Bibberspiraal met schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patricka
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 14:48
Ik heb een oude bibber spiraal gevonden met een kastje wat aan vervanging toe is. Nu heb ik allerlei onderdelen besteld om het na te maken, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik denk dat ik dezelfde en juiste onderdelen heb besteld, maar het lijkt niet te werken.

Welke onderdelen ik heb besteld:Ik heb ook een tekening gemaakt waarbij te zien is hoe de oude situatie is. Maar klopt dit überhaupt wel?

Weet iemand of dit juist is of hoe ik het beter kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ava7J9pnaaJ1VnSSmmUdEY9EczY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/me6ILfSeE4rqhw8eXpWydnDk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is meer iets voor MME => Schopje

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-05-2025 23:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Leuk en leerzaam project!
Wat je mist in dit geheel is een multimeter. Hoeft geen hele fancy te zijn, maar je wil graag spanning (9v) meten, en 't liefst ook weerstand en een diode.

Vooral die laatste is interessant om te meten, want een led is natuurlijk een diode. En die hebben wat eigenaardige eigenschappen. Of eigenlijk hoofdzakelijk 1 in dit geval! :+

Meten is weten, en je begint gewoon bij het meten van de batterij, gevolgt door de rest van je cirquit tov de batterij.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
polariteit niet gewoon verkeerd om ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 14:35
Dat schema kan niet kloppen. Ik zie drie 'mazen' / 'kringen'. 1) die met de batterij erin, 2) die met de buzzer en die met de gele en rode led en de spiraal. Wat direct opvalt is dat de batterij niet in de kringen 2) en 3) zit. Daar gaat dus niks gebeuren. De enige kring die potentieel (pun intended) iets doet is 1). Als de schakelaar gesloten is, gaat de gele led branden (vermits met de juiste polariteit aangesloten)

Wat zou het MOETEN doen? Als het "haakje" de spiraal raakt moeten de twee leds gaan branden en de buzzer buzzen? (Of is het ingewikkelder dan dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Lijkt me prima. Als het haakje de spiraal raakt, worden de kringen gesloten.

Als weerstand zou ik een iets hogere waarde kiezen (470 ohm). Je zit nu net iets boven de maximale stroomsterkte van de rode LED. Als je het al hebt gebouwd, lekker houden zo.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 19-05-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricka
@Koekstra, dank, wellicht handig inderdaad. Maar ik heb het opgelost.

@SMSfreakie, dank! Ik wist niet dat die led lampjes 2 verschillende kanten had. Dat was het probleem. Nu gaat naast het geluid, de gele led aan als je de schakelaar aanzet en de rode als je de spiraal raakt.

@dfijma, toch werkt het nu wel. Moet daarbij wel de kanttekening maken dat het contact nog niet helemaal lekker is, maar dat zal komen door het solderen wat ik gedaan heb voor de test.

@TBTL Waarom zou je voor een hogere weerstand kiezen? Wat voor voordeel heeft het om die te verhogen? Ik heb nu alleen een test soldeersel gemaakt. Uiteindelijk maak ik het in een mooi bakje. Ik kan dingen nu makkelijk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
Patricka schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:52:

@dfijma, toch werkt het nu wel. Moet daarbij wel de kanttekening maken dat het contact nog niet helemaal lekker is, maar dat zal komen door het solderen wat ik gedaan heb voor de test.
Dan snap ik de vraag niet. Je zegt dat je het niet voor elkaar krijgt? Of je 'werkelijkheid' is anders dan je tekening, want volgens die tekening (als ik 'm goed interpreter) kan alleen (onder condities) het gele ledje branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Koekstra, dank, wellicht handig inderdaad. Maar ik heb het opgelost.

@SMSfreakie, dank! Ik wist niet dat die led lampjes 2 verschillende kanten had. Dat was het probleem. Nu gaat naast het geluid, de gele led aan als je de schakelaar aanzet en de rode als je de spiraal raakt.

@TBTL Waarom zou je voor een hogere weerstand kiezen? Wat voor voordeel heeft het om die te verhogen? Ik heb nu alleen een test soldeersel gemaakt. Uiteindelijk maak ik het in een mooi bakje. Ik kan dingen nu makkelijk verbeteren.
Ik had ook wel door dat de oplossing van @SMSfreakie waarschijnlijk het probleem ging oplossen, maar probeerde je er wel zelf achter te laten komen :9 . Dat is juist 't mooie van dit soort simpele knutsels, het is super interessant om te maken. Ook met bijvoorbeeld kinderen die enige affiniteit hebben met techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricka
dfijma schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Dan snap ik de vraag niet. Je zegt dat je het niet voor elkaar krijgt? Of je 'werkelijkheid' is anders dan je tekening, want volgens die tekening (als ik 'm goed interpreter) kan alleen (onder condities) het gele ledje branden.
Het werkte niet. De zoemer bleek ik verkeert om aangesloten te hebben en dus ook de led lampjes. Die led lampjes heb ik omgedraaid en de zoemer andersom aangesloten.

De gele brand direct wanneer ik de schakelaar omzet. De werkelijkheid is ook hetzelfde als de tekening. De tekening hierboven klopt wel. Althans, het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
O ja, als ik het schema wat beter mentaal ontwar, dan zie ik inderdaad dat de juiste stroompjes kunnen lopen. Ik was iets te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De LED mag 20 mA hebben. Als de batterij 9 V levert, staat er 2 V over de LED en de resterende 7 V over zijn serieweerstand. Uit de wet van Ohm volgt dat er dan 21 mA loopt, als die weerstand 330 ohm is. Dat is buiten de specificatie van de LED.

Verder zijn LEDs vaak onnodig fel als ze op 20 mA branden. Voor de rode LED is dat in dit geval juist de bedoeling, maar de gele hoeft niet zo de aandacht te trekken. Je zou ze verschillende waardes kunnen geven.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 20-05-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricka
TBTL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:54:
[...]

De LED mag 20 mA hebben. Als de batterij 9 V levert, staat er 2 V over de LED en de resterende 7 V over zijn serieweerstand. Uit de wet van Ohm volgt dat er dan 21 mA loopt, als die weerstand 330 ohm is. Dat is buiten de specificatie van de LED.

Verder zijn LEDs vaak onnodig fel als ze op 20 mA branden. Voor de rode LED is dat in dit geval juist de bedoeling, maar de gele hoeft niet zo de aandacht te trekken. Je zou ze verschillende waardes kunnen geven.
Dank, dat is zeker het overwegen waard!
Pagina: 1