We hebben begin maart dit jaar onze tuin volledig laten aanleggen, toen helaas nog zonder beregening om de kosten te drukken. Met de aanhoudende droogte (en ook om gewoon meer tijd te hebben voor andere dingen), zouden we toch een manier willen hebben om makkelijk onze (indien mogelijk volledige) tuin te voorzien van water.
:strip_exif()/f/image/E4Pz9pSYPk3fMnOjbayQNoqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorzieningen:
- We hebben een regenwaterput van 10k liter. Hierop hangt een pomp van Grundfos (Scala 2).
- We hebben buiten helaas maar 1 kraantje (waar nu een Gardena fitting op zit).
- We hebben reeds Gardena druppelslangen gekocht (die kan je ook zien liggen in het youtube filmpje onderaan), maar daar zijn we niet zo tevreden van op dit moment. Gisteren met het schoffelen bemerkte ik dat er de grond tussen de slangen effectief heel droog was
Verwachtingen:
- Het beste type beregening zoeken (druppel of spray) per zones, want daar ken ik echt niets van
- Het zou leuk zijn moesten we de zones apart kunnen bewateren (misschien met iets van kraantje ertussen?) of werken met eventueel tijdelijke verbindingen die we kunnen maken tussen de zones wanneer we bv op vakantie zijn.
Onze planten zijn beperkt tot een aantal soorten:
- Pennisetum
- Vlinderstruiken
- Kattenkruid
- Carex (morrowii als ik het goed heb)
- Hortentia's
- Geraniums
- Een massief in portugese laurier
- 5 meerstammige bomen
- haagbeuk (+- 45 meter lang)
Ik heb 2 korte video's gemaakt van onze achtertuin om een beter beeld te geven:
- YouTube: Tuin 1
- YouTube: Tuin 2
Het is vooral de volledige zone in video 1 die heel tijdrovend is als ik plantje per plantje water moet geven
In deze zone staan pennisetum, vlinderstruiken en kattenkruid, en ook 1 grote boom. Dus mijn focus ligt nu vooral daar op.
Iemand die (misschien uit eigen ervaring) wat tips of advies kan geven?
:strip_exif()/f/image/E4Pz9pSYPk3fMnOjbayQNoqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorzieningen:
- We hebben een regenwaterput van 10k liter. Hierop hangt een pomp van Grundfos (Scala 2).
- We hebben buiten helaas maar 1 kraantje (waar nu een Gardena fitting op zit).
- We hebben reeds Gardena druppelslangen gekocht (die kan je ook zien liggen in het youtube filmpje onderaan), maar daar zijn we niet zo tevreden van op dit moment. Gisteren met het schoffelen bemerkte ik dat er de grond tussen de slangen effectief heel droog was
Verwachtingen:
- Het beste type beregening zoeken (druppel of spray) per zones, want daar ken ik echt niets van
- Het zou leuk zijn moesten we de zones apart kunnen bewateren (misschien met iets van kraantje ertussen?) of werken met eventueel tijdelijke verbindingen die we kunnen maken tussen de zones wanneer we bv op vakantie zijn.
Onze planten zijn beperkt tot een aantal soorten:
- Pennisetum
- Vlinderstruiken
- Kattenkruid
- Carex (morrowii als ik het goed heb)
- Hortentia's
- Geraniums
- Een massief in portugese laurier
- 5 meerstammige bomen
- haagbeuk (+- 45 meter lang)
Ik heb 2 korte video's gemaakt van onze achtertuin om een beter beeld te geven:
- YouTube: Tuin 1
- YouTube: Tuin 2
Het is vooral de volledige zone in video 1 die heel tijdrovend is als ik plantje per plantje water moet geven
Iemand die (misschien uit eigen ervaring) wat tips of advies kan geven?
[ Voor 8% gewijzigd door dotcom87 op 20-05-2025 09:02 ]