Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:05
Ik zit in een flinke twijfel. Ik heb een nieuwe arbeidsoverkomst gekregen vanuit mijn werkgever (installiebedrijf).
Ik vraag me af of ik hier goed aan doe om dit te tekenen.

Ik ben bijna 1 jaar aan het werk bij mijn huidige werkgever. Ik heb de functie 'Engineer glasvezel' bekleed voor 11 maanden. Sinds maand 12 ben ik werkzaam als 'Werkvoorbereider/Work Planner'. Engineer is een niveau 1 functie en werkvoorbereider is een niveau 2 functie. In eerste instantie had ik twijfels of ik wel van functie zou willen wisselen, maar door vele gesprekken met mijn leidinggevende heb ik daar toch voor gekozen. Hij benoemde hierbij: een beter salaris, auto van de zaak en een contract voor onbepaalde tijd. Jammer genoeg heb ik dit niet zwart op wit en zelf er alleen aantekeningen van gemaakt.

Nu heb ik dus een nieuwe arbeidsovereenkomst ontvangen om te tekenen. Dit is betreft mijn nieuwe functie. Echter willen ze het verlengen met de huidige arbeidsvoorwaarden, dus zal ik niet omhoog gaan in salaris. Verder heb ik ook niks vernomen betreft een auto een van de zaak en ook is mijn contractsduur weer 12 maanden in plaats van onbepaalde tijd. Ook heb ik minder dan een maand voor het einde van mijn huidige contract pas te horen gekregen hoe mijn contract verlengd gaat worden i.v.m. een systeemfout (zegt de werkgever).

Ik heb nu nog minder dan 2 weken de tijd om te beslissen of ik dit wil of niet. En ik weet niet of ik er verstandig aan doe om dit onder deze voorwaarden te verlengen. Heeft er iemand advies?

CAO: Metaal en techniek
Schaal: F
Trede: 1

Beste antwoord (via Reyliny op 22-05-2025 14:16)

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:56
Gelezen wat er gebeurd is. Dit is behoorlijk ruk, maar die dingen gebeuren (ook al zou dat niet zo het geval mogen zijn). Je staat in het begin van je carrière, zie dit dus ook als een leermoment (en omdat het aan het begin is, is het leergeld ook niet zo hoog).

Zoals hier is aangegeven, dit bedrijf heeft rode vlaggen te over, en met dit gedrag hebben ze hun ware aard getoond. Dit is dus geen bedrijf waar je lang wilt zitten.
Dat gezegd hebbende: Aan het begin van een carrière moet je soms genoegen nemen met vervelende zaken, zolang er maar andere dingen zijn die dat compenseren (en dan vooral compenseren voor op de langere termijn). Ik zou tekenen voor dit contract, je hebt een maand opzegtermijn en dat geeft genoeg flexibiliteit. Zolang er netjes je nieuwe functie/titel op het contract staat, dan heb je bewijs dat je een bepaald niveau bereikt hebt (ook al is de vergoeding er dan niet naar). Vanaf dat punt kan je gaan zoeken naar een nieuwe job, terwijl je je geen zorgen hoeft te maken over het betalen van de maandelijkse rekeningen. Wel zou ik even een paar maandjes daarmee wachten, even wat vlieguren maken in je nieuwe functie. Maar daarna het wel serieus gaan doen, want dit is geen bedrijf waar je voor een lange carrière wilt blijven zitten. Behandel het als een aflopende zaak, en een trede naar boven voor de rest van je loopbaan. Hoe hard/moeilijk het ook is: slechte bedrijven kunnen je soms heel goed duidelijk maken over hoe dingen niet moeten gaan. En zodra je wat nieuws hebt: wapen je tegen je leidinggevende die je waarschijnlijk gaat proberen over te halen om toch te blijven (en dan zijn alle dingen die ze eerder beloofden op magische manier wel mogelijk :+ ). Die gast heeft je nu geleerd dat wat jullie mondeling besproken hebben, het papier waarop dat gedrukt is niet waard is.

Wat de aanzegvergoeding betreft: Tenzij je werkgever gebruikt maakt van een constructie in je contract waarbij hij al bij voorbaat aangeeft om je contract niet te verlegen (aanzegging bij voorbaat), heb je daar gewoon recht op (maar lees dat even goed na in je jaarcontract). Maar recht hebben op iets, en het ook krijgen, dat zijn helaas toch twee verschillende zaken (gelijk hebben is een, gelijk krijgen is twee).
HR zou je goed moeten kunnen uitleggen hoe het precies zit want zij horen te weten hoe het werkt. Dus niet "Je hebt daar geen recht op", en meer "Volgens artikel x in je arbeidscontract heb je daar geen recht op". Dat ze eigenlijk op alle punten het spel met het bedrijf meespelen, geeft duidelijkheid waar hun prioriteiten liggen (bedrijf first and only). Goed om te weten, want in de toekomst voorkomt dat nodeloos vertrouwen op hen en hun verhaaltjes dat ze dingen voor je gaan regelen en zo.
Gezien de tijdslijn zou je aanzegvergoeding ongeveer een half maandsalaris zijn. Als je deze wilt gaan afdwingen (dus via de kantonrechter), dan moet je dat doen binnen twee maanden (de vervalplicht, zie ook deze link). Houdt er wel rekening mee dat daar consequenties aan kunnen zitten, ook voor je eigen levensgeluk (dus overweeg even goed of het je het wel waard is).

Ten slotte, concurrentiebedingen zijn niet geldig bij tijdelijke contracten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Veel sterkte!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wat zegt de manager over het feit dat er eerst andere zaken zijn toegezegd en dat die nu ineens van tafel lijken te zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 21-05-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reyliny
Dracula schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:38:
Wat zegt de over het feit dat er eerst andere zaken zijn toegezegd en dat die nu ineens van toepassing tafel lijken te zijn?
De leidinggevende zegt dat hij nergens toezegging over heeft gedaan. Ik vind dat vrij apart dat hij dit plots zegt. Ik heb niet voor niks aantekening gemaakt in de gesprekken die we hebben gehad.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Tsja dan wordt het een hij zei jij zei verhaal en dat ga je niet winnen helaas.

Denk dat je goed moet nadenken of je überhaupt wel voor deze werkgever wil blijven werken als ze zo met je omgaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Reyliny schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:40:
[...]

De leidinggevende zegt dat hij nergens toezegging over heeft gedaan. Ik vind dat vrij apart dat hij dit plots zegt. Ik heb niet voor niks aantekening gemaakt in de gesprekken die we hebben gehad.
dan zou ik gaan job hoppen./..

Tuurlijk heb ik niet bij jou gesprek gezeten.
Maar als ik dat gesprek had en het is 100% besproken en daarna komen ze er op terug op deze manier
Dan ben ik weg.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou tekenen:

Je hebt 11 maanden laten zien dat je meer in je mars hebt en daar nu net de bevestiging van. Stel je tekent niet, dan ben je weer monteur en 'terug bij af'. Een nieuwe werkgever zal je niet zomaar de betere functie aanbieden.
Binnen 12 maanden heb je de werkervaring om bij elke partij dit werk te gaan doen. Dan ga je met je werkgever om tafel en dan kun je prima onderhandelen.

Over de 'toezeggingen' zou ik niet al te lang blijven klagen. Dat je leidinggevende teveel heeft beloofd/gesuggereerd is vervelend, maar dat gebeurt nu eenmaal weleens.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Reyliny
jack zomer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:45:
[...]

dan zou ik gaan job hoppen./..

Tuurlijk heb ik niet bij jou gesprek gezeten.
Maar als ik dat gesprek had en het is 100% besproken en daarna komen ze er op terug op deze manier
Dan ben ik weg.
Hoe het allemaal is verlopen is zeker niet netjes. Ik heb niet eens een maand de tijd gekregen om het te bespreken. Ook geen toelichting gekregen, hier moest ik zelf achter aan gaan en nog is het vrij onduidelijk allemaal.

Ik denk wel dat ik mijn contract ga verlengen en verder ga kijken. Zo heb ik in ieder geval nog werk tot een andere job.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:59
TheGhostInc schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:46:
Ik zou tekenen:

Je hebt 11 maanden laten zien dat je meer in je mars hebt en daar nu net de bevestiging van. Stel je tekent niet, dan ben je weer monteur en 'terug bij af'. Een nieuwe werkgever zal je niet zomaar de betere functie aanbieden.
Binnen 12 maanden heb je de werkervaring om bij elke partij dit werk te gaan doen. Dan ga je met je werkgever om tafel en dan kun je prima onderhandelen.

Over de 'toezeggingen' zou ik niet al te lang blijven klagen. Dat je leidinggevende teveel heeft beloofd/gesuggereerd is vervelend, maar dat gebeurt nu eenmaal weleens.
Als je gaat tekenen met dezelfde arbeidsvoorwaarden, dan moet je ook beseffen dat je geen principes hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:18
Sowieso niets aantrekken van die twee weken om te tekenen, wat gaan ze doen, je ontslaan? In deze arbeidsmarkt? En je hoeft niets te tekenen als de arbeidsvoorwaarden hetzelfde zijn.

Ik zou e ven rondbellen wat de concurrentie biedt en dit dan even laten weten.

Je werkgever gaat alles in het werk stellen om je zo goedkoop mogelijk in dienst te hebben, je kan je hier gewoon tegen verzetten en het beste voor jezelf er uit proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Precies, geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.

Dat men nu terugkrabbelt kan ook een teken aan de wand zijn. Gaat het wel goed met het bedrijf, is er toekomstperspectief, is je functie over een jaar of 2 jaar nog nodig etc.

Voor een volgende keer/volgend gesprek: maak notities en verstuur die als memo per e-mail. Je hebt dan zaken zwart op wit staan en een stok om mee te slaan...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Als je gaat tekenen met dezelfde arbeidsvoorwaarden, dan moet je ook beseffen dat je geen principes hebt.
Is misschien ook wat overdreven, tekenen en je baan houden en rustig verder kijken is denk ik de slimste manier. Je hebt een inkomen en solliciteren met een baan is toch vaak net wat makkelijker dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
sypie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:50:
Precies, geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.

Dat men nu terugkrabbelt kan ook een teken aan de wand zijn. Gaat het wel goed met het bedrijf, is er toekomstperspectief, is je functie over een jaar of 2 jaar nog nodig etc.

Voor een volgende keer/volgend gesprek: maak notities en verstuur die als memo per e-mail. Je hebt dan zaken zwart op wit staan en een stok om mee te slaan...
En vraag om bevestiging want je kan wel leuk zelf wat op papier zetten maar als je manager het niet bevestigd dan heb je er nog weinig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:50:
We waren niet bij het gesprek, maar als zijn leidinggevende ook maar ergens in het gesprek heeft gezegd dat het nog niet een definitief aanbod is, dan ga je er niks mee opschieten.
'HR moet het nog goedkeuren', of 'als alles rond komt'.

Volgens mij is @Reyliny nog aan het begin van z'n carrière, dan moet je strategisch zijn. Liever een jaar 'de juiste functie' tegen minder salaris, dan 'een lagere functie' tegen een hoog salaris maar wel het werk doen. Want je salaris hoef je niet te vertellen bij je sollicitatie, maar een andere functie op je CV zetten dan je formeel had... dat is minimaal glad ijs en dan hoeven we het niet meer over principes te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
TheGhostInc schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:03:

Volgens mij is @Reyliny nog aan het begin van z'n carrière, dan moet je strategisch zijn. Liever een jaar 'de juiste functie' tegen minder salaris, dan 'een lagere functie' tegen een hoog salaris maar wel het werk doen. Want je salaris hoef je niet te vertellen bij je sollicitatie, maar een andere functie op je CV zetten dan je formeel had... dat is minimaal glad ijs en dan hoeven we het niet meer over principes te hebben.
Dat klopt, want die principes zijn dan allang de deur uit. _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar als ik dit lees komt het over als meer verantwoordelijkheid, maar niet meer compensatie, en dat is ook niet netjes natuurlijk. Als je promotie maakt moet je zowel de lusten als de lasten daarvan krijgen, en niet enkel de lasten.

Niet alleen dat, maar door akkoord te gaan met dit voorstel zit je opnieuw vast aan een arbeidsovereenkomst van vaste duur, dit terwijl de huidige overeenkomst door de laattijdige melding net overgaat in 1 van onbepaalde duur lijkt mij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:53
En als alles getekend is, even terugkomen op het aanzegtermijn. Wellicht heb je recht op een extra maandsalaris:
https://www.rijksoverheid...an-de-aanzegtermijn-houdt

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:02
let er wel goed op dat je geen concurrentiebeding hebt, mocht je binnen het jaar weer willen wisselen van werkgever...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GioStyle schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Dat klopt, want die principes zijn dan allang de deur uit. _O-
Niet iedereen heeft de luxe om principes te laten gelden ten koste van het primaire inkomen op korte termijn.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Houd er ook rekening mee dat, wanneer het een contract is voor bepaalde tijd (12 maanden), je niet zonder meer tussentijds op kunt zeggen. Tenzij hierover iets in het contract (of de CAO) staat vermeld; bijvoorbeeld een opzegbeding.

Lekker blijven zitten op 12-maanden-contract en vanuit je baan verder solliciteren zou nog wel eens lastig(er) kunnen zijn dan verwacht. Je nieuwe werkgever zal dan ook (bijvoorbeeld) je oude contract af moeten kopen (als jouw huidige werkgever al akkoord gaat).

Ben geen jurist, maar goed om je in te lezen/juridisch advies in te winnen over dit onderwerp (mocht het van toepassing zijn). Arbeidscontracten worden vaak makkelijk getekend, waarbij mogelijk nadelige gevolgen over het hoofd worden gezien, genegeerd, of weggewuifd.
Mocht het tot een juridisch conflict komen, dan is wat op (getekend) papier staat zonder meer geldig, en tellen eigen interpretaties niet mee. Dit geldt met name voor allerhande bedingen (concurrentiebeding, relatiebeding, opzegbeding, etc...).
Getekend = akkoord. Achteraf spijt? Jammer dan (en veel werk/frustratie)...

[ Voor 10% gewijzigd door breew op 20-05-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
breew schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:51:
Houd er ook rekening mee dat, wanneer het een contract is voor bepaalde tijd (12 maanden), je niet zonder meer tussentijd op kunt zeggen. Tenzij hierover iets in het contract (of de CAO) staat vermeld; bijvoorbeeld een opzegbeding.

Lekker blijven zitten op 12-maanden-contract en doorsolliciteren zou nog wel eens lastig(er) kunnen zijn dan verwacht. Je nieuwe werkgever zal dan ook (bijvoorbeeld) je oude contract af moeten kopen (als jouw huidige werkgever al akkoord gaat).

Ben geen jurist, maar goed om je in te lezen/juridisc advies in te winnen over dit onderwerp (mocht het van toepassing zijn). Arbeidscontracten worden vaak makkelijk getekend, waarbij mogelijk nadelige gevolgen over het hoofd worden gezien, genegeerd, of weggewuifd. Mocht het tot een juridisch conflict komen, dan is wat op (getekend) papier staat zonder meer geldig, en tellen eigen interpretaties niet mee. Dit geldt met name voor allerhande bedingen (concurrentiebeding, relatiebeding, opzegbeding, etc...). Getekend = akkoord. Achteraf spijt? Jammer dan (en veel werk/frustratie)...
Goed punt mbt het niet tussentijds op kunnen zeggen idd, belangrijk dat dit wel in de overeenkomst staat.

Tevens punt hierboven genoemd m.b.t. te laat verlengings aanbod zou ik idd ook even goed checken als het contract idd over moet gaan naar een permanente aanstelling als men te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Reyliny schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:35:

Hij benoemde hierbij: een beter salaris, auto van de zaak en een contract voor onbepaalde tijd. Jammer genoeg heb ik dit niet zwart op wit en zelf er alleen aantekeningen van gemaakt.

Nu heb ik dus een nieuwe arbeidsovereenkomst ontvangen om te tekenen. Dit is betreft mijn nieuwe functie. Echter willen ze het verlengen met de huidige arbeidsvoorwaarden, dus zal ik niet omhoog gaan in salaris. Verder heb ik ook niks vernomen betreft een auto een van de zaak en ook is mijn contractsduur weer 12 maanden in plaats van onbepaalde tijd. Ook heb ik minder dan een maand voor het einde van mijn huidige contract pas te horen gekregen hoe mijn contract verlengd gaat worden i.v.m. een systeemfout (zegt de werkgever).
Welk besluit je neemt is ultiem jouw eigen afweging waar je je persoonlijk belang voor die job, en de mogelijkheid tot een alternatief op de balans zet, maar op basis van wat ik uit je OP haalde en hier heb gemarkeerd kan ik alleen maar zeggen: HUGE RED FLAGS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Dracula schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Is misschien ook wat overdreven, tekenen en je baan houden en rustig verder kijken is denk ik de slimste manier. Je hebt een inkomen en solliciteren met een baan is toch vaak net wat makkelijker dan zonder.
Een contract met bepaalde tijd mag je niet zonder meer tussentijds opzeggen
https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer
Opzegtermijn met tijdelijk contract

Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

breew schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:51:
Houd er ook rekening mee dat, wanneer het een contract is voor bepaalde tijd (12 maanden), je niet zonder meer tussentijd op kunt zeggen. Tenzij hierover iets in het contract (of de CAO) staat vermeld; bijvoorbeeld een opzegbeding.

Lekker blijven zitten op 12-maanden-contract en doorsolliciteren zou nog wel eens lastig(er) kunnen zijn dan verwacht. Je nieuwe werkgever zal dan ook (bijvoorbeeld) je oude contract af moeten kopen (als jouw huidige werkgever al akkoord gaat).

Ben geen jurist, maar goed om je in te lezen/juridisc advies in te winnen over dit onderwerp (mocht het van toepassing zijn). Arbeidscontracten worden vaak makkelijk getekend, waarbij mogelijk nadelige gevolgen over het hoofd worden gezien, genegeerd, of weggewuifd. Mocht het tot een juridisch conflict komen, dan is wat op (getekend) papier staat zonder meer geldig, en tellen eigen interpretaties niet mee. Dit geldt met name voor allerhande bedingen (concurrentiebeding, relatiebeding, opzegbeding, etc...). Getekend = akkoord. Achteraf spijt? Jammer dan (en veel werk/frustratie)...
Gratis tip, menig vakbond (FNV zeker) heeft gratis service om je contract te laten controleren op narigheid qua concurentie/relatiebedingen en advies te geven. Voor nieuwe conflicten die 3 maanden nadat je lid bent geworden heb je ook rechtsbijstand.

+ Dat het versterken van tegenmacht vanuit werknemers brood nodig is, de positie van de werknemer is enorm uitgehold in de laatste 40 jaar en de trend is niet echt positief.

FNV/vakbonden bestaan niet uit enkel heiligen (de bestuurscrisis bij FNV is er sprekend voorbeeld van) maar wel het middel om te zorgen dat de belangen van werknemers, alleen en collectief, veel beter behartigt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 20-05-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Zelfde loon voor meer verantwoordelijkheid én weer een jaarcontract? Lijkt mij niet.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2025 11:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01-10 14:55
[...]

ik vind de suggestie toch geen gekke. Een carriere is een marathon en geen sprint. Je moet niet kijken naar een losse maand of jaar maar resultaat over 40 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Tillumen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:14:
[...]

ik vind de suggestie toch geen gekke. Een carriere is een marathon en geen sprint. Je moet niet kijken naar een losse maand of jaar maar resultaat over 40 jaar.
Als je functie x hebt, dan heb je salaris x. Heb je functie y, dan heb je salaris y. Nu wil werkgever functie y laten uitvoeren door iemand met salaris x. Werkgever moet gewoon functie y toekennen met salaris y. In mijn ogen zou dit niet eens een discussiepunt mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:49
Persoonlijk zou ik het contract controleren of er een mogelijkheid tot tussentijdse opzeggen is, als dit er is tekenen en rustig opzoek gaan naar een andere werkgever.

Als er geen mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is dan heb je 3 keuze's: niet tekenen, tekenen en een jaar blijven zitten, of het gesprek aangaan over het tussentijdse opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 20:31
GioStyle schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Als je functie x hebt, dan heb je salaris x. Heb je functie y, dan heb je salaris y. Nu wil werkgever functie y laten uitvoeren door iemand met salaris x. Werkgever moet gewoon functie y toekennen met salaris y. In mijn ogen zou dit niet eens een discussiepunt mogen zijn.
Werkgever moet helemaal niks. Of het netjes is, is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
jjbstolk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:55:
Persoonlijk zou ik het contract controleren of er een mogelijkheid tot tussentijdse opzeggen is, als dit er is tekenen en rustig opzoek gaan naar een andere werkgever.

Als er geen mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is dan heb je 3 keuze's: niet tekenen, tekenen en een jaar blijven zitten, of het gesprek aangaan over het tussentijdse opzeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5opxIcvID909wtSJAkcDiF54En8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pY6ukiz8WwyhZwjZEC0NTJGR.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij dat ik hierdoor dus tussentijds kan opzeggen. Wel voor het einde van de maand uiteraard en met 1 maand aan opzegtermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51
Reyliny schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]

Het lijkt mij dat ik hierdoor dus tussentijds kan opzeggen. Wel voor het einde van de maand uiteraard en met 1 maand aan opzegtermijn.
Dit is ook een redelijk standaard onderdeel. Dus maand afmaken plus een maand. Laatste dag van de maand opzeggen, is dan 1 maand werken. Zeg je begin van de maand op, dan is het bijna 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MarcoC schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Werkgever moet helemaal niks. Of het netjes is, is een andere vraag.
Negatief afwijken van een CAO mag vrijwel nooit. Het bewijzen/voor mekaar krijgen is een probleem opzich (ook hier weer; vakbond).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Reyliny schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]

Dan zou ik persoonlijk gewoon tekenen (principes zijn leuk, maar er moet toch ook geld binnenkomen) en als een malle gaan solliciteren.
Mooiste is dan over een maand de spreekwoordelijke middelvinger kunnen geven en ontslag nemen omdat je een nieuwe baan hebt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:28
Je zou ook in eerste instantie alleen aan de werkgever kunnen vragen waarom je verwacht wordt nu werk op een hoger niveau uit te voeren voor het salaris van het lagere niveau? En wat dan jouw voordeel is van het tekenen van het nieuwe contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:52

Toppe

Oké ✅

Blokker_1999 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:22:
Maar als ik dit lees komt het over als meer verantwoordelijkheid, maar niet meer compensatie, en dat is ook niet netjes natuurlijk. Als je promotie maakt moet je zowel de lusten als de lasten daarvan krijgen, en niet enkel de lasten.
Er zit ook een verschil tussen wat je nodig hebt en wat je krijgt. Als ik kijk naar mijn huidige werkgever dan heb ik liever de "voorwaarden" dan de centjes want dat geeft mij meer rust en mogelijkheden dan het geld er bij.

Als ik geen zin heb sta ik op en ga ik naar huis.
Wil ik weer een week op vakantie? Dikke prima, toch niemand die uren bijhoudt.
Nieuwe laptop nodig? Stuur de link door en het wordt geregeld.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Niks tekenen, en kijken wat ze dan doen
Teken je niks dan kun je ook makkelijker weg wanneer je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:46
[...]

TS heeft nergens gesteld dat dit voor hem een principekwestie is. Zo te lezen staat TS er rationeel en verstandig in, dus of hij nou wel of niet tekent heeft niets met zijn principes te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:04

LankHoar

Langharig tuig

Ik weet niet waarom iedereen het over tekenen heeft. Je hoeft niets te tekenen. Wanneer je de dag na aflopen huidig contract op je werk verschijnt, dan ben je onder dezelfde voorwaarden aan het werk, dus weer een jaarcontract.

Volgens mij heb je ook recht op een aanzegvergoeding, gezien de werkgever uiterlijk 1 maand vantevoren moet laten weten of hij wel of niet verder wilt met je. Ik zou mooi op dag 1 van je nieuwe contract die aanzegvergoeding opvragen, en dan onderwijl een andere baan zoeken. Tot die tijd minimale inzet (nee niet de kantjes er van af lopen, maar precies dat doen wat er van je verwacht word en geen stap meer/langer). Groei zit er toch niet in, dat is duidelijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
LankHoar schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:26:
Ik weet niet waarom iedereen het over tekenen heeft. Je hoeft niets te tekenen. Wanneer je de dag na aflopen huidig contract op je werk verschijnt, dan ben je onder dezelfde voorwaarden aan het werk, dus weer een jaarcontract.

Volgens mij heb je ook recht op een aanzegvergoeding, gezien de werkgever uiterlijk 1 maand vantevoren moet laten weten of hij wel of niet verder wilt met je. Ik zou mooi op dag 1 van je nieuwe contract die aanzegvergoeding opvragen, en dan onderwijl een andere baan zoeken. Tot die tijd minimale inzet (nee niet de kantjes er van af lopen, maar precies dat doen wat er van je verwacht word en geen stap meer/langer). Groei zit er toch niet in, dat is duidelijk.
31 mei loopt mijn contract af en 14 mei kreeg ik pas schriftelijk te horen. Dus 13/14 dagen recht op aanzegvergoeding lijkt mij? Ik heb dit niet eerder meegemaakt, dus voor mij onbekend terrein.

Ondertussen ben ik al verder aan het kijken en zal ik idd minimale inzet, zonder de kantjes er van af te lopen, tonen. Ook zal ik naar alle waarschijnlijkheid wel tekenen, aangezien er duidelijk in staat dat ik 1 maand opzegtermijn heb als ik het wil beeindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LankHoar schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:26:

Mijn vorig werkgever had een zinnetje er in staan als in "Contract loopt dan af en wordt niet verlengd" waardoor ze 1 dag van de voren je konden vertellen: morgen hoef je niet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:04

LankHoar

Langharig tuig

Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Mijn vorig werkgever had een zinnetje er in staan als in "Contract loopt dan af en wordt niet verlengd" waardoor ze 1 dag van de voren je konden vertellen: morgen hoef je niet te komen.
Goed punt, blijkt inderdaad (gek genoeg) te volstaan. Beetje een misser als je het mij vraagt, want kun je met ieder contract er heel makkelijk mee weg komen als werkgever, terwijl het wel flink onzekerheid voor werknemers kan veroorzaken.

@Reyliny zie hier meer info: https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Dat soort smerig ontwijk gedrag (als er wel de intentie is de arbeidsovereenkomst voort te zetten) is gelukkig niet de standaard. Overigens is de vraag, als uit alles verder blijkt dat die intentie er wel is (wat bij OP pretty obvious is), wat een rechter hier van vindt.

Rede te over om vooral erg goed op te passen met werkgevers die zich met dit soort nasty foefjes onder wetten uit proberen te draaien.
Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:28:
[...]

Er zit ook een verschil tussen wat je nodig hebt en wat je krijgt. Als ik kijk naar mijn huidige werkgever dan heb ik liever de "voorwaarden" dan de centjes want dat geeft mij meer rust en mogelijkheden dan het geld er bij.

Als ik geen zin heb sta ik op en ga ik naar huis.
Wil ik weer een week op vakantie? Dikke prima, toch niemand die uren bijhoudt.
Nieuwe laptop nodig? Stuur de link door en het wordt geregeld.
Bizondere mentaliteit. Een werkgever gaat er niet over wat je wel dan niet nodig hebt en dat is niet relevant. Zo wel, begin ik morgen een enorm dure hobby (kinderen en vrijstaand wonen in de randstad ofzo :+). Verder worden dit soort dingen over het algemeen niet echt anders binnen de zelfde werkgever. Meer geld is meer geld en zit, tenzij je in een heel specifiek toeslagenmoeras zit, nooit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GoldenSample schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Dat soort smerig ontwijk gedrag (als er wel de intentie is de arbeidsovereenkomst voort te zetten) is gelukkig niet de standaard. Overigens is de vraag, als uit alles verder blijkt dat die intentie er wel is (wat bij OP pretty obvious is), wat een rechter hier van vindt.

Rede te over om vooral erg goed op te passen met werkgevers die zich met dit soort nasty foefjes onder wetten uit proberen te draaien.
Het zelfde kan je je dan afvragen bij een werkgeversverklaring, die zijn totaal niets waard want elke werkgever weet dat, wat je ook invult, het geen consequenties heeft.
Bizondere mentaliteit. Een werkgever gaat er niet over wat je wel dan niet nodig hebt en dat is niet relevant. Zo wel, begin ik morgen een enorm dure hobby (kinderen en vrijstaand wonen in de randstad ofzo :+). Verder worden dit soort dingen over het algemeen niet echt anders binnen de zelfde werkgever. Meer geld is meer geld en zit, tenzij je in een heel specifiek toeslagenmoeras zit, nooit in de weg.
Het heeft toch niets te maken met hobby's? Ik heb geen recht op een auto van de zaak, ik heb hem ook niet nodig. Mijn woonwerk verkeer is 5km en toch krijg ik een auto van de zaak.

Zo kan ik nog wel 200 dingen opnoemen waarmee ik mazzeltjes heb en geloof me, onder aan de streep is dat meer dan een loonsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Het zelfde kan je je dan afvragen bij een werkgeversverklaring, die zijn totaal niets waard want elke werkgever weet dat, wat je ook invult, het geen consequenties heeft.
Het doel daarvan is echter anders. De aanzegperiode
[...]

Het heeft toch niets te maken met hobby's? Ik heb geen recht op een auto van de zaak, ik heb hem ook niet nodig. Mijn woonwerk verkeer is 5km en toch krijg ik een auto van de zaak.

Zo kan ik nog wel 200 dingen opnoemen waarmee ik mazzeltjes heb en geloof me, onder aan de streep is dat meer dan een loonsverhoging.
"Er zit ook een verschil tussen wat je nodig hebt en wat je krijgt." Kan je mij die nu eens uitleggen? of moeten we allemaal op de blote knietjes dankbaar zijn dat we meer dan bijstandsniveau voor 40uur in de week krijgen? Verder is dit natuurlijk een ontzettend makkelijk ding om te roepen als je al een inkomen hebt dat je gewenste levensstandaard ruim dekt. Gezien OP aan het begin van de carrière lijkt te staan, niet in een beroep lijkt te zitten waar je direct tonnen verdiend en dit topic opent lijkt het momenteel wel degelijk relevant.

Verder zijn arbeidsvoorwaarden arbeidsvoorwaarden, je doet nu net alsof het een het ander uitsluit en OP op magische wijze wel voordeeltjes zou krijgen als hij maar niet om de loonsverhoging (waar hij/zij mogelijk zelfs gewoon recht op heeft) die aangezegd is komt.

Die auto van de zaak krijg ik ook maar hoef ik niet en laat ik mijn werkgever afkopen, als dat afkopen/uitruilen niet kon had ie gewoon ergens achteraf in de wijk gestaan voor die 1e keer paar maand dat ie wel handig is. Echter is dat geen verschil dat je typisch bij de zelfde werkgever ziet. Het is niet zo dat als OP nu plots genoegen neemt met verkeerd ingeschaald te worden (waar nog steeds de vraag is of dat überhaupt wel mag!) hij leaseauto's, onbeperkt vrije dagen, willekeurig korte termijn vakanties en nieuwe laptops gaat krijgen die hij nu niet krijgt. Als dat wel zo is, had OP het wel even mogen melden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GoldenSample schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Het doel daarvan is echter anders. De aanzegperiode

[...]

"Er zit ook een verschil tussen wat je nodig hebt en wat je krijgt." Kan je mij die nu eens uitleggen? of moeten we allemaal op de blote knietjes dankbaar zijn dat we meer dan bijstandsniveau voor 40uur in de week krijgen? Verder is dit natuurlijk een ontzettend makkelijk ding om te roepen als je al een inkomen hebt dat je gewenste levensstandaard ruim dekt. Gezien OP aan het begin van de carrière lijkt te staan, niet in een beroep lijkt te zitten waar je direct tonnen verdiend en dit topic opent lijkt het momenteel wel degelijk relevant.

Verder zijn arbeidsvoorwaarden arbeidsvoorwaarden, je doet nu net alsof het een het ander uitsluit en OP op magische wijze wel voordeeltjes zou krijgen als hij maar niet om de loonsverhoging (waar hij/zij mogelijk zelfs gewoon recht op heeft) die aangezegd is komt.

Die auto van de zaak krijg ik ook maar hoef ik niet en laat ik mijn werkgever afkopen, als dat afkopen/uitruilen niet kon had ie gewoon ergens achteraf in de wijk gestaan voor die 1e keer paar maand dat ie wel handig is. Echter is dat geen verschil dat je typisch bij de zelfde werkgever ziet. Het is niet zo dat als OP nu plots genoegen neemt met verkeerd ingeschaald te worden (waar nog steeds de vraag is of dat überhaupt wel mag!) hij leaseauto's, onbeperkt vrije dagen, willekeurig korte termijn vakanties en nieuwe laptops gaat krijgen die hij nu niet krijgt. Als dat wel zo is, had OP het wel even mogen melden :+
De discussie krijg nu een compleet andere wending. Ik zeg alleen dat ik zoveel vrijheid heb dat het mij het geld niet waard is/zou zijn.

Tuurlijk kan ik tegen mijn werkgever zeggen: Jij moet mij een verhoging geven van X want daar heb ik recht op maar een werkgever kan het ook omdraaien: Jij krijg van mij maandelijks X er bij máár geen voordeeltjes meer, gewoon 40 uur werken, je vakantie dagen bijhouden en je auto inleveren.

Onder aan de streep zou ik mezelf dan in de voet schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
GoldenSample schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:32:
Het is niet zo dat als OP nu plots genoegen neemt met verkeerd ingeschaald te worden (waar nog steeds de vraag is of dat überhaupt wel mag!) hij leaseauto's, onbeperkt vrije dagen, willekeurig korte termijn vakanties en nieuwe laptops gaat krijgen die hij nu niet krijgt. Als dat wel zo is, had OP het wel even mogen melden :+
Ik sta inderdaad vrijwel aan het begin van mijn carriere. Ik heb geen lease auto (waar het volgens mijn werkgever in een zelfde vacature, andere locatie, wel recht op zou hebben met de nieuwe functie.), ook zeker geen onbeperkte vrij dagen (25 dagen + 13 ADV dagen) en laptop en telefoon van de zaak toen ik ben begonnen en nee deze kan ik niet zomaar aanvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 11:00
Klinkt aan de ene kant een beetje alsof de baas aan jou een lekker goedkope werknemer heeft, aan de andere kant is het ook wel leuk natuurlijk dat hij dat vertrouwen in je heeft dat het werk aankunt.

Als je er tevreden bent, dus lekker je werk kunt doen en voldoende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden aan over houdt, kun je er best nog een jaartje zitten, toch?
Staat alleen maar goed op je cv, dat je in staat bent om intern te groeien.

En als de baas het te bont maakt met uitknijpen, of wanneer je iets beters vindt, kun je redelijk snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Reyliny schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Ik sta inderdaad vrijwel aan het begin van mijn carriere. Ik heb geen lease auto (waar het volgens mijn werkgever in een zelfde vacature, andere locatie, wel recht op zou hebben met de nieuwe functie.), ook zeker geen onbeperkte vrij dagen (25 dagen + 13 ADV dagen) en laptop en telefoon van de zaak toen ik ben begonnen en nee deze kan ik niet zomaar aanvragen :)
Kan je niet voorstellen dat je na 10 maanden te horen krijgt of je blijft of niet en zo ja, met die extra's zoals een auto? In 2 maanden tijd kan je wel wat nieuws vinden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Kan je niet voorstellen dat je na 10 maanden te horen krijgt of je blijft of niet en zo ja, met die extra's zoals een auto? In 2 maanden tijd kan je wel wat nieuws vinden lijkt me.
Ik heb het gevoel gekregen alsof er geen onderhandel ruimte is voor mij. Ook al vraag ik alleen over waarom de keuze is gemaakt door hen en mijn verwachting anders was, krijg gelijk een 0 op mijn rekest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Reyliny schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb het gevoel gekregen alsof er geen overhandel ruimte is voor mij. Ook al vraag ik alleen over waarom de keuze is gemaakt door hen en mijn verwachting anders was, krijg gelijk een 0 op mijn rekest.
Ik denk -en ja het is een aanname- dat je directe leidinggevende te snel beloftes heeft gemaakt en de deksel op z'n neus heeft gekregen.

Als je twijfelt: wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-09 20:35
Contract tekenen.
Hierna heb je de tijd om iets nieuws te zoeken en sta je niet onder tijdsdruk. Wil je toch blijven en het gesprek aangaan kan het ook.

Ben je het echt helemaal zat en is het een principe kwestie: zo snel mogelijk wegwezen en ergens anders aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

In een CAO zit vaak ook een functiehuis. Als je je functie daar in terug kunt vinden, kun je dat als stok gebruiken om de salarisverhoging af te dwingen.

Mocht er nu geen discussie over mogelijk zijn (ookal is het onder het mom van geld, nooit toegezegd of wat dan ook), weet dan wel dat als je het contract ondertekent het ook moeilijk word om die discussie later te voeren. Het kan dus slim zijn om er in op te nemen dat je bij verlenging/omzetting naar vast wel in de volgende salarisschaal (die hoort bij de functie) terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 21:20
Heb je rechtsbijstand die dit dekt? Dan die inschakelen.
Zoniet, met gestrekt been er in. Een, geschikt, nieuw persoon werven voor de vacature gaat de werkgever waarschijnlijk een veelvoud kosten. Je moet je huid duur verkopen, vooral in een werknemers markt zoals we die nu hebben. Als je nu niet voor je waarde opkomt gaat werkgever hetzelfde grapje over 12 maanden gewoon weer uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 00:24
Ook heb ik minder dan een maand voor het einde van mijn huidige contract pas te horen gekregen hoe mijn contract verlengd gaat worden i.v.m. een systeemfout (zegt de werkgever).
...
Systeemfout? Alleen bij jou?
Wat is dat voor kutsmoes? Dat hoort hun probleem te zijn, niet het jouwe.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:31
Iedereen heeft maar makkelijk lullen hier met zelf een vast contract. Lekker ophitsen om weg te gaan met als resultaat dat de ts geen inkomen heeft. Lekker makkelijk.

Ts heeft een jaarcontract en is beginnend werknemer. Contract niet tekenen dan staat hij waarschijnlijk op straat. Ok, hij heeft dan recht op een paar weken extra salaris vanwege de te late toezegging... wouw.

Als je het naar je zin hebt en het salaris is ok dan lekker blijven en tekenen. In een stabiele situatie (lees: inkomen) kan je alsnog op je gemak kijken of er elders soortgelijke banen voor jou zijn. En, na het tekenen, ben je weer verzekerd van een jaar salaris en nog meer ervaring in die branche!

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
trabant schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:44:
[...]
Systeemfout? Alleen bij jou?
Wat is dat voor kutsmoes? Dat hoort hun probleem te zijn, niet het jouwe.
Dat hoort zeker niet mijn probleem te zijn. Enige wat ik kreeg was een mondeling akkoord dat ik een nieuw contract kreeg, maar daar ga ik ook moeilijk om. Want ja… Niet zwart op wit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
Ah de klassieke “de promotie is de beloning”, opdonderen met dat gezeik. Ik zou direct aangeven dat ze er wat tegenover moeten zetten en anders ben je pleite. Nog even los van of je het krijgt of niet; gelijk je cv rondsturen want dit soort shitpraktijken wijst m.i. op een cultuurprobleem. Het is daar kennelijk normaal om het personeel niet serieus te nemen en gewoon maar uit te buiten met loze beloftes en sprookjes.

Van praatjes kan je geen brood kopen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Nu heb ik dus een nieuwe arbeidsovereenkomst ontvangen om te tekenen. Dit is betreft mijn nieuwe functie. Echter willen ze het verlengen met de huidige arbeidsvoorwaarden, dus zal ik niet omhoog gaan in salaris. Verder heb ik ook niks vernomen betreft een auto een van de zaak en ook is mijn contractsduur weer 12 maanden in plaats van onbepaalde tijd.
Dit klinkt alsof jou een oor aangenaaid wordt en mijn eerder gevoel zegt: 'run'. Leg in ieder geval duidelijk schriftelijk vast dat je het er niet mee eens bent dat je niet krijgt wat je beloofd is en leg daarbij ook vast wat er beloofd is.
Als je straks een half jaar ervaring hebt als werkvoorbereider en ze niet zelf gekomen zijn met die aanpassingen, ga je ergens anders aan de slag. De vraag naar werkvoorbereiders is nogal hoog.
Ook heb ik minder dan een maand voor het einde van mijn huidige contract pas te horen gekregen hoe mijn contract verlengd gaat worden i.v.m. een systeemfout (zegt de werkgever).
Dat laatste betekent dat je werkgever jou een vergoeding *moet* betalen, gelijk aan het salaris over de dagen die ze te laat zijn. Ook dat zou ik vastleggen. En niet denken: 'ja, maar dan ben ik niet aardig'. Zij komen met smoezen als 'systeemfout' en doen niet wat ze beloven, dus aanspraak maken op je wettelijke recht is het minste. En als ze dan zeggen: 'dan verlengen we niet', dan weet je dat je hier echt niet wil blijven werken.
En overigens: dan is het moment van 'we verlengen niet' het moment dat ze te laat zijn, dus is de vergoeding hoger, heb je daarnaast recht op transitievergoeding en WW.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Reyliny schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:00:
[...]

Dat hoort zeker niet mijn probleem te zijn. Enige wat ik kreeg was een mondeling akkoord dat ik een nieuw contract kreeg, maar daar ga ik ook moeilijk om. Want ja… Niet zwart op wit :+
Ik weet niet wat de toon is die je leidinggevende aansloeg toen jij hem hierop wees en het glashard ontkende? Ik weet niet welke toon jij aansloeg toen jij dit te horen kreeg?

Al zijn het maar verwachtingen die hij uitspreekt om jou die functie te laten uitvoeren, dan heeft hij een ontevreden medewerker als hij deze verwachtingen niet waarmaakt. Kinderen die als ze mee gaan 'misschien' een ijsje krijgen verwachten 100% een ijsje. Grappige is dat we denken dat we 'volwassen' worden, maar als je partner zegt dat vanavond misschien een leuke avond kan worden..... (denk eerlijk dat die laatste een erg goed argument is in je gesprek waar iedereen op aanslaat :P)

Wat ik zou doen...

Je hebt het over 'leidinggevende' dus die heeft vast ook een baas, loop daarheen en zeg dat je leidinggevende mondelingen beloftes maakt en op zijn minst verwachtingen uitspreekt (vertel gewoon hoe het is gegaan) en dat je nu ontevreden bent met dit contract. Speel in op common sense en blijft dat een paar keer rustig herhalen, want 9/10x krijg je tegenargumenten die nergens op slaan en als je te snel opgeeft krijgen dat soort types ook niet de kans om tot common sense te komen.

Je kunt het nog netter doen door het je leidinggevende mede te delen dat die ontkenning van hem jou dwars zit en dat je het met zijn leidinggevende gaat bespreken. Ongeacht de verwachting wel of niet uitgesproken is, het is daarnaast een logische verwachting bij een nieuwe functie.

Waarom zou ik dat zo doen?

Ik ken dat wereldje een beetje en het loopt daar over van leidinggevende die boos worden op weggebruikers als ze zelf een fout maken in het verkeer :+ . Kunnen slecht met emoties omgaan en zolang jij dus rustig blijft en ze even laat uitrazen komen ze in de zone waar ze kunnen nadenken. Daarentegen zou ik zelf ook wat harder durven te spelen omdat ze je echt niet zomaar op straat zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Furion2000 op 21-05-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reyliny
Ik heb nu een aantal vragen uit staan betreft de voorwaarden en aanzegvergoeding. Ik ben zeer benieuwd wat ze hier op zullen zeggen. Ik ben nog vrij coulant geweest in de mail.

Ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reyliny
Ik heb een mail terug gekregen..

Functiejaren doen ze niet. Er is 1 salarisronde per jaar en daar ben ik in meegenomen. 50 euro bruto meer per maand. 50 euro meer in mijn vorige functie was ik zeker tevreden mee, maar voor deze functie vind ik het wel erg minimaal..
Het salarishuis is opgebouwd dat de salarisranges van beide functies elkaar overlappen. Dit kan ik nergens terug vinden, want niks is nog bekend binnen het bedrijf.

Betreft een auto van de zaak. Ik krijg heel duidelijk een NEE. Vind ik wel apart, want er staat een vacature online voor een andere vestiging en dezelfde functie waar die wel te verkrijgen is. :+

Ik heb ook aangegeven dat er vanuit mij enige onvrede is en zeker het feit vanwege het aanzegtermijn. Ik zal ook niet in aanmerking komen voor de aanzegvergoeding. Dit slaat natuurlijk nergens op, omdat de werkgever de fout maakt om het mij zo laat te laten weten.

Al met al vind ik het heel frappant worden allemaal. Hoe ik er nu in sta, is dat ik wel ga tekenen, maar wel hard op zoek naar een andere job. Er wordt duidelijk geen rekening met mij gehouden en ze denken alleen maar aan hun eigen belang..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:26
Reyliny schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:03:

Hoe ik er nu in sta, is dat ik wel ga tekenen, maar wel hard op zoek naar een andere job. Er wordt duidelijk geen rekening met mij gehouden en ze denken alleen maar aan hun eigen belang..
En zodra je iets anders hebt kan het allemaal wel, wedden? :P Ik had het ook zo gedaan. Nu sta je in elk geval niet op straat na aflopen contract en weet je wel meteen dat je met een goede motivatie verder kunt gaan kijken en neem je deze ervaring weer mee naar toekomstige onderhandelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 21-05-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Functiejaren doen ze niet. Er is 1 salarisronde per jaar en daar ben ik in meegenomen. 50 euro bruto meer per maand. 50 euro meer in mijn vorige functie was ik zeker tevreden mee, maar voor deze functie vind ik het wel erg minimaal..
Het salarishuis is opgebouwd dat de salarisranges van beide functies elkaar overlappen. Dit kan ik nergens terug vinden, want niks is nog bekend binnen het bedrijf.

Betreft een auto van de zaak. Ik krijg heel duidelijk een NEE. Vind ik wel apart, want er staat een vacature online voor een andere vestiging en dezelfde functie waar die wel te verkrijgen is. :+

Ik heb ook aangegeven dat er vanuit mij enige onvrede is en zeker het feit vanwege het aanzegtermijn. Ik zal ook niet in aanmerking komen voor de aanzegvergoeding. Dit slaat natuurlijk nergens op, omdat de werkgever de fout maakt om het mij zo laat te laten weten.

Al met al vind ik het heel frappant worden allemaal. Hoe ik er nu in sta, is dat ik wel ga tekenen, maar wel hard op zoek naar een andere job. Er wordt duidelijk geen rekening met mij gehouden en ze denken alleen maar aan hun eigen belang..
Ik zou niet willen werken voor zo'n werkgever.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

De reactie van je werkgever lijkt mij genoeg te zeggen. In deze organisatie ga je steeds tegen dit soort strijd aanlopen.

Wat ik zou doen, zeker als ik nog jong zou zijn: niets tekenen, werk normaal doen, actief solliciteren en als ik ergens aangenomen wordt opzeggen en die vergoeding claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reyliny
Roenie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:35:
[...]
De reactie van je werkgever lijkt mij genoeg te zeggen. In deze organisatie ga je steeds tegen dit soort strijd aanlopen.

Wat ik zou doen, zeker als ik nog jong zou zijn: niets tekenen, werk normaal doen, actief solliciteren en als ik ergens aangenomen wordt opzeggen en die vergoeding claimen.
Het probleem is wel wanneer ik niet teken sta ik einde van deze maand op straat. Er staat gelukkig een maandelijkse opzegtermijn in de voorwaarden, dus ik kan er vrij makkelijk onderuit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 17:41
@Reyliny heb je wel de structurele verhoging van 100 euro gehad per 1 maart, dankrijg in september nog plus min 3 procent er bij krijg je die wel.????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 16:30
Als je al een contract tekent voor een nieuwe functie dan dient daar m.i. minimaal de titel van de nieuwe functie in te staan en de bijbehorende (hogere) functieschaal.
Maar krijg sterk het gevoel dat TS een worst wordt voorgehouden. Manager is verre van betrouwbaar.
Je zou kunnen tekenen en daarna de manager aanspreken op zijn uitspraken en dat je dit van hem verwacht.
Als daar geen beweging inzit dan rondkijken en wegwezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je moet even kijken of dit je iets oplevert als je tekent. Niet in geld in ieder geval, maar nieuwe ervaring opdoen, wellicht kun je wat cursussen doen. En dan laten vaak weten dat je het een geweldige kans vindt en dit bedrijf helemaal top vindt. En ondertussen met je nieuw opgedane ervaring wat anders zoeken en wegwezen nadat je ze zoveel mogelijk uitgezogen hebt. Valse verwachtingen wekken kun jij ook.

En een lesje voor de volgende keer: koppel dit soort gesprekken even terug via e-mail. Beste manager, tijdens ons gesprek op <datum> hebben we het volgende besproken en toegezegd: bla bla. Met vriendelijke groet, Rayliny

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

Qwerty-273

Meukposter

Dat is mogelijk in een voorwaardenpakket zit, betekend niet dat die daar wel aangeboden wordt. Wellicht ook met de loze woorden dat een auto wel in deze functieschaal mogelijk is (... als je 10 jaar daar werkt, de beste schoenenpoetser bent, Mars in lijn staat met Saturnus, en het bovendien wel warm is maar niet zonnig en je toch om 2 uur 's middags met het blote oog de kraters op de maan in detail kan zien...).

Verder eens met het idee om ook om je heen te kijken. Sommige werkgevers zijn erg star met loonsverhogingen, en hebben een ongeschreven regel dat die pas gaat lopen na x jaren van dienst en pas op het moment dat je vrienden bent geworden met de juiste mensen in het bedrijf.

Je weet nu al wanneer je contract afloopt (is bepaalde tijd), per die datum kan je nu al opzoek gaan naar een andere werkplek.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Qwerty-273 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:16:
[...]

Dat is mogelijk in een voorwaardenpakket zit, betekend niet dat die daar wel aangeboden wordt. Wellicht ook met de loze woorden dat een auto wel in deze functieschaal mogelijk is (... als je 10 jaar daar werkt, de beste schoenenpoetser bent, Mars in lijn staat met Saturnus, en het bovendien wel warm is maar niet zonnig en je toch om 2 uur 's middags met het blote oog de kraters op de maan in detail kan zien...).

Verder eens met het idee om ook om je heen te kijken. Sommige werkgevers zijn erg star met loonsverhogingen, en hebben een ongeschreven regel dat die pas gaat lopen na x jaren van dienst en pas op het moment dat je vrienden bent geworden met de juiste mensen in het bedrijf.

Je weet nu al wanneer je contract afloopt (is bepaalde tijd), per die datum kan je nu al opzoek gaan naar een andere werkplek.
Een auto van de zaak is ook niet zaligmakend. Je bent beperkt in het soort auto wat je kunt rijden ten opzichte van wat je zelf zou willen rijden. Kost je ook bijtelling, rittenregistratie bijhouden. Eigen auto kost ook geld maar geeft ook veel vrijheid, je kunt bijvoorbeeld een luxere auto rijden met een wat hogere leeftijd.

Persoonlijk rijdt ik liever in mijn 18 jaar oude auto dan zo'n hok wat werkgever aanbiedt. Kan ik tenminste een dag in rijden zonder dat ik binnen het uur rugpijn heb.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
pletter schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:25:
@Reyliny heb je wel de structurele verhoging van 100 euro gehad per 1 maart, dankrijg in september nog plus min 3 procent er bij krijg je die wel.????
Ja dit heb ik gekregen. Plus 50 euro vanwege salarisronde “goed functioneren”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
evilution schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:41:
[...]

Een auto van de zaak is ook niet zaligmakend. Je bent beperkt in het soort auto wat je kunt rijden ten opzichte van wat je zelf zou willen rijden. Kost je ook bijtelling, rittenregistratie bijhouden. Eigen auto kost ook geld maar geeft ook veel vrijheid, je kunt bijvoorbeeld een luxere auto rijden met een wat hogere leeftijd.

Persoonlijk rijdt ik liever in mijn 18 jaar oude auto dan zo'n hok wat werkgever aanbiedt. Kan ik tenminste een dag in rijden zonder dat ik binnen het uur rugpijn heb.
Toen mijn leidinggevende het met mij besproken had, dacht ik meer van: mooi, komt goed uit. Mijn prive auto gaat niet meer 5 jaar mee. Maar dat is een aanname.

Dit was een mooie optie geweest en zeker omdat de aanschaf van een auto best prijzig kan zijn. Zelf een nieuwe auto kopen zal er jammer genoeg niet in zitten na 5 jaar. Mijn partner en ik steken al het geld nu bij elkaar voor het kopen van een woning.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:56
Gelezen wat er gebeurd is. Dit is behoorlijk ruk, maar die dingen gebeuren (ook al zou dat niet zo het geval mogen zijn). Je staat in het begin van je carrière, zie dit dus ook als een leermoment (en omdat het aan het begin is, is het leergeld ook niet zo hoog).

Zoals hier is aangegeven, dit bedrijf heeft rode vlaggen te over, en met dit gedrag hebben ze hun ware aard getoond. Dit is dus geen bedrijf waar je lang wilt zitten.
Dat gezegd hebbende: Aan het begin van een carrière moet je soms genoegen nemen met vervelende zaken, zolang er maar andere dingen zijn die dat compenseren (en dan vooral compenseren voor op de langere termijn). Ik zou tekenen voor dit contract, je hebt een maand opzegtermijn en dat geeft genoeg flexibiliteit. Zolang er netjes je nieuwe functie/titel op het contract staat, dan heb je bewijs dat je een bepaald niveau bereikt hebt (ook al is de vergoeding er dan niet naar). Vanaf dat punt kan je gaan zoeken naar een nieuwe job, terwijl je je geen zorgen hoeft te maken over het betalen van de maandelijkse rekeningen. Wel zou ik even een paar maandjes daarmee wachten, even wat vlieguren maken in je nieuwe functie. Maar daarna het wel serieus gaan doen, want dit is geen bedrijf waar je voor een lange carrière wilt blijven zitten. Behandel het als een aflopende zaak, en een trede naar boven voor de rest van je loopbaan. Hoe hard/moeilijk het ook is: slechte bedrijven kunnen je soms heel goed duidelijk maken over hoe dingen niet moeten gaan. En zodra je wat nieuws hebt: wapen je tegen je leidinggevende die je waarschijnlijk gaat proberen over te halen om toch te blijven (en dan zijn alle dingen die ze eerder beloofden op magische manier wel mogelijk :+ ). Die gast heeft je nu geleerd dat wat jullie mondeling besproken hebben, het papier waarop dat gedrukt is niet waard is.

Wat de aanzegvergoeding betreft: Tenzij je werkgever gebruikt maakt van een constructie in je contract waarbij hij al bij voorbaat aangeeft om je contract niet te verlegen (aanzegging bij voorbaat), heb je daar gewoon recht op (maar lees dat even goed na in je jaarcontract). Maar recht hebben op iets, en het ook krijgen, dat zijn helaas toch twee verschillende zaken (gelijk hebben is een, gelijk krijgen is twee).
HR zou je goed moeten kunnen uitleggen hoe het precies zit want zij horen te weten hoe het werkt. Dus niet "Je hebt daar geen recht op", en meer "Volgens artikel x in je arbeidscontract heb je daar geen recht op". Dat ze eigenlijk op alle punten het spel met het bedrijf meespelen, geeft duidelijkheid waar hun prioriteiten liggen (bedrijf first and only). Goed om te weten, want in de toekomst voorkomt dat nodeloos vertrouwen op hen en hun verhaaltjes dat ze dingen voor je gaan regelen en zo.
Gezien de tijdslijn zou je aanzegvergoeding ongeveer een half maandsalaris zijn. Als je deze wilt gaan afdwingen (dus via de kantonrechter), dan moet je dat doen binnen twee maanden (de vervalplicht, zie ook deze link). Houdt er wel rekening mee dat daar consequenties aan kunnen zitten, ook voor je eigen levensgeluk (dus overweeg even goed of het je het wel waard is).

Ten slotte, concurrentiebedingen zijn niet geldig bij tijdelijke contracten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Veel sterkte!
Pagina: 1