Webwinkel verwijst voor garantie naar fabrikant.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:48
Ik heb onderstaande SSD in 2021 gekocht bij een internationale webshop, maar dan de Duitse tak.

uitvoering: XPG Gammix S70 Blade 2TB

Nu is de SSD blijkbaar vanaf het begin al stuk geweest (wordt 75+ graden in idle en verliest dan verbinding), maar is mij dit niet opgevallen, omdat ik hem nooit heb gebruikt. Nu wil ik d.m.v. garantie de SSD laten maken, maar de webshop geeft aan dat ze na twee jaar niks meer voor mij kunnen betekenen en dat ik voor garantie contact moet opnemen met de fabrikant.

De fabrikant geeft aan dat ik contact moet opnemen met de verkopende partij of dat ik op eigen kosten de SSD opstuur naar Taiwan. Dit heeft geen zin, want verzendkosten zitten al boven de waarde van de SSD.

Klopt het dat de webshop niks voor mij hoeft te doen? Ze kappen namelijk alles af en kom bij hun geen steek verder, terwijl op hun website bij dit product staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnnPyH6fFkeXETUZwOUapuRe9Ic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M6vXY7MTLisEiCp7QYxvRLKM.jpg?f=user_large

Ik ben van mening dat als ze adverteren met 5 jaar garantie dat dit dan onderdeel uitmaakt van de koop en dat zij dit moeten oplossen i.p.v. de fabrikant.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben0s op 19-05-2025 21:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Ik lees in de PW dat er een 5 jaar carry in fabrieksgarantie op zit. Ik zie jouw screenshot echter zo niet terug bij de webshop die ik denk dat je bedoeld.

Maar je zou in ieder geval in Nederland verwachten dat met onze implementatie de webshop die 5 jaar moet overnemen. Of dat met de Duitse implementatie van de EU richtlijn ook zo is, weet ik niet. Er zijn volgens mij immers ook landen die een striktere 2 jaar hanteren voor garantie bij de verkoper.

Echter als de verkoper dan inderdaad zoals jouw screenshop weergeeft dat er 5 jaar garantie is, zonder een kanttekening dat dit fabrieksgarantie betreft, zou ik eigenlijk ergens wel weer verwachten dat zoiets bindend is. Maar dan kom je bij deze webshop al snel op het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijzen naar de fabrikant proberen ze altijd want dan is het voor hun het minste werk. De webshop is echter toch echt de partij die dit voor je dient op te lossen.

edit: over het hoofd gezien dat het gaat om een Duitse webshop, dan durf ik het niet te zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Cartman! op 20-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zie bovenstaande nog steeds staan als ik vanuit mijn orders naar de productpagina ga. Open ik de site op mijn werk pc dan zie ik nergens meer de garantie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 20:39
In DE is garantie 2 jaar. 1 dag later is het jammer. Als de DE/NL-importeur niets voor je wil doen, pech.
Trouwens 5 jaar limited warranty, wat bedoelen ze daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Had je bij een NL webshop gekocht had het verhaal mogelijks anders gelegen, maar aangezien we het hier over een Duitse hebben val je terug op de standaard Europese regeling die je een garantie voor 2 jaar biedt. Dus ja, dat klopt. Dat het defect mogelijks al sinds dag 1 aanwezig is doet niet terzake in dit geval, je hebt 4 jaar gewacht met het te melden.

Je hebt 5 jaar fabrieksgarantie, maar die handel je dus af met de fabrikant, en daar heeft de verkoper dan weer niets mee te maken. Hoe je het onderdeel bij de fabrikant krijgt voor diagnose en herstel, daar heeft de verkopende partij niets mee te maken vrees ik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Overigens dienen SSD's ook gewoon gekoeld te worden. Dus als er geen airflow overheen komt, zou een koellichaam als deze (uitvoering: Icy Box IB-M2HS-70) kunnen helpen. Ik heb dit zelf ook ondervonden in een mini-PC toen ik de ventilator verving en er geen directe flow meer over de SSD ging.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben0s
Room42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:33:
Overigens dienen SSD's ook gewoon gekoeld te worden. Dus als er geen airflow overheen komt, zou een koellichaam als deze (uitvoering: Icy Box IB-M2HS-70) kunnen helpen. Ik heb dit zelf ook ondervonden in een mini-PC toen ik de ventilator verving en er geen directe flow meer over de SSD ging.
Nee, is echt een defect. Heb nu een Samsung SSD (zelfs zonder koellichaam) erin gedaan en die wordt onder gelijke omstandigheden maar 35 graden in idle en 45 graden onder load. Scheelt dik 40 graden. Ze hadden er een firmware update voor, maar deze is offline gehaald, omdat deze sommige SSD onbruikbaar maakt.

Ik ben in ieder geval wijzer geworden dat fabrieksgarantie niet zoveel voorstelt, omdat je mag opdraaien voor de verzendkosten. In vervolg maar partijen uitzoeken welke een servicecenter in Europa hebben. Mooi dat ze ram, ssd en andere dingen verkopen, maar als je vervolgens voor envelop post al €180 euro moet betalen om het te retourneren...

[ Voor 22% gewijzigd door Ruben0s op 20-05-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:29
Heb het zelfde gehad met een PSU. Je moet contact opnemen met de Duitse tak van het bedrijf, niet de Nedsrlandse. Die kunnen dan wel helpen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
peize9 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:43:
Heb het zelfde gehad met een PSU. Je moet contact opnemen met de Duitse tak van het bedrijf, niet de Nedsrlandse. Die kunnen dan wel helpen.
Is ook niet van toepassing. Ik heb contact gehad met de Duitse tak. Deze doet helemaal niets voor je.
Krijg alleen maar mensen uit India of Pakistan op de chat en zij volgen gewoon het standaard script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander4753
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 14:32
Werd het product destijds door de Duitse tak zelf verkocht of door een ander? Als het een andere partij was, wellicht dat die kunnen helpen? Ik zie vaak zat producten die niet vanuit de Duitse tak zelf worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:27
Wat staat er verder bij 5 jaar garantie? Zo staat er bij coolblue netjes wie de garantie op zich neemt.
Amazon is dit ook verplicht hun adverteren namelijk met 5 jaar garantie. En er als er niet bij staat 5 jaar fabrieksgarantie zonder al te veel moeite te hoeven doen. Dan mag de consument er vanuit gaan dat amazon deze garantie levert.

How are you doing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-08 17:10
Ruben0s schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:44:
[...]
Is ook niet van toepassing. Ik heb contact gehad met de Duitse tak. Deze doet helemaal niets voor je.
Krijg alleen maar mensen uit India of Pakistan op de chat en zij volgen gewoon het standaard script.
Tja.... je koopt voor een lage prijs bij een webwinkel in het buitenland.
Wat had je zelf verwacht? Fullservice klantenservice voor een bodemprijs?

A**.de biedt ook NOOIT meer dan de wettelijke garantie, al het andere wat je ziet is de aanvullende fabrieksgarantie. Dus ze verwijzen je precies naar de partij waar je eventueel moet zijn. Moet je natuurlijk nog wel die aanvullende fabrieksgarantie voorwaarden van een paar jaar geleden voor je specifieke product hebben.... en is voor zo'n artikel verder ook redelijk zinloos door de aanvullende kosten.

Vraag me trouwens ook af waar je die garantietekst ziet, op geen enkele van mijn bestellingen (ook niet in 2021) staat dat bij een artikel vermeld.

Juridisch is het trouwens goed om naar de factuur te kijken van je bestelling. Daar staat bij mij uit die tijd op dat je zaken hebt gedaan met A** EU SARL maar met het NL filiaal (ook al heb je op de DE website besteld). Echt veel uitmaken zal het niet want na 4 jaar nog garantie of non-conformiteit claimen op een artikel als dit lijkt redelijk kansloos.

[ Voor 29% gewijzigd door TweakGP op 20-05-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ruben0s schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Nee, is echt een defect. Heb nu een Samsung SSD (zelfs zonder koellichaam) erin gedaan en die wordt onder gelijke omstandigheden maar 35 graden in idle en 45 graden onder load. Scheelt dik 40 graden. Ze hadden er een firmware update voor, maar deze is offline gehaald, omdat deze sommige SSD onbruikbaar maakt.

Ik ben in ieder geval wijzer geworden dat fabrieksgarantie niet zoveel voorstelt, omdat je mag opdraaien voor de verzendkosten. In vervolg maar partijen uitzoeken welke een servicecenter in Europa hebben. Mooi dat ze ram, ssd en andere dingen verkopen, maar als je vervolgens voor envelop post al €180 euro moet betalen om het te retourneren...
Een m2 ssd die zonder heatsink niet boven de 45 graden uit komt onder load? Ik vind dat heel erg laag. Alsnog is die waar het probleem mee is gewoon veel te warm in idle, maar er is ook een reden dat heatsink gewoon op een ssd zitten, of via moederbord wordt gedaan. Anders zitten ze in no time te throttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Sissors schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Een m2 ssd die zonder heatsink niet boven de 45 graden uit komt onder load? Ik vind dat heel erg laag. Alsnog is die waar het probleem mee is gewoon veel te warm in idle, maar er is ook een reden dat heatsink gewoon op een ssd zitten, of via moederbord wordt gedaan. Anders zitten ze in no time te throttelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
Je hebt bij een webshop in Luxemburg gekocht die volgens de volgens de AV wetten accepteert uit het land waar je woont. In dit geval NL dus. En heb je recht op een conform product dus minimaal die 5 jaar. Dus hup nog maar eens bellen/mailen dat of zij de verzendkosten op zich nemen(en je alvast betalen) of dat ze zelf transport regelen. Of vervangen.(je hebt daarin zelf de keuze maar ik zou daar zelf niet zo heel moeilijk in zijn zeker gezien hun houden). Je zou je dus met hun eigen voorwaarden en eventueel ook https://wetten.overheid.n...z=2025-02-12&g=2025-02-12 zou hier van toepassing zijn. En dan hebben we nog https://wetten.overheid.n...z=2025-02-12&g=2025-02-12

Genoeg redenen dus voor de webshop om het op te lossen. Je zou eventueel de NL tak kunnen bellen. Jet is een andere tak maar nog steeds de zelfde verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Ruben0s schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Wat je eventueel ook zou kunnen kijken, wat het via brievenpost verzenden vanuit Duitsland zou moeten kosten. Schijnt (ook) behoorlijk te schelen

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:03
63 graden te warm?

(je andere ssd staat namelijk ook in deze screen, met idles in the 30's geen 70+ )
op je screenshot van 18:x staat ie duidelijk nog op 36C
uur later.. word ie warmer...

zeker weten dat ie dan nog IDLE draaid, (iets zegt me van niet met 47% beschreven schijf, aangenome dat ik de data hier juist lees... ?) je zegt nooit in gebruik genomen. maar waarom nu dan wel, wen waaarom dan idle laten ?????? zolang na aankoop?

k denk dat je hier gewoon aan t korste eind trekt...

[ Voor 47% gewijzigd door JWL92 op 20-05-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
JWL92 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:39:
[...]

63 graden te warm?

(je andere ssd staat namelijk ook in deze screen, met idles in the 30's geen 70+ )
op je screenshot van 18:x staat ie duidelijk nog op 36C
uur later.. word ie warmer...

zeker weten dat ie dan nog IDLE draaid, (iets zegt me van niet met 47% beschreven schijf, aangenome dat ik de data hier juist lees... ?) je zegt nooit in gebruik genomen. maar waarom nu dan wel, wen waaarom dan idle laten ?????? zolang na aankoop?

k denk dat je hier gewoon aan t korste eind trekt...
Zit 13 min verschil tussen de screenshots. Eerste is net na het aanzetten van laptop.

Maximale schrijfsnelheid is 0,1MB geweest in die periode. Opgegeven moment worden de temperaturen niet meer bijgewerkt en kan ik de SSD niet meer benaderen in windows.

SSD heeft volgens screenshot 150 uur gedraaid. Ze adverteren dat hij miljoenen uren normaal zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

RvV

Ik heb jaren geleden al problemen gehad met mijn S70. Windows werd onwerkbaar traag bij belasting met inderdaad ook snelheden van onder de 1MB/s. De temps gingen snel omhoog en daar leek wel een verband mee te zijn.
Toen heb ik even in de PC gekeken en kwam tot de conclusie dat die heatspreader los was gekomen van de controller omdat een m2 ssd altijd een beetje onder spanning staat in het slot.
Ik heb hem nu nog in de pc zitten voor "cold-storage".
Jammer, geen producten meer van die fabrikant voor mij.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Ik heb het vermoeden dat het een firmware gerelateerde bug is. Iets met de power states ofzo.

Heb de SSD nu aangesloten op mijn router en de temperatuur gemeten met een infrarood thermometer. Deze geeft nu een temperatuur aan van 25 graden en hij voelt ook gewoon "koud" aan, terwijl hij gewoon werkt.

Vorige week heb ik hetzelfde gedaan, maar toen was de SSD en de behuizing heet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruben0s op 21-05-2025 08:51 ]

Pagina: 1