Tuinberegening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:14
We hebben begin maart dit jaar onze tuin volledig laten aanleggen, toen helaas nog zonder beregening om de kosten te drukken. Met de aanhoudende droogte (en ook om gewoon meer tijd te hebben voor andere dingen), zouden we toch een manier willen hebben om makkelijk onze (indien mogelijk volledige) tuin te voorzien van water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTqEcL5jJuM7q6wANo2p9CvTdi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4Pz9pSYPk3fMnOjbayQNoqG.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzieningen:

- We hebben een regenwaterput van 10k liter. Hierop hangt een pomp van Grundfos (Scala 2).
- We hebben buiten helaas maar 1 kraantje (waar nu een Gardena fitting op zit).
- We hebben reeds Gardena druppelslangen gekocht (die kan je ook zien liggen in het youtube filmpje onderaan), maar daar zijn we niet zo tevreden van op dit moment. Gisteren met het schoffelen bemerkte ik dat er de grond tussen de slangen effectief heel droog was :'(

Verwachtingen:

- Het beste type beregening zoeken (druppel of spray) per zones, want daar ken ik echt niets van
- Het zou leuk zijn moesten we de zones apart kunnen bewateren (misschien met iets van kraantje ertussen?) of werken met eventueel tijdelijke verbindingen die we kunnen maken tussen de zones wanneer we bv op vakantie zijn.

Onze planten zijn beperkt tot een aantal soorten:

- Pennisetum
- Vlinderstruiken
- Kattenkruid
- Carex (morrowii als ik het goed heb)
- Hortentia's
- Geraniums
- Een massief in portugese laurier
- 5 meerstammige bomen
- haagbeuk (+- 45 meter lang)

Ik heb 2 korte video's gemaakt van onze achtertuin om een beter beeld te geven:

- YouTube: Tuin 1
- YouTube: Tuin 2

Het is vooral de volledige zone in video 1 die heel tijdrovend is als ik plantje per plantje water moet geven :P In deze zone staan pennisetum, vlinderstruiken en kattenkruid, en ook 1 grote boom. Dus mijn focus ligt nu vooral daar op.

Iemand die (misschien uit eigen ervaring) wat tips of advies kan geven?

[ Voor 8% gewijzigd door dotcom87 op 20-05-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 21:28
Gazon == spray / sproeien (goedkoopste). of ondergronds irrigeren (kostbaar)
Borders == Druppelen beste (maar arbeids intensief om aan te leggen). sommige planten vinden bewatering van boven minder leuk (e.g. staan ze in bloei, sproei je de bladeren er af).

Sproeien heeft ook veel verlies en je neemt snel ook stukken mee die niet gedaan hadden moeten (vooral bij smalle borders met rondom bestrating).
Sproeien kun je met de nozzles vaak afstellen (90, 180, 270 of 360 graden) en qua berijk (straal) kun je met cirkels tekenen wel een verdeling maken in je gazon en/of borders.

Qua zonering; begin met aanvoer vanaf je pomp naar een verdeler (manifold). vanuit daar kun je met handmatige kogelkranen (https://www.google.com/search?q=kogelkraan) of met een elektrisch magneetventiel (1e hit google; https://irritech.nl/rainbird-magneetklep/) je zone's 1 voor 1 (of aantal tegelijk afhankelijk van de druk/debiet van je pomp) schakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door soepah op 20-05-2025 09:16 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:46
Op bijvoorbeeld https://www.rainbird.com/ zie je verschillende beregeningsproducten. Hier zou je eens kunnen kijken welke techniek je aanspreekt.

Bij druppelslang staat meestal gespecificeerd hoeveel cm je deze uiteen moet leggen, om de grond vochtig te krijgen. Ook wordt er aangegeven hoeveel water deze afgeven. Als je dit goed kiest, kan ik me voorstellen dat druppelslang voor filmpje 1 prima werkt.

Je hebt ook microsproeiers die je op een flexibele slang kunt aansluiten, misschien is dat wat.

Als het mooie grote vakken zijn, dan is "spray" lekker makkelijk.

Als alles een beetje gegroeid is, denk ik dat de vaste planten niet zo veel water nodig hebben dan het gazon (als dit mooi groen moet blijven). Dus misschien meer focussen op het gazon, dan de borders. Een gazon sproeier kan ook de border een stuk meenemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gurk2 op 20-05-2025 09:21 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Druppelslangen zijn volgens mij wel effectiever dan het lijkt. Zelf ook 100m druppelslang in de tuin, en alles groeit best goed allemaal. Geen dode zaken. Maar als de grond echt heel erg droog is, langer druppelen of zorgen voor eerst natte grond. Nat houden is gemakkelijker dan vanaf volledige droogte nat maken.

Verder heb ik hier en der de druppelslang afgetakt naar (eind)druppelaars voor bloempotten.

Voor hanging baskets heb ik waterleidigen over de pergola lopen, en door de balk geboord met een vernevelaar. Onzichtbare bewatering dus voor hanging baskets.

Alles aangestuurd vanuit home assistant met grondvochtsensoren in de tuin (na lang zoeken bij WH51 uitgekomen, werkt perfect).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQaVZxsolYICMXDcgiGBZeT8SFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xGI71GsFuiOhYcAmDzLOI0jL.png?f=fotoalbum_large

Lang verhaal kort;

Sprinkler oid voor gazon (of van die popupdingen), druppelslangen voor de borders, en einddruppelaars voor bloempotten oid.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
NeFoRcE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:18:
Druppelslangen zijn volgens mij wel effectiever dan het lijkt. Zelf ook 100m druppelslang in de tuin, en alles groeit best goed allemaal. Geen dode zaken. Maar als de grond echt heel erg droog is, langer druppelen of zorgen voor eerst natte grond. Nat houden is gemakkelijker dan vanaf volledige droogte nat maken.

Verder heb ik hier en der de druppelslang afgetakt naar (eind)druppelaars voor bloempotten.

Voor hanging baskets heb ik waterleidigen over de pergola lopen, en door de balk geboord met een vernevelaar. Onzichtbare bewatering dus voor hanging baskets.

Alles aangestuurd vanuit home assistant met grondvochtsensoren in de tuin (na lang zoeken bij WH51 uitgekomen, werkt perfect).

[Afbeelding]

Lang verhaal kort;

Sprinkler oid voor gazon (of van die popupdingen), druppelslangen voor de borders, en einddruppelaars voor bloempotten oid.
toon volledige bericht
Ik had ook verwacht dat de druppelslangen het beter zouden doen :'( Heb je misschien een foto van hoe deze liggen tussen de planten in een border bij jou?

Verder heb ik zelf ook HA draaien en heb ook de Ecowitt WH51 her en der zitten :)

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over hoe je de bewatering aanstuurt via HA?

[ Voor 6% gewijzigd door dotcom87 op 20-05-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/829Skt0rDBb2rNmoiuXrZvBWyi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CQCgu4k9LKjse8XnVZkvzpU.png?f=fotoalbum_large

zoiets, hart op hart 30 cm. Dit zijn dan bijv. twee verschillende borders.
Qua bewatering ben ik nog een beetje aan het finetunen, want ik moet de 'perfecte' grondvocht% nog vinden. Tot nu toe zet ik 'm gewoon om de dag aan, heb een scriptje geschreven die alle borders achterelkaar bij langs gaat (heb allemaal slangen in de grond met leegloopventielen, zo hoef ik in de winter niets door te blazen, en vriest er niets stuk). Alleen als ik alle slangen tegelijk openzet, is de druk te laag voor die ventielen en loopt m'n grond vol, heb al eens gehad dat het water de terrastegels omhoog drukte. Oops....

Maar de bordres gaan dus om de dag een uur lang aan. Het is nog een beetje spelen daarmee.

De hangingbaskets gaan elke cohtend 70 sec aan (duurt ff voor het water er is).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
NeFoRcE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:42:
[Afbeelding]

zoiets, hart op hart 30 cm. Dit zijn dan bijv. twee verschillende borders.
Qua bewatering ben ik nog een beetje aan het finetunen, want ik moet de 'perfecte' grondvocht% nog vinden. Tot nu toe zet ik 'm gewoon om de dag aan, heb een scriptje geschreven die alle borders achterelkaar bij langs gaat (heb allemaal slangen in de grond met leegloopventielen, zo hoef ik in de winter niets door te blazen, en vriest er niets stuk). Alleen als ik alle slangen tegelijk openzet, is de druk te laag voor die ventielen en loopt m'n grond vol, heb al eens gehad dat het water de terrastegels omhoog drukte. Oops....

Maar de bordres gaan dus om de dag een uur lang aan. Het is nog een beetje spelen daarmee.

De hangingbaskets gaan elke cohtend 70 sec aan (duurt ff voor het water er is).
Welk merk van druppelslangen heb je juist? En welke hardware heb je juist die HA kan aansturen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Gazon hoef je niet te sproeien, dat wordt wat bruiner en trekt zo weer groen als het even regent. Grote struiken ook, die halen het water diep genoeg uit de grond en regelen droogtebescherming zelf (bladen slap maken of laten afvallen om verdamping te verminderen). Enkel potplanten moet je dagelijks bewateren als het heet is.
De rest bewater je best niet te vaak (om de 4 dagen is voldoende) zodat ze voldoende wortels ontwikkelen en beter tegen droogte kunnen. Het heeft weinig zin om dagelijks een kwartier te sproeien, je kan beter 's avonds om de 4 dagen ofzo een uur sproeien dat de grond goed verzadigd is.

Bij een goed natuurlijk aangelegde tuin met veel groen en weinig steen moet je nagenoeg niet sproeien. Onze voortuin staat perfect en kreeg nog geen druppel, het gras staat mooi groen. Enkel de moestuin en de bloembakken krijgen water.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:12
Het enige die ik wat water geef zijn mijn groenten in de serre.
Laat je tuin wat wild worden en/of plaats inheemse planten op de juiste plaatsen. Dan hoef je nooit meer te sproeien. Zo bespaar je geld, kostbaar water en werk _/-\o_
Gras moet je sowieso nooit water geven, oftewel dat het nog maar recent ingezaaid is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:58
Of je wel of niet moet sproeien hangt ook nogal af van je ondergrond. Zit je op klei, dan overleeft een gazon zo'n droge periode wel, maar woon je op zand dat heb je in no time een kokosmat en krijg je er onkruid voor terug. In ons geval moet je in deze periode wel sproeien en ik heb daarvoor een Rainbird installatie aan laten leggen op een eigen waterput, de tuin is in zones verdeeld en je kan het geheel met een app bedienen. Dat is wel ideaal, je kunt vaste sproeitijden instellen, het weer daarop van invloed laten zijn etc. Het is natuurlijk wel een investering maar op het geheel van tuinkosten is het relatief en dan ligt je tuin er altijd goed bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een van de leukste projecten die ik gedaan heb in mijn leven zijn beregeninginstallaties ontwerpen / bouwen. Ik haal hier zoveel voldoening uit.

Je hebt een eigen voorraad, das top. Want dit allemaal beregenen uit drinkwater is enerzijds zonde maar ook kostbaar.

Ik ben zelf heel erg fan van rainbird. Zij hebben zoveel verschillende pop-up sproeiers met verschillende nozzles mogelijkheden. Zelfs een hele lage optie waarbij je eigenlijk alleen de grond bewaterd. En de instelbaarheid van de sproeiers is ook erg goed. Ik heb verder geen aandelen, alleen goede ervaring.

Zelf heb ik in de tuin de druppelslang van gardena ingegraven ze liggen rondom de wortels van de planten. De snelheid van het druppelen is vrij langzaam dus je kunt gerust een uur er druk op houden. In combinatie met een beregeningscomputer met vochtsensor kan een systeem zelf de grond aanvoelen op vochtigheid en op basis daarvan wel of niet bewateren. Dat is voor de druppelslang wel redelijk de sleutel. Ik ben er in ieder geval niet ontevreden over, die druppelslang.

Ik zie in het filmpje dat de slang gewoon erop ligt. Dit is veel minder effectief dan ingraven. Echter is ingraven wel een ellende als je bestaande begroeiing hebt. Mocht je dat niet willen kun je beter gaan voor een normale slang waarop je nozzles plaatst bij de planten. Dan kun je gerichter water geven en ook per plant afstellen hoeveel water.

En zoals anderen al zeggen, het is vrij snel teveel water. Planten hebben niet zoveel nodig om te overleven. Tenzij ze nog erg jong / nieuw zijn. Planten in de bossen / struiken in het openbaar worden ook niet of nauwelijks bewaterd.

Veel succes met dit project. Iedere keer als de pop-up sproeiers hier omhoog komen krijg ik weer een smile op mijn gezicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
BlueKeenan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:10:
Een van de leukste projecten die ik gedaan heb in mijn leven zijn beregeninginstallaties ontwerpen / bouwen. Ik haal hier zoveel voldoening uit.

Je hebt een eigen voorraad, das top. Want dit allemaal beregenen uit drinkwater is enerzijds zonde maar ook kostbaar.

Ik ben zelf heel erg fan van rainbird. Zij hebben zoveel verschillende pop-up sproeiers met verschillende nozzles mogelijkheden. Zelfs een hele lage optie waarbij je eigenlijk alleen de grond bewaterd. En de instelbaarheid van de sproeiers is ook erg goed. Ik heb verder geen aandelen, alleen goede ervaring.

Zelf heb ik in de tuin de druppelslang van gardena ingegraven ze liggen rondom de wortels van de planten. De snelheid van het druppelen is vrij langzaam dus je kunt gerust een uur er druk op houden. In combinatie met een beregeningscomputer met vochtsensor kan een systeem zelf de grond aanvoelen op vochtigheid en op basis daarvan wel of niet bewateren. Dat is voor de druppelslang wel redelijk de sleutel. Ik ben er in ieder geval niet ontevreden over, die druppelslang.

Ik zie in het filmpje dat de slang gewoon erop ligt. Dit is veel minder effectief dan ingraven. Echter is ingraven wel een ellende als je bestaande begroeiing hebt. Mocht je dat niet willen kun je beter gaan voor een normale slang waarop je nozzles plaatst bij de planten. Dan kun je gerichter water geven en ook per plant afstellen hoeveel water.

En zoals anderen al zeggen, het is vrij snel teveel water. Planten hebben niet zoveel nodig om te overleven. Tenzij ze nog erg jong / nieuw zijn. Planten in de bossen / struiken in het openbaar worden ook niet of nauwelijks bewaterd.

Veel succes met dit project. Iedere keer als de pop-up sproeiers hier omhoog komen krijg ik weer een smile op mijn gezicht
toon volledige bericht
Bedankt voor de informatie!

Waar steek je die grondvochtigheidssensor dan juist? Kort bij een plant waar je weet dat de druppelslang zit? Of net meer "tussenin" zodat je weet dat de grond zeker vochtig genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Daarnet al de eerste aanpassingen gedaan. Eerst de druppelslangen volledig verwijderd. Daarna terug opnieuw aangelegd, maar ga de grote zone achteraan opsplitsen in 2 aparte zones.

Dat ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91kdeoTrXe7rQMc8LNqZ96rdjQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r0tZ8Qana9lrSgMl2OyyoKi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ligt de slang mooi langs elk plantje.

Het zijn allemaal nieuwe aanplanten, dus het is voor nu vooral de tijdswinst om niet elke plantje apart water te moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dotcom87 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Waar steek je die grondvochtigheidssensor dan juist? Kort bij een plant waar je weet dat de druppelslang zit? Of net meer "tussenin" zodat je weet dat de grond zeker vochtig genoeg is?
Een beetje een strategische plek inderdaad. Je moet natuurlijk niet een paar meter verwijderd zijn van de slang en/of plant. Maar die mag best dicht bij de slang zelf liggen. Het meetmoment is natuurlijk ook weer het moment dat je eigenlijk wilt gaan beregenen. Dus als de grond bij de plant zelf niet meer vochtig is, dan wil je beregenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
dotcom87 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:38:
Daarnet al de eerste aanpassingen gedaan. Eerst de druppelslangen volledig verwijderd. Daarna terug opnieuw aangelegd, maar ga de grote zone achteraan opsplitsen in 2 aparte zones.

Dat ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]

Nu ligt de slang mooi langs elk plantje.

Het zijn allemaal nieuwe aanplanten, dus het is voor nu vooral de tijdswinst om niet elke plantje apart water te moeten geven.
Al die blote aarde, dat is een uitnodiging voor onkruid (en wieden, daar kruipt meer tijd in dan sproeien). Wat boomschors ofzo om de bodem te bedekken helpt tegen onkruid, vermindert ook enorm verdamping, en zal geleidelijk verteren in de grond terwijl de plantjes groeien. Je wil geen grond kunnen zien in je tuin als alles af is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
twodigits schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:34:
Of je wel of niet moet sproeien hangt ook nogal af van je ondergrond. Zit je op klei, dan overleeft een gazon zo'n droge periode wel, maar woon je op zand dat heb je in no time een kokosmat en krijg je er onkruid voor terug. In ons geval moet je in deze periode wel sproeien en ik heb daarvoor een Rainbird installatie aan laten leggen op een eigen waterput, de tuin is in zones verdeeld en je kan het geheel met een app bedienen. Dat is wel ideaal, je kunt vaste sproeitijden instellen, het weer daarop van invloed laten zijn etc. Het is natuurlijk wel een investering maar op het geheel van tuinkosten is het relatief en dan ligt je tuin er altijd goed bij.
Of dan is wellicht een grasveld willen hebben op zand gewoon geen slim idee en is het handiger om daar een alternatief voor te zoeken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
naftebakje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:35:
[...]
Al die blote aarde, dat is een uitnodiging voor onkruid (en wieden, daar kruipt meer tijd in dan sproeien). Wat boomschors ofzo om de bodem te bedekken helpt tegen onkruid, vermindert ook enorm verdamping, en zal geleidelijk verteren in de grond terwijl de plantjes groeien. Je wil geen grond kunnen zien in je tuin als alles af is.
Bedoeling is wel om schors of lava te leggen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:58
No Hands schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:08:
[...]

Of dan is wellicht een grasveld willen hebben op zand gewoon geen slim idee en is het handiger om daar een alternatief voor te zoeken?
Met jonge kinderen die willen voetballen is een flink gazon wel fijn toch. En het is prima mogelijk mits je voldoende sproeit en bemest. Hier staat meer informatie over hoe dat aan te pakken met een gazon: https://vandurengroenservice.nl/tuinieren-op-zandgrond/
Pagina: 1