Airco onderhoud of vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 17:55
Een weinig gebruikte splitunit airco van circa 18 jaar oud koelt niet meer, ondanks recent gereinigde filters. Eén monteur biedt onderhoud aan voor €300 (dieptereiniging, reiniging buitenunit en ventilatoren) wat volgens hem vaak koelproblemen oplost. Andere monteurs zeggen echter dat het toestel gezien de leeftijd is afgeschreven en dat bijvullen van koelvloeistof niet is toegestaan. De adviezen zijn tegenstrijdig. Wat is wijsheid, gezien een beperkt budget?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
welk koelgas gebruikt de unit?

Persoonlijk denk ik afgeschreven, heb hier ook een unit van 12 jaar uit die ik ga vervangen.
Tijd voor nieuwe techniek welke komt met een nieuw apparaat

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:29

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik zie niet hoe een airco in 1 keer weer gaat koelen van een reiniging.

Of de buitenunit moet onder een complete zandhoop liggen maar ik hoop dat je zelf wel de unit even hebt bekeken?
Of desnoods even hebt doorgelezen met een compressor.

Oftewel mijn 2 centjes, vervang maar. Het meeste werk is toch al gedaan.
De elektra is aanwezig en de gaten zitten al in de muur, dus het is niet meer dan 2 uurtjes arbeid gok ik en de aanschaf van de materialen.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 17:09
Het klopt wat de monteur zegt, een machine van 18 jaar oud gebruikt koudemiddel wat niet meer verkocht mag worden in de huidige tijd. De unit zou nog wel afgevuld mogen worden als er nog iemand dit koudemiddel heeft maar ik ben bang dat het dan zo duur wordt (je moet namelijk dit koudemiddel ook weer af kunnen voeren in de toekomst) dat vervanging een reële optie is.

Als de binnenunit blaast ook al is het maar een klein beetje en deze wordt koud dan doet alles het nog. Dan heeft een diepte reiniging nut. Als de unit alleen maar omgevingstemperatuur blaast ondanks dat die aan staat dan kun je reinigen totdat je een ons weegt maar de lucht zal niet kouder worden.

Voor het dubbele van €300 kun je de unit vervangen en zal de installatie niet zo heel duur zijn omdat het meeste werk al gedaan is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 17:55
nodri2000 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:05:
Voor het dubbele van €300 kun je de unit vervangen en zal de installatie niet zo heel duur zijn omdat het meeste werk al gedaan is.
Heb een aantal offertes opgevraagd en de prijzen zijn vanaf €1600 (bijvoorbeeld een tosot airco + installatie). De huidige installatie is relatief simpel; leidingwerk van de binnenunit in slaapkamer loopt direct naar een naastgelegen balkonkast waar de buitenunit staat, afstand is niet meer dan 2,5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39
18 jaar oud, die is gewoon economisch afgeschreven, en nu dus ook technisch. Waarschijnlijk R22 koelgas, daar mag een bedrijf niet meer aan werken.

De enige juiste oplossing is afvoeren die handel, en een nieuwe laten plaatsen.

A Merken
Daikin
MHI
Toshiba
Panasonic

Andere merken
Samsung
LG

Z-merken
Tosot
Maxicool
etc etc etc.