Stille 120mm PSU fan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 22:30
Goedeavond Tweakerts ;w

Ik ben even benieuwd of iemand van jullie dit "toevallig" weet. Ik zoek een *stille* 120mm (25mm) fan om de fan in m'n PSU (MSI MAG A650GL) te vervangen.

(Goedbedoelde adviezen dat ik mezelf hiermee om zeep ga helpen, worden op prijs gesteld, maar zijn niet nodig)

Ik heb de fan zojuist reeds eens vervangen door een Noctua NF-P12 redux-900, alleen blijkt de PSU initieel niet genoeg spanning te leveren om de fan te laten draaien. Ik heb niet de PSU doorgemeten, maar wel met een labvoeding geconstateerd dat deze fan bij 4.40V begint te draaien.

Heeft iemand tips voor een alternatieve stille 120mm fan, die wel reeds bij lage voltages op gang komt, net als de originele PSU fan?

Take a step back, to leap further!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:32
Welk merk en type voeding gaat het om?

Doorgaans zijn het 2000 - 2500 rpm fans die erin zitten en jij monteert een 900 rpm fan. Dat klopt al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Goed punt, ik zat al te denken wat ik vergat in m'n openingspost... 🤦‍♂️

Een MSI MAG A650GL

Fair enough, wellicht wat erg enthousiast gefilterd op "stil" 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hoe lang is "initieel"? En hoe is de ventilator aangesloten (5V, 12V, 10kV)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Ik weet niet zeker hoe lang initieel is, want toen de fan niet op toeren kwam, heb ik het systeem direct weer uitgezet.

De fan is aangesloten op de JST header in de PSU, ik ga er vanuit dat dat variabel tot 12V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:54

Jorissie87

No diggity

Misschien deze Reddit post ff lezen, daar staan wel een aantal kandidaten

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:03

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:32
Vanwege de vrij lage kwaliteit onderdelen heeft MSI een vrij agressief fanprofiel geprogrammeerd om de boel op een zo laag mogelijke temperatuur te houden en de levensduur te verlengen. Het minimale toerental is 1100 bij 10% belasting. Dit blijft zo tot 60% belasting. Daarna stijgt het tot 2400 rpm bij vollast. Hier moet je geen verandering in willen brengen omdat het de levensduur van de voeding behoorlijk verkort en zelfs oververhitting kan veroorzaken. Zoek dus een fan die minimaal 1100 rpm en maximaal 2400 rpm kan draaien, op 2 pins kan draaien en voor jou stil genoeg is. Geen idee of die er zijn. Alle fans die ik ken zijn hoorbaar bij 1100 rpm. Wil je een stille voeding dan had je een stille voeding moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Jorissie87 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:33:
Misschien deze Reddit post ff lezen, daar staan wel een aantal kandidaten
Ah, goede, thanks! Ik was naar aanleiding daarvan net deze aan het bestellen toen de reactie van @Microkid binnenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Oh nice, thanks! Ik was de hoop op een goede Noctua fan aan het opgeven, omdat ik er vanuit ging dat ze allemaal een vergelijkbare DC-motor zouden hebben en dus allemaal te weinig voltage zouden hebben. Heb je ervaring met deze, waardoor je weet dat die wel zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Uszka schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Vanwege de vrij lage kwaliteit onderdelen heeft MSI een vrij agressief fanprofiel geprogrammeerd om de boel op een zo laag mogelijke temperatuur te houden en de levensduur te verlengen. Het minimale toerental is 1100 bij 10% belasting. Dit blijft zo tot 60% belasting. Daarna stijgt het tot 2400 rpm bij vollast. Hier moet je geen verandering in willen brengen omdat het de levensduur van de voeding behoorlijk verkort en zelfs oververhitting kan veroorzaken. Zoek dus een fan die minimaal 1100 rpm en maximaal 2400 rpm kan draaien, op 2 pins kan draaien en voor jou stil genoeg is. Geen idee of die er zijn. Alle fans die ik ken zijn hoorbaar bij 1100 rpm. Wil je een stille voeding dan had je een stille voeding moeten kopen.
Fair. De fan vervangen is nu minder ingrijpend dan de voeding, aangezien alles in een op maat gemaakte display case zit en ik die niet weer wil demonteren 😅 Maar je advies is zeker duly noted, ik ga even goed kijken wat er mogelijk, en verstandig, is. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
ErikBooij schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:32:
Ik weet niet zeker hoe lang initieel is, want toen de fan niet op toeren kwam, heb ik het systeem direct weer uitgezet.

De fan is aangesloten op de JST header in de PSU, ik ga er vanuit dat dat variabel tot 12V is.
Afhankelijk van hoe lang het precies duurt is het niet zo'n probleem, die voeding gaat niet ineens stuk van 10 seconden zonder goed draaiende ventilator. Verder eens met de anderen die aangeven dat 900 RPM wel weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Aah oke, fair enough. Daar was ik niet helemaal comfortabel mee. Ja, wel eens dat dat een domme keuze was 😅 Binnenkort poging twee 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Ik heb ook wel eens fans van voedingen vervangen, mijn ervaring is dat je ofwel een originele fan moet pakken (als deze bijvoorbeeld geluid is gaan maken na verloop van tijd, maar daarvoor stil genoeg was) óf een PWM fan die je dan ook inprikt op je moederbord (desnoods met een vast toerental laten draaien).

Cheapo oplossing: Arctic P12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Sorry, vergeten de uitkomst hier te laten weten, de tip van @Microkid deed ‘t hem, die Noctua fan draait nu lekker. Nu hoor ik alleen m’n harddisks nog zoemen 😄

Thanks voor je reactie!

Pagina: 1