Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik gok vanwege de mogelijke overlast (stank) voor de buren die er wellicht met hun open raam naast slapen.. 
Technisch zou 't gewoon moeten kunnen natuurlijk. Ik denk echt dat het een praktische overweging is..
Technisch zou 't gewoon moeten kunnen natuurlijk. Ik denk echt dat het een praktische overweging is..
Waarschijnlijk zodat je geen stankoverlast veroorzaakt voor jezelf en anderen
zie ook de opmerking in het handboek dat bij een dakdoorvoer van de ontspanningleiding rekening gehouden moet worden met de plaats van de ventilatie openingen op het dak ivm stankoverlast
Er moet gigantisch veel lucht doorheen kunnen, ik kan me voorstellen dat een bocht in die leiding heel veel minder lucht door laat.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
juist, mogelijke stankoverlast kan een probleem zijn maar verder is er technisch geen bezwaar lijkt me. Dan zou ik dus duur de muur kunnen en dan weer een bochtje omhoog kunnen maken en dan ben ik weer boven de rand van het schuine dak uit.
Er zijn geen ramen en buren, en de WTW zuigt aan aan de andere kant van het huis en dat is tegen de wind in.
Ik moet anders, 20 cm van de dakrand door een dak van damwandprofielplaten. Daar zie ik geen mooie oplossing voor dus vandaar dat ik door de muur dacht te gaan met een soort van flauwe bocht.
Er zijn geen ramen en buren, en de WTW zuigt aan aan de andere kant van het huis en dat is tegen de wind in.
Ik moet anders, 20 cm van de dakrand door een dak van damwandprofielplaten. Daar zie ik geen mooie oplossing voor dus vandaar dat ik door de muur dacht te gaan met een soort van flauwe bocht.
[ Voor 25% gewijzigd door No Hands op 20-05-2025 06:43 ]
Heeft inderdaad alleen maar te maken met stankoverlast en eventuele drukverschillen bij ventilatie openingen.
Als je de leiding alsnog boven de dakrand uit laat komen is er niet echt een bezwaar.
Let hierbij wel op het feit dat de ontspanningsleiding dezelfde diameter moet hebben als de standleiding. Dus hoogstwaarschijnlijk zul je dan een 110 buis naar buiten moeten werken. Dat is esthetisch wel een ding natuurlijk.
Als je de leiding alsnog boven de dakrand uit laat komen is er niet echt een bezwaar.
Let hierbij wel op het feit dat de ontspanningsleiding dezelfde diameter moet hebben als de standleiding. Dus hoogstwaarschijnlijk zul je dan een 110 buis naar buiten moeten werken. Dat is esthetisch wel een ding natuurlijk.
Waarom zou je deze door de gevel doen? dit kost je ca 200kWh aan warmte/jaar
Ik zou er zelf een ventiel opzettten en binnenshuis houden. Bij overdruk komt het wel door de sifons hee, bij onderdruk werkt het ventiel. Daarnaast geen warmteverlies.
Bij mij is de ontspanningsleiding ook de regenwaterafvoer (ja midden door mijn huis) en daar baal ik best van
Ik zou er zelf een ventiel opzettten en binnenshuis houden. Bij overdruk komt het wel door de sifons hee, bij onderdruk werkt het ventiel. Daarnaast geen warmteverlies.
Bij mij is de ontspanningsleiding ook de regenwaterafvoer (ja midden door mijn huis) en daar baal ik best van
diskeltische lurker
@No Hands Kan je met de ontspanningsleiding langs het schuine dak omhoog tot aan de nok, en hem dan door je dak prikken onder de nokvorst?
Als het goed is ligt je nokvorst (waarschijnlijk een metalen plaat damwand) toch ventilerend.
Dan hoef je daar niet doorheen met de pijp, maar kan je hem er mooi onder houden.
Als het goed is ligt je nokvorst (waarschijnlijk een metalen plaat damwand) toch ventilerend.
Dan hoef je daar niet doorheen met de pijp, maar kan je hem er mooi onder houden.
Dat mag niet volgens diezelfde link als die ik in de TS postte. Leiding zou dan door de badkamergevel gaan in een koof, die koof kan ik isoleren net als die leiding. Verlies zal dan wel meevallen. Maar wat @BlueKeenan zegt is ook wel een belangrijke, 110 door de gevel is ook niet echt mooi misschien.technopeuter schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:29:
Waarom zou je deze door de gevel doen? dit kost je ca 200kWh aan warmte/jaar
Goeie gedachte maar nee, het is een metalen dak wat overloopt in een pannendak. Maar ik zal eens kijken of ik binnen ergens anders heen kan verslepen zonder al te veel bocht.FRANQ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:49:
@No Hands Kan je met de ontspanningsleiding langs het schuine dak omhoog tot aan de nok, en hem dan door je dak prikken onder de nokvorst?
50mm is zat, en 75mm voorgeschreven.No Hands schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:57:
[...]
110 door de gevel is ook niet echt mooi misschien.
Geen idee waarom je 110 door de gevel wilt doen.
Maar je kan als je toch door de gevel wilt, er toch gewoon een ventilatie of afzuigkap rooster op zetten?
Dat het niet door de gevel mag is denk ik omdat je op de gevel meer windbelasting hebt.
En je afhankelijk van de windrichting overdruk/onderdruk maakt in je riool.
Je hebt daardoor risico op borrelende afvoeren.
[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 21-05-2025 12:09 ]
Waar vind je dat voorschrift van 75mm voor een ontspanningsleiding dan?FRANQ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:08:
[...]
50mm is zat, en 75mm voorgeschreven.
Geen idee waarom je 110 door de gevel wilt doen.
Maar je kan als je toch door de gevel wilt, er toch gewoon een ventilatie of afzuigkap rooster op zetten?
Dat het niet door de gevel mag is denk ik omdat je op de gevel meer windbelasting hebt.
En je afhankelijk van de windrichting overdruk/onderdruk maakt in je riool.
Je hebt daardoor risico op borrelende afvoeren.
Pagina: 1