Ik heb een carport gebouwd en wil als eerste gewone verlichting/stopcontact aanbrengen. Het kan zijn dat ik in de toekomst ook zonnepanelen op het dak van de carport wil laten leggen (max 6x450/500 Wp) en een laadpunt voor een electrische auto wil hebben. De carport staat dicht bij mijn schuur die een aparte stoppenkast heeft, waar ik ook nog een krachtstroom aansluiting heb.
Ik was dus van plan om vanuit de schuur de grondkabel leggen (ongeveer max 10 meter).
Ik vroeg me af, om te voorkomen dat ik meerdere keren moet graven, of je dit alles in een keer kunt combineren tot één geschikte grondkabel?
Ik dacht zelf b.v. aan een 5x4mm YMvK-AS grondkabel als ik alleen een laadpaal en de verlichting wil combineren.
Maar in combinatie met zonnepanelen moet je misschien naar aders van 6 of 8 mm?
Of is dat niet goed mogelijk (verstandig) en is het beter om aparte kabels daarvoor aan te leggen?
Bedankt alvast voor de info.
Ik was dus van plan om vanuit de schuur de grondkabel leggen (ongeveer max 10 meter).
Ik vroeg me af, om te voorkomen dat ik meerdere keren moet graven, of je dit alles in een keer kunt combineren tot één geschikte grondkabel?
Ik dacht zelf b.v. aan een 5x4mm YMvK-AS grondkabel als ik alleen een laadpaal en de verlichting wil combineren.
Maar in combinatie met zonnepanelen moet je misschien naar aders van 6 of 8 mm?
Of is dat niet goed mogelijk (verstandig) en is het beter om aparte kabels daarvoor aan te leggen?
Bedankt alvast voor de info.
Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB