Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 12:47
Korte intro
Momenteel zijn wij bezig met een afgiftesysteem te verzinnen voor onze nieuw aangekochte woning.
Hier gaan wij isoleren ventileren en dan op lage temperatuur verwarmen. Ofwel van het gas af en full electric.

Daarbij zouden wij willen koelen en heb ik de ambitie om te koelen met de warmtepomp, en daarmee te voorkomen dat we een lucht - water warmtepomp én een lucht - lucht warmtepomp moet aanschaffen.

Hiervoor hebben wij gezien dat je bijvoorbeeld de Jaga Briza kan installeren (deze dus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk4kRnbQ28OuiubWapBx-zLvWc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/27FCzRwBtQxSvLQjBUBkwwjv.png?f=user_large

Deze kan op een airco achtige manier ja (in dit geval slaapkamers) kan koelen. Dit doet deze met groot temperatuurverschil en dus met condens maar de Briza voert dat (naar zover ik kon vinden) dit zelf af. Of anders gezegd gewoon met een condensafvoer netzoals een airco.

Dit lijkt in concept een perfecte oplossing, en dus het beste van de twee werelden. Alleen is de vraag of deze lage temperatuur die nodig is voor de Briza actieve koeling in een systeem te passen is waar ook vloerverwarming is (op de benedenverdieping). Het moge duidelijk zijn dat deze lage temperatuur zie de temperaturen waar Jaga het zelf over heeftAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFA7kKs2nuPGOcrY-qznWt9ke4U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mU4qGQxeoWtq203DwcEoEurF.png?f=user_large

Niet te combineren zijn met vloerverwarming, maar kan dit met een 3 wegklep bijvoorbeeld wel gedaan worden? Dan verlies je de mogelijkheid om te koelen op de beneden verdieping als je op 7 graden gaat aanvoeren. Die klep kan vervolgens weer open als je de airco koeling niet meer nodig hebt. Waarmee je de mogelijkheid tot koelen op de vloer beneden mogelijk terug krijgt.

Mijn vraag
Weten jullie medetweakers of het mogelijk is de Jaga Briza te combineren is in een installatie waar ook vloerverwarming aanwezig is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De informatie op de website van Jaga heb ik doorgezocht maar hoe het te installeren is is geen onderdeel hiervan.

Ik heb contact gezocht met Jaga maar die zeggen kortgezegd, wij leveren het product hoe het geïnstalleerd moet worden kan je met een installateur uitzoeken. Nu zijn er in mijn regio maar weinig installateurs die bij Jaga staan ingeschreven en de aannemers die wij voor ogen hebben werken niet met die installateur samen.

Beste antwoord (via Ramkoe op 20-05-2025 14:20)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Je lijkt er al aardig op ingelezen te hebben, inderdaad met een automatisch ventiel de vloerverwarming verdeler dichtzetten geeft je de mogelijkheid om overdag de luchtvochtigheid te verlagen boven (condenserend koelen) en 's nachts verder de massa af te koelen (niet condenserend koelen met de vloer open).

Je kan beginnen met de voorgestelde oplossing van @BTS , waarschijnlijk koel je voldoende vanaf boven om de woonkamer aangenaam te houden.
Vooral het ontvochtigen met condenserend koelen heeft je hele woning baat bij, die luchtvochtigheid verdeelt zich wel over de 24 uur.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:47

BTS

Ja, combineren is mogelijk.

Oplossing:

Verdeler van de vloerverwarming dicht zetten (Zie het als een zomer/wintermodus). Zo krijgen de Brizas het koude water.
Het dicht zetten van je vloerverwarming verdeler kan je automatiseren maar simpeler is de toevoer handmatig dichtdraaien.

Let tevens op dat het tracé wat dat koude water verwerkt gaat condenseren en dus geïsoleerd moet worden.

www.highflow.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Je lijkt er al aardig op ingelezen te hebben, inderdaad met een automatisch ventiel de vloerverwarming verdeler dichtzetten geeft je de mogelijkheid om overdag de luchtvochtigheid te verlagen boven (condenserend koelen) en 's nachts verder de massa af te koelen (niet condenserend koelen met de vloer open).

Je kan beginnen met de voorgestelde oplossing van @BTS , waarschijnlijk koel je voldoende vanaf boven om de woonkamer aangenaam te houden.
Vooral het ontvochtigen met condenserend koelen heeft je hele woning baat bij, die luchtvochtigheid verdeelt zich wel over de 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
@Jerra Daarnaast vermoed ik dat de luchtvochtigheid bij het dichthouden van ramen en deuren hoogzomer enigszins beperkt zal blijven mede door het gebruik van WTW die voert natuurlijk ook condens af.

Het punt wat betreft geïsoleerde leidingen is zeker iets om rekening mee te houden inderdaad zou zonde zijn als tussen de vloer er door condens lekkende leidingen zullen ontstaan dus bedankt voor die pointer @BTS.

Ik markeer het laatste antwoord dus als het beste antwoord al hebben beide antwoorden mij geholpen. Zodra ik de uiteindelijke installateur spreek zal ik het meenemen maar heb nu het gevoel dat ik goed beslagen ten ijs kom miste alleen even conformatie dat het kan en nu is die binnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:47

BTS

Leidingen in de vloer die redelijk diep liggen zal het wel even duren voordat dat condenseert. Daarvoer moet de koude aan de oppervlakte komen. (Leiding ---> beton ---> vloerbedekking) En afhankelijk van het soort vloerbedekking kan condens schade veroorzaken (laminaat) of niet (gelijmde tegelvloer kan tegen condens en geplakte pvc ook).

Dus je leiding IN het beton zal niet condenseren. De zichtbare leidingen wel en die dienen dan (gas)dicht geïsoleerd te worden.

[ Voor 16% gewijzigd door BTS op 21-05-2025 12:24 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
we werken met een houten balken laag als vloer dus niet in het beton, vermoedelijk gaan we de leidingen tegen de gevel monteren echter een voorzetwand met isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Om vloer koeling en Fancoils tegelijk te gebruiken heeft Mitsubishi ook iets verzonnen, iets dergelijks is ook goed zelf te maken.

https://alklima.nl/leveri...ren/regelingen/pac-tz02-e
Ecodan multi zone comfort kit
Deze Mitsubishi Electric pomp - en regelset zorgt voor optimalisatie van de aanvoertemperatuur in koel en verwarmingsmodus waarbij in 2 verschillende zones (incidenteel) verschillende aanvoertemperaturen gewenst zijn.

In de verwarmingsmodus kan hierdoor regulier een lage aanvoer worden gehanteerd voor de vloerverwarmingsinstallatie en kan een hogere aanvoer worden geactiveerd voor een zone waar (tijdelijk) een hoge aanvoer gewenst is (bijvoorbeeld een werk- of slaapkamer).

Ook bij eventuele koelvraag kan de Ecodan multi zone comfortkit worden benut. Bij een combinatie van vloerkoeling en fancoil units kan altijd de juiste aanvoer worden gegarandeerd waardoor (waar mogelijk) onder dauwpunt gekoeld kan worden (airco!). Terwijl op andere plekken een hogere aanvoer wordt toegepast (vloerkoeling).

[ Voor 66% gewijzigd door plaspvd op 26-05-2025 12:05 ]

Pagina: 1