Tomos na 3 jaar , valt uit als choke er af gaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:06
Goedenavond allemaal.

Enkele dagen geleden heb ik de tomos uit de schuur gehaald na 3a4jaar stil te hebben gestaan
9 kickjes en ja hoor hij pruttelde alweer !

Nu is het euvel dat wanneer de choke er afgaat de brommer vrijwel meteen uitvalt

Met de choke er op kan je aardig wat toeren maken vloeiend maar klik je door totdat hij er afspringen is het klaar ( handmatige choke )
Stationair met choke loopt perfect

Al geprobeerd / nagekeken :

Rijdend weggezet
Bougie schoon gemaakt/ schuurpapiertje er langs
Benzine filter is schoon en loopt mooi door
Benzine dop er af mocht hij evt vacuüm trekken
Luchtfilter is schoon
Sproeiers zijn schoon ( huidige maat is even onbekend)
Vlotter werkt / vlotternaald sluit mooi af
Choke er af en luchtfilterhuis er af na 10sec gas geven valt hij uit choke er weer op start met 1 kickje

Mijn gevoel zegt dus dat hij serieus verzuipt maar hoe zou dit opeens kunnen?

Iemand nog suggesties om te proberen/na te lopen.
Bvd mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:34
Maar een choke is letterlijk de je brommer de keel dichtknijpen. Dus met choke aan krijg je een rijk mengsel.

Dus als jij je choke uitzet krijg je te weinig brandstof. Je conclusie dat je brommer verzuipt is de verkeerde in mijn ogen. Je lucht/brandstof mengsel is verkeerd en in dit geval te weinig brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:45

thijsco19

KTM 990 SMT

Stationair schroef niet meer goed afgesteld?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik mis nog ergens de stap 'nieuwe benzine'..
Zit dat er wel in, of is die ook al 3 of 4 jaar oud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:15
Wanneer die serieus verzuipt dan zou na het afslaan de bougie kletsnat moeten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Nieuwe benzine, carburateur GOED schoonmaken, en dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14

pistole

Frutter

Wat hierboven ook geschreven wordt. Choke uit, mengsel te arm, afslaan. Maar sowieso benzine vervangen en carburateur even schoonmaken. Of op z'n minst de vlotterkamer even leeg- en schoonmaken. Sproeier(tjes) schoonblazen kan ook verstandig zijn.
* pistole krijgt gelijk zin om een tweetakt brommertje te starten, maar heeft er geen een in de schuur staan :(

[ Voor 19% gewijzigd door pistole op 19-05-2025 21:44 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:24
Ik zou de carberateur eens goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:17
Nergens valse lucht? Rubber tussen het spruitstuk en carburateur misschien?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 22:12
Check met deodorant rondom de pakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Benzine wat zo lang stil staat zal ook chemisch veranderen flush de hele tank en alles daarna, aanslag in de cilinder zal ook niet goed werken, ik zou cilinder even nakijken en zuiger inc zuigveer.

Benzine heeft een houdbaarheidsdatum, gaat scheiden water en de toevoegingen, en oxidatie veroorzaken.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
__R__ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:30:
Maar een choke is letterlijk de je brommer de keel dichtknijpen. Dus met choke aan krijg je een rijk mengsel.

Dus als jij je choke uitzet krijg je te weinig brandstof. Je conclusie dat je brommer verzuipt is de verkeerde in mijn ogen. Je lucht/brandstof mengsel is verkeerd en in dit geval te weinig brandstof.
Goedenmorgen bedankt voor uw reactie
Het vreemde vind ik dan als ik de brommer start op de choke zonder luchtfilterhuis loopt hij gewoon goed stationair en als ik doorgas totdat de choke er af klikt en gas blijft geven loopt hij nog 10 sec en met filterhuis er op valt hij vrijwel direct uit zonder choke

Vandaar de gedachten met volle bak lucht loopt hij al iets langer zonder choke
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
thijsco19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:30:
Stationair schroef niet meer goed afgesteld?
Daar is niets aan veranderd en loopt met de choke er op perfect stationair
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Koekstra schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:34:
Ik mis nog ergens de stap 'nieuwe benzine'..
Zit dat er wel in, of is die ook al 3 of 4 jaar oud?
Bedankt voor uw reactie
De benzine is idd net zo oud daar zal ik vanmiddag een nieuw litertje ingooien
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReversdRainbow
pistole schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:44:
Wat hierboven ook geschreven wordt. Choke uit, mengsel te arm, afslaan. Maar sowieso benzine vervangen en carburateur even schoonmaken. Of op z'n minst de vlotterkamer even leeg- en schoonmaken. Sproeier(tjes) schoonblazen kan ook verstandig zijn.
* pistole krijgt gelijk zin om een tweetakt brommertje te starten, maar heeft er geen een in de schuur staan :(

Vlotterbakje is brandschoon die is al meerdere malen leeg gehaald
Sproeier is schoon en open
Vanmiddag zal ik er wat nieuwe benzine in gooien en wat met de stationair schroef spelen

Hou het topic in de gaten misschien is hij wel af te halen als het niks word haha
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ReversdRainbow schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:11:
[...]

Bedankt voor uw reactie
De benzine is idd net zo oud daar zal ik vanmiddag een nieuw litertje ingooien
Mvg
Je moet de oude benzine eruit halen (en de boel het liefst flushen). Moderne benzine met ethanol erin is slechts een paar maanden houdbaar, daarna krijg je dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSJerra
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-05 10:15
Ik zou eens beginnen met je carb schoon te maken, zelfde probleem gehad met een VN1500 uit 96, kwam een groene drek tijdens het reinigen uit niet normaal...

Zelfde symptomen die jouw tomos ook heeft. Stationairschroef hoger draaien zal resulteren in zwarte uitlaat rook. Dus te rijk lopen wat je ook niet wil.

Carburateurs schoonmaken, leidingen schoonmaken, tank flushen en alleen 98 (E5) er in gooien. Zet je hem weer langer weg? Gooi er een flesje forte benzine neutralisator in. Anders ben je volgend jaar weer aan de beurt...

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Benzine vervangen. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
pagani schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Je moet de oude benzine eruit halen (en de boel het liefst flushen). Moderne benzine met ethanol erin is slechts een paar maanden houdbaar, daarna krijg je dit soort problemen.
Goedenavond bedankt voor je reactie

Schoone benzine zit er sinds vandaag in ,het oude was aardig bruin dit zou evt door de olie kunnen komen
Filter is schoon
Vlotterbakje loopt mooi door
Benzinekraan loopt goed door
Bougie trekt mooie vonken

Het maakte geen verschil kwa lopen
Als ik nu het Luchtfilter er afhaalt loopt hij stationair ook zonder choke en kan ik aardig doortrekken in de toeren hij loopt dan nog niet mooi maar hij doet iets iig
Je zou dus zeggen dat hij meer lucht / minder benzine moet hebben maar hoe kan dit opeens komen?
Door de werkzaamheden is hij niet opeens luchtdichter geworden
Er zit nu sproeier 50 in

Mvg bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Snor is 48 dacht ik.
Brom wat hoger

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 23:37
Gasnaald vrij van troep ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Carburateur flink doorspuiten met een compressor op 6 tot 8 bar. Beter zou nog zijn een sonische reiniging. Uit professionele ervaring kan ik zeggen dat die carburateurs dicht gaan zitten op ieder millescuul kanaaltje. De ethanol is verder desastreus voor zon beetje alles in die motor: ieder rubbertje en iedere pakking wordt aangevreten door de ethanol wat weer troep veroorzaakt, terwijl de ethanol zelf door bacteriën en algen wordt omgezet in die bruine meuk.

Daarna de bougie afstellen op .40 tot.50 mm (tip: duimnagels komen dicht in de buurt, mijne is .45). Controleer daarvoor na de vonk, deze moet bliksemblauw zijn. Geel is niet goed.

Na 4 jaar kan ook je voetpakking of een pakking rond de carb/intake aangedaan zijn. Dat geeft verlies in inspuitdruk of trekt valse lucht. Beiden resulteren in wel blijven draaien met choke dicht (verbazingwekkend goed zelfs) en stilvallen met een goed afgestelde carb/ontsteking. Pakkingen van de carb zijn kinderlijk eenvoudig te vervangen en kosten geen drol.

Als je daarmee klaar bent, ga op zoek naar euro95 zonder ethanol (ja die bestaat nog maar is prijzig). Of een toevoeging die algen tegengaat.
Euro98 of premium is in principe prima om mee te rijden, maar dan moet de carb anders worden afgesteld dan met 95. Een moderne auto stelt zichzelf bij op de verstuiver, maar een eenvoudige brommer niet.

Tot slot: wat voor ontsteking heb je? Moet deze misschien worden afgesteld? Deze kan namelijk verlopen, ook tijdens stilstaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Goedenavond
Een tomos heeft geen gasnaald maar een gasschuif hier kan je naar mijn weten (/google) niets aan afstellen
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Waterbeesje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:32:
Carburateur flink doorspuiten met een compressor op 6 tot 8 bar. Beter zou nog zijn een sonische reiniging. Uit professionele ervaring kan ik zeggen dat die carburateurs dicht gaan zitten op ieder millescuul kanaaltje. De ethanol is verder desastreus voor zon beetje alles in die motor: ieder rubbertje en iedere pakking wordt aangevreten door de ethanol wat weer troep veroorzaakt, terwijl de ethanol zelf door bacteriën en algen wordt omgezet in die bruine meuk.

Daarna de bougie afstellen op .40 tot.50 mm (tip: duimnagels komen dicht in de buurt, mijne is .45). Controleer daarvoor na de vonk, deze moet bliksemblauw zijn. Geel is niet goed.

Na 4 jaar kan ook je voetpakking of een pakking rond de carb/intake aangedaan zijn. Dat geeft verlies in inspuitdruk of trekt valse lucht. Beiden resulteren in wel blijven draaien met choke dicht (verbazingwekkend goed zelfs) en stilvallen met een goed afgestelde carb/ontsteking. Pakkingen van de carb zijn kinderlijk eenvoudig te vervangen en kosten geen drol.

Als je daarmee klaar bent, ga op zoek naar euro95 zonder ethanol (ja die bestaat nog maar is prijzig). Of een toevoeging die algen tegengaat.
Euro98 of premium is in principe prima om mee te rijden, maar dan moet de carb anders worden afgesteld dan met 95. Een moderne auto stelt zichzelf bij op de verstuiver, maar een eenvoudige brommer niet.

Tot slot: wat voor ontsteking heb je? Moet deze misschien worden afgesteld? Deze kan namelijk verlopen, ook tijdens stilstaan.
Goedenavond bedankt voor de uitgebreide reactie !
Ik zal morgen de carburateur eens goed doorspuiten en het filtertje nakijken bij de benzine toevoer in de carburateur ( wist niet dst er hier ook een zat!)
Het vlotterbakje vult zich goed en snel dus daar zal het niet aan liggen gok ik.

De ontsteking weet ik niet dat zal ik moeten nakijken of een foto van maken
Het is een Tomos a35 uit 1990

Bougie trekt heldere vonken zoals u omschreef

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

ReversdRainbow schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Goedenavond
Een tomos heeft geen gasnaald maar een gasschuif hier kan je naar mijn weten (/google) niets aan afstellen
Mvg
Een carburateur met gasschuif heeft altijd een gasnaald (die zit "in" je gasschuif en bedient de flow van je sproeier).
Als je brommer 3 jaar geleden goed liep moet je niet gaan kloten met andere sproeiers en gasnaalden verstellen. Belangrijk is dat je carburateur echt GOED schoon is van binnen, dus alle kanaaltjes en de sproeier (en sproeierbuis, waar je de sproeier in draait, vaak kan je die ook nog losdraaien) b.v. doorprikt met een staaldraadje van een ijzerborstel b.v..
Verder gewoon alle oude benzine vervangen voor versie nieuwe en er een nieuwe bougie in zetten, dan moet die gewoon lopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
-tom-562 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Een carburateur met gasschuif heeft altijd een gasnaald (die zit "in" je gasschuif en bedient de flow van je sproeier).
Als je brommer 3 jaar geleden goed liep moet je niet gaan kloten met andere sproeiers en gasnaalden verstellen. Belangrijk is dat je carburateur echt GOED schoon is van binnen, dus alle kanaaltjes en de sproeier (en sproeierbuis, waar je de sproeier in draait, vaak kan je die ook nog losdraaien) b.v. doorprikt met een staaldraadje van een ijzerborstel b.v..
Verder gewoon alle oude benzine vervangen voor versie nieuwe en er een nieuwe bougie in zetten, dan moet die gewoon lopen
Goedenavond bedankt voor uw reactie
Hierbij een onderdelen tekening
Het is geen ronde gasschuif met daarin de naald zoals bij modernere brommers

Morgen zal ik hem even geheel demonteren en schoonblazen
Mvg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptLrA2dMUQ1DfXOGqA0jYPtFPqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIIGMCRRwuhoO5NazOiuefgV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReversdRainbow
FSJerra schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:33:
Ik zou eens beginnen met je carb schoon te maken, zelfde probleem gehad met een VN1500 uit 96, kwam een groene drek tijdens het reinigen uit niet normaal...

Zelfde symptomen die jouw tomos ook heeft. Stationairschroef hoger draaien zal resulteren in zwarte uitlaat rook. Dus te rijk lopen wat je ook niet wil.

Carburateurs schoonmaken, leidingen schoonmaken, tank flushen en alleen 98 (E5) er in gooien. Zet je hem weer langer weg? Gooi er een flesje forte benzine neutralisator in. Anders ben je volgend jaar weer aan de beurt...
-tom-562 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Goedenavond
Bedankt voor de reacties ,
Vandaag de carburateur doorgespoten en het heeft echt een heel verschil gemaakt!
Er kwam geen zichtbaar troep uit maar toch zat er iets in de weg

Het schroefje van het filter in de carburateur was ook iets losgeraakt schijnbaar dus hier trok hij wsl ook wat lucht

De snor is "rijdbaar" het laatste euvel is nog als je vanuit stationair goed gas geeft hij nog uitvalt en dus langzaam het gas moet laten opkomen

Hij rookt nog aardig wit
Op zoek naar het laatste stukje valse lucht denk ik en dan moet het goed komen

Allemaal erg bedankt
Helemaal leuk dat er weer leven in komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14

pistole

Frutter

Veel plezier met snorren!

Vergeet niet iets met verzekering te regelen, tenzij je alleen op eigen erf rijdt. Of ergens buiten Nederland waar de regeltjes misschien anders zijn.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcpunk
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:11
Witte rook kan ook versnellingsbak olie zijn als de krukas keerring lekt (versnellingsbak kant). Die heeft een tijdje niets gedaan dus zal wel uitgedroogd zijn, bekend probleem bij Tomos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
pistole schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:15:
Veel plezier met snorren!

Vergeet niet iets met verzekering te regelen, tenzij je alleen op eigen erf rijdt. Of ergens buiten Nederland waar de regeltjes misschien anders zijn.
Danku danku
De verzekering heeft tijd doorgelopen het idee was om hem al een stuk eerder aan de praat te krijgen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
pcpunk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:29:
Witte rook kan ook versnellingsbak olie zijn als de krukas keerring lekt (versnellingsbak kant). Die heeft een tijdje niets gedaan dus zal wel uitgedroogd zijn, bekend probleem bij Tomos.
Dankjewel ik zit dit even verversen en het pijl in de gaten houden.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcpunk
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:11
ReversdRainbow schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Dankjewel ik zit dit even verversen en het pijl in de gaten houden.
Mvg
Gaat er niet om of de versnellingsbak olie oud is maar hoeveel je moet bijvullen! Even blijven rijden misschien is de krukas keerring vervangen niet nodig. Misschien is het de wd40.

Het blijven best wel betrouwbare vervoersmiddelen, ik rij er al meer als 20 jaar mee. En vind het heel ontspannend om mijn Tomos goed te onderhouden en kan niet wachten op een mankement.
Pagina: 1