Jaren 30 huis: vragen mbt kruipruimte en binnenmuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Guardian
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-07 19:05
Beste allemaal,

Drie jaar geleden hebben we een huis gekocht. Dit is ons eerste eigen huis, dus we hebben niet zoveel ervaring met onderhoud/renovaties/het oplossen van problemen zoals lekkages etc. Het is ook een oud huis uit de jaren 30, waardoor je niet altijd je gezonde verstand kunt gebruiken als je vragen of problemen hebt, de kennis van de bouwpraktijken van destijds missen we dus enorm. En problemen hebben we al gehad, en we hopen er een aantal aan te pakken in de komende renovatie. Maar er zijn nog steeds vragen die zelfs onze aannemer niet echt kan beantwoorden (in ieder geval op een manier die voor ons als leken toegankelijk is >:)
1. Waar zijn de binnenmuren van zulke huizen van gemaakt? Onze aannemer zei dat zei destijds van tufsteen werden gemaakt. Maar als ik dit google, kom ik alleen tufsteen tegen dat erg bijzonder is, zie joostdevree. Of zijn er verschillende soorten tufsteen?
2.In sommige binnenmuren zien we houten planken. Weten jullie waarom ze werden gebruikt? En hoe en waarom deze "tufsteen" erop werd aangebracht, aangezien gips, cement en andere soortgelijke materialen doorgaans niet goed samengaan met hout omdat ze niet goed op hout hechten of omdat hout werkt?
3. Hoe wordt in oude huizen met houten vloeren en een kruipruimte de aansluiting muur-vloer luchtdicht gemaakt ? Onze aannemer zei dat ze gewoon een plint op de bovenvloer zetten maar dit is natuurlijk niet luchtdicht. Ze gebruiken nooit luchtdichte pasta's voor vloeren. Maar hoe zit het met geuren, radon, enz. die van kruipruimtes komen? PE-folie op de grond in de kruipruimte is bijvoorbeeld niet voldoende om te voorkomen dat geurtjes uit de kruipruimte de woongedeelte in komen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
1. baksteen of kalkzandsteen maar soms van zulke slechte kwaliteit dat de aannemer het tufsteen noemt. Aannemers zijn ook maar gewoontedieren en noemen het altijd al zo en dus blijven ze dat doen.
2. welke keuzes er waarom in het verleden zijn gemaakt lijkt soms lastig te bedenken. Er zal een reden zijn geweest. Probeer er niet wakker van te liggen. Als het er al sinds de jaren 30 staat blijft het nog wel even staan.
3. vroeger werd er niets luchtdicht gemaakt. Waarom wil je dit luchtdicht hebben? Als je kruipruimte goed geventileerd is dan zal als er al een geur is die ook snel weggeventileerd zijn. Als je een hele natte kruipruimte hebt dan kan er meer geur zijn maar ik heb dat nog nooit als klacht gehoord en ik heb heel wat jaren 30 woningen bezocht voor mijn werk. Luchtdicht maken kan met luchtdicht tape en een folie over je vloer voor je vloerafwerking eroverheen komt. Of, vloer eruit en schuimbeton erin. Dat lost luchtdicht, geuren en radon op. Al is radon wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
1. Iedere jaren 30 woning is verschillend opgebouwd. Tufsteen zal het niet daadwerkelijk zijn. De meeste binnen opbouw werd gedaan door rode baksteen en kalkzandsteen (vaak een combinatie van beide bijvoorbeeld de eerste lagen van rode baksteen en daarboven kalkzandsteen). De kwaliteit varieert enorm. En soms is de kwaliteit zeer goed en is het zelfs moeizaam om aanpassingen te doen.

2. Hout werd vooral toegepast op plekken waar iets vastgespijkerd / geschroefd moest worden. Je ziet dus wel vaker in een binnenmuur houten balkjes / planken verwerkt in het metselwerk waar bijvoorbeeld een plint geschroefd moest worden. Of waar een trapleuning moet komen. In de jaren 30 waren er nog geen kunststof pluggen voor schroeven beschikbaar. Het hout heeft in ieder geval geen constructieve waarde. Ik heb het, waar ik het tegenkwam, allemaal verwijderd.

3. Alles wat je hier noemt zijn items waar men destijds niet over nadacht. Deze huizen zijn vrijwel allemaal zonder centrale verwarming gebouwd en hadden vaak kachels ter verwarming. Dan is luchtdicht het laatste dat je zou willen. Een goed geventileerde (droge) kruipruimte zal niet stinken. Ik heb er hier voor gekozen, vanwege de isolatie, om uiteindelijk de kruipruimte vol te laten spuiten met schuimbeton en een nieuwe vloer te laten storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 10:05
1. In ons huis uit 1932 zitten binnen drijfsteen, zie ook: https://www.joostdevree.nl/shtmls/drijfsteen.shtml en https://www.klusidee.nl/F...muur-en-hoe-sterk.117483/
Verschrikkelijk spul. Omdat het opgebouwd is uit kiezels / fragmenten, schieten deze altijd los als je een gaatje wil maken. Boren met 6mm resulteert al snel in 8mm...

2. Deze weet ik niet, hebben wij niet in huis.

3. Hier ook niks qua luchtdicht maken. Onze kruipruimte is in het natte seizoen zeker niet droog (heb begin van het jaar nog door 20cm water gekropen om een kabel te leggen...), hebben ook een convectorput, maar nooit last van geurtjes. Wij hebben wel bodemfolie in de kruipruimte liggen, maar dat lag er al toen we het kochten, dus weet niet wat het effect is.

[ Voor 13% gewijzigd door CJ_Latitude op 22-05-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
Ga er van uit dat niets loodrecht is, niets luchtdicht, en alles op de gewoontes van de toenmalige bouwer.
Wil je grote sprongen maken in isolatie, is het huis in zijn blootje zetten vaak nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.