Aanleg grondkabel wat kan je combineren met 1 kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 17:52
Ik heb een carport gebouwd en wil als eerste gewone verlichting/stopcontact aanbrengen. Het kan zijn dat ik in de toekomst ook zonnepanelen op het dak van de carport wil laten leggen (max 6x450/500 Wp) en een laadpunt voor een electrische auto wil hebben. De carport staat dicht bij mijn schuur die een aparte stoppenkast heeft, waar ik ook nog een krachtstroom aansluiting heb.
Ik was dus van plan om vanuit de schuur de grondkabel leggen (ongeveer max 10 meter).
Ik vroeg me af, om te voorkomen dat ik meerdere keren moet graven, of je dit alles in een keer kunt combineren tot één geschikte grondkabel?
Ik dacht zelf b.v. aan een 5x4mm YMvK-AS grondkabel als ik alleen een laadpaal en de verlichting wil combineren.
Maar in combinatie met zonnepanelen moet je misschien naar aders van 6 of 8 mm?
Of is dat niet goed mogelijk (verstandig) en is het beter om aparte kabels daarvoor aan te leggen?
Bedankt alvast voor de info.

Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB

Beste antwoord (via fiveagainstone op 21-05-2025 21:47)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Wuursj

want worst is al bezet

Vanuit de onderverdeler in de schuur naar carport? Komt bij dat carport dan ook een onderverdeler? Want anders ga je alles in 1 groep stoppen als je er maar 1 kabel heen legt, hoe dik die ook is. Dat is niet zo handig.

Zonder onderverdeler in het carport (wat me sowieso al niet handig lijkt, onderverdeler na onderverdeler) is meerdere kabels (of lege buizen) leggen voor de verschillende functies achter verschillende groepen wel aan te raden. Ik heb zelf voor iets soortgelijks 1 kabel voor PV, 1 kabel voor licht+stopcontact (met extra ader waarmee het licht van afstand te schakelen is) en 1 voor een krachtgroep (zoals een auto lader). Hoe dik die kabels moeten worden, ligt aan de afstand en het vermogen. Vergeet idd UTP niet.

1 dikke mantelbuis voor alle kabels met nog wat draadjes voor het later bijtrekken kan ook. Bedenk wel dat deze wel flink moet zijn, wil je naast de bestaande kabels er nog eentje bij trekken. Hier ging 3x 5x2,5mm2 YMvK + 2x cat6A wel door een 75mm buis met wat bochten maar dan wel samen tegelijk er door heen getrokken en dat was nog best pittig. Later nog iets kunnen bijtrekken zou ik een maatje groter nemen.

Voordeel van door een mantelbuis is dat je dan kabel zonder litze kan nemen (YMvK), YMvK-as met litze mag je wel direct door de modder trekken zonder mantelbuis.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2025 21:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:00

Pocketware

Of je legt nu een of meerdere mantelbuizen; kun je later indien nodig extra kabels trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 20:26

BoAC

Memento mori

Pocketware schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:08:
Of je legt nu een of meerdere mantelbuizen; kun je later indien nodig extra kabels trekken.
Met een touw er doorheen zodat je makkelijk kabels kunt trekken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
Pocketware schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:08:
Ja, dat kan ook nog altijd. Punt is dat ik veel boomwortels ga tegenkomen en een kabel kan ik nog wel ergens door heen frutselen maar bij een pijpje wordt dat al weer wat lastiger. Maar misschien is dat een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kabels wil je ook niet tussen de wortels door hebben dus beter kies je dan een tracé waar je geen obstakels tegenkomt.

En niet aangesloten kabels wil je ook weer niet te lang hebben liggen. Als je dat doet moet je ze goed afdichten aan de uiteinden. Maar beter mantelbuis leggen.

[ Voor 40% gewijzigd door evilution op 20-05-2025 19:07 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 06:16
2 UTP kabels voor de laadpaal ook meenemen in de planning.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Wuursj

want worst is al bezet

Vanuit de onderverdeler in de schuur naar carport? Komt bij dat carport dan ook een onderverdeler? Want anders ga je alles in 1 groep stoppen als je er maar 1 kabel heen legt, hoe dik die ook is. Dat is niet zo handig.

Zonder onderverdeler in het carport (wat me sowieso al niet handig lijkt, onderverdeler na onderverdeler) is meerdere kabels (of lege buizen) leggen voor de verschillende functies achter verschillende groepen wel aan te raden. Ik heb zelf voor iets soortgelijks 1 kabel voor PV, 1 kabel voor licht+stopcontact (met extra ader waarmee het licht van afstand te schakelen is) en 1 voor een krachtgroep (zoals een auto lader). Hoe dik die kabels moeten worden, ligt aan de afstand en het vermogen. Vergeet idd UTP niet.

1 dikke mantelbuis voor alle kabels met nog wat draadjes voor het later bijtrekken kan ook. Bedenk wel dat deze wel flink moet zijn, wil je naast de bestaande kabels er nog eentje bij trekken. Hier ging 3x 5x2,5mm2 YMvK + 2x cat6A wel door een 75mm buis met wat bochten maar dan wel samen tegelijk er door heen getrokken en dat was nog best pittig. Later nog iets kunnen bijtrekken zou ik een maatje groter nemen.

Voordeel van door een mantelbuis is dat je dan kabel zonder litze kan nemen (YMvK), YMvK-as met litze mag je wel direct door de modder trekken zonder mantelbuis.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2025 21:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 23:30

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

guido66 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:40:
2 UTP kabels voor de laadpaal ook meenemen in de planning.
1 is genoeg hoor, maar 2 kan ook als je het toch open hebt liggen.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Mantelbuis 75mm en meerdere kabels erin leggen. En leg alsjeblieft 4mm neer voor je PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
Wuursj schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:47:

Ik lees al dat 1 kabel voor alles het niet gaat worden. Dat van een extra UTP kabel had ik ook al ergens gezien dus daar toch maar over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 22:34
evilution schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:05:
Kabels wil je ook niet tussen de wortels door hebben dus beter kies je dan een tracé waar je geen obstakels tegenkomt.

En niet aangesloten kabels wil je ook weer niet te lang hebben liggen. Als je dat doet moet je ze goed afdichten aan de uiteinden. Maar beter mantelbuis leggen.
Wat is te lang? Dit vraag ik omdat bij onze nieuwbouwwoning we voor een optie hebben gekozen voor een 10m grondkabel, zodat we elektra in de tuin e.d. kunnen regelen. Maar de verwachting is wel dat het geld aardig op is tegen die tijd en dan heeft de aanleg van de tuin niet direct mijn prio.

Is wel aangesloten op een schakelaar dus zal geen constante spanning op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zo lang dat vocht in de kabel kan kruipen. Vandaar dus goed afdoppen. Ik zou zelf geen kabel leggen om pas 2 jaar later te gebruiken. Beetje lullig als je er eerst een stuk van af moet knippen tegen de tijd dat je hem wil gebruiken. Dan maak ik liever een voorziening die maakt dat ik op een later tijdstip een of meer kabels bij kan trekken.

In jouw geval zou ik dan die kabel in een waterdichte doos laten uitkomen op en een paaltje, schutting, muur, whatever monteren. En als er niks aangesloten is zou ik binnen die kabel met wago's afwerken en i.p.v. de schakelaar een blindplaat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16
fiveagainstone schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:45:
Ik heb een carport gebouwd en wil als eerste gewone verlichting/stopcontact aanbrengen. Het kan zijn dat ik in de toekomst ook zonnepanelen op het dak van de carport wil laten leggen (max 6x450/500 Wp) en een laadpunt voor een electrische auto wil hebben. De carport staat dicht bij mijn schuur die een aparte stoppenkast heeft, waar ik ook nog een krachtstroom aansluiting heb.
Nog los van de kabel die nodig hebt:
Wat voor kabel ligt er tussen je garage en de meterkast?
Wat voor zekering/automaat (aantal ampere) zit voor deze kabel bij de meterkast?

Je hebt eigenlijk 3 kabels, inclusief 3 groepen nodig:
1. verlichting, 1 fase
2. laadpaal, 3 fasen
3. zonnepanelen, 1 of 3 fasen, afhankelijk van hoe andere grote verbruikers verdeeld zijn

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
FredvZ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Nog los van de kabel die nodig hebt:
Wat voor kabel ligt er tussen je garage en de meterkast?
Wat voor zekering/automaat (aantal ampere) zit voor deze kabel bij de meterkast?

Je hebt eigenlijk 3 kabels, inclusief 3 groepen nodig:
1. verlichting, 1 fase
2. laadpaal, 3 fasen
3. zonnepanelen, 1 of 3 fasen, afhankelijk van hoe andere grote verbruikers verdeeld zijn
Ik zou dat moeten uitzoeken. Vanuit het huis moet er sterkstroom naar de schuur liggen en ik heb in ieder geval 1 gewone groep in de meterkast voor de schuur. Punt is dat alles is aangelegd in de jaren 70 dus ik weet niet precies hoe het zit. Ik heb in het verleden maar 1 kabel in de tuin gevonden naar de schuur. Ik neig in ieder geval om een extra kabel te leggen voor de laadpaal of voor de panelen. Bij de laatste verbouwing hebben we zoveel mogelijk apparatuur apart op groepen gezet (inductie/oven/wasmachine).

Pagina: 1