Monitor aankoop - Gaming vs Productiviteit dilemma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 14:05
Beste Tweakers, het is weer zover. Het wikken en wegen, tobben, twijfelen, onderzoeken en winkelmandjes vullen en leeghalen is begonnen:
.
.

Welke monitor mag mijn huidige HP Z27 4K 60Hz 10-bit monitor opvolgen?

.
Achtergrond
Ééns in de 4- a 5-jaar ben ik letterlijk en figuurlijk uitgekeken op m'n monitor. Dit komt doordat er o.a. krasjes, dode pixels of andere beschadigingen op komen, of doordat het paneel zichtbaar in verval is na zoveel brand-uren. Echter, mijn huidige HP Z27 monitor ziet geen van bovenstaande veranderingen, mede doordat ik tijdens verhuizingen de originele verpakking heb gebruikt en het blijkbaar een veel beter paneel is.
.
Initieel viel de keuze op de HP Z27 vanwege de goede SDR kleurweergave, 10-bit (dus niet 8-bit + dithering) support, USB-C PD en fijne matte afwerking.
.
Nadat ik een LG 27" 1440p 165Hz scherm goedkoop kon overnemen en deze een avondje heb gebruikt om te gamen, was ik om. Ik wil een high-refresh-rate monitor! Daarnaast lijkt het me heel fijn om iets meer ruimte in de breedte te hebben, zodat ik mijn laptop-scherm niet meer hoef te gebruiken om bijv. Teams, Discord oid naast andere vensters open te houden.
.
Workflow/Gaming
Mijn prioriteiten qua hobby zijn veranderd: meer PC-gaming (PCMR!) en minder freelance klussen (design/development) en meer professionele fotografie (en dus raw-fotobewerking). Gaandeweg heb ik mijn PC wel geupgraded om mee te komen met nieuwere games, waardoor daarin meer FPS mogelijk is en o.a. Lightroom Classic super snel is.
.
Eisen en wensen
Dit is vrij simpel, pak de specs van de HP Z27, rek het scherm iets in de breedte (daardoor word het al snel een 32"/34") en maak er 144Hz (of iets meer) van. Nog even op een rij:
.
Eisen
  • Minimaal ~30", maximaal ~39"
  • PPI van 110 of meer
  • 21:9 beeldverhouding of iets wat in de buurt komt
  • 120Hz of meer, maar 240Hz is al overkill
  • Verstelbaar in hoogte
  • USB-C PD van ~60watt of meer
  • Geen VA / WVA paneel
.
Wensen
  • 34" zou ideaal zijn op mijn werkplek
  • Geen 5K scherm, dat trekt m'n huidige GPU niet
  • Budget max. 1600 euro
  • Geen RGB of mega-uber-gaming looks
  • QD-OLED
.
.
Zit jij met hetzelfde dilemma of herken je hier iets in, of heb je zelfs een oplossing voor me? Laat het vooral weten, ik heb m'n research al redelijk gedaan maar wellicht heb ik een nog in Europa onbekend Chinees merk nog niet gezien. Alle suggesties zijn welkom, ook als je bijv. denkt: "Gast, koop gewoon 2 monitors, 1 voor gaming en de ander voor productiviteit".