dus als je mij de vraag stelt of micro-ATX tegenwoordig ook prima is, is mijn antwoord ja.

Ivm de 1440p BBG, zijn alle onderdelen die ik voorstel net iets beter (zeker de videokaart, die is ~ 40% sneller), op de behuizing na misschien, maar daar kan ik ook vrij weinig over zeggen.

Op basis van gebruikersreviews hier op de site ben ik geen fan van de Corsair RM650e uit de BBG, men klaagt over een ratelend geluid. De Corsair RM750x is duurder, maar ook beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-05 13:48
Yellow schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:27:
Bedankt allemaal voor de reacties, erg fijn om te zien dat er goed wordt meegedacht!

@maubaan
Om even wat meer context te geven:
Ik speel geen sim-games, maar meer titels als CS:GO, Fortnite, Elden Ring, Rocket League en ik wil ook wel klaar zijn voor toekomstige AAA-games, al hoeft dat niet op ultra settings. Een stabiele en soepele ervaring is belangrijker dan alles op max. Daarnaast ben programmeer ik, dus daar wil ik de PC ook voor gebruiken.

Je noemt AMD als aanrader. Ik zie dat veel terugkomen, maar ik vraag me af: is Intel echt zoveel duurder of is 2 gen terug, bijvoorbeeld i7 14 gen, niet meer aan te raden? Is AMD tegenwoordig gewoon de betere keuze in dit segment?
AMD is tegenwoordig wel heel goed geworden. Intel is gewoon goed zoals het altijd al is geweest. AMD heeft zo zijn schoonheid foutjes. zelfde voor de AMD videokaarten. Nvidea heeft zijn drivers heel goed op orde en heeft makkelijke tools om ze bij te houden. AMD mist dit soort dingen, hier betaal je namelijk gewoon voor.
ik heb nu een AMD CPU en NVIDEA GPU dit kan prima samen, maar als je in het zelfde ecosysteem zit AMD AMD zal het nog beter samen werken.
Ryzen 7 7700 X3D is een hele goede voor het video bewerken. en mogelijk dan met een 4080 NVIDEA?
Iets goedkoper kan ook een Ryzen 7700 met een NVIDEA 4070 of zelfs 3090? heb je het goede en het gemak van de drivers etc

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Ik heb recentelijk volgend systeem voor een kennis met hetzelfde budget (en de wens voor ultieme prijs/performance + RGB) gebouwd:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 194,11€ 194,11
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE€ 142,99€ 142,99
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC€ 739,-€ 739,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 49,99€ 49,99
1ProcessorkoelingDeepCool AG400 BK ARGB€ 21,90€ 21,90
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 91,41€ 91,41
1Voedingenbe quiet! System Power 11 750W€ 81,24€ 81,24
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 56,90€ 56,90
Totaal€ 1.377,54

Ik ben erg verrast over de temperaturen en kwaliteit van de case.

In je TS staat geen RGB en glazen zijkant wil. Wellicht de behuizing en de koeler omwisselen voor een non-rgb case met normale PWM fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert500
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04:32
Als je meer met ai wil gaan doen kan je uitkijken naar een videokaart die cuda ondersteunt . Dan zit je vast aan een nvidia en waarschijnlijk een intel.

Ik heb mijn systeem eens vergeleken met de videokaart die jij kiest: Boeiend om de verschillen te zien.

Doe met de info wat je wil:

Vergelijking: NVIDIA (CUDA) vs AMD (ROCm / alternatief)

GPU-Framework

Jij (NVIDIA): CUDA

AMD RX 7900: ROCm (HIP)

Ondersteuning GPT4All

Jij: Volledig, met --use-cuda

AMD: Niet ondersteund, alleen CPU mogelijk of via experimentele OpenCL-forks

llama.cpp ondersteuning

Jij: Volledig met GPU (CUDA build)

AMD: Alleen CPU, of complexe experimentele builds met OpenCL/ROCm

DeepSeek / Transformers

Jij: Werkt prima, inclusief GPU-versnelling

AMD: Alleen via PyTorch + ROCm onder Linux

Besturingssysteem nodig voor AI met GPU

Jij: Windows of Linux werkt allebei

AMD: Alleen Linux (bij voorkeur Ubuntu 22.04 LTS)

Installatiegemak

Jij: Eenvoudig, alles beschikbaar via installaties en .exe’s

AMD: Complexer, vereist juiste Linux-kernel en ROCm-versies

AI-prestaties

Jij: Snel en stabiel met GPU-versnelling

AMD: Snel potentieel, maar beperkt bruikbaar in veel AI-tools

Stabiliteit en ondersteuning

Jij: Zeer stabiel, breed ondersteund in AI-community

AMD: Minder stabiel, minder ondersteund buiten PyTorch ROCm

Wat jij wél kunt wat AMD-gebruiker niet kan:

GPT4All draaien met GPU

llama.cpp gebruiken met GPU-versnelling

Windows gebruiken met GPU-versnelling

Directe ondersteuning van populaire AI-tools zoals DeepSeek, GPTQ, GGUF etc.

Wat AMD-gebruiker wel kan (onder voorwaarden):

AI-modellen draaien via PyTorch + ROCm

Transformers gebruiken met GPU-versnelling

Eigen AI fine-tunen als ze ROCm correct instellen op Linux

llama.cpp draaien op CPU
Pagina: 1